Re:beginnen met DH / Freeride

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

wannes
beginnen met DH / Freeride

Bericht door wannes » ma jun 13, 2005 4:41 pm

Ik heb sinds enkele weken het idee in men kopke gekregen van te gaan downhillen. Ik weet zeker dat ik het graag doe, want met men xc-bike doe ik ook niets liever, en (wanna be) trial is ook al helemaal mijn ding.

Is het mogelijk om ergsen in Belgie een DH Bike te huren. Liefst zo dichtmogelijk bij een parcours om het geheel eens uit te testen. Zoja, wat zou dit dan kosten voor een dag om bike en protecion te huren.

En indien ik echt wil doorzetten, wat is dan het minimum bedrag om met DH te beginnen? Is het echt nodig van met topmateriaal te rijden? Is het nodig om een nieuwe bike te kopen, of is een tweedehands van enkele jaren trug ook al meer dan voldoende? En hoeveel geld zou ik dan opzij moeten zetten voor een nieuwe of tweedehandsbike?
En waarschijnlijk blijft het niet bij de bike. Protecion zal ook wel nodig zijn. Hoeveel kost een volledige uitrusting ongeveer? Alles inbergepen, nieuw of tweedehands.

Wat zijn de minimum vereisten van de fiets qua veerweg enzo?

Bedankt op voorhand om te antwoorden. Hoe meer ik weet hoe minder moeilijk het gaat zijn om de ouders te overtuigen. ( ben nog maar bijna 17 )

Zijn er nog tips om de ouders te kunnen overtuigen? ;D

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma jun 13, 2005 5:06 pm

Hey,

Er is genoeg over te vinden maar ik zal wel wat posten. Gebruik de zoekfunctie eens en je zal genoeg vinden.

DH fietsen zijn vaak bij t parcours te huren, Winterberg, Willingen en Bad Wildbad in ieder geval zekers. In Belgie weet ik niet of dat kan.
Wat t kost geen idee, ik denk dat je moet rekenen op een euro of 40 per dag zeker. Protectie is ook te huur. Trek wel wat gemakkelijks aan ( ;) ) als je gaat rijden, strakke pakken zitten niet zo lekker. Als je skate schoenen hebt, trek die aan.

Een beetje nieuwe fiets moet je toch wel rekening houden met een euro of 1500 a 2000. Dat klinkt als veel en dat is t ook. Daarom is een keertje rijden op een huurfiets niet zo slecht idee.
Zelf een fiets in elkaar zetten hoeft niet altijd goedkoper te zijn maar het kan wel zo zijn, over het algemeen krijg je dan wel precies wat je hebt. Je kan ook een cheapass downhill kopen voor 675, er staat nog een Giant DH bij de te koop van ene Jeff dacht ik. Huurfietsen zijn ook niet ideaal denk ik, dus als je de kans krijgt op iemands bike te fietsen wat wel redelijk kwaliteit is, doe het. Bij Winterberg heb je Scotts en bij Bad Wildbad Solids. Ik heb begrepen dat deze fietsen lang niet zo lekker fietsen dan een echte DH bak al heb ik zelf nooit op die huurfietsen gereden.

Uitrusting hoeft niet echt duur te zijn, een body (bovenlichaams protectie) kost je nieuw 200 maar tweedehands zon 50 a 75. Moet je even zoeken, staat ook nog 1 in de te koop. Elleboog beschermers zitten er bij mij in maar das niet altijd zo in een body. Je moet ook een Fullface helm (compleet hoofd) en geen potje. Die zou ik zelf nieuw kopen maar dat moet je zelf weten. 100 euros voor een goedkope nieuw. Scheenbeschermers zijn zeker nodig, een keer met een pin in je scheen en je geeft makkelijk geld uit aan die dingen, 30 euros voor goedkope nieuw. Handschoenen voor comfort, 10tje voor goedkope nieuw.
Koop wel bescherming want zelfs met bescherming worden lui soms afgevoerd!!!
Iedereen rijdt met bescherming (nouja bijna) en dus hoef je niet bang te zijn dat je niet cool bent.
T helpt je ook meer te durven dan je normaal zou doen.

Veerweg voor DH is echt afhankelijk van de kwaliteit veerweg, de ene fiets is de ander niet. Zelf rij ik op een Intense M1 met 200mm veerweg, dat is vrij veel vind ik zelf. Ik heb dr nog niet nodig gehad. Andere fietsen hebben misschien 250 en heb je t idee dat t nog te weinig is.
Ik denk dat je met een fiets vanaf 175mm achter echte DH wel moet kunnen doen. Je vork is echter ook belangrijk, er is genoeg keuze qua gewicht en vering, kijk es naar het verschil tussen een Marzocchi Monster en een Rock Shox Boxxer. De ene wil geweldadig veel veerweg en de ander wil liever wat meer race-achtig rijden.

Je ouders overtuigen? Zeggen dat t niet gevaarlijk is, dat het goedkoop is en dat je er weinig geld in gaat steken wat allemaal pure leugens zijn, haha. Succes! ;)

ps

Hier heb je iemand die volgens mij wel een vet goeie deal heeft gemaakt :

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 20;start=0

Daniel air

Bericht door Daniel air » ma jun 13, 2005 5:15 pm

Ik rij zelf DH wedstrijden en ik vind dat 175mm veerweg achter wel wat weinig is op banen zoals Badwild Bad, Todtnau, Ilmenau. En een goede nieuwe DH fiets haal je echt niet met 1500 a 2000 dan heb je maar net of
nog niet een een frame. In winterberg hebben ze Kona"s en in Badwild Bad
Solid en waarom zijn dat geen echt DH fietsen Duckrip?

XXL

Bericht door XXL » ma jun 13, 2005 5:44 pm

Ik vind dat je klein moet beginnen.....zo ben ik trouwens ook begonnen
bouw gewoon je xc-bike om en als je dat niet wil koop dan een hardtail of 2de hands freerider die een goeie geometrie heeft en je kan al alle parcours in belgie rijden. Dan doe je trouwens een pak meer ervaring op dan direct met een dikke downhill te rijden!
De prijs bepaal je zelf maar je kan in mijn ogen al wel een aardige nieuwe hardtail kopen voor 1500-2000euro en als je wat rond zoekt hier op het forum vindt je ook al wel een full suspension freerider voor een aardige prijs.

een dh-bike kan je bij mijn weten niet Huren in belgie.....

ben van leuven trouwens kom wel is geregeld rijden op bmx-parcour aan den bekaf...

-=Full-throttle=-
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » ma jun 13, 2005 6:56 pm

als Ik jou was zou ik zorgen dat je een Goed en sterk DH frame koopt ! Niet bezuinigen anders maar even doorsparen. ;)
anders kom je er snel genoeg achter dat het niet naar je wens is en zul je algauw overstappen op een ander frame!

Ik zou dan gewoon alle spullen van je xc bike omzetten op een goed DH frame en langzamerhand als dingen versleten zijn of kapot nieuwe kopen maar steeds beter. Zo is het niet gelijk zoon grote smak geld ;)

beetje voor beetje verbeteren :D

Verder zou ik zeker een frame nemen met 200 mm veerweg en minimaal 170 mm. ik zou ook kijken voor een goed veer systeem Bijvoorbeeld een 4 bar linkage systeem zoals de kona"s hebben of Banshee dit is zeer stijf en veert lekker ;D

verder zou ik eens goed rond snuffelen op dit forem mooie bike"s in de aanbieding :D
ook zou je eens kunnen kijken op de duits Ebay site zeer goekoop. wij hebben daar een goede ervaring mee

Ook de voor vering is belangrijk bij een dh fietsie maar dat is toch meer persoon gebonde de ene wil een wat stuggere vork dan de andere ik zelf ben begonen met een marzocchi shiver mega vet ook goede demping alleen tordeert hij wel een beetje. daar na heb ik nog met een Junior T gereden dit was niet zo smooth als de shiver maar wel lichter en stijver ook een goede vork om mee te beginnen.

Nu rij ik met een 888rc dit is echt super goed het is eigenlijk een kruising tussen de twee vorken lekker stijf en smooth ! dus optimaal.

Maar het is gewoon persoon gebonden. Iedereen wil wat anders e vindt iets anders beter mooier.

Als ik jou was zou ik beginnen met een goede tweedehandse bike dan is het ook niet ze heel veel geld.

veel plezier

greetz Robin

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » ma jun 13, 2005 7:47 pm

Ik zou als ik jouw was beginnen met een dual fiets met alleen voor veerweg. Met zo"n fiets leer je het rijden echt goed, en leer je de techniek beheersen. Iets wat heel belangrijk is. Investeer gelijk in goede protectie.

Met een dualfiets kan je in Winterberg en Willingen genoeg lol beleven, je kan er alle parcoursen mee rijden. Een dualfiets is wat toegangelijker qua $$. Daar hoef je niet gelijk 1500-2000 euro in te steken.

Rinse

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jun 14, 2005 12:34 am

Of ie er gelijk zoveel in moet steken is niet wat ie vraagt, hij vraagt wat zon bak kost.
De goedkoopste bak haal je voor 1500 a 2000 echt wel Daniel, check de bak van Mudfreak, die ASX voor 1899 oid. Natuurlijk heb je daar geen M3, dat hoeft ie ook niet. Wat moet ik m dan zeggen : tussen de 675 en 10.000 euro? :)

Ik zei ook een beetje nieuwe fiets (dus ook een nette tweedehands) maar goed, als jij wedstrijden rijdt weet jij dat beter ;)
Ik heb begrepen dat ie Solids klote rijden en willen breken en scheuren, als t niet zo is wat lui me verteld hebben dan neem ik t terug.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di jun 14, 2005 10:31 am

Zoals Rinse zegt:
Als je t meent met DH, begin dan ni meteen met jezelf in de kosten te jagen qua fiets. Je gaat de techniek niet leren. Kijk naar een goeie hardtail, zoals een 24 Toy of zo. Steek daar een stevige vork in en sterke wielen.
Met een hardtail kan je op de belgische parkoeren goed uit de voeten. Op pistesn als namen, bergen en hoei kan je de stiel wel leren.
Todtnau en zeker Bad wildbad vind ik ni echt geschikt voor "beginners". Zonder je kwaliteiten te minimaliseren he, maar een jaartje rijden in belgie en dingen als winteberg, st Juste en dergelijk ga je veel meer aan hebben.

In belgie weet ik geen plaatsen waar DH fietsen te huur zijn.

Als je uitkijkt kan je met 2e hands heel goeie zaakjes doen. Ik koop bijna nix nieuw. Maar t vergt een beetje ervaring om met een gerust hart 2e hands te kopen. Veel kijken en luisteren, zoals op dit forum bvb

je ouders overtuigen: alles ontkennen! nee serieus, de moeilijkheid zal ook zijn om vervoer te kunnen regelen naar de parkoeren. Feit is dat ik op 11 jaar mountainbiken, waarvan een 5tal in DH ik mn sleutelbeen en duim gebroken heb. That"s it. Mocht ik even lang gevoetbald hebben, zou ik er slechter aan toe zijn. Mocht ik met de cross of baan moto even grote kick opzoeken als DH, dan lag er nu een arduin op mn buik, en zaten de wormpjes aan mn tenen te knagen.

Verder, ni alleen om je ouders te overtuigen: investeer in bescherming. Je gaat vallen. Hard. Bescherming voorkomt veel miserie. Kijk dus zeker voor een degelijke helm, rugplaat en knie-scheen beschermers.

Daniel air

Bericht door Daniel air » di jun 14, 2005 1:05 pm

Duckrip schreef:
Of ie er gelijk zoveel in moet steken is niet wat ie vraagt, hij vraagt wat zon bak kost.
De goedkoopste bak haal je voor 1500 a 2000 echt wel Daniel, check de bak van Mudfreak, die ASX voor 1899 oid. Natuurlijk heb je daar geen M3, dat hoeft ie ook niet. Wat moet ik m dan zeggen : tussen de 675 en 10.000 euro? :)

Ik zei ook een beetje nieuwe fiets (dus ook een nette tweedehands) maar goed, als jij wedstrijden rijdt weet jij dat beter ;)
Ik heb begrepen dat ie Solids klote rijden en willen breken en scheuren, als t niet zo is wat lui me verteld hebben dan neem ik t terug.

Ik dacht dat je een nieuwe voor 1500 a 2000 bedoelde maar je bedoelt dus een
goede 2e handse voor 1500 a 2000. Team Badwild Bad rijd op Solid en die
gasten rijden echt goed. Eentje ervan is zelfs overgestapt van een V10 naar
een Solid dus zo slecht zullen ze niet rijden. Van scheuren en breken weet ik
verder niks, heb er iniedergeval nog nooit van gehoord.

wannes

Bericht door wannes » di jun 14, 2005 3:44 pm

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=13930

Wat vinden jullie van deze bike om mee te starten. Als je hier in belgie (namen, huy) al mee uit de voeten kan ben ik al meer dan tevreden. Is €500 een goede prijs voor dit fietsje?

En is deze baaik een mooi begin om een mooie fiets van te maken.
Naar mijn weten heeft die DJ II wel maar een beperkte veerweg. Kan dat kwaad? En is de geometrie van deze fiets of aanverwanten in orde om er de held mee uit te hangen?
Kan zulk een bike het aan om drops van 2 meter enzo te doen?

Weet er nog iemand leuke aanbiedingen staan om met te beginnen. Het budget mag niet echt over de €1000 gaan, bescherming inbegrepen.

Bedenkt op voorhand, en bedankt voor de reply"s waar ik al veel plezier aan gehad heb om er over na te denken. ;D

wannes

Bericht door wannes » di jun 14, 2005 3:54 pm

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=22256

ahja , nog iets vergeten te zeggen. Deze baaik interesseerde me ook wel. Zou dit een goede keuze geweest zijn? Kwestie van meningen te vergaren als ik uitkijk naar een baaik.

Thanks

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jun 14, 2005 4:48 pm

Daniel air schreef:
[
Duckrip schreef:

Ik dacht dat je een nieuwe voor 1500 a 2000 bedoelde maar je bedoelt dus een
goede 2e handse voor 1500 a 2000. Team Badwild Bad rijd op Solid en die
gasten rijden echt goed. Eentje ervan is zelfs overgestapt van een V10 naar
een Solid dus zo slecht zullen ze niet rijden. Van scheuren en breken weet ik
verder niks, heb er iniedergeval nog nooit van gehoord.

Een V10 is loodzwaar man, daar zou ik overal van op overstappen. ;) De normale Solids verschillen wel met die van de Team rijders lijkt me. Dat is wel vaker zo dacht ik.

Mudfreaks fiets is misschien meer een freerider maar ik denk dat wannes daar meer dan genoeg mee uit de voeten zou kunnen.

Ik zie dat BF m eerst een hardtail aanraad om te leren fietsen maar volgens mij fietsen er zat gasten gelijk op een fully a la V10. Natuurlijk heb je meer kans een betere rijder te worden als je eerst HT gaat maar dan moet ie zich wel voorbereiden op oncomfortabel technisch fietsen. Eerst even freeriden op je HT misschien...?

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jun 14, 2005 5:25 pm

kzou zoals al gezegd is eerst met hardtail beginnen. ga veel dirtjumpen, dat scheelt veel geloof me en is nog t plezantste, behalve DH dan. die viper is wel de moeite, maar 500? niet veel. er zitten redelijke onderdelen op. ik zou eerder die viper kopen of die sintesi, je gaat je er meer mee amuseren in belgie/nederland?

bruno1212

Bericht door bruno1212 » di jun 14, 2005 6:51 pm

Ik ben nu 16 en ik heb onlangs voor het eerst deel genomen aan een downhill wedstrijd, ik had wel al wat dirt ervaring, wat eigenlijk wel goed van pas komt op downhill parcours. Als je van plan bent een nieuwe/tweedehands fiets te kope zou ik een goede hardtail kopen, of een fully maar nog niet met een zeer hoge veerweg, als je een iets kleinere veerweg neemt (130mm-150mm achter en voor) kan je hier ook nog mee dirten want met die echte monsters kan je eigenlijk alleen maar op een downhill parcours rijden. En de fullies met een iets kleinere veerweg zijn wendbaarder (en dus beter om te lere downhillen) dan die met een grotere veerweg. Ik zelf rij met een Kona Stinky. http://www.traildevils.ch/bikes.php?fun ... ike_id=302

Groeten Bruno

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jun 14, 2005 9:08 pm

bruno1212 schreef:
Ik ben nu 16 en ik heb onlangs voor het eerst deel genomen aan een downhill wedstrijd, ik had wel al wat dirt ervaring, wat eigenlijk wel goed van pas komt op downhill parcours. Als je van plan bent een nieuwe/tweedehands fiets te kope zou ik een goede hardtail kopen, of een fully maar nog niet met een zeer hoge veerweg, als je een iets kleinere veerweg neemt (130mm-150mm achter en voor) kan je hier ook nog mee dirten want met die echte monsters kan je eigenlijk alleen maar op een downhill parcours rijden. En de fullies met een iets kleinere veerweg zijn wendbaarder (en dus beter om te lere downhillen) dan die met een grotere veerweg. Ik zelf rij met een Kona Stinky. http://www.traildevils.ch/bikes.php?fun ... ike_id=302

Groeten Bruno

joooo kzen den bruno van waasmunster ;D, hoe ist ermee? gade nor Huy?

bruno1212

Bericht door bruno1212 » di jun 14, 2005 9:11 pm

Yow,
Ja normaal ga ik naar Huy, ik kijk der echt al naar uit al die examenstress kwijtgeraken e. Ik zal der ies een prestatie (proberen) neerzetten. ::) En moogt gij tegen dan al terug rijde? Tis te hopen van wel. ;)

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jun 14, 2005 9:49 pm

vrijdag laten nakijken, dan weet k het. normaal ga k dan mn sunn uittesten mor de freins laten het afweten :?

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jun 15, 2005 7:41 am

Als ik jou was zou ik idd beginnen met een hardtail, want als ik het over zou doen was ik daar ook mee begonnen. Ik heb altijd alleen XC gereden op hardtails (en dan met name op een Klein), maar nooit lang genoeg om echt de uitersten ervan te kennen. Ben vrij snel over gestapt op fullies; reed toertochten, franse alpen (achter reetfietsers aan), van Nederland naar Frankrijk enzovoorts allemaal op een fully...
Klimmen vond ik wel grappig maar afdalen was meer m"n ding (om in de TMF-taal te blijven). Heb toen een tijdje street en downhills gereden op een XC-fully,....vrij snel overgestapt op een meer freeride gerichte fiets (ook een fully). Om mezelf gelijk maar in het diepe te gooien direct naar Todtnau gegaan, om er daar achter te komen dat m"n techniek ver te zoeken was...
Wat ik heb gedaan, en wat de meesten nog doen, is een dikke DH bak gekocht omdat je denkt daarmee het probleem op te lossen...
En dit is voor een deel zo... maar soms voel je dat je op sleeptouw wordt genomen door je fiets. Wat kan en niet kan voel je niet goed met 240 mm veerweg en weet je niet omdat je nooit op een hardtail hebt gereden.
Het enige dat ik eraan kon doen is een hardtail kopen (geen geld), of heel veel fietsen....heb gekozen voor dat laatste en hoop dat ik ooit nog die slag kan inhalen...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 15, 2005 8:32 am

-=Full-throttle=- schreef:
ik zou ook kijken voor een goed veer systeem Bijvoorbeeld een 4 bar linkage systeem zoals de kona"s hebben of Banshee dit is zeer stijf en veert lekker ;D

banshee en kona gebruiken een faux-bar systeem, geen fourbar. kona"s en banshees zijn in principe single pivots in disguise ;)
(niet dat daar iets mis mee is)

[
Duckrip schreef:
kijk es naar het verschil tussen een Marzocchi Monster en een Rock Shox Boxxer. De ene wil geweldadig veel veerweg en de ander wil liever wat meer race-achtig rijden.

marzocchi monster: 200mm/8" veerweg.
rock shox boxxer: 200mm/8" veerweg.

->"t is vooral de stevigheid en duurzaamheid versus gewicht dat hier van belang is.

@ wannes:

ben zelf ook begonnen op m"n scott XC, ben zelfs daarmee wedstrijden gaan rijden. daarna een tweedehands dmr dirtjumpertje gekocht, om daarop verder de basics te leren.

en fiets die je nu tweedehands koopt, en na een jaar (mits goede verzorging/onderhoud) weer verkoopt, zal je niet te veel verlies op lijden, en je kan gedurende dat jaar beter gaan bepalen wat je nu eigenlijk wil.

n00by

Bericht door n00by » wo jun 15, 2005 9:22 am

kan je hier eigenlijk mee naar winterber oid en daar zon park induiken?

Afbeelding

misschien wat gears op goooien?

surfstad

Bericht door surfstad » wo jun 15, 2005 9:39 am

Met die bike kun je in Winterberg op de freecross, sixcross en speelbaantje goed uit de voeten. Downhill weet ik nie. Heb die nie gereden. Rij zelf ook op soortgelijke fiets.

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » wo jun 15, 2005 9:54 am

waarom niet ? ik ken iemand die met een haro 24" cruiser met alleen een achterrem de downhill in BWB heeft gedaan :-*.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jun 15, 2005 12:26 pm

Space Man Spiff schreef:
waarom niet ? ik ken iemand die met een haro 24" cruiser met alleen een achterrem de downhill in BWB heeft gedaan :-*.

lijkt me stug...
(maar ik ken ook wel iemand die de DH in BWB helemaal zonder fiets heeft gedaan)

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo jun 15, 2005 2:15 pm

Nooby,

dat is uitstekend te doen. Alleen versnellingen kunnen wel handig zijn, ik rij zelf met een spezi p.3 met sherman, heb alleen nog 8" schijf vooraan, voor wat extra remkracht.

De versnellingen kunnen handig zijn voor de controle over de fiets, dat je als je aanzet niet in de lucht aan het trappen bent.

Freecross, Dh, en oefenbaantje heb ik ermee gereden, zal alleen op de dh wat meer techniek kosten. En de snelheid ligt lager, de hoeveelheid fun zal gelijk maar misschien wel hoger zijn.

Rinse

n00by

Bericht door n00by » wo jun 15, 2005 3:20 pm

vandaag versnellingen er maar weer op gezet.
Reed voorheen altijd met een roox chaindog en chaincat. iemand een betere oplossing die niet te duur is?
Zon mrp systeem zie ik wel zitten alleen 100 euro vind ik wat veel..

Plaats reactie