crankset advies gevraagd

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:
crankset advies gevraagd

Bericht door BOSS » wo jun 01, 2005 4:06 pm

Goed, De RF Deus gaat definitief de deur uit, ik ben het zat!
Nadat:
-het RF rechterlager vastliep
-de crank zwaar blijft lopen, hoe je schuift met spacers etc.
-het nieuwe shimano lager(van 3 maanden oud) afgelopen weekend een rubber naar buiten heeft gewerkt en nu speling heeft.

KAP IK ERMEE!!!!!

Ook mijn LBS is exit(Piet de Wit uit de Wormer) ik loop nu al een jaar te sukkelen met dat crankstel en er is nog steeds geen passende oplossing, men heeft er ook geen sjoege van en ik heb het idee dat ze ook geen oplossing meer weten en schuiven alles af op Vertex(die trouwens bijna op 1oor liggen volgens mijn ex-LBS). Het 3 maanden oude lager wordt niet onder garantie vervangen, dus je begrijpt IK HEB HET FF GEHAD. >:( >:( >:(

De Deus gaat eraf, maar ja wat moet je dan????
XT & XTR vind ik persoonlijk erg lelijk.

Ik kwam deze nog tegen, die vind ik heel mooi:
Afbeelding

Moet € 229,- kosten + € 13 verzendkosten.

Net Rob Akkermans even gebeld(weer een verademing als je die aan de telefoon heb zeg, je zou bijn naar limboland verhuizen....)
Hij was nogal enthiausiast over de Truvativ Stylo.....iemand ervaring?

Afbeelding

Afbeelding

Iemand nog andere suggesties???

alvast bedankt!

dussssss©

Rob G

Re:crankset advies gevraagd

Bericht door Rob G » wo jun 01, 2005 6:19 pm

Als je je zinnen hebt gezet op 1 van deze 2 opties, dan zou ik je willen aanraden om voor de "oude" XTR set te kiezen.

De stylo is uitgevoerd in ISIS versie en of je daar nu zo blij van moet worden... De nieuwe set wel volgens het nieuwe systeem van zwaar lopende lagers

Voor de XTR geldt misschien dat de verzetten misschien wat ongelukkig zijn, maar deze zijn uiteraard zelf makkelijk aan te passen met een losse spider en andere tandwielen in normale gangbare steek (zoals je zelf al wel zult weten).

Let, indien je voor de XTR cranks gaat, wel op wat voor trapas je gaat monteren. Heb zelf met deze cranks gereden in combinatie met de trapas met losse lagers, ik vond deze persoonlijk te zwaar lopen en lastig precies af te stellen. Ik heb later een gewone cartridge trapas gemonteerd en deze liep stukken beter (voor zover shimano trapassen ligt kunnen lopen...)

Zelf rijd ik nu overigens met de nieuwe XTR cranks, ook bij deze lopen de lagers niet soepel genoeg naar mijn zin, maar de stijfheid van het geheel bevalt dermate goed dat het ietsje zwaarder draaien maar voor lief genomen wordt.

Wil je cranks die echt super licht lopen, dan moet je voor een set gaan met vierkante passing en een campa trapas. ;)

Succes met je keuze

Brum.

Bericht door Brum. » wo jun 01, 2005 6:31 pm

De Truvi is GXP. Net als de Deus en nieuwe XT(R)/LX(Hone) met buitenboordlagers dus. Bevalt me tot nu toe goed, maar heb er nog te weinig km"s opzitten om er iets zinnigs over te zeggen. Wellicht dat Xircuit en Freak je er wat over kunnen zeggen, die hebben het crankje al wat langer.

RF Turbine blijft het mooiste crankstel ooit, en nog te krijgen met square taper aansluiting. Wel weinig duur! Dat is trouwens ook een groot pré van de Truvi, kost slechts E120-E150....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 01, 2005 6:53 pm

Die Stylo team kost bij Akkermans € 259 incl bladen.

Weet iemand trouwens het feitelijke verschil tussen de team & de SL uitvoering van de Stylo.

Nog een vraag:
Ik rij nu met 175 mm cranks, stel ik koop 170; ga ik dat daadwerkelijk merken en hoe merk je dat???
(zal wel want anders maken ze die verschillende lengtes natuurlijk niet)

dusssss©

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo jun 01, 2005 7:20 pm

Brum. schreef:

RF Turbine blijft het mooiste crankstel ooit, en nog te krijgen met square taper aansluiting. Wel weinig duur! Dat is trouwens ook een groot pré van de Truvi, kost slechts E120-E150....

Ik gebruik al jaren (sinds 1998) een set erg oude Race Face Turbine I-beam cranks van rond 1996 met een vierkante aansluiting. (zie link naar m"n Storck in de voettekst)
Samen met een Tune AC bracket voor mij de perfecte combinatie.
Misschien niet zo stijf als Hollowtech II of zo "Bling Bling" als de huidige generatie crankstellen maar wel bombproof en al jaren probleemloos.
Ik zie zelf geen enkele reden om over te stappen als ik lees dat ISIS een drama is en Hollowtech zwaar loopt en nog wel eens de geest geeft.

walter

Bericht door walter » do jun 02, 2005 8:42 am

Wanneer bij XC het BB heel moet blijven moet je voor 4-kante as kiezen.
Ik heb na veel ISIS gezeur een oud RF prodigy setje op de kop weten te tikken, met 4-kante passing, werd gek van ISIS en Octalink.
Buitenboordlagers nog niet geprobeerd, wou ik ook ff zo houden, aan jullie de eer dat eens grondig uit te testen.
Klachten van zwaar lopende buitenboordlagers heb ik trouwens al meer gehoord.
Ik heb erg goede ervaringen met de 4-kante assen van Shimano in de BB-UN-7x uitvoering.

De service van Vertex is bedroevend, maar dat weten we inmiddels wel.
Helaas komt de RF Turbine ook via Zandvoort ons land binnen...
Als low budget alternatief heeft Shimano nog de FC-M 440, 29 euro bij onze oosterburen.
Afbeelding
Spuitbus zwart zijdeglans en je ziet "r niets meer van ;)

Sven

Bericht door Sven » do jun 02, 2005 10:28 am

BOSS schreef:

Net Rob Akkermans even gebeld(weer een verademing als je die aan de telefoon heb zeg, je zou bijn naar limboland verhuizen....)

Hahahah... Ik zeg ff niks... ;)

Tjah best balen dat je Deus de deur uitgaat... Je was nota bene de eerste in NL die em had!
De oude xtr zou ik voor gaan... Proven en kan heeeeeel veel aan.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 02, 2005 4:25 pm

Vandaag mijn ex-LBS gebeld met de vraag wat ze er aan dachten te doen.....
Ze wilden het lager wel even bekijken en zouden dan bellen met Shimano of ze het mochten vervangen. Als shimano het lager eerst wilde zien, moesten ze het opsturen en dit kon een ruime week gaan duren......maar aan mijn verhaal te horen dacht hij wel dat hij het gelijk mocht vervangen van Shimano, hij is ten slotte Shimano sercivecenter, wat dat dan ook in godsnaam mag inhouden.

Maar goed, het leek mij een duidelijke zaak van garantie dus die gok durfde ik wel te nemen.
Ik vroeg hem dus hoe laat ik even kon langskomen om het lager te laten vervangen.............Want van het weekend wil ik wel weer fietsen uiteraard.

LET OP: We hebben het hier over een klusje van hooguit 5 minuten....!!!!!!!

"Nou deze week lukt dat zowiezo niet meer, we hebben het nogal druk"

Ik stond perplex!

Toen maar Kolkman te Zijdewind gebeld, om 2 nieuwe lagers te laten plaatsen.......binnen 5 minuten gepiept en ik kan voorlopig weer rijden en rustig naar een nieuw crankstel uitkijken.

dussssss©

Brum.

Bericht door Brum. » do jun 02, 2005 4:32 pm

Altijd handig als je zelf wat gereedschap hebt! Maar gelukkig zijn mijn ervaringen met LBS"n niet zóó erg. Wat een trieste kansloze zaak, hebben ze eindelijk de kans om met mooi spul te werken, hebben ze het "te druk"... Misschien toch maar eens gaan kijken bij Pat oid; geen tijd? De nacht is lang...

bettes

Bericht door bettes » do jun 02, 2005 4:35 pm

Hier een linkje naar een ander forum over het vervangen van de baggerlagers van shimano door SKF (toch wel het betere lager)

Maar ik ben ook zwaar aanhanger van de oldskool xtr"s alleen zijn die steeds minder goed te vinden.

greetz
bettes

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 02, 2005 4:47 pm

bettes schreef:
Hier een linkje naar een ander forum over het vervangen van de baggerlagers van shimano door SKF (toch wel het betere lager)

Maar ik ben ook zwaar aanhanger van de oldskool xtr"s alleen zijn die steeds minder goed te vinden.

greetz
bettes

Schandalig als je dat zo leest, maar ja welke optie blijft er over...................
Bij RaceFace & Shimano, DE merken naar het schijnt, zou je toch verwachten dat je aan het goede adres bent.

Toch maar in Dld een 952 proberen te scoren vrees ik

dussssss©

Shark

Bericht door Shark » do jun 02, 2005 4:53 pm

Kijk ook eens naar de Tune cranks, vind ik persoonlijk erg mooi.

Ikzelf heb ze nu ruim een jaar op m"n Vertex zitten zonder enige problemen

Dacht dat ik er iets van 250 euro voor betaald heb (zonder bladen).

tune is nu dacht wel overgestapt op "n zeskantige trapas die ze dan weer alleen zelf leveren. Probeer anders eens bij Moosehead in Blerick, mss dat zij nog een vierkant passing hebben liggen?

Een vriend van me rijdt met een Stylo en daar heeft hij ook geen problemen mee.

Shark

fredo

Bericht door fredo » do jun 02, 2005 9:12 pm

k kan hier enkel meespreken wat ik mooie cranks vind (geen ervaring dus), mss vind je het iets

roox:
http://www.roox.at/COMPONENTS/IMAGES_CO ... _large.jpg

ritchey:
Afbeelding

da is eiglijk ook al het deftige da k kan vinden, eiglijk nog wel nen kleinen markt voor XC-cranks :-X

cHoc

Bericht door cHoc » do jun 02, 2005 9:53 pm

RooX zijn hele goed cranksets, ik heb 2,5 jaar met het XC crankset gefietst en ook mee gedropt

en voor een goede stevige 4kant-as BB, een Race Face Taperlock de gewone stalen versie, niet de titanium versie.
die loopt licht en is heel stevig,
tenminste als die nog te krijgen is, ik zie op de Race Face site dat hij daar niet meer op staat.
ik heb er nog wel een liggen mocht je er een willen hebben

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr jun 03, 2005 12:59 pm

Kheb een stylo gxp drive. bevalt goed, maar of hij beter is dan je deus betwijfel ik. Die van Roel (xircuit) loopt al iets zwaarder dan die van mij, k heb tot op heden geen klagen behalve dat wnr k em te strak draai hij niet meer wil draaien en wnr ik em wat losser zet toch wel regelmatig eff weer iets strakker moet draaien omdat ie anders te los gaat zitten.

Verder schakelt ie perfect, kheb er echter een heeel stuk minder voor gegeven, s-tec heeft ze liggen voo 119 euro :) en b2b had ze voor 170? d8 ik

Erikje

Bericht door Erikje » vr jun 03, 2005 1:22 pm

Afbeelding

Brum.

Bericht door Brum. » vr jun 03, 2005 1:36 pm

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 03, 2005 1:58 pm

plastic vind ik niks, sorry mannen.

Het moet wel glimmend zijn!!!

dusssss©

Erikje

Bericht door Erikje » vr jun 03, 2005 2:26 pm

BOSS schreef:
plastic vind ik niks, sorry mannen.

Het moet wel glimmend zijn!!!

dusssss©

Jankerd

Hier dan?!
Afbeelding

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » vr jun 03, 2005 2:53 pm

Die is toch ook niet glimmend?

En lijkt het middenblad nou buiten het grote blad te komen? ??? :o

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jun 03, 2005 2:57 pm

Ben ook niet echt een fan van de buitenboord lagers, laatst een XTR crank uit een ex team bike van Ten Tusscher geslagen (Geslagen ja, met een hamer!) Of die gasten hadden nooit onderhoud gepleegd, of het systeem is gewoon bagger. Die crank zat dus echt vast, met beleid was daar niks te beginnen.

Met een bracket/crank combi van die kwaliteit zal dat niet zo snel gebeuren. Ben tot nu toe wel goed te spreken over octalink, ISIS is idd bagger, niet aan beginnen.

Oude XTR canks moeten ze gewoon weer in produktie nemen, en ze staan prima op een Rocky ;)

Afbeelding

P.S. Ja, het is een hekwerk :?

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr jun 03, 2005 3:08 pm

Shark schreef:
Kijk ook eens naar de Tune cranks, vind ik persoonlijk erg mooi.

Ikzelf heb ze nu ruim een jaar op m"n Vertex zitten zonder enige problemen

Dacht dat ik er iets van 250 euro voor betaald heb (zonder bladen).

tune is nu dacht wel overgestapt op "n zeskantige trapas die ze dan weer alleen zelf leveren. Probeer anders eens bij Moosehead in Blerick, mss dat zij nog een vierkant passing hebben liggen?

Een vriend van me rijdt met een Stylo en daar heeft hij ook geen problemen mee.

Shark

Ben zelf ook erg te spreken over Tune crank"s!
Heb ze al een paar jaar op m"n Cube zitten samen met een Tune AC38 bracket.
Nooit geen problemen oid.
Mooie slanke combi en voldoende stijf ook, al voel ik af en toe wel een klein verschil met m"n erg stijve Turbine"s op de Storck.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 03, 2005 6:55 pm

MavErik schreef:
Die is toch ook niet glimmend?

En lijkt het middenblad nou buiten het grote blad te komen? ??? :o

ja verdomd zeg, daar is iemand niet zo heel handig geweest met fotosoep.........

@JJ een dranghek!!!!, zul je bedoelen!

dusssss©

Erikje

Bericht door Erikje » vr jun 03, 2005 9:03 pm

Die polished XTR cranks van C"dale zijn nog bij bosjes te vinden op de NL markt. Doe je voordeel, ze glimmen en zijn niet van plastic.....

Erikje

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 03, 2005 9:13 pm

Erikje schreef:
Die polished XTR cranks van C"dale zijn nog bij bosjes te vinden op de NL markt. Doe je voordeel, ze glimmen en zijn niet van plastic.....

Erikje

XTR cranks van c"dale????? explain please.....

dusssss©

Plaats reactie