Ik heb een Mountain Cycle San Andreas

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Caramba
Ik heb een Mountain Cycle San Andreas

Bericht door Caramba » wo jun 29, 2005 5:46 pm

Zo, na 4 jaar trouwe dienst van m"n American Eagle heb ik afgelopen weekend een Mountain Cycle San Andreas frame gekocht en een Fox vork, samen met wat andere nieuwe spullen ga ik binnenkort de fiets afbouwen, hieronder alvast een voorproefje. De volledige partslijst is dit:

2004 San Andreas medium met 5th element
2004 Fox Float Talas RLC
FSA The Pig DH Pro balhoofd
Shimano XT crankset (nieuwe met externe lagers)
XT voorderailleur en 9.0 achter
SRAM X.7 trigger shifters
Hope Mini remmen
Azonic DH stuur
Odi rogue handvatten
Race Face XY zadelpen
Race Face Prodigy stuurpen
Fizik Nisene zadel
Shimano XT naven
Sapim Laser spaken
Mavic X321 disc velgen
Continental Gravity 2.3 banden
Crankbrothers Mallet C pedalen

De fiets is overigens verassend licht! Zal hem wegen als ie af is. Dit zijn nog tijdelijke foto"s, stuurpen is te lang, weet ik ;)

Foto 1
Foto 2

Giesbro

Re:Ik heb een Mountain Cycle San Andreas

Bericht door Giesbro » wo jun 29, 2005 8:14 pm

Mooi frame, zal wel een geinige fiets worden als ie af is, slimme zet trouwens om de handvaten er al op te doen ;D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jun 29, 2005 8:23 pm

die stuurpen is een 120mm 15 graden?

Caramba

Bericht door Caramba » wo jun 29, 2005 8:54 pm

Ja, Race Face Deus, 120/15. Als nieuw in de originele doos en hij is te koop ;) Doe een goed bod en ik stuur hem op.

(Niet zo"n goed) plaatje: Link

Caramba

Bericht door Caramba » wo jun 29, 2005 8:56 pm

Giesbro schreef:
slimme zet trouwens om de handvaten er al op te doen ;D

"t Zijn Odi lockons, die zijn er met 1 minuut weer af of op. Super systeem!

cHoc

Bericht door cHoc » wo jun 29, 2005 9:04 pm

shit daar gaat mijn alleen recht op Mountain Cycle ;) ;)

ziet er goed uit, spank her good, she loves it !!

Caramba

Bericht door Caramba » wo jun 29, 2005 9:46 pm

Nog bedankt voor de informatie cHoc, met een beetje geluk zit ie dit weekend in elkaar en kan ik zondag de eerste rit maken :D

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » do jun 30, 2005 5:45 pm

frame van patrick?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jun 30, 2005 6:34 pm

Een Mountain Cycle zou niet mijn keus zijn, maar het is wel eens iets anders dan wat er normaal lang komt.

Wordt vast een fraaie fiets! Suc6 ermee!

Caramba

Bericht door Caramba » do jun 30, 2005 6:40 pm

pinoisgeel schreef: frame van patrick?
Ja, het [s]is[/s] was zijn frame. Patrick, you are a cool guy :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr jul 01, 2005 1:38 pm

Caramba schreef:
Ja, Race Face Deus, 120/15. Als nieuw in de originele doos en hij is te koop ;) Doe een goed bod en ik stuur hem op.

(Niet zo"n goed) plaatje: Link

15graden zijn er 10 teveel, helaas

Caramba

Bericht door Caramba » vr jul 01, 2005 4:45 pm

Jurriaan schreef:
die stuurpen is een 120mm 15 graden?

Lol, je vroeg anders wel of het een 15 graden was ;) Maar eigenlijk wil je dus een 5 graden. Ach ja, ik open binnenkort een mooi verkoop topic.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jul 01, 2005 8:10 pm

Caramba.. mag ik vragen wat je "intend use" voor deze fiets is??

Caramba

Bericht door Caramba » vr jul 01, 2005 8:25 pm

Hey Jeroen,

Ik ga er gewoon XC mee rijden, maar wil deze zomer nog naar de Ardennen, Duitsland oid. en in de toekomst een bikepark checken. Ik heb net anderhalf uur gesleuteld en hij zit bijna in elkaar. Het gewicht valt me echt enorm mee, hij is lichter dan m"n vorige fiets! Oude 13,2KG, nieuwe ongveer 12,5KG. Ok, mist ketting, buitenkabels en achterremleiding, maar dat is het gewicht niet.
Door de verstelbaarheid van de hoek van het zadel heb je echt een XC en FR stand heb ik al gemerkt. Als de Fox vork het FR gebeuren dan ook nog overleefd heb ik denk ik een prima fiets waar ik op beide vlakken prima mee uit de voeten kan. Ik weet natuurlijk ook wel dat een San Andreas geen XC racer is ;)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » za jul 02, 2005 12:09 pm

Ben wel nieuwsgierig naar de rijeigenschappen t.o.v. je vorige bike.
Je had daarvoor toch een American Eagle.(fully)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 02, 2005 4:25 pm

Caramba schreef:
Hey Jeroen,

Ik ga er gewoon XC mee rijden, maar wil deze zomer nog naar de Ardennen, Duitsland oid. en in de toekomst een bikepark checken. Ik heb net anderhalf uur gesleuteld en hij zit bijna in elkaar. Het gewicht valt me echt enorm mee, hij is lichter dan m"n vorige fiets! Oude 13,2KG, nieuwe ongveer 12,5KG. Ok, mist ketting, buitenkabels en achterremleiding, maar dat is het gewicht niet.
Door de verstelbaarheid van de hoek van het zadel heb je echt een XC en FR stand heb ik al gemerkt. Als de Fox vork het FR gebeuren dan ook nog overleefd heb ik denk ik een prima fiets waar ik op beide vlakken prima mee uit de voeten kan. Ik weet natuurlijk ook wel dat een San Andreas geen XC racer is ;)

Ben benieuwd of je veel moet wennen aan de enorm hoog geplaatste trapas. Voor XC en wat FR, zou ik persoonlijk voor een iets lichtere velg zijn gegaan. Ik heb ook 321"s in mn 5Spot hangen, maar zal wellicht een iets meer "xc" wieltje opspaken.

Caramba

Bericht door Caramba » za jul 02, 2005 5:31 pm

Zo, hij zit bijna helemaal in elkaar. Bij het monteren vanmiddag bleek een klein koperkleurig klemmetje dat over de remleiding geschoven zit in 3 stukken gebroken te zijn. Nu moet ik deze nog ergens na zien te bestellen. Iemand een idee waar die verkrijgbaar zijn? Bij Bike2build kan ik wel een hele connector bestellen, maar dat kost meteen 16 euro, exclusief verzendkosten. Of heeft iemand er toevallig 1 voor me liggen?

[ [quote="DeKerf"s"]
Ben benieuwd of je veel moet wennen aan de enorm hoog geplaatste trapas. Voor XC en wat FR, zou ik persoonlijk voor een iets lichtere velg zijn gegaan. Ik heb ook 321"s in mn 5Spot hangen, maar zal wellicht een iets meer "xc" wieltje opspaken.
[/quote]

De hoge trapas zal zeker wennen zijn, maar niet overbodig. Met m"n vorige frame wilde ik nog wel eens de grond raken met m"n pedalen. Lichtere velgen zal ik zeker niet nemen, ik ben juist van X517 naar 321D gegaan, omdat ik extra stevigheid en stijfheid zoek. Aangezien m"n fiets nu zelfs lichter is geworden dan m"n vorige vind ik het absoluut niet nodig.

Caramba

Bericht door Caramba » za jul 02, 2005 5:39 pm

Jumping Hansje schreef: Ben wel nieuwsgierig naar de rijeigenschappen t.o.v. je vorige bike.
Je had daarvoor toch een American Eagle.(fully)
Jup, American Eagle fully. Hij bevalt tot nu toe heel goed, heb er vanmiddag ff een paar korte stukjes door de straat mee gereden. Wat meteen opvalt is dat hij veel strakker aanvoelt van achter en dat het heel precies stuurt. Verder heb ik het idee dat de relaxte zithouding beter voor m"n rug is. Voorheen had ik nog wel eens last van m"n rug gehad na een lange rit, ik verwacht dat dat nu tot het verleden behoort. Ik kijk heel erg uit naar m"n eerste rit!

Caramba

Bericht door Caramba » za jul 02, 2005 5:51 pm

cHoc, als je dit leest, kan je misschien een foto van jouw san andreas plaatsen? Ben wel benieuwd hoe jij hem hebt opgebouwd!

pmorrise

Bericht door pmorrise » zo jul 03, 2005 4:54 pm

Cool, the bike is looking good, check out the bomber frame here..... www.moozes.com, thats my next project, I"ll up load pics once its built up..... good luck with the mountain cycle Jaap, oh by the way I only got to post that stem cap on saturday but I"ve also found the owners manual for the frame and some spare mountain cycle decals (2 big, 2 medium and 1 small size), you should get them in the post this week.

Patrick

Caramba

Bericht door Caramba » zo jul 03, 2005 4:57 pm

Wah, thank you! Great after sales Patrick ;D
The bike is almost ready, I need a little part for my rear brake, so the hose doesn"t come of.
I don"t know the Moozes frame, but it looks good.

cHoc

Bericht door cHoc » di jul 05, 2005 9:51 am

Caramba schreef:
cHoc, als je dit leest, kan je misschien een foto van jouw san andreas plaatsen? Ben wel benieuwd hoe jij hem hebt opgebouwd!

dan moet ik eerst alle onderdelen weer bijmekaar sprokkelen ;) ik heb nu een oude 94/95 San Andreas liggen.
mijn huidige gebruiks fiets is een Shockwave van 2001,
van mijn eerst San Andreas heb ik geen foto"s op de pc staan.
maar die heeft de langste tijd met oa manitou X-vert R voorvork, King Balhoofd, en verder vooral shimano/sram meuk gefietst.

maar de san andreas word wel skon opgebouwd, met oa Prostop mech/hydra remmen,
suspenders II voorvork, XTR 93/94 complete aandrijving aandrijving, XTR 92 balhoofd,
controltech stuurpen, de wielen zijn nog niet klaar, want de spaken moeten speciaal voor mij ingekort worden.
dit omdat ik de originele pulstar naven heb, en die wil opspaken met zwarte spaken/spaaknippels en velgen.
en alleen mavic heeft zwarte spaken met rechte spaakkoppen (van Sapim, maar niet bij hun te bestellen)
en alleen niet in de goede maat, viavia kan ik ze laten inkorten, alleen dat duurt en dat duurt,
en als het nog lang duurt wacht ik nog ff... (wacht al sinds nov 2004)

verder aan nieuw spul hoop ik dat ik daarvoor Easton carbon stuurtje en zadelpen ga kopen.
banden houd ik eerst, panaracer smoke/dart.

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » di jul 05, 2005 11:40 pm

Ik zal binnenkort eens een plaatje maken van de oude van choc...

Ik rij de mijne tegenwoordig met een SID 100 vork, fox vanilla RC, XTR, Race Face cranks, Hope mini remmen en XT/mavic wielen.

Binnenkort krijgt hij een andere wielset, nl Mavic met Ringle voor en DT Freeride achter. Het klapstuk moet de Shiver SC worden om oude tijden te doen herleven (zie specs van Choc voor zijn opbouw).

In eerste instantie wilde ik gaan downhillen met dit frame, maar daar ben ik na twee keer proberen al mee gestopt. Nu heb ik hem opgebouwd als enduro bike en dat bevalt veel beter. Op het trekken aan de ketting (op het kleinste blad voor) en het hoge bracket na, is het een fiets die zijn tijd destijds al erg ver vooruit was en nog steeds goed met de huidige fietsen mee kan en nog steeds ervoor zorgt dat je automatisch veel bekijks hebt...

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » di jul 05, 2005 11:43 pm

Ik zal binnenkort eens een plaatje maken van de oude van choc...

Ik rij de mijne tegenwoordig met een SID 100 vork, fox vanilla RC, XTR, Race Face cranks, Hope mini remmen en XT/mavic wielen.

Binnenkort krijgt hij een andere wielset, nl Mavic met Ringle voor en DT Freeride achter. Het klapstuk moet de Shiver SC worden om oude tijden te doen herleven (zie specs van Choc voor zijn opbouw).

In eerste instantie wilde ik gaan downhillen met dit frame, maar daar ben ik na twee keer proberen al mee gestopt. Nu heb ik hem opgebouwd als enduro bike en dat bevalt veel beter. Op het trekken aan de ketting (op het kleinste blad voor) en het hoge bracket na, is het een fiets die zijn tijd destijds al erg ver vooruit was en nog steeds goed met de huidige fietsen mee kan en nog steeds ervoor zorgt dat je automatisch veel bekijks hebt...

Caramba

Bericht door Caramba » di jul 05, 2005 11:49 pm

Na gisteren een kort stukje gereden te hebben (ik wacht nog op een x.9 achterdrailleur en connector voor de remklauw) kan ik al concluderen dat de rijeigenschappen erg goed zijn. De achterkant pompt totaal niet wat natuurlijk door de 5th element komt. Tot nog toe ben ik zeer tevreden en kan ook niet wachten totdat ik hem echt goed uit kan testen :D

Leuk om te lezen dat er nog meer san andreassen rond rijden en inderdaad lijkt mij dat het frame niet echt geschikt is voor DH, daar is ie toch nog net te "licht" voor. Als het morgenmiddag mooi weer is schiet ik wat mooie foto"s. Kan ik meteen de nieuwe camera van m"n vader testen ;) (Panasonic Lumix DMC-FZ5)

Plaats reactie