Afwijken van de inbouwmaat demper?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Afwijken van de inbouwmaat demper?

Bericht door N I E L S » di mei 31, 2005 10:10 am

Ik las een topic waarin tank 24 naar de inbouw van een 200mm demper in een 175 frame vroeg. Al lijkt 25mm verschil bij het inbouwen van elke demper me echt veel te veel, zeker op een maat van 175mm is dat 1/7e van het geheel (15% dus). Ik vraag me af of je er uberhaupt iets van afwijken mag of niet... Hoe zit het in het algemeen met licht afwijken van de inbouwmaat? Bij de inbouw komt ie weliswaar hoger te staan achter (als je een langere demper monteert) maar bij het inveren komt ie door de langere slag ook weer verder terug toch? En als je je sag wat meer mm geeft komt ie bij de inbouw toch ook lager te staan?

Ik wil misschien een demper van 9" (229 mm) inbouwen in een drame waar eigenlijk 8.75"(222mm) in moet (gezien de fabrikanten ook van inch uitgaan lijkt me dat het verschil geen 7 mm maar 6,5mm is want 0,25" is 6,5mm).

6,5 mm op 222mm is 2,7% verschil, hoeveel impact geeft dat?
Ik heb Intense zelf al gemaild en wacht nog op antwoord.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Re:Afwijken van de inbouwmaat demper?

Bericht door BF = DeJean » di mei 31, 2005 3:17 pm

je wil een 9 inch in een M1?
die paar mm gaan t verschil niet maken. Kijk zel uit dat je demper niet tegen je link of seat tube slaat.
Anderszijds, waarom zou je t doen? Welke demper wil je vervangen door welke en waarom?

N I E L S

Bericht door N I E L S » di mei 31, 2005 6:44 pm

BF = DeJean schreef:
je wil een 9 inch in een M1?
die paar mm gaan t verschil niet maken. Kijk zel uit dat je demper niet tegen je link of seat tube slaat.
Anderszijds, waarom zou je t doen? Welke demper wil je vervangen door welke en waarom?

De demper die erin zit is wat minder, maakt raar geluid en veert niet zo goed volgens mij.
Ik doe het niet om veerweg te winnen.

pZyteX

Bericht door pZyteX » do jun 02, 2005 11:45 am

ik heb nu een 9.0x2.75 demper in m"n m1 en dat werkt prima

maar waarom laat je je huidige demper niet gewoon ff reviseren?

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jun 02, 2005 12:45 pm

pZyteX schreef:
ik heb nu een 9.0x2.75 demper in m"n m1 en dat werkt prima

maar waarom laat je je huidige demper niet gewoon ff reviseren?

Nieuwe veerschotel, nitrodinges erin en nieuwe bushings zijn nogal prijzig. Maar een nieuwe demper is ook vrij prijzig.

Plaats reactie