help mij, nieuw frame

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
les alpes
help mij, nieuw frame

Bericht door les alpes » wo mei 25, 2005 4:09 pm

Na een tijd rond te hebben gereden (en dit zal nog wel een tijdje duren) op een decathlon wil ik mij nu oriënteren naar een nieuwe enduro-lichte freeride bike.

Gebruik: ardennen, alpen (veel: zeker 3 weken per jaar), inleiding in de bikeparks. In de ardennen is het klimmen op eigen kracht, de alpen is vooral lift maar als er geklommen moet worden wil ik dit ook nog kunnen doen, mag natuurlijk wel wat trager. Zijn dus vooral megavalanche, passeporte du soleil -achtige dingen. Wat de bikeparks betreft hoop ik er met de tijd een andere naast te kunnen kopen. Afdalen komt dus op de eerste plaats toch moet hij nog voldoende vlot kunnen klimmen om ook in de Ardennen uit de voeten te kunnen.

De bedoeling is om een frame en vork te kopen, mijn huidige onderdelen over te plaatsen en later verder upgraden. 2ehands of nieuw ben ik nog niet zo uit. Ik denk enkel 2ehands als dat het frame is dat ik ook nieuw zou kopen.

Ik heb wat op internet rondgekeken en de volgende frames vielen mij op. Iemand hands-on ervaring met de volgende frames
*santa cruz nomad: misschien teveel veerweg, prijzig?, nog niet bewezen
*specialized enduro: niet echt speels karakter, 4bl
*commencal supreme 6 : weet ik niet echt veel van, commencal heeft een goede reputatie
*yeti 575: te licht voor wat ik ermee wil doen? Hoewel hij volgens mij ideaal is voor de alpen en de ardennen
*ironhorse mkIII: origineel, Vpp-achtig systeem
*lapierre redlite: wordt zeer goed getest in bigbike of is dit Frans chauvinisme? Single pivot zonder platform demper is denk ikl een nadeel.
*banshee chapparal: te zwaar?, wordt nochthans van gezegd dat hij zeer vlot rondtrapt.
*giant VT: enkel positieve recensies over gelezen
*morewood shova: mooi frame, zou een superafdaler moeten zijn maar geen idee hoe hij klimt.
*norco fluid: wordt zeer goed getest in bigbike, hoe zit het met de leverbaarheid in Europa?

Momenteel staan de yeti 575, IH MKIII en heckler bovenaan mijn lijstje hoewel de andere bikes zeer dicht volgen.

Over enkele weken zou ik uit deze lijst enkele bikes willen selecteren om die tijdens de vakantie in de alpen of ardennen eens uit testen.

Kunnen jullie mij verder helpen om hieruit enkele frames te selecteren?

Alvast bedankt

edit: volgende fietsen verwijderd
-blur LT: dan kan ik beter voor de nomad gaan
-ellsworth moment: prijs
-heckler en 5spot: genoeg info over te vinden

Z-Blocker

Re:help mij, nieuw frame

Bericht door Z-Blocker » do mei 26, 2005 10:48 am

kzou voor de 5 spot gaan als je de cash hebt anders de heckler.

Z.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » do mei 26, 2005 11:18 am

Ga eens naar mountainbike.nl > zoek daar even naar de trailbikes review.

Daarvan word je tenminste echt wijzer. Verder zijn er hier genoeg mensen die of op een 5spot of heckler rond rijden, dus je moet er uit kunnen komen.

Rinse

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do mei 26, 2005 12:51 pm

http://www.dirty-pages.net/tests/turner_5_spot.html

Over de 5-spot veel goede reviews, en hij heeft de looks, vind ik.

les alpes

Bericht door les alpes » do mei 26, 2005 3:49 pm

ik heb het begintopic wat aangepast om ook wat info over andere bikes dan de heckler en de 5spot te krijgen. Er staat info zat op dit forum over deze bikes.

@rinse: ik heb die review al een aantal keer bekeken en net daarom staat de chapparal in mijn lijstje.
@ xircuit: die review overhaalde mij om de 5spot in deze lijst te zetten. ken jij de prijs in Benelux voor 5spot?

Wat mijn budget betreft: ik dacht aan max 1800 voor het frame, hoewel een goedkoper frame mij een ruimer budget geeft voor een vork. (met dit budget moet dus NIET frame en vork met betaald worden.)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do mei 26, 2005 4:28 pm

les alpes schreef:
ik heb het begintopic wat aangepast om ook wat info over andere bikes dan de heckler en de 5spot te krijgen. Er staat info zat op dit forum over deze bikes.

@rinse: ik heb die review al een aantal keer bekeken en net daarom staat de chapparal in mijn lijstje.
@ xircuit: die review overhaalde mij om de 5spot in deze lijst te zetten. ken jij de prijs in Benelux voor 5spot?

Wat mijn budget betreft: ik dacht aan max 1800 voor het frame, hoewel een goedkoper frame mij een ruimer budget geeft voor een vork. (met dit budget moet dus NIET frame en vork met betaald worden.)

Akkermans is de enige in de benelux die de 5 Spot verkoopt, ben de precieze prijs even kwijt, 2080 of 2180 euro? Zou ik de rekening erbij moeten zoeken..

Overigens kom je met dat budget aan een frame EN een vork, maar dat had ik je al laten weten ;)

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do mei 26, 2005 4:47 pm

intense 5.5?
Beone Woodbumble? te zwaar misschien,
maverick?

les alpes

Bericht door les alpes » do mei 26, 2005 5:12 pm

ok Turner ligt dus boven mijn budget, valt dus af.

@msxx: mooi bod, maar ik denk dat bij nader inzien een Talas te licht is voor wat ik wil ->pike, vanilla, nixon, sherman.
@BF=DeJean: Intense ligt volgens mij boven mijn budget, woodbumble is volgens Tanja net geen lekkere trailbike maar ook net geen lekkere DHbak. Daarom dat ik hoop om er later een (budget)- FR/DH bike bij te nemen als de bikeparks mij bevallen.
De bike die ik dus zoek moet dus wel 99.9% bevallen in de Ardennen en Alpen met parken als leuk extra"tje.

Weet iemand hoe de Commencal supreme 6 en/of de Lapierre Redlite (beide met luchtdemper) zich vergelijken tot de woodbumble?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do mei 26, 2005 5:32 pm

les alpes schreef:

@msxx: mooi bod, maar ik denk dat bij nader inzien een Talas te licht is voor wat ik wil ->pike, vanilla, nixon, sherman.

Doe maar een bod voor frame/headset/zadelpen ;)

martijnie

Bericht door martijnie » do mei 26, 2005 9:42 pm

De supreme viel mij enorm tegen,ik heb hem getest in Namen.
Zwaar sturen,veersysteem niet denderend.
De lapierre red lite vond ik een goede fiets maar de bleu fr vond ik de beste.
Pompt niet en voelt zeer licht aan bij het beklimmen.
Prijs kwaliteit is de lapierre de beste keuze.
Jammer dat je het frame niet afzonderlijk kunt kopen.

Grtz

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do mei 26, 2005 10:05 pm

Rinse Appelstroop schreef:

Daarvan word je tenminste echt wijzer. Verder zijn er hier genoeg mensen die of op een 5spot of heckler rond rijden, dus je moet er uit kunnen komen.

Rinse

Stuur je mensen door van DP naar mountainbike.nl?
Kan hier toch ook genoeg advies ingewonnen worden?

T
Contacteer:

Bericht door T » vr mei 27, 2005 11:21 am

Arnetteman schreef:
[
Rinse Appelstroop schreef:

Rinse

Stuur je mensen door van DP naar mountainbike.nl?
Kan hier toch ook genoeg advies ingewonnen worden?

We zijn toch een grote familie?

Afin Les Alpes: ik heb een MKIII team meegekregen... waaaah lekkere fiets! Een van onze testbikers heeft "m direkt overgekocht, terwijl die voor een 5spot aan het sparen was... hahahaha...

btw ik denk dat ik niet goed heb uitgelegd mbt de woodbumble. Zeker lekker voor Dh-cruising (zeker wat jij in je hoofd hebt) en voor trails, maar wel zwaar inderdaad.

De nomad is wel redelijk prijzig, maar als ik uit mag gaan van de kwaliteit van santa cruz en het vpp systeem... nou... dan is dat best een mooie keuze... niet te veel veerweg denk ik. Maar wel looks waar je van moet houden... :-)

BF=Jean heeft toch die uzzi te koop staan, dat niets?

les alpes

Bericht door les alpes » vr mei 27, 2005 11:23 am

martijnie schreef:
De lapierre red lite vond ik een goede fiets maar de bleu fr vond ik de beste.
Pompt niet en voelt zeer licht aan bij het beklimmen.
Prijs kwaliteit is de lapierre de beste keuze.
Jammer dat je het frame niet afzonderlijk kunt kopen.

Grtz

Als het een lapierre wordt, wordt het zoiezo de redlite frame only. (ik heb hier de cataloog liggen en daar staat hij frame only in. Misschien) Prijs is zeer goed, is volgens mij dezelfde dan een heckler met fifth.

Hoe vond jij de Redlite? Is volgens mij een singlepivot zonder platformdemper? Of ben ik hier mis? Een kleine mini-review misschien?

thx

urban waste

Bericht door urban waste » vr mei 27, 2005 10:26 pm

http://212.227.38.137/web/bike-sport-ne ... /index.php

Hier kun je een test van een aantal freeriders downloaden (waaronder de Woodbumble). Misschien heb je er wat aan?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo mei 29, 2005 8:57 pm

Specialized Enduro.

les alpes

Bericht door les alpes » ma mei 30, 2005 11:53 am

is de woodbumble niet vergelijkbaar met de redlite? evenveel veerweg maar de redlite heeft een luchtdemper en is lichter, de redlite heeft wel geen platform wat volgens mij een nadeel is om te klimmen (wel een lockout).

@jurriaan: bedoel jij de oude of de nieuwe enduro? mijn voorkeur gaat uit naar de oude enduro omdat deze wat lichter is en minder veerweg heeft. Maar is deze nog in een frame only versie verkrijgbaar?

Voorlopig zou ik zeker de volgende bikes eens willen testen: lapierre redlite, yeti 575, SC heckler en de IH MKIII. Eventueel ook de oude enduro als die in een frame-only versie verkrijgbaar is.

Castor

Bericht door Castor » ma mei 30, 2005 5:54 pm

Ik zou echt adviseren de nieuwe(!) Enduro mee te nemen in je selectie. Zeker als de Heckler je aanspreekt. Vraag Zonoskar (of zoek) eens naar zijn ervaringen. Ik verwacht dat de Nomad je te duur zal zijn voor, maar het lijkt erop dat hij de competitie met de 575 en de Heckler aan zou moeten kunnen. De MKIII is een bijzondere fiets, met bikepark karakter (freecross e.d.)

les alpes

Bericht door les alpes » ma mei 30, 2005 6:05 pm

Castor schreef:
Ik zou echt adviseren de nieuwe(!) Enduro mee te nemen in je selectie.

extra nadeel tegen de nieuwe enduro is de prijs. frame only zeer duur, en compleet valt de prijs wel mee maar de afmontage is niet helemaal mijn smaak.

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » wo jun 01, 2005 5:49 pm

GT i-drive 5, klimt als een bergeit die aan de EPO zit en scheurt naar benden als diezelfde bergeit maar dan bronstig en met een fullface.

Helaas (voor mij) aleen verkrijgbaar in medium

Of een gewone I-drive (ik heb nog een Large frame liggen voor weinig) ;)

Of een Santa Cruz Heckler

Check www.stbp.net daar vindt je altijd wel iets

les alpes

Bericht door les alpes » za jun 04, 2005 11:04 am

weet iemand waar ik de yeti 575 zou kunnen testen? Voor de heckler, mkIII en lapierre weet ik waar ik heen moet.

Brum.

Bericht door Brum. » za jun 04, 2005 4:31 pm

S-TEC of Filipsport?

les alpes

Bericht door les alpes » za jun 04, 2005 9:18 pm

Brum. schreef:
S-TEC of Filipsport?

ik heb filipsport en akkermans gemaild, beiden dealen maar hebben de 575 niet in hun testgamma. S-tec vind ik te ver voor een testrit. Daarnaast vind ik dat de prijs bij filipsport niet te hoog is om naar Duitsland te gaan rijden ivm garantie ed.

Plaats reactie