Re:Pedalen, het hoe en wat?
Moderator:Beheerders
Nu mijn behandeling nu weer flink bezig is voor de blessure weg te werken, vraag ik me af of iemand mij een gericht, goed advies kan geven over een andere pedaalkeuze.
Probleem is dat de trekkende trapbeweging mijn spiervliesontsteking heeft veroorzaakt. Nu is het doel van mijn fysio en van mijzelf om een ander pedaal te zoeken dat meer bewegingsvrijheid heeft.
Ik rij nu met shimano pdm540, en het is algemeen bekend dat Time wordt geroepen bij zo"n soort problemen.
Kan iemand mij vertellen hoe eggbeaters, look 4x4 enz. hier in deze markt staan?
Ook zou ik graag weten of het gaat met mijn huidige sidi schoenen...
Alvast bedankt!
Probleem is dat de trekkende trapbeweging mijn spiervliesontsteking heeft veroorzaakt. Nu is het doel van mijn fysio en van mijzelf om een ander pedaal te zoeken dat meer bewegingsvrijheid heeft.
Ik rij nu met shimano pdm540, en het is algemeen bekend dat Time wordt geroepen bij zo"n soort problemen.
Kan iemand mij vertellen hoe eggbeaters, look 4x4 enz. hier in deze markt staan?
Ook zou ik graag weten of het gaat met mijn huidige sidi schoenen...
Alvast bedankt!
Re:Pedalen, het hoe en wat?
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 87;start=0
Niet helemaal dezelfde vraag, maar ze geeft al goed aan dat het gevoel voor iedereen verschillend is.
Ik heb zelf met shimano, time en CB gereden.
Shimano was ik tevreden van tot ik met de time atac"s had gereden. Time geeft zowel in het horizontale vlak als in het verticale vlak speling (met mijn nike schoenen althans). Dat was voor mij het probleem, mijn voeten schoven aar de buitenzijde van de pedalen en gingen daardoor naar buiten kantelen op de metalen beugels. Dat was voor mij de reden om CB te proberen, Daar staan mijn schoen dus wel met het rubber op de pedalen en staan mijn voeten dus stabieler (in het verticale vlak) dan op de time"s, terwijl de horizontale float voor mijn gevoel hetzelfde was als de time"s.
In francorchamps heb ik gezien dat de pedalen van Roel paulissen (CB) waren bijgewerkt met een soort kunststof om de vierkante steunvlakken iets hoger te maken. Dit waarschijnlijk om te compenseren voor een te lage zool.
Mijn advies: proberen met je schoen op verschillende pedalen, je zal wel in de buurt kennisen hebben die nog een set liggen hebben of je eens kunnen laten testen op de hunne.
greetz
bettes
Niet helemaal dezelfde vraag, maar ze geeft al goed aan dat het gevoel voor iedereen verschillend is.
Ik heb zelf met shimano, time en CB gereden.
Shimano was ik tevreden van tot ik met de time atac"s had gereden. Time geeft zowel in het horizontale vlak als in het verticale vlak speling (met mijn nike schoenen althans). Dat was voor mij het probleem, mijn voeten schoven aar de buitenzijde van de pedalen en gingen daardoor naar buiten kantelen op de metalen beugels. Dat was voor mij de reden om CB te proberen, Daar staan mijn schoen dus wel met het rubber op de pedalen en staan mijn voeten dus stabieler (in het verticale vlak) dan op de time"s, terwijl de horizontale float voor mijn gevoel hetzelfde was als de time"s.
In francorchamps heb ik gezien dat de pedalen van Roel paulissen (CB) waren bijgewerkt met een soort kunststof om de vierkante steunvlakken iets hoger te maken. Dit waarschijnlijk om te compenseren voor een te lage zool.
Mijn advies: proberen met je schoen op verschillende pedalen, je zal wel in de buurt kennisen hebben die nog een set liggen hebben of je eens kunnen laten testen op de hunne.
greetz
bettes
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Inderdaad wat je zegt bettes dit heb ik zelf bij de time pedalen ook ondervonden.
Ik heb eigenlijk voorheen jaren lang met Time pedalen gereden. Je voet heeft veel te veel de mogelijkheid (met verschillende merken en typen schoenen) om naar de buitenkant af te glijden.
Ik rijd nu sinds anderhalf jaar met de XTR pedalen. Deze pedalen bieden mijns inziens meer steun dan een Time pedaal, zeker als de laatste al een tijdje meegaat en er sprake is van slijtage sporen.
Nu geef je echter zelf al aan dat shimano geen optie meer voor je is. Zit dan zelf in eerste instantie al te denken aan Crank bros, omdat deze ongeveer dezelfde bewegingsvrijheid hebben als de time pedalen, alleen het probleem van het naar buiten schuiven niet hebben.
Andere oplossing met eventueel veel bewegingsvrijheid is Speedplay... maarja of je daar nou zo gelukkig van moet worden....
Bedenk me opeens dat shimano eventueel ook andere schoenplaten aanbiedt voor de mtb pedalen. Er is namelijk verschil in bewegingsvrijheid tussen de SH 52 en SH 51 schoenplaten (pin me aub niet op deze productcodes vast...)
Ik zou iig eens een mogelijkheid proberen te achterhalen waar je de crank bros pedalen kunt uitproberen, en zeker in combinatie met je eigen schoenen, ivm het draagvlak wat je schoenzool moet creeëren.
Ik heb eigenlijk voorheen jaren lang met Time pedalen gereden. Je voet heeft veel te veel de mogelijkheid (met verschillende merken en typen schoenen) om naar de buitenkant af te glijden.
Ik rijd nu sinds anderhalf jaar met de XTR pedalen. Deze pedalen bieden mijns inziens meer steun dan een Time pedaal, zeker als de laatste al een tijdje meegaat en er sprake is van slijtage sporen.
Nu geef je echter zelf al aan dat shimano geen optie meer voor je is. Zit dan zelf in eerste instantie al te denken aan Crank bros, omdat deze ongeveer dezelfde bewegingsvrijheid hebben als de time pedalen, alleen het probleem van het naar buiten schuiven niet hebben.
Andere oplossing met eventueel veel bewegingsvrijheid is Speedplay... maarja of je daar nou zo gelukkig van moet worden....
Bedenk me opeens dat shimano eventueel ook andere schoenplaten aanbiedt voor de mtb pedalen. Er is namelijk verschil in bewegingsvrijheid tussen de SH 52 en SH 51 schoenplaten (pin me aub niet op deze productcodes vast...)
Ik zou iig eens een mogelijkheid proberen te achterhalen waar je de crank bros pedalen kunt uitproberen, en zeker in combinatie met je eigen schoenen, ivm het draagvlak wat je schoenzool moet creeëren.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Een tijdje met platforms rijden?
Praat eens met RT van mountainbike.nl
Praat eens met RT van mountainbike.nl
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Ik heb knieproblemen gehad en rij met Eggbeaters nu maar dat bevalt wel goed. Je kunt ze goed instellen en hebt veel ruimte om je knieeen zo te draaien als dat jij wilt. Inklikken in 1x doen ze ook bijna altijd. Succes.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Owke.
Welke Eggbeaters zijn redelijk betaalbaar en ook goed?
Welke Time pedalen zijn in jullie ervaring gebruikt?
Zal es binnenkort kijken voor een proefsetje ergens.
Welke Eggbeaters zijn redelijk betaalbaar en ook goed?
Welke Time pedalen zijn in jullie ervaring gebruikt?
Zal es binnenkort kijken voor een proefsetje ergens.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
De time pedalen die ik heb gebruikt zijn de pedalen uit de oude serie, dus niet de laatste nieuwe modellen.
Ik heb de ATAC carbon gebruikt.
De eggbeathers met chromo as zijn op de meeste plaatsen voor ong rond de 85/90 euro te verkrijgen meen ik.
Ik heb de ATAC carbon gebruikt.
De eggbeathers met chromo as zijn op de meeste plaatsen voor ong rond de 85/90 euro te verkrijgen meen ik.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Bij Barracuda heb je al Eggie"s voor iets meer als E50.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Brum. schreef:
Bij Barracuda heb je al Eggie"s voor iets meer als E50.
Via Ebay af en toe een leuke deal te scoren!
Ik had mijn Candy SL"s voor rond de € 65,- incl. verzending ed.
Vorige week een setje Twin Ti"s voor € 76,- (wel 250km gebruikt maar in nieuwstaat)
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Heb eerst met de shimano"s gereden (niet dure variant, lx ofzo),
daarna met atac"s. Bevielen goed,
Nu rij ik met look 4x4 pedalen
. bevallen nog veel beter en een stuk duurzamer dan de eggbeaters omdat ze inplaats van een glijlager een naaldlagertje hebben.
Helaas is er wel wat speling op de veertjes gekomen waar ik me eigenlijk mateloos aan irriteer!!!
NInko
daarna met atac"s. Bevielen goed,
Nu rij ik met look 4x4 pedalen

Helaas is er wel wat speling op de veertjes gekomen waar ik me eigenlijk mateloos aan irriteer!!!
NInko
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Ninko schreef:
Heb eerst met de shimano"s gereden (niet dure variant, lx ofzo),
daarna met atac"s. Bevielen goed,
Nu rij ik met look 4x4 pedalen. bevallen nog veel beter en een stuk duurzamer dan de eggbeaters omdat ze inplaats van een glijlager een naaldlagertje hebben.
Helaas is er wel wat speling op de veertjes gekomen waar ik me eigenlijk mateloos aan irriteer!!!
NInko
Ik hoor anders erg vaak de 4x4"s bagger zijn.
Je kan wel en lager gebruiken ipv een bushing maar als je de boel niet afdicht heeft dat nog geen nut!
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Speling op de veertjes vind ik dus al genoeg reden om een 4x4 af te schrijven... Das gewoon niet zeker genoeg...
Iemand meer ervaring met eggbeaters, meer in de richting van beweging, stijfheid en onderhoud?
Iemand meer ervaring met eggbeaters, meer in de richting van beweging, stijfheid en onderhoud?
Re:Pedalen, het hoe en wat?
[quote="D"n Helle"]
Speling op de veertjes vind ik dus al genoeg reden om een 4x4 af te schrijven... Das gewoon niet zeker genoeg...
Iemand meer ervaring met eggbeaters, meer in de richting van beweging, stijfheid en onderhoud?
[/quote]
Ik rijd nu al een jaar of 2 ?! (denk ik) met de CB eggbeaters. Dat was dus de tijd dat er nog maar 1 soort was en de 4X4 versie nog van bij CB kwam (nu niet meer trouwens). Ze hebben ondetussen wel een paar dingetjes bijgewerkt sinds die tijd maar ze zijn eigenlijk nog hetzelfde:
- De beugels zijn nu plat geworden voor nog beter inklikken en minder gewicht
- De afdichting op het einde is nu met een draaidop in plaats van een rubberen duwstopje, daardoor is er ook een soort inschroefsmeernipple bijgeleverd om de pomp op te zetten.
- er zit nu in de sl versie een RVS asje wat ook wel zo mooi is...
Ik moet zeggen van speling op veren heb ik geen last, mijn pa ook niet, dat komt dan door het iets anders zijn van de 4x4... Dat heb ik net even gechecked, dus ben ik zeker van.
Over onderhoud kunnen we héél kort blijven, af en toe om het half jaar of zo even de dop eruit en de vetspuit erop. Klaar ;D
Over de lagers en glijlagers kan ik ook niet klagen, nooit een probleem mee gehad tot nu toe. Ik moet daarbij wel toegeven dat mijn pedaaltjes nu een beetje speling hebben en dat er dus een revisie setje zal moeten komen, maar door de eenvoud van die dingen kan ik dat zelf wel fixen.
Wel zou ik niet de goedkoopste versie nemen van de CB"s die heeft namelijk niet de vierkant afzetvlakken naast de beugels
plaatje:
maar wel de SL versie, deze leunt het meeste aan bij de old skool versie die ik heb, dus de meest no noncence versie. Kost iets meer maar denk dat je wel waar krijgt voor je geld.
plaatje:

Eigenlijk heb ik nog geen negatieve kanten ondervonden van de pedalen...
greetz
bettes
Speling op de veertjes vind ik dus al genoeg reden om een 4x4 af te schrijven... Das gewoon niet zeker genoeg...
Iemand meer ervaring met eggbeaters, meer in de richting van beweging, stijfheid en onderhoud?
[/quote]
Ik rijd nu al een jaar of 2 ?! (denk ik) met de CB eggbeaters. Dat was dus de tijd dat er nog maar 1 soort was en de 4X4 versie nog van bij CB kwam (nu niet meer trouwens). Ze hebben ondetussen wel een paar dingetjes bijgewerkt sinds die tijd maar ze zijn eigenlijk nog hetzelfde:
- De beugels zijn nu plat geworden voor nog beter inklikken en minder gewicht
- De afdichting op het einde is nu met een draaidop in plaats van een rubberen duwstopje, daardoor is er ook een soort inschroefsmeernipple bijgeleverd om de pomp op te zetten.
- er zit nu in de sl versie een RVS asje wat ook wel zo mooi is...
Ik moet zeggen van speling op veren heb ik geen last, mijn pa ook niet, dat komt dan door het iets anders zijn van de 4x4... Dat heb ik net even gechecked, dus ben ik zeker van.
Over onderhoud kunnen we héél kort blijven, af en toe om het half jaar of zo even de dop eruit en de vetspuit erop. Klaar ;D
Over de lagers en glijlagers kan ik ook niet klagen, nooit een probleem mee gehad tot nu toe. Ik moet daarbij wel toegeven dat mijn pedaaltjes nu een beetje speling hebben en dat er dus een revisie setje zal moeten komen, maar door de eenvoud van die dingen kan ik dat zelf wel fixen.
Wel zou ik niet de goedkoopste versie nemen van de CB"s die heeft namelijk niet de vierkant afzetvlakken naast de beugels
plaatje:

maar wel de SL versie, deze leunt het meeste aan bij de old skool versie die ik heb, dus de meest no noncence versie. Kost iets meer maar denk dat je wel waar krijgt voor je geld.
plaatje:

Eigenlijk heb ik nog geen negatieve kanten ondervonden van de pedalen...
greetz
bettes
Re:Pedalen, het hoe en wat?
ik heb wel eens ergens gehoord/gelezen dat je met die eierklutsers een vrij klein drukpunt hebt op je zool en dat je dat na een X aantal km"s gaat voelen. Ook als je een hele stijve zool hebt.
Het draagvlak is vrij klein natuurlijk.
Qua looks en eenvoud zijn ze niet te "beaten" zeg maar
Rij zelf met 959 & 858 en moet zeggen die bevallen ook prima.
dusssss©
Het draagvlak is vrij klein natuurlijk.
Qua looks en eenvoud zijn ze niet te "beaten" zeg maar

Rij zelf met 959 & 858 en moet zeggen die bevallen ook prima.
dusssss©
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Ik rij eigenlijk alleen maar met platformpedalen, maar ik heb wel Speedplays. Ik heb deze ooit gekocht juist omdat ze super bewegingsvrijheid bieden. Net als elke andere clickpedaal bevielen ook deze niet dus vlogen ze er zo weer af. Mijn probleem is o.a. dus dat ik veel te weinig oppervlak onder mijn schoenen heb. Alles komt met clipless op 1cm2 ipv 10 cm2 zoals bij platform. Ik ga nog eens met DH clipless met kooi proberen.
Enfin, Speedplays geven de voeten een zeer grote vrijheid heen en weer te zwenken. Het enige afstelwerk wat dient te gebeuren is eigenlijk in de lengterichting. Verder sparen ze je gewrichten indien je eigenlijk de neiging hebt bij iedere pedaalslag je voeten ietswat te draaien - dit kan gewoon. Nadeel is dat Speedplays je eigenlijk geen weerstand laten voelen bij zwenken, zelfs niet bij uitklikken. Dit geeft een wat onzekerder gevoel.
Enfin, Speedplays geven de voeten een zeer grote vrijheid heen en weer te zwenken. Het enige afstelwerk wat dient te gebeuren is eigenlijk in de lengterichting. Verder sparen ze je gewrichten indien je eigenlijk de neiging hebt bij iedere pedaalslag je voeten ietswat te draaien - dit kan gewoon. Nadeel is dat Speedplays je eigenlijk geen weerstand laten voelen bij zwenken, zelfs niet bij uitklikken. Dit geeft een wat onzekerder gevoel.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
In 2000 verbrijzelde ik mijn rechtervoet en onderbeen, eigenlijk moest de hele zooi geamputeerd worden.
Lang verhaal kort: door te fietsen heb ik mijn voet gered, schoen in pedaal geklikt, dan voet erin gepropt, schoen dicht en fietsen maar, afstappen ging dus niet langs rechts. Uitklikken gaat nog steeds niet, dus: flatty"s, is even wennen als ex-wedstrijdrijder, maar recreatief klim je na een tijd ook best goed zonder klikkers.
Lang verhaal kort: door te fietsen heb ik mijn voet gered, schoen in pedaal geklikt, dan voet erin gepropt, schoen dicht en fietsen maar, afstappen ging dus niet langs rechts. Uitklikken gaat nog steeds niet, dus: flatty"s, is even wennen als ex-wedstrijdrijder, maar recreatief klim je na een tijd ook best goed zonder klikkers.
Re:Pedalen, het hoe en wat?
BOSS schreef:
ik heb wel eens ergens gehoord/gelezen dat je met die eierklutsers een vrij klein drukpunt hebt op je zool en dat je dat na een X aantal km"s gaat voelen. Ook als je een hele stijve zool hebt.
Het draagvlak is vrij klein natuurlijk.
Qua looks en eenvoud zijn ze niet te "beaten" zeg maar![]()
Rij zelf met 959 & 858 en moet zeggen die bevallen ook prima.
dusssss©
raakvlak is idd heel klein... Ik rij zelf met sh-m220 si schoenen, kort gezegd een carbon plaat met een schoen op

Maar de eggbeaters zijn dus niet echt om met spd gympies op te rijden, maar een beetje serieuze fietsschoen heeft tegenwoordig een zool die zeker stijf genoeg is.
greetz
bettes
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Pedalen, het hoe en wat?
beetje off topic, maar in reactie op bettes" post en refererend aan mijn eigen: Ik heb oa van die blauw/rode Sidi"s die ik er overigens geweldig uit vind zien, maar dat ter zijde. Ook met deze topnotch schoenen ondervind ik dit. Misschien heb ik wel zwakke enkels; of misschien moet ik Schoorl wel niet op m"n 48 willen ronden ;D
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Rij zelf ook met Sidi"s, de zwart/zilveren. Errug stijf dus ik denk dat er geen probleem moet zijn met het raakvlak.
Zit toch aardig naar de kant van de eggbeater SL te neigen...
Dank u allen voor de toevoeging, ff gaan kijken voor de beste prijs... ;D
Zit toch aardig naar de kant van de eggbeater SL te neigen...
Dank u allen voor de toevoeging, ff gaan kijken voor de beste prijs... ;D
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Ik heb onlangs voor Eggbeaters Mallet C (platform) gekozen. Hiervoor reed ik met SPD en had ik te weinig bewegingsvrijheid voor m"n knieen. En de gewone eggbeaters hebben een te klein oppervlak. De Mallet C"s vind ik een hele goede oplossing. Als leuk bijkomend voordeel kan je er ook prima met gewone schoenen op rijden!
Foto van m"n nieuwe pedalen
Foto van m"n nieuwe pedalen
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Rij al tijden met eggbeaters, eerste met twee setjes 4x4"s, maar nadat ik twee keer een as gebroken had, overgestapt op de "echte". Sindsdien nooit meer problemen met de drie setjes die ik heb. SL"s en ti.
Vorige week een setje kortere assen voor de pendalen laten komen, voor een betere Q-waarde. Beide assen 12 mm korter.
Eggies zijn goede pendalen, makkelijk te servicen ook e.d.
Vorige week een setje kortere assen voor de pendalen laten komen, voor een betere Q-waarde. Beide assen 12 mm korter.
Eggies zijn goede pendalen, makkelijk te servicen ook e.d.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Pedalen, het hoe en wat?
wat is nu die Q waarde?
hoe bereken ik dat en wat weet ik ermee?
hoe bereken ik dat en wat weet ik ermee?
Re:Pedalen, het hoe en wat?
[offtopic]
Q-waarde is de breedte tussen je voeten (of traparmen)
Die zou eigenlijk zo klein mogelijk moeten zijn om goed te zijn (vb. Obrea met zijn 2cm brede traplager). Dan kan je recht naar beneden duwen in plaats van opzij, beter voor de krachtontwikkeling.
Dus korte trapas, korte pedaalassen, smal frame is beter maar bij een DHbike is het meestal, lang bracket, chainguide erbij brede dhpedalen met kooi en dan dan kom je uit op cowboy zit op je bike. Dus jean, voor jou doet het eigenlijk weinig. Dit is meer iets voor de racenichten en boswielrenners onder ons (no offence intended)
[/offtopic]
Hubert waar haal je die korte assen? Gewoon uit intresse, want ik kan denk ik met mijn brede poten niet dichter tegen de traparm.
greetz
bettes
Q-waarde is de breedte tussen je voeten (of traparmen)
Die zou eigenlijk zo klein mogelijk moeten zijn om goed te zijn (vb. Obrea met zijn 2cm brede traplager). Dan kan je recht naar beneden duwen in plaats van opzij, beter voor de krachtontwikkeling.
Dus korte trapas, korte pedaalassen, smal frame is beter maar bij een DHbike is het meestal, lang bracket, chainguide erbij brede dhpedalen met kooi en dan dan kom je uit op cowboy zit op je bike. Dus jean, voor jou doet het eigenlijk weinig. Dit is meer iets voor de racenichten en boswielrenners onder ons (no offence intended)
[/offtopic]
Hubert waar haal je die korte assen? Gewoon uit intresse, want ik kan denk ik met mijn brede poten niet dichter tegen de traparm.
greetz
bettes
Re:Pedalen, het hoe en wat?
Ik ben zelf ook al enige jaren tevreden gebruiker van Eggbeaters, eigenlijk vanaf het moment dat ze op de markt kwamen.
Ik heb m"n oude Eggbeaters nog steeds op m"n Cube zitten en ze doen het nog perftect.
Ik heb een rebuilt kitsje in bestelling staan zodat ze nog eens een jaar of wat meekunnen.
Afgezien van wat slijtage van de lagering helemaal geen speling op het mechanisme zelf oid.
Jammer dat bij de eerste versie van 2002 de assen nog niet van RVS zijn maar van CrMo.
Bij mij roesten ze oppervlakkig een beetje maar met wat poetsen is dat ook opgelost.
Crank Brothers verkoopt zelf ook een kortere titanium as voor z"n Eggbeaters.
Het scheelt maar 4mm lengte en ook $50,- in prijs ($150,- ipv $100,- voor de standaard versie) voor een set titanium assen.
Als je mij vraagt dus meer een optie voor racers die er in geloven dat het uitmaakt.
Met een Hollowtech II crankstel of X-type zal het weinig zin hebben volgens mij.
Ik denk dat de Q-waarde er niet echt op vooruit is gegaan met deze modellen.
Ik heb m"n oude Eggbeaters nog steeds op m"n Cube zitten en ze doen het nog perftect.
Ik heb een rebuilt kitsje in bestelling staan zodat ze nog eens een jaar of wat meekunnen.
Afgezien van wat slijtage van de lagering helemaal geen speling op het mechanisme zelf oid.
Jammer dat bij de eerste versie van 2002 de assen nog niet van RVS zijn maar van CrMo.
Bij mij roesten ze oppervlakkig een beetje maar met wat poetsen is dat ook opgelost.
Crank Brothers verkoopt zelf ook een kortere titanium as voor z"n Eggbeaters.
Het scheelt maar 4mm lengte en ook $50,- in prijs ($150,- ipv $100,- voor de standaard versie) voor een set titanium assen.
Als je mij vraagt dus meer een optie voor racers die er in geloven dat het uitmaakt.
Met een Hollowtech II crankstel of X-type zal het weinig zin hebben volgens mij.
Ik denk dat de Q-waarde er niet echt op vooruit is gegaan met deze modellen.