Re:Speling veerpoten Breakout Plus?
Moderator:Beheerders
Hey bikers,
Ik heb onlangs mijn nieuwe bike klaar, maar nu stuit ik op een klein probleempje. Ik heb namelijk lichte speling in de voorvork.
Ik dacht eerst dat ik mijn headlock niet goed vast had, maar na een klein onderzoekje blijkt de speling afkomstig te zijn van mijn Breakout Plus.
Bij de plek waar de veerpoten naar binnen gaan, daar heb ik speling zitten. (Sorry voor de slechte uitleg, maar ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen)
Aangezien ik dit gelijk al had, sinds ik hem nieuw heb gekocht, lijkt me dit normaal?
Als ik mijn vork instel op 130mm ipv 170mm dan is de speling verdwenen, omdat ie dan stukken korter is. Dus het lijkt me normaal, maar wat denken jullie?
Jeffrey
Ik heb onlangs mijn nieuwe bike klaar, maar nu stuit ik op een klein probleempje. Ik heb namelijk lichte speling in de voorvork.
Ik dacht eerst dat ik mijn headlock niet goed vast had, maar na een klein onderzoekje blijkt de speling afkomstig te zijn van mijn Breakout Plus.
Bij de plek waar de veerpoten naar binnen gaan, daar heb ik speling zitten. (Sorry voor de slechte uitleg, maar ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen)
Aangezien ik dit gelijk al had, sinds ik hem nieuw heb gekocht, lijkt me dit normaal?
Als ik mijn vork instel op 130mm ipv 170mm dan is de speling verdwenen, omdat ie dan stukken korter is. Dus het lijkt me normaal, maar wat denken jullie?
Jeffrey
Slimmie schreef:
Hey bikers,
Jeffrey
"Een beetje" is een moeilijke term maar een beetje is wel normaal ja, volgens mij is het ook zo, hoe meer veerweg hoe normaler dat er wat inzit maar dat kan ik je niet garanderen.
Succes.
Duckrip schreef:
"Een beetje" is een moeilijke term maar een beetje is wel normaal ja, volgens mij is het ook zo, hoe meer veerweg hoe normaler dat er wat inzit maar dat kan ik je niet garanderen.
Succes.
Dan zal het wel normaal zijn.

te grote toleranties?....komt wel vaker voor bij manitou (lees: bussen voor een Swinger moesten bijgewerkt worden om enigszins in de buurt te komen van de maat van de ogen)
GTLTS schreef:
te grote toleranties?....komt wel vaker voor bij manitou (lees: bussen voor een Swinger moesten bijgewerkt worden om enigszins in de buurt te komen van de maat van de ogen)
Met mijn oude Marzocchi Z1 Freeride 2002 had namelijk geen speling, dus daarom was ik dus wat geschrokken en verbaasd.
Maar als jij ook al zegt dat het normaal is bij Manitou dan is dat al een gerust stelling.
zou het er niet bij laten zitten, want bij een vork zou dat wel eens snel het einde kunnen beteken. Terugsturen naar Manitou. Bikeright al gemailed?
GTLTS schreef:
zou het er niet bij laten zitten, want bij een vork zou dat wel eens snel het einde kunnen beteken. Terugsturen naar Manitou. Bikeright al gemailed?
Ik heb hem uit Duitsland. Damn, hoe kan ik ze duidelijk maken wat mijn probleem is?
Gaat nog lastig worden.
GTLTS, je kan wel zeggen dat t problematisch is en dat je moet mailen etc maar als je niet weet hoeveel t is kun je er niets over zeggen, ik zou langs een speciaalzaak gaan of aan je maten vragen.
Kun je de speling zien als je je rem indrukt en je fiets naar voren en achteren beweegt?
Kun je de speling zien als je je rem indrukt en je fiets naar voren en achteren beweegt?
Duckrip schreef:
Nee.
Als je daar een vinger tussen doet en je gaat met de voorrem naar voren drukken dan voel je dus aan je vinger dat er speling in zit. Het is echt niet veel speling hoor, maar je voelt het wel en die gedachte vind ik nogaal storend. Verder zie je echt geen speling. Ook veert de vork gewoon goed. Drops en jumps neemt ie lekker op.
-
- Forumbeheerder
maakt ie een ratelend geluid?
Voelt t alsof je headset los staat?
Ik heb me ook ooit gek gezocht op mn dorado naar een vergelijkbaar gevoel.
Bleek dat ie gewoon al inveerde. te smooth dus
Bleek dat ie gewoon al inveerde. te smooth dus

BF = DeJean schreef:
Bleek dat ie gewoon al inveerde. te smooth dus![]()
Inderdaad, check dat ook!
BF = DeJean schreef:
Bleek dat ie gewoon al inveerde. te smooth dus![]()
Voorvork maakt geen geluiden. Het voelt idd alsof mijn headset een beetje los is.
En mijn vork heb ik erg stug ingesteld, dus inveren doet ie niet als ik voel.
Het vreemde is, dat het al vanaf het begin af aan al zo was.
I
Slimmie schreef:
[GTLTS schreef:
Met mijn oude Marzocchi Z1 Freeride 2002 had namelijk geen speling, dus daarom was ik dus wat geschrokken en verbaasd.
Maar als jij ook al zegt dat het normaal is bij Manitou dan is dat al een gerust stelling.
Juste. Dit is denkik net t verschil tussen Manitou en bv Marzocchi. Hoe nauwer de passen van de bussen, hoe meer frictie/stictie. Je merkt bij alle shermans dat ze iets losser in hun bushings zitten, maar dit maakt ze wel teering smooth!
Vergelijk het eens met een mede sherman-rijder, kijk dan of het echt speling is of normaal is.
maar ja...die bussen mogen nooit zo groot zijn dat er speling te voelen is....(als die te voelen is),...dan gaan je binnenpoten wrikken in je bussen...
Ga ze dat maar bij Fox wijs maken.... ::)
Inderdaad, bullshit.
Brum. schreef:
Ga ze dat maar bij Fox wijs maken.... ::)
Hoezo? Zit daar standaard af-fabriek zoveel speling in dan? Lijkt me stug.
Dat de bussen wat ruimer in hun binnenpoten zitten bij manitou, oké...
maar niemand gaat me wijsmaken dat je dat werkelijk al speling kunt opmerken.
Verder neem ik aan dat de smoothness van die Sherman in de eerste paar mm door de eigenaar niet als speling wordt gezien. Heb al verschillende Shermans mogen voelen; geen van allen gaf, ondanks de soepelheid, het gevoel dat er werkelijk speling op zat...
maar als het bullshit is, dan biedt ik hierbij de ruil aan van zowel mijn oude demperbussen en vorkbussen voor iemand zijn nieuwe setjes...
ik weet het zelfs nog beter...ik neem het advies hier over; ik begin m"n eigen tuning-sjoppie
GTLTS (Gewoon Tering Lekkere Tuning Schatjes)
met de speciale aanbieding voor deze maand:
full maintenance overhaul + World Cup tuning - €15
Verkooppraatje: De bussen die tegenwoordig in vorken
zitten zijn gemaakt met veel te kleine toleranties. Vorken werken
hierdoor niet naar behoren omdat er hierdoor teveel frictie wordt veroorzaakt.
Om dit tegen te gaan, en die echte world-cup feeling in je vork naar boven te halen hoef je maar een kleine aanpassing te verrichten;
haal de bussen uit je vork en stuur deze op naar GTLTS.
De bussen worden eerst grondig nagekeken om daarna overtollig materiaal weg te slijpen. Dit spaart niet alleen gewicht maar zorgt er ook voor dat de vork soepeler wordt. Hierna worden de bussen opgerekt en zijn ze klaar voor verzending naar de eigenaar.
reactie van klanten over de tuning;
GTLTS, deze tuning was werkelijk het geld waard, ik wist niet dat ik zoveel uit m"n vork kon halen. Toen ik in BWB de rockgarden reed voelde ik de vork heerlijk door de rotsen bewegen, alsof de binnenpoten los zaten in de buitenpoten. Geweldig.
Nee, dit zijn flauwe grappen, ik zou iig gewoon effe contact opnemen met Bikeright over wat nou normaal is voor die vork.
GTLTS (Gewoon Tering Lekkere Tuning Schatjes)
met de speciale aanbieding voor deze maand:
full maintenance overhaul + World Cup tuning - €15
Verkooppraatje: De bussen die tegenwoordig in vorken
zitten zijn gemaakt met veel te kleine toleranties. Vorken werken
hierdoor niet naar behoren omdat er hierdoor teveel frictie wordt veroorzaakt.
Om dit tegen te gaan, en die echte world-cup feeling in je vork naar boven te halen hoef je maar een kleine aanpassing te verrichten;
haal de bussen uit je vork en stuur deze op naar GTLTS.
De bussen worden eerst grondig nagekeken om daarna overtollig materiaal weg te slijpen. Dit spaart niet alleen gewicht maar zorgt er ook voor dat de vork soepeler wordt. Hierna worden de bussen opgerekt en zijn ze klaar voor verzending naar de eigenaar.
reactie van klanten over de tuning;
GTLTS, deze tuning was werkelijk het geld waard, ik wist niet dat ik zoveel uit m"n vork kon halen. Toen ik in BWB de rockgarden reed voelde ik de vork heerlijk door de rotsen bewegen, alsof de binnenpoten los zaten in de buitenpoten. Geweldig.
Nee, dit zijn flauwe grappen, ik zou iig gewoon effe contact opnemen met Bikeright over wat nou normaal is voor die vork.
GTLTS schreef:
...

Bij Fox is er idd ook wel een voelbare speling waar te nemen, tijdens de werking wordt de ruimte tussen poot en bushing opgevuld met olie waardoor de speling zo goed als volledig verdwijnt tijdens het rijden. Dit zou een betere smering en smoothere vork garanderen en minder slijtage teweegbrengen. Hier op "t forum kunnen wij natuurlijk moeilijk uitmaken of de speling te veel is of normaal. Je moet er ook wel rekening mee houden dat met zulke veerwegen de hefboomwerking op de vork ook groot is en het draagvlak tussen poot-bushing iets kleiner wat ook tot gevolg heeft dat in volledig uitgeveerde stand lichtjes speling te voelen is en dat die mindert of verdwijnt naarmate de vork inveert. Wat BF zegt kan ook wel, zelfs als ze vrij hard staat kan het zijn dat de poten toch enkele mm in elkaar schuiven, goed op letten dus. Als je je niet zeker voelt, ga dan ff langs je LBS zijn mening vragen of stuur een mailtje naar Bike Right.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Slimmie,
Ik zat had laatst ook hetzelfde probleem, toen ik dacht dat ik speling op m"n balhoofd had, het voelde raar. Maar goed toen bleek dat m"n vork gewoon al inveerde. Sherman"s zijn supersmooth en de 2003 een supervork om mee te rijden.
Rinse
Ik zat had laatst ook hetzelfde probleem, toen ik dacht dat ik speling op m"n balhoofd had, het voelde raar. Maar goed toen bleek dat m"n vork gewoon al inveerde. Sherman"s zijn supersmooth en de 2003 een supervork om mee te rijden.
Rinse
Let er op dat remblokjes ook speling kunnen hebben in hun calipers. Heb je net je balhooft afgesteld, denk je dat er speling in de vork zit. Dat hoeft dus niet zo te zijn.
B.L.Racing schreef:
Let er op dat remblokjes ook speling kunnen hebben in hun calipers. Heb je net je balhooft afgesteld, denk je dat er speling in de vork zit. Dat hoeft dus niet zo te zijn.
Idd, ook niet te vergeten, remblokken hebben ook altijd wel wat speling