Re:welk frame voor een hardtail freeride bike
Moderator:Beheerders
Hey guys,
Zijn hardtail freeride frames dezelfde frames als voor dirt/street, maar dan met een vork met wat meer veerweg vooraan? Of zijn ze iets groter? Welke merken heb je zoal in dit gamma? Ik kom nl van XC en zou graag wat extremer gaan rijden zoals downhillen in de ardennen, jumps/drops in het binnenland, ne keer een bikeparkske. Is hardtail een goede keuze om wat techniek aan te leren of lukt dit ook met een fully? Alle tips welkom. Thanks a lot.
Zijn hardtail freeride frames dezelfde frames als voor dirt/street, maar dan met een vork met wat meer veerweg vooraan? Of zijn ze iets groter? Welke merken heb je zoal in dit gamma? Ik kom nl van XC en zou graag wat extremer gaan rijden zoals downhillen in de ardennen, jumps/drops in het binnenland, ne keer een bikeparkske. Is hardtail een goede keuze om wat techniek aan te leren of lukt dit ook met een fully? Alle tips welkom. Thanks a lot.
Waarom een HT voor freeride ?
Ja ik weet dat het er ook mee kan, maar FS
heeft toch wel de voorkeur.
Of het moet een centen kwestie zijn.
Mijn tip : koop een fully in een klein frame maat,
een DS frame met achterveer bv.
Even uitpluizen welke demper ( Swinger SPV bv.) "t beste
in je frame geo. past. (of hij zit al bij je nieuwe frame)
Als je de cash hier niet voor hebt, spaar dan ff
door of koop er een 2e hands .
Met een FS kan je nog meer dan met een
HT (over het algemeen).
Vooral voor de drops
Ja ik weet dat het er ook mee kan, maar FS
heeft toch wel de voorkeur.
Of het moet een centen kwestie zijn.
Mijn tip : koop een fully in een klein frame maat,
een DS frame met achterveer bv.
Even uitpluizen welke demper ( Swinger SPV bv.) "t beste
in je frame geo. past. (of hij zit al bij je nieuwe frame)
Als je de cash hier niet voor hebt, spaar dan ff
door of koop er een 2e hands .
Met een FS kan je nog meer dan met een
HT (over het algemeen).
Vooral voor de drops

hij ken leuke trucjes ja

Onder het kopje steel is real
http://www.on-one.co.uk/products/456.shtml
http://www.curtisbikes.co.uk/xc.htm
Mooi spul die frames van Curtis.
Heee Ik kan linken zonder dat gedoe.
http://www.on-one.co.uk/products/456.shtml
http://www.curtisbikes.co.uk/xc.htm
Mooi spul die frames van Curtis.
Heee Ik kan linken zonder dat gedoe.
En wat denk je van dit:
Mail me for more info ...
Mail me for more info ...

Op een HT leer naar mijn idee beter rijden dan als je meteen op een FS gaat, je zult dan toch wat betere lijnen moeten rijden aangezien ene fully wel (bijna) alles gladstrijkt. Daarbij is een HT stukken goedkoper, en wie weet vind je het toch niks...
Misschien een keer een idee om wat te gaan proef rijden op een bike van een vriend van je of een huurbike.
Een HT freeride bike heeft idd meer veerweg vooraan, en kunnen wel de zelfde frames zijn als streets bikes enzo (uitzonderingen zullen er vast zijn).
Misschien een keer een idee om wat te gaan proef rijden op een bike van een vriend van je of een huurbike.
Een HT freeride bike heeft idd meer veerweg vooraan, en kunnen wel de zelfde frames zijn als streets bikes enzo (uitzonderingen zullen er vast zijn).
D"r zijn frames voor FR die niet dezelfde geometrie hebben als streetfietsen. Santa Cruz Chameleon of NS Bikes Bitch en Cove Handjob (als ik me niet vergis) hebben een veelzijdige geometrie, leuk om mee te spelen, ook om wat mee te biken. Tenzij je een HT voor downhill wilt, dan kun je een meer compacte geometrie uitzoeken, zoals bv die van Luc.
Die DunCon Cock is in principe een street bike, maar is eigenlijk een vrij zwaar frame, absoluut bombproof uitgevoerd. Dus als je er een wat langere vork in steekt, is de stuurhoek meteen ook beter geschikt voor meer FR/DH gericht gebruik.
-
- Forumbeheerder
al een aantal Duncon"s weten breken....
Ik kan je deze sterk aanbevelen:
Of ne 24 toy. Sterk genoeg.
Ik kan je deze sterk aanbevelen:

Of ne 24 toy. Sterk genoeg.
BF = DeJean schreef:
al een aantal Duncon"s weten breken....
Welke?
k kan je wel adviseren om een goed achterwiel te kiezen en best een (heeeel) dikke achterband. (naar je eigen voorkeur mss zelfs 24" en hoog profiel van band) Deze kan het een en andertoch nog wat gladstrijken, en vergeeft je toch nog een paar foutjes

-
mijn achterwiel waar ik al een jaar mee brak : 26"" doubletrack , headspin naaf 10mm bolt on , en een 2.35 higl roller
nog nooit probleme me gehad , men velg staat nog zo recht als iets , weegt dan ook wel eveveel als 2 gewone wiele

Rij zelf met een 2004 Ghost Dual met ofwel een MZ Z1 FR ofwel een Fox Talas RL ( indien er omhoog moet gereden worden). Zo"n bike is simpel en biedt voor zijn geld (1.500€) het meeste rijplezier. Je kan er werkelijk alles mee doen. ;D
Greetz
Greetz
Ik heb nog een Santa-Cruz Chameleon in de aanbieding!
Maat 16""
Kleur zwart
Laat maar horen als je intresse hebt!
Maat 16""
Kleur zwart
Laat maar horen als je intresse hebt!

-
er staat een planet x rad bij "te koop", niet van mij maar ik heb zo een. een betere fiets is er niet :-*
wat kosten die duncon fietskes?
Bedoel je die Cock of had je ook graag info over andere frames? Mail me ... best privé verder denk ik.
-
cock"s zijn vrij cheap , wel kinky dat ge der een 12mm naaf kunt insteke maar swel zwaar

De Cock is inderdaad een vrij zwaar frame. Hij wordt door DunCon zelf aangebracht als een street/4x frame voor 110-130mm. vork, maar Patman gaat er een testfiets mee maken met meer de nadruk op hardtail FR/DH, met een iets langere vork, 150mm. of zo. Wie wil testen zal wel nog effe geduld moeten hebben, Patman is sinds gisteren voor 3 weken in verlof.
-
ik denk ook da een langere vork niet zoveel uitmaakt , ge hebt levenslange garantie op het frame sta op de site toch

Ja, als er een headset met 1" cups gemonteerd is ... Maar daar gaat het Pat niet om. "t Is vvooral kwestie van de stuurhoek wat platter te lleggen.