Re:Europese grondwet Ja/Nee

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo mei 29, 2005 3:59 pm

Mathijs schreef:
Om tegen te stemmen vanwege de hoge prijzen (niet alleen in de horeca) vind ik ook een beetje vaag.

Je moest de mensen de kost eens geven die dat gaan doen. :?

Pimiento

Bericht door Pimiento » zo mei 29, 2005 4:21 pm

Steelboy schreef:
Feit blijft dat Zwitserland al jaren niet in de EU zit en het nog steeds meer dan goed doet, zowel op sociaal - economisch vlak als op milieu vlak...

...en dat heeft weer te maken met het bankgeheim (en of dat iets is om trots op te zijn?). Zonder dit geheim was Zwitserland vele malen minder welvarend geweest.

Mathijs

Bericht door Mathijs » zo mei 29, 2005 9:10 pm

Zo, Frankrijk is waarschijnlijk tegen de grondwet. Plan is nu toch voorlopig van de baan, of heb ik dat verkeerd begrepen?

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo mei 29, 2005 10:42 pm

Ik ben zo iemand die lekker tegen stemt omdat ik nu de kans krijg mijn stem te laten horen over alles dat er aan mankeert. Het volk krijgt nauwelijks een kans om zn stem via een referendum te laten horen en nu dat kan gaat iedereen van alles drbij halen, dat is logisch.
Ik ben tegen Europa, simpelweg omdat ik niet geloof in een groot stel Franse, Spaanse en Italiaanse (en straks nog vele Oost-Europese) vertegenwoordigers die veel voorschrijven wat nergens over gaat en waar ondertussen het land zelf ook nog een bende is. Ik stem voor Europa zodra de boel een beetje gebalanceerd is.

Vorig jaar was er in een aantal Oost-Europese staten ook een referendum en er kwam maar 15% van die lui opdagen. Ik dacht dat ze graag bij de EU wilden maar met een motivatie zoals die hoef ik die lui echt niet bij de EU te hebben.

Ik geef alle mensen groot gelijk als ze NEE stemmen om een zooi aan redenen buiten de grondwet om omdat dat maar weer eens bewijst hoe slecht het volk geinformeerd is. Ze laten een maand van tevoren folders maken, Balkenende komt niet even op TV om uit te leggen wat het allemaal ongeveer inhoudt in normale taal (ik heb de folder gelezen en bergijp de grote lijnen) wat kennelijk nodig is gezien de meeste Nederlanders geen idee hebben wat de grondwet in houdt.

In Zwitserland (dacht ik) heb je heel vaak referenda en daar wordt het volk vanaf een week of twee weken van tevoren niet meer gepusht in een richting, ze laten t daar bezinken. Niet dat dat ideaal is maar het lijkt me dat zon volk beter bestand is tegen een moeilijk referendum. Het antwoord op het referendum is ook niet zo makkelijk. Als het nou de euro ja of nee was dan was het duidelijk en makkelijker geweest. Nu gaat het om een officieel document en regelgeving waar we in de praktijk allen toch niet zoveel van merken.

Inhoudelijk is het meer een verdrag dan een grondwet. Dat woord helpt ook lekker mee de mensen stuipen op het lijf te jagen.

Al die intellectuelen die JA roepen hebben ook de ellende over zichzelf geroepen. De "intellectuelen" roepen vaak wat waar geen fuck van terecht komt.

enz enz enz

Ik weet het, total chaos maar dat interesseert me niets.
Latex

Fry

Bericht door Fry » ma mei 30, 2005 11:27 am

Den Wiskeystoker schreef:
[
Pimiento schreef:
@ Den Wiskeymaker: Cultuur is niet alleen frietekramen en moskees. Het is ALLES wat zich in een een land bevind en beweegt. Jij dus ook. Als er een moskee staat, betekent dat dat die moskee onderdeel is van de cultuur van dat land. Cultuur is constant aan verandering onderhevig. Zie het als een kans, niet als een bedreiging.

Dat klopt.. En het is ook een goede zaak dat de culturen van geheel europa meer met elkaar in contact komen.. zeker als we daarmee een steeds grotere eenheid! kunnen vormen

maarrr... (zoals ik wilde aangeven, wat overigens nog niet eens zoveel met de nieuwe grondwet te maken heeft)
zoals dat in Nederland gebeurt vind ik het niet echt "uitwisselen" van cultuur.. er komen hier bepaalde gemeenschappen in ons land, die hun cultuur midden in de onze zetten, zonder daarbij onze regels te respecteren
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen), slachten van dieren (terwijl dit volgens de wet verboden is), beetje de hele dag rondbonjouren en toch een uitkering opstrijken....!zonder hierbij te generaliseren, want dit is natuurlijk niet altijd t geval!

Om dit dan toch even in verband te brengen met de nieuwe grondwet::::
>> Landen als Turkije hebben hele andere idealen, manieren van leven en denken...
deze past gewoonweg in vele opzichten niet bij de Westerse normen en waarden, en manieren van denken! Daarom is het gewoon niet verantwoord zulke landen zoveel verantwoordelijkheid te geven tov de onze

Hier in belgie vlieg je voor dergelijke mening de cel in

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 30, 2005 11:33 am

Fry schreef:

Kom op he, dat meen je toch niet? En waarom precies? In Belgie heb je toch ook vrijheid van menigsuiting?

Fry

Bericht door Fry » ma mei 30, 2005 11:40 am

Caramba schreef:
[
Fry schreef:

Kom op he, dat meen je toch niet? En waarom precies? In Belgie heb je toch ook vrijheid van menigsuiting?

toch wel, die uitspraken komen overeen met de standpunten van eigenheid, normen en waarden van het Vlaams belang, en die partij is daar dan voor veroordeeld wegens racisme en discriminatie..

die hele zaak stonk wel uiteindelijk, het was een politieke zet van de regerende partijen om het populaire Belang uit te schakelen, er zijn 6 wetswijzigingen gebeurd en een grondwetswijziging om de zaak te beslechten.

Luc

Bericht door Luc » ma mei 30, 2005 11:50 am

Correctie, de partij het Vlaams Belang is tot nader order nooit veroordeeld geweest, wel het Vlaams Blok, officieel zijn dit 2 verschillende partijen.

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » ma mei 30, 2005 12:19 pm

Fry schreef:
[
Caramba schreef:
[
Fry schreef:

toch wel, die uitspraken komen overeen met de standpunten van eigenheid, normen en waarden van het Vlaams belang, en die partij is daar dan voor veroordeeld wegens racisme en discriminatie..

die hele zaak stonk wel uiteindelijk, het was een politieke zet van de regerende partijen om het populaire Belang uit te schakelen, er zijn 6 wetswijzigingen gebeurd en een grondwetswijziging om de zaak te beslechten.

Ik vind het nog altijd heel iets anders als ik dat zeg.. of een politieke organisatie/ partij..
Dat is werkelijk een vergelijking van niks..

Ik ben ook helemaal geen racist of iets dergelijks.. Er zijn genoeg buitenlanders waar ik mee bevriend ben of goed mee kan omgaan..

Om een voorbeeld te geven uit het buitenland.. Stierenvechten.. Ben ik heel erg op tegen.. Kan je wel zeggen het is een cultuur.. Maar naar mijn mening past het gewoon niet binnen de normen en waarden van de westerse..
Cultuur kan ik helemaal geen probleem mee hebben, als het maar niet tenkoste van anderen gaat!

Dus nogmaals.. samenwerking binnen Europa verbeteren,.. prima, maar houd er rekening mee, andere cultuur, andere manieren van denken en doen..!! ook geen problemen mee,, maar zorg er dan wel voor dat niemand de overhand kan krijgen..
en met andere gedachten doel ik dus niet alleen op "zwarten" zoals sommige hier denken, maar op iedereen.. ook amerikanen etc..

urban waste

Bericht door urban waste » ma mei 30, 2005 12:46 pm

maarrr... (zoals ik wilde aangeven, wat overigens nog niet eens zoveel met de nieuwe grondwet te maken heeft)
zoals dat in Nederland gebeurt vind ik het niet echt "uitwisselen" van cultuur.. er komen hier bepaalde gemeenschappen in ons land, die hun cultuur midden in de onze zetten, zonder daarbij onze regels te respecteren
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen), slachten van dieren (terwijl dit volgens de wet verboden is), beetje de hele dag rondbonjouren en toch een uitkering opstrijken....!zonder hierbij te generaliseren, want dit is natuurlijk niet altijd t geval!

Om dit dan toch even in verband te brengen met de nieuwe grondwet::::
>> Landen als Turkije hebben hele andere idealen, manieren van leven en denken...
deze past gewoonweg in vele opzichten niet bij de Westerse normen en waarden, en manieren van denken! Daarom is het gewoon niet verantwoord zulke landen zoveel verantwoordelijkheid te geven tov de onze

Volgens mij ga je (en veel anderen) hier toch een beetje voorbij aan het feit dat de mensen in Turkije "anders zijn" dan veel Turken hier (geldt ook voor bijv. Marokkanen).
Turkse mensen hier zijn over het algemeen veel conservatiever dan de Turken in Turkije. Deels omdat de Turkse mensen (met name de gastarbeiders) hier vaak arme mensen waren, afkomstig van het platteland (conervatiever dan mensen in de stad) en ook omdat mensen die emigreren vaak de neiging hebben om meer terug te vallen om hun "traditionele" cultuur. Voornamelijk jongeren die tussen 2 culturen in vallen en zich gaan "afzetten" of hun identiteit verlenen aan het land waar hun ouders vandaan komen.
Op m"n vorige werk had ik een Turkse collega die echt uit Turkije kwam (wetenschapper) en haar denkbeelden waren nauwelijks anders dan die van mij.........niet te vergelijken met hoe in Nederland bijv. Turkse mensen bekend staan.

Oftewel om een lang verhaal kort te maken: generaliseer niet zo snel en alles is lang niet zo zwart wit als veel mensen lijken te denken.

Fry

Bericht door Fry » ma mei 30, 2005 2:28 pm

Luc schreef: Correctie, de partij het Vlaams Belang is tot nader order nooit veroordeeld geweest, wel het Vlaams Blok, officieel zijn dit 2 verschillende partijen.
technisch gezien heb je idd gelijk

ik vraag me af wat de volgende machtsmisbruikende move zal zijn van verhofstadt en co om het belang buiten strijd te stellen, politiek is best spannend :?

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 30, 2005 2:30 pm

En ik dacht dat Nederlandse politiek al ingewikkeld was :P

Fry

Bericht door Fry » ma mei 30, 2005 2:33 pm

Caramba schreef:
En ik dacht dat Nederlandse politiek al ingewikkeld was :P

euhm, i think not

wij hebben hier meer regeringen dan havens en meer ministers dan bomen. Iedereen loopt in iedereen zijn weg, we betalen pakken belastingen en alles gaat verloren in administratieve rompslomp

Animine

Bericht door Animine » ma mei 30, 2005 3:58 pm

Ben ik blij dat ik nooit van m"n leven aan al dat politieke gezeik moet deelnemen. Het als Nederlander in België wonen/werken (belastingen betalen) heeft als voordeel dat je met géén enkele verkiezing (nationaal noch Europees) verplicht bent om te gaan stemmen. Eerlijk gezegd laat het me ook koud wat er gestemd wordt, want heel die politiek is toch een pot nat.

grtz
Animine

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma mei 30, 2005 4:30 pm

Moet je nu kijken hoe die Fransen reageren op hun "overwinning"... Alsof die grondwet grote problemen zou brengen.

Waar blijft de felle kritiek op mn uiteenzetting? ;)

Mathijs

Bericht door Mathijs » ma mei 30, 2005 9:00 pm

Animine schreef:
Ben ik blij dat ik nooit van m"n leven aan al dat politieke gezeik moet deelnemen. Het als Nederlander in België wonen/werken (belastingen betalen) heeft als voordeel dat je met géén enkele verkiezing (nationaal noch Europees) verplicht bent om te gaan stemmen. Eerlijk gezegd laat het me ook koud wat er gestemd wordt, want heel die politiek is toch een pot nat.

grtz
Animine

Je bent nooit verplicht om te stemmen. Je hebt het recht om te stemmen, niet de plicht.

Luc

Bericht door Luc » di mei 31, 2005 11:40 am

Mathijs schreef:
[
Animine schreef:

grtz
Animine

Je bent nooit verplicht om te stemmen. Je hebt het recht om te stemmen, niet de plicht.

In Nederland is dat misschien zo, in België is er wel degelijk stemPLICHT, met mogelijk bijhorende boetes als je niet gaat zonder goede argumenten te kunnen voorleggen. Zo kom ik er de laatste 2-3 verkiezingen al telkens onderuit omdat mijn werkgever technische support geeft voor de electronische kieskantoren. Ik geef mij dan voor een verkiezingsWE telkens op om die dagen te werken (levert lekker veel overuren op) en krijg dan een attest dat mijn baas mij absoluut nodig heeft en ik dus niet KAN gaan stemmen.

Mathijs

Bericht door Mathijs » di mei 31, 2005 3:52 pm

Hmm, vaag dat je MOET stemmen.
Wat is daar de reden voor??

keano16

Bericht door keano16 » di mei 31, 2005 3:59 pm

zo vaag vind ik dat eigenlijk niet.

je hebt geen last van lamzakken die geen zin hebben om te stemmen en iedereen zal zich moeten verdiepen inz aken die het hele land aangaan.

eigenlijk wel goed dus.

je krijgt zo ook geen vertekent beeld. in nederland si de opkomst ineens lager omdat frankrijk nee heeft gezegd. en van die lagere opkomst zijn het vooral de ja stemmers die wegvallen dus krijgt nederland een heel hoog % nee

Mathijs

Bericht door Mathijs » di mei 31, 2005 7:24 pm

Waarom zullen JA stemmers afhaken? Het grondwettelijkverdrag is door het franse NEE nog niet definitief van de baan. Als iedereen die voor het NEE van plan was JA te gaan stemmen nu ook nog gewoon gaat krijgen we wel het beste beeld van de mening van de NL"ers. En kan daar in verdere onderhandelingen etc die zullen volgen om de grondwet er ook in Frankrijk door te krijgen rekening mee worden gehouden. Of zie ik het verkeerd??

Bij de scholieren die vandaag mochten stemmen was 70% tegen. Bij elke verkiezing/referendum mogen een aantal scholieren de dag ervoor stemmen, en het schijnt dat het wel een redelijk goede afspiegeling is van de "volwassenen" op de dag ernaa.

We zullen het morgen wel zien....

Luc

Bericht door Luc » wo jun 01, 2005 1:32 pm

keano16 schreef:
zo vaag vind ik dat eigenlijk niet.

je hebt geen last van lamzakken die geen zin hebben om te stemmen en iedereen zal zich moeten verdiepen inz aken die het hele land aangaan.

eigenlijk wel goed dus.

je krijgt zo ook geen vertekent beeld. in nederland si de opkomst ineens lager omdat frankrijk nee heeft gezegd. en van die lagere opkomst zijn het vooral de ja stemmers die wegvallen dus krijgt nederland een heel hoog % nee

Wel, stel je vooral niet teveel voor van dat verdiepen. Ik heb persoonlijk grote twijfels bij het realistisch zijn van het kiesresultaat. Ik denk niet dat ik wil weten hoeveel mensen er in België alleen gaan stemmen omdat ze moeten en zomaar om het even wat doen om er toch maar zo snel mogelijk vanaf te zijn.
Ik ben zelf meer voor stemrecht te vinden omdat je dan volgens mij enkel de kiezers krijgt die inderdaad gemotiveerd zijn. Maar tegelijkertijd vind ik wel dat dan de kiesuitslag niet voor geldig zou mogen worden aangenomen als niet een representatief deel van de bevolking is gaan stemmen. Het is dan aan de politiek om de mensen te motiveren om te gaan stemmen.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jun 01, 2005 8:52 pm

NEE DUS !!

Het volk heeft gesproken,gefeliciteerd mede ""NEE"" stemmers!

keano16

Bericht door keano16 » wo jun 01, 2005 9:17 pm

jammer.

ik was voor!

het zegt me al genoeg dat in urk 92% tegen was ;)

voor de nee stemmers zeg ik gefeliciteerd

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo jun 01, 2005 9:34 pm

keano16 schreef:
jammer.

ik was voor!

Ach het verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen. ;)

Erikje

Bericht door Erikje » wo jun 01, 2005 9:36 pm

keano16 schreef:
het zegt me al genoeg dat in urk 92% tegen was ;)

Niet vreemd als je als visser al meer dan 10 jaar geterroriseerd wordt door Brussel....

Erikje

Plaats reactie