XT 2004 disc: zuigers werken niet symmetrisch

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Nelizzz
XT 2004 disc: zuigers werken niet symmetrisch

Bericht door Nelizzz » do jun 16, 2005 8:45 pm

Ik heb een probleempje met mijn zuigers van m"n achterrem (2 piston XT 2004): de zuigers komen niet even ver naar buiten bij het remmen, denk ik (is namelijk niet goed te zien).
Maar een feit is dat het rechterblokje (stuurboord) altijd sneller slijt.
Ja, de caliper is goed gemonteerd: de (nieuwe) blokken zijn volledig gecentreerd. Volgens het boekje uitgevoerd (caliper losdraaien, rem vasthouden, caliper vastdraaien - vet onder de boutjes zodat de caliper niet gaat schuiven). Ik heb ook al vaker de caliper niet gecentreerd gemonteerd: rechterblokje slijt nog altijd sneller.
De stuurboord-zuiger drukt dus waarschijnlijk harder. Kan het de zelfstellende werking zijn? Het olieleidinkje komt binnen bij het bakboord-piston, en gaat dan met een extra omweggetje naar het stuurboord-piston. ik zou de slijtage dan dus eerder aan de andere kant verwachten.
Iemand hier ervaring mee? Wat te doen ertegen?

alvast bedankt voor de vele, vele tips!
ik hoef geen "koop andere" tips.

k@tze

Re:XT 2004 disc: zuigers werken niet symmetrisch

Bericht door k@tze » do jun 16, 2005 9:58 pm

Waar je naar kunt kijken is of de zuigers goed schoon zijn als ze naar buiten komen, is dit niet het geval dan kan het voorkomen dat een zuiger blijft hangen.
Wat ik zelf altijd doe in zo"n geval is de remblokken verwijderen en een van de zuigers blokkeren als je in de rem knijpt. Pas op!!, knijp niet te hard of de andere zuiger klapt er uit en je krijgt een douche heerlijke remvloeistof over je heen.
Als een van de zuigers iets verder als normaal naar buiten komt kun je hem schoonmaken en een heel dun filmpje teflonspray er op doen. Ik zeg nadrukkelijk heel erg weinig want je moet zien dat de rand van de zuiger de teflon net opneemt ,dat is voldoende. Ga er dus niet op spuiten, maar breng het met een stukje hout of een tie rap puntje op. Druk nu de zuiger terug en herhaal dit aan de andere kant. laat de zuigers een paar keer naar buiten komen en duw ze daarna weer terug. Even het overtollige aan olie en teflon wegvegen en de blokken er weer in.

kijk eens of dat helpt.
succes...

Nelizzz

Re:XT 2004 disc: zuigers werken niet symmetrisch

Bericht door Nelizzz » zo jun 19, 2005 7:25 pm

Oke, ga ik proberen! bedankt!

Plaats reactie