Shimano XTR 2003 crankproblemen
Moderator:Beheerders
Misschien een bekend probleem met XTR Hollowtech 2 cranks: bij mij was het linkerlager compleet vastgelopen. Toen ik de cranks er uit had gehaald en de dustcover van de lager probeerde rond te draaien brak deze in stukjes. Is dit een probleem dat Shimano voor mij op moet lossen of moet ik gewoon nieuwe lagers kopen? De dustcover is nu ook vrij nutteloos geworden (bovendien heb ik er niet 1 meer maar 6 kleintjes). Waar zijn de brackets los te koop en wat is een nette prijs?
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
toevallig heb ik net zoiets gelijks aan de hand gehad, Welliswaar met een RF lager.
Shimano geeft in principe GEEN garantie op draaiende delen, en dat is logisch want die lagers van ?Shimano zijn kut en er zit veel te weinig vet in. Als ze al die lagers onder garantie zouden moeten vervangen zouden ze allang failliet zijn.
Ook vertelde mijn LBS laatst dat die lagers gemiddeld ± 1 jaar meegaan.
Laatst las ik trouwens ergens op een forum hoe je de eigenlijke lagers uit de cups kon verwijderen en vervangen voor SKF lagers, je moest dan 2 buisjes van een bepaalde dikte laten draaien en daarmee zou je eerst voorzichtig de dustcap er uit kunnen tikken en vervolgens het lager.
De complete Shimano lagers + cups kun je idd los kopen, heb ik laatst ook gedaan. Voor een setje XTR was ik € 50,- kwijt incl. montage
dusssss©
dusssss©
Shimano geeft in principe GEEN garantie op draaiende delen, en dat is logisch want die lagers van ?Shimano zijn kut en er zit veel te weinig vet in. Als ze al die lagers onder garantie zouden moeten vervangen zouden ze allang failliet zijn.
Ook vertelde mijn LBS laatst dat die lagers gemiddeld ± 1 jaar meegaan.
Laatst las ik trouwens ergens op een forum hoe je de eigenlijke lagers uit de cups kon verwijderen en vervangen voor SKF lagers, je moest dan 2 buisjes van een bepaalde dikte laten draaien en daarmee zou je eerst voorzichtig de dustcap er uit kunnen tikken en vervolgens het lager.
De complete Shimano lagers + cups kun je idd los kopen, heb ik laatst ook gedaan. Voor een setje XTR was ik € 50,- kwijt incl. montage
dusssss©
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Hey,
Ik weet niet hoe vaak jij die crank van jouw demonteert, maar als je dat niet al te vaak doet dan moet én kan er toch niet veel misgaan. Ik heb nu ook ongeveer een jaar die crank en heb er nog nooit problemen mee gehad. Anders moet je terug gaan naar je dealer en hem die problemen laten oplossen. Trouwens er staat toch ook op de as: do not disamble of zoiets ???
Groeten,
Deefke :P
Ik weet niet hoe vaak jij die crank van jouw demonteert, maar als je dat niet al te vaak doet dan moet én kan er toch niet veel misgaan. Ik heb nu ook ongeveer een jaar die crank en heb er nog nooit problemen mee gehad. Anders moet je terug gaan naar je dealer en hem die problemen laten oplossen. Trouwens er staat toch ook op de as: do not disamble of zoiets ???
Groeten,
Deefke :P
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Deefke schreef:
Hey,
Trouwens er staat toch ook op de as: do not disamble of zoiets ???
Groeten,
Deefke :P
dat staat op het lager, en ook die kan uit elkaar heb ik ergens gelezen
dussssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Die lagers en dust cover zijn idd klote. En als er niet genoeg vet tussen crankas en lager zit wil het nog wel eens erg vast gaan zitten, en dan is demonteren alleen met veel geweld en hamers enzo mogelijk, en dat vind ik altijd een beetje eng...
JJ
JJ
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Sja, en nu blijkt die dust cover ook nog eens niet los te verkrijgen zijn...
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Ik denk dat shimano iedereen weer lekker naait, eerst hollowtech-2 op de markt brengen en iedereen lekker maken.
Na een jaar blijkt dat de lagers maar 1 seizoen meegaan en alleen compleet zijn te vervangen.........
dit riekt toch wel erg naar oplichting.......
Wellicht kunnen we met z"n allen de tools laten draaien(2 buisjes met verschillende diameters) die we nodig hebben om de kutlagers van shimano te vervangen door betere en goedkoper SKF"s.
Heeft iemand die post nog van die Belg(dacht ik) die precies omschreef wat je nodig hebt en hoe je het moet doen???
Ik ken wel iemand met een draaibank!
dussssss©
Na een jaar blijkt dat de lagers maar 1 seizoen meegaan en alleen compleet zijn te vervangen.........
dit riekt toch wel erg naar oplichting.......
Wellicht kunnen we met z"n allen de tools laten draaien(2 buisjes met verschillende diameters) die we nodig hebben om de kutlagers van shimano te vervangen door betere en goedkoper SKF"s.
Heeft iemand die post nog van die Belg(dacht ik) die precies omschreef wat je nodig hebt en hoe je het moet doen???
Ik ken wel iemand met een draaibank!
dussssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Dit zegt de faq van shimano erover:
Kan ik de lagers vervangen in de HollowTech-II bracketadapters?
Nee, u mag de adapters nooit zelf proberen te openen!
Deze adapters met lager zijn vervaardigd als cartridge eenheid.
Ze zijn enkel verkrijgbaar als complete eenheid. Achter het omhulsel bevindt zich een speciale afsluiting. Als u het omhulsel verwijdert, zal de adapter nadien nooit meer optimaal afsluiten.
De lagers zijn voorzien van een speciale afsluiting en bevatten een vet binnenin dat altijd goed blijft. Daarom hoeven ze niet te worden onderhouden, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van vet.
OPMERKINGEN:
* Maak altijd de brackethuls, de as en het binnenste omhulsel schoon vóór de montage.
* Breng wat vet aan op alle O-ringen voor een optimale afsluiting.
* Breng vóór de montage op de draadjes van de adapters wat montagepasta aan tegen het vastlopen
dusssss©
Kan ik de lagers vervangen in de HollowTech-II bracketadapters?
Nee, u mag de adapters nooit zelf proberen te openen!
Deze adapters met lager zijn vervaardigd als cartridge eenheid.
Ze zijn enkel verkrijgbaar als complete eenheid. Achter het omhulsel bevindt zich een speciale afsluiting. Als u het omhulsel verwijdert, zal de adapter nadien nooit meer optimaal afsluiten.
De lagers zijn voorzien van een speciale afsluiting en bevatten een vet binnenin dat altijd goed blijft. Daarom hoeven ze niet te worden onderhouden, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van vet.
OPMERKINGEN:
* Maak altijd de brackethuls, de as en het binnenste omhulsel schoon vóór de montage.
* Breng wat vet aan op alle O-ringen voor een optimale afsluiting.
* Breng vóór de montage op de draadjes van de adapters wat montagepasta aan tegen het vastlopen
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Als u het omhulsel verwijdert, zal de adapter nadien nooit meer optimaal afsluiten.
De lagers zijn voorzien van een speciale afsluiting en bevatten een vet binnenin dat altijd goed blijft. Daarom hoeven ze niet te worden onderhouden, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van vet.
Haha, altijd goed? Bij mij zat er roestbruine bagger in!
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Ik heb hier een set XT liggen die door toedoen van mijn ex-lbs(Piet de Wit in de Wormer) naar de klote is geholpen.
Ik ga er wel eens mee aan de slag.
Ik houdt u op de hoogte!!!!
Waar ik van baal is dat ik ooit een keer ergens heb gelezen hoe je ze uit elkaar moete halen en welk gereedschap je nodig hebt. Ik kan het nergens meer vinden, het was een Belg volgens mij....
Iemand enig idee????
dusssss©
Ik ga er wel eens mee aan de slag.
Ik houdt u op de hoogte!!!!
Waar ik van baal is dat ik ooit een keer ergens heb gelezen hoe je ze uit elkaar moete halen en welk gereedschap je nodig hebt. Ik kan het nergens meer vinden, het was een Belg volgens mij....
Iemand enig idee????
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
thanks a lot, als je een lekker wijf was zou ik je zoenen!!!!!
In mijn eigen topic nog wel......snuggere aap ben ik

dusssss©
In mijn eigen topic nog wel......snuggere aap ben ik


dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
In het kort:
Het nr. van het SKF vervangingslager is:61805-2RS1
Eerst en vooral moet je het plastieken beschermkapje er uit halen, hier moet je wel voorzichtig mee zijn Exar!!! ;D ;D want deze breken gemakkelijk. Door een ijzer asje te draaien in de draaibank van diameter 24.9mm kan je het plastieken kapje er langs achteren uit duwen. Nu is de lager zichtbaar.
Nu moet je een asje draaien van diameter 25.9mm om de lager er uit te kloppen. Maar vooraleer je dit doet moet je de hele cardridge op een induktieplaat (Om lagers te verwarmen) leggen want er zit loctite tussen de lager en de cardridge. Laat deze verwarmen tot 150 graden en dan kan je de lager er uitkloppen met het zelfgedraaide asje.
dusssss©
Het nr. van het SKF vervangingslager is:61805-2RS1
Eerst en vooral moet je het plastieken beschermkapje er uit halen, hier moet je wel voorzichtig mee zijn Exar!!! ;D ;D want deze breken gemakkelijk. Door een ijzer asje te draaien in de draaibank van diameter 24.9mm kan je het plastieken kapje er langs achteren uit duwen. Nu is de lager zichtbaar.
Nu moet je een asje draaien van diameter 25.9mm om de lager er uit te kloppen. Maar vooraleer je dit doet moet je de hele cardridge op een induktieplaat (Om lagers te verwarmen) leggen want er zit loctite tussen de lager en de cardridge. Laat deze verwarmen tot 150 graden en dan kan je de lager er uitkloppen met het zelfgedraaide asje.
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
BOSS, is bij jou dat stofkapje nog wel heel? Is die ter overname?
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Als BOSS er geen meer heeft Exor heb ik er misschien nog ergens een liggen.
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Hoe kom jij daar dan aan? Volgens Shimano kan je die dingen niet los krijgen (mooi dubbel, want los krijgen was inderdaad ook een probleem).
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Ik heb net ff gekeken, maar dat stofkapje krijg ik er bij de mijne niet op de Belgische manier af.
De doorsnede van het stofkapje is net zo groot als de doorsnede van de cartrigde, dus ik heb geen ruimte om daar een buisje op te zetten.
Enige manier zou zijn om er een schroevesraaier oid tussen te frutten, maar ja dan weet ik wel wat er gebeurt.......dan eindigt het weer met :"( :"( :"( :"( :"(
Lager is op zich nog goed, er is alleen een pakking/sealring uitgelopen..............
@Exar, ik bewaar ze nog even.
dusssss©
De doorsnede van het stofkapje is net zo groot als de doorsnede van de cartrigde, dus ik heb geen ruimte om daar een buisje op te zetten.
Enige manier zou zijn om er een schroevesraaier oid tussen te frutten, maar ja dan weet ik wel wat er gebeurt.......dan eindigt het weer met :"( :"( :"( :"( :"(
Lager is op zich nog goed, er is alleen een pakking/sealring uitgelopen..............
@Exar, ik bewaar ze nog even.
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
omdat de 2003 serie blijkbaar de slechte lager serie was... en dan vis je her en der ooit eens wat uit een afvalbak ter inspectie...
1 zijde is ook bij mij het kapje gesneuveld, andere nog niet, ik zal ns kijken
Aan de andere kant: als er SKF lagers in komen, dan neem je toch afgedichte (2RS) en heb je die hele stofkap niet meer nodig zou je zeggen...
1 zijde is ook bij mij het kapje gesneuveld, andere nog niet, ik zal ns kijken
Aan de andere kant: als er SKF lagers in komen, dan neem je toch afgedichte (2RS) en heb je die hele stofkap niet meer nodig zou je zeggen...
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Tenzij dat langer dan groter is... want nu rust de as op het kapje en het kapje op het lager.
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Vandaag van onze Stealdashowboy een vernaggeld stukje bracket gekregen, met heel veel geduld en een schroevendraaier het kapje losgekregen. Reden dat ie normaal gesproken afbreekt: er zit een stukje om de buitenkant van het industrielager heen, daar zal hij dan achter blijven hangen. Morgen deel twee van de operatie: het kapje op het gerestaureerde stukje bracket.
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Als iemand nu een fotoverslagje maakt van deze erg interessante conversie, doe ik "m daarna vrolijk na
Jurriaan

Jurriaan
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Tis gelukt, maar ik heb dus geen lager vervangen, alleen schoongemaakt en nieuw vet in gedaan.
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
vanaf welke kant heb je zitten pielen met een schroevedraaier????
Geef aub even een korte workflow.
dusssss©
Geef aub even een korte workflow.
dusssss©
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Om het stofkapje los te krijgen: schroevendraaier (een heel platte) voorzichtig onder de rand schuiven (waar normaal gesproken de crankarm tegen aan komt). Vervolgens op een aantal plekken steeds de schroevendraaier er onder en heel voorzichtig een klein stukje omhoog wrikken, als je een heel rondje gehad hebt wrik je de schroevendraaier er nog verder onder, je komt dan een haaks op het kapje staand stukje plastic tegen. Dat stukje heb ik verbogen op een paar plaatsen zodat het kapje niet steeds terugzakt in het bracketdeel. Sofort und so weiter tot het kapje helemaal los zat.
Re:Shimano XTR 2003 crankproblemen
Je kan beter vanaf de binnenkant het stofkapje eruit duwen, nadeel van buitenaf het verbuigen en beschadigen van de kap en loopt nadien aan.
Gebruikt kapje heb ik nog wel, maar loopt ook niet lekker meer.
De lagers worden best vuil en smeren zou de levensduur verlengen maar ja moeten ze het niet zo lastig maken.
1 seizoen ;D, nou niet bij mij en zo veel heb ik niet gereden, ik denk 2 per seizoen.
Gebruikt kapje heb ik nog wel, maar loopt ook niet lekker meer.
De lagers worden best vuil en smeren zou de levensduur verlengen maar ja moeten ze het niet zo lastig maken.
1 seizoen ;D, nou niet bij mij en zo veel heb ik niet gereden, ik denk 2 per seizoen.