Re:Europese grondwet Ja/Nee
Moderator:Beheerders
-
Dat is misschien waar, aan de andere kant leven we in een democratie .
Dus degene met de meeste stemmen wint.
Tja en dan compleet los van mijn eigen politieke denkbeelden waarom maakt "iedereen" zich zo"n zorgen om Wilders?
Wellicht omdat hij misschien veel stemmen gaat krijgen?!?
Stem dan tegen !!!
Dat heet dan democratie dit geldt ook omgekeerd voor andere poltieke partijen.
Wat betreft de europese regelgeving dat zou inderdaad een stuk duidelijker en sneller kunnen.
Maar als andere landen dan tot op zekere hoogte mogen gaan bepalen wat er in Nederland gaat gebeuren dat gaat mij te ver.
Dus degene met de meeste stemmen wint.
Tja en dan compleet los van mijn eigen politieke denkbeelden waarom maakt "iedereen" zich zo"n zorgen om Wilders?
Wellicht omdat hij misschien veel stemmen gaat krijgen?!?
Stem dan tegen !!!
Dat heet dan democratie dit geldt ook omgekeerd voor andere poltieke partijen.
Wat betreft de europese regelgeving dat zou inderdaad een stuk duidelijker en sneller kunnen.
Maar als andere landen dan tot op zekere hoogte mogen gaan bepalen wat er in Nederland gaat gebeuren dat gaat mij te ver.
- MxMasterMike
Lynx schreef:
[MxMasterMike schreef:
Elk verhaal heeft 2 kanten. :P
Hier zijn al woorden als: Oorlog, concentratiekampen en instorting van de economie gebruikt door ministers om mensen maar voor te laten stemmen.
Elk verhaal heeft 3 kanten.![]()
onze versie - hun versie en de waarheid.
De argumenten die de ministers gebruiken, zijn toch belangrijke argumenten die ook effectief kloppen ?
Ik snap niet wat daar "fout" aan is ?
Ik zie niet echt in wat er komt oorlog van als je tegen de grondwet stemt voor argument is, dat noem ik gewoon bangmakerij.
Het argument van de instorting van de economie lijkt me ook wat ver gegrepen, deze werd ook al gebruikt ten tijde van de invoering van de euro, wat blijkt nu de europese landen die toen niet met de euro zijn meegegaan hebben beter draaiende economiën, dan de euro landen.
Ik weet zelf ook nog niet wat ik ga stemmen, maar ik neig nu naar Nee. Vooral ook omdat ik de grotere landen voor geen cent vertrouw, met het recente begrotingstekort europact verhaal in mijn achterhoofd. En dan zou je volgens de nieuwe grondwet de landen die zich niet aan de regels houden makkelijker voor het gerecht kunnen slepen, komop dat geloof je zelf toch niet, als het puntje bij het paaltje doen ze toch waar ze zin in hebben. En het idee dat de landen een verschillend idee hebben wat deze grondwet gaat bieden. NL ziet het bv als instrument om zaken beter en sneller te regelen, maar zoals ik al eerder gezegd heb bv Duitsland en Spanje, zien het als opmaat naar een verenigde staten van europa, en daar zit ik niet op te wachten
- dobbel our zero
gaan ze dan ook is stoppen met het maandelijkse feestje
van het verhuizen van Straatsburg naar Brussel en vervolgens weer terug?
dobbel our zero schreef:
gaan ze dan ook is stoppen met het maandelijkse feestje
Nee man, dat levert ze veel teveel onkostenvergoedingen op...dat laten ze dus nooit schieten. :"(
Ik weet ook nog niet of ik voor of tegen ben, maar waar ik me zo aan erger zijn mensen die tegen zijn om redenen die niks met de grondwet te maken hebben, zoals.
-De Euro.
-Eventuele toetreding Turkije.
En dan ook nog eens neit de moeite nemen om er achter te waar het wel om gaat
-De Euro.
-Eventuele toetreding Turkije.
En dan ook nog eens neit de moeite nemen om er achter te waar het wel om gaat
Hier een nieuwe:
Ik ga blanco stemmen (indien mogelijk)
Waarom: Een referendum vind ik een onverstandige keuze, bij een volksraadpleging ga je er vanuit dat "het volk" geïnformeerd is....en zoals hierboven al blijkt is dat niet het geval. Indien er dus massaal tegen wordt gestemd zal (denk ik) het kabinet het referendum naast zich neergeleggen. Een bindend referendum daarentegen is nog stommer wegens bovenstaande rede.
Het recht om te stemmen vind ik daarentegen wel een erg goede zaak en wil ik daarom niet laten verwateren. Als niemand komt opdagen hebben verkiezingen op een gegeven moment ook geen waarde meer (3% komt opdagen en daarvan stemt 58% tegen....dat is lekker representatief)
Mijn stem gaat dus naar blanco.
Ik ga blanco stemmen (indien mogelijk)
Waarom: Een referendum vind ik een onverstandige keuze, bij een volksraadpleging ga je er vanuit dat "het volk" geïnformeerd is....en zoals hierboven al blijkt is dat niet het geval. Indien er dus massaal tegen wordt gestemd zal (denk ik) het kabinet het referendum naast zich neergeleggen. Een bindend referendum daarentegen is nog stommer wegens bovenstaande rede.
Het recht om te stemmen vind ik daarentegen wel een erg goede zaak en wil ik daarom niet laten verwateren. Als niemand komt opdagen hebben verkiezingen op een gegeven moment ook geen waarde meer (3% komt opdagen en daarvan stemt 58% tegen....dat is lekker representatief)
Mijn stem gaat dus naar blanco.
Hey Racoon,
Best dat je vind dat het kabinet er een zootje van maawkt met betrekking tot de info voorziening, maar wat vind jij van de Europese Grondwet?
Stem dus voor of tegen. Uit principe stemmen (of niet) heeft nog nooit iemand geholpen.
Best dat je vind dat het kabinet er een zootje van maawkt met betrekking tot de info voorziening, maar wat vind jij van de Europese Grondwet?
Stem dus voor of tegen. Uit principe stemmen (of niet) heeft nog nooit iemand geholpen.
- cHoc
misschien niet direct maar het zet er wel de deur voor open, want wat is de volgende stap??Pimiento schreef: Pfoe het is wel duidelijk dat niemand hier zich goed heeft laten informeren over de europese grondwet... :"(
Ten eerste:
Nederland verliest zijn autonomie niet (in ieder geval niet meer dan dat al gebeurd is). Bovendien is dat bekrompen denken. Samen staan we sterker, en het is heus niet zo dat je over 10 jaar Duits moet spreken...
zal dat dan verschil uitmaken als je een rode kaart trekt, je creeert dan alleen maar een kortere uitstel dan als we nu nee zeggen tegen de europese grondwet.Ieder land houd zijn eigen cultuur natuurlijk (duh). En als er regels of wetten zijn die bij een cultuur horen, mogen die veelal blijven bestaan (coffeeshops). Aan de andere kant mag een land ook wetten uit Brussel weigeren door middel van een "rode kaart"(how childish ::)) te trekken tegen een regel.
en denk je dat frankrijk en duitsland zich in die er dan ook maar een zier van gaan aantrekken, terwijl de kleinere landen dan direct er wel de dupe van zijn.Ten tweede:
Het argument dat de grote landen door de grondwet kunnen doen waar ze zin in hebben is niet waar; integendeel zelfs. De grondwet zorgt ervoor dat er juist regels gemaakt worden die ervoor zorgen dat de grote landen geen loopje kunnen nemen met de regels (hetgeen ze nu wel doen, kijk maar naar de zaken begrotings tekort (Frankrijk en Duitsland) en Alstohm (frankrijk).
er zullen met de europese grondwet mogelijk wel wat regels overboord gegooid kunnen worden, maar heeft het echt nut, burocratie hou je toch.Alle overbodige regels en mensen worden ook de deur uit gegooid. Tot nu toe was het een administratief zootje, alles wordt min of meer gestroomlijnd. Is zowieso nodig omdat we straks met zn 25en zijn ipv met zn 12en.
ze krijgen meer macht en dat is goed?? zo kunnen er ze nog meer door onze strotten doowen dan ze nu al doen, en blijven in de zelfde of nog hogere mate hun zakken vullen, meer macht = grotere zakken.Ten derde:
Het parlement krijgt meer macht. Dit is goed. Tot nu toe zaten ze daar in Brussel alleen maar zakken te vullen, nu wordt dat al een beetje minder. (Allé, het blijven zakkenvullers
)
maar ook weer andersom, frankrijk was de grootste handels partner van duitsland tot WWII.....Ten vierde
Het argument ten aaanzien van oorlog en vrede is gewoon waar. De tijd heeft het bewezen, zelfs de grootste vijanden kunnen elkaars broeders worden! :-*
veiligheid word beter door een aantal regels vanuit brussel, ik denk niet dat oom agent hier zelfs maar van wakker ligt.Ten vijfde
Veiligheid en samenwerking worden verbeterd. procedures worden korter (bijvoorbeeld bij het europeesch hof: er zijn nog 100.000 wachtenden voor u) en efficienter opgelost, voor zover "efficient" kan binnen een ambtelijk apparaat.
en zoals je zelf al zegt efficient en de ambtenarij gaan gewoon niet samen.
de gewone europese regelgeving grijpt al meer in in de landelijke wetgeving dan wij allemaal denken en weten, waarom zou een europese grondwet daarin verschillen dan?Ten zesde
Gaat de Europese grondwet niet boven de eigen grondwet, BEHALVE op die punten waar het in de EG over gaat (en das echt niet zo heel veel). En het is ook niet zo dat dat nieuw is, want alle regels en wetten uit Brussel gaan al lang boven een land"s eigen regels, net zoals dat Frankrijk en Duitsland net doen waar ze zin in hebben. In beiden gevallen: het wordt minder, sneller en overzichtelijker.
dat geld dan net zo goed voor jezelfAls laatste wil ik zeggen dat zaken als toetreding van Turkije tot de EU en de zaak Bolkenstein (waarom de fransen tegen stemmen) NIKS met de grondwet te maken hebben (duh) dus laat dat je stemgedrag niet beinvloeden.
Denk na voordat je stemt, ga je eigen ideologie na en doe wat je het best lijkt, maar INFORMEER je in godsnaam goed!
daar ben ik mij zeer van bewust, maar toch liever uitstellen dan maar schaapachtig toelaten....En ow ja...tegenstemmen is slechts uitstel van executie![]()
gewoon nee stemmen dus
Gewoon nee,ben zowiezo al tegen 1 Europa! Ik mis nu al de gezellige GWK kantoren:D:D:D Nee je kan pas een Europa hebben als je alles gelijk trekt,en aangezien dat onmogelijk is kan je mijn inziens nooit alles met 1 gw gaan bepalen,en als je met uitzonderingen gaat werken heeft welke wet dan ook geen zin!
Greetz Roadkill,echt 12 provincies vinnik meer dan genoeg
Greetz Roadkill,echt 12 provincies vinnik meer dan genoeg
Erg jammer dat (ook) hier weer zo veel mensen niet veel verder komen dan een lege kreet, zonder dat er objectief over nagedacht wordt. Wat dat betrefd, hulde voor o.a. Pimiento.
Ikzelf weet vooralsnog té weinig van die grondwet af om zeker te zijn of en wat ik ga stemmen, maar de komst van een soort van verenigde staten van europa zie ik als onvermijdelijk, zij het op de lange termijn. Verschil met de gene die dat eerder aanhaalde is alleen dat ik dat toe juich. Europa en zeker Nederland is niks zonder een goede verhouding met de rest van de wereld, maar op politiek vlak lijkt die rest van de wereld zich nu te beperken tot de VS, dat griezelt me toe. Binnen afzienbare tijd gaan India en China ook een flinke invloed krijgen, op zich niet verkeerd, maar ik denk dat dat voor Europa gaat betekenen dat we nog makkelijker achter Amerika aanhobbelen, tenzij we zelf een stérk machtsblok gaan kunnen vormen.
Ik hoop en denk dat de grondwet een stap is in de richting van dat machtsblok...
Ikzelf weet vooralsnog té weinig van die grondwet af om zeker te zijn of en wat ik ga stemmen, maar de komst van een soort van verenigde staten van europa zie ik als onvermijdelijk, zij het op de lange termijn. Verschil met de gene die dat eerder aanhaalde is alleen dat ik dat toe juich. Europa en zeker Nederland is niks zonder een goede verhouding met de rest van de wereld, maar op politiek vlak lijkt die rest van de wereld zich nu te beperken tot de VS, dat griezelt me toe. Binnen afzienbare tijd gaan India en China ook een flinke invloed krijgen, op zich niet verkeerd, maar ik denk dat dat voor Europa gaat betekenen dat we nog makkelijker achter Amerika aanhobbelen, tenzij we zelf een stérk machtsblok gaan kunnen vormen.
Ik hoop en denk dat de grondwet een stap is in de richting van dat machtsblok...
- cHoc
op zich is het positief dat we dan een machtsblok kunnen vormen tegen de rest van de wereld, maar dat is dan ook het enigste voordeel voor de gewone man.
om dat te berijken zullen onze wetten en onze vrijheden op den duur wel danig ingeperkt worden onder het mom van veiligheid of wat al dies meer zij.
en onze vrijheden zijn al minder geworden sinds 9/11, en wat heeft dat geholpen tegen het terrorisme in het algemeen in nederland??
daarnaast worden wij geprobeert geindoctrineert te worden in een richting, zoals nu de propaganda over de europese grondwet,
er word een dusdanig grote en dure campanje gevoert om ja te stemmen dat er geen geld over is voor een nee campanje, niet dat die echt nodig is ;D.
er word dus flink met geld over de balk(enende ;D ;D ) gesmeten voor deze campanje terwijl we met een cabinet zitten die iedereen aanraad de broekriem aan te halen want er is geen geld....
daarnaast worden er allerlij leugens de media ingegooit bv; als nederland nee stemt, is dat dusdanig slecht voor onze economie dat de economie van nederland een jaar in een dip zitten. en meer van dat soort ongein.
daarnaast hoeven we niet achter amerika aan te hollen voor onze noden en behoeften, ik zie dat frankrijk ook niet doen.....
dus ja, het zal er wel een keer van komen is het niet nu dan wel later, maar dan liever later dan nu, want als gewone man zal je er alleen maar op achteruit gaan in je doen en laten.
om dat te berijken zullen onze wetten en onze vrijheden op den duur wel danig ingeperkt worden onder het mom van veiligheid of wat al dies meer zij.
en onze vrijheden zijn al minder geworden sinds 9/11, en wat heeft dat geholpen tegen het terrorisme in het algemeen in nederland??
daarnaast worden wij geprobeert geindoctrineert te worden in een richting, zoals nu de propaganda over de europese grondwet,
er word een dusdanig grote en dure campanje gevoert om ja te stemmen dat er geen geld over is voor een nee campanje, niet dat die echt nodig is ;D.
er word dus flink met geld over de balk(enende ;D ;D ) gesmeten voor deze campanje terwijl we met een cabinet zitten die iedereen aanraad de broekriem aan te halen want er is geen geld....
daarnaast worden er allerlij leugens de media ingegooit bv; als nederland nee stemt, is dat dusdanig slecht voor onze economie dat de economie van nederland een jaar in een dip zitten. en meer van dat soort ongein.
daarnaast hoeven we niet achter amerika aan te hollen voor onze noden en behoeften, ik zie dat frankrijk ook niet doen.....
dus ja, het zal er wel een keer van komen is het niet nu dan wel later, maar dan liever later dan nu, want als gewone man zal je er alleen maar op achteruit gaan in je doen en laten.
-
in de euro grondwet staat dat iedereen mag werken waar hij wil, heel het oostblok kom hier werken voor een habben krats en ik sta op straat!
NEE!!!

NEE!!!
mee eens....
True cHoc, maar ik denk dat het hier nÃet (/minder) onveiliger was geworden na 9/11 als we niet bij Amerika op schoot zaten. En de enige manier die ik zie om onze politiek uit de kont van Bush te laten kruipen is door ze zelf een vergelijkbare machtspositie te laten aannemen.
En inderdaad, op de campagne is veel aan te merken, maar je stemt over de grondwet, niet over de campagne...
anyway, het voornaamste wat ik jullie op het hart wil drukken: Als je alleen argumenten hebt gebaseerd op je gevoel, STEM DAN NIET!!! We hebben allemaal gezien wat voor een kolerezooi dát soort stemmen er 3 jaar geleden van hebben gemaakt!
En inderdaad, op de campagne is veel aan te merken, maar je stemt over de grondwet, niet over de campagne...
anyway, het voornaamste wat ik jullie op het hart wil drukken: Als je alleen argumenten hebt gebaseerd op je gevoel, STEM DAN NIET!!! We hebben allemaal gezien wat voor een kolerezooi dát soort stemmen er 3 jaar geleden van hebben gemaakt!
zhb_joshua schreef:
in de euro grondwet staat dat iedereen mag werken waar hij wil, heel het oostblok kom hier werken voor een habben krats en ik sta op straat!![]()
NEE!!!
Jongen lees de draad eens >:(! Daar gaat de grondwet niet over, dat is een feit dat al langer bekend was, het komt er zonder grondwet ook :-X. En als jij op straat komt te staan omdat het oostblok hier komt werken (hoe dom kun je zijn...) dan had je maar een vak motten leren.
@ Choc ik raak niet echt onder de indruk van je eerste stukje, maar ik zal toch even op een paar punten reageren:
Een rode kaart betekend idd uitstel en geen afstel. Maar zo hoort het ook. Met de jaren krijgt iedereen nieuwe inzichten en regels horen nu eenmaal om de zoveel tijd te worden herzien, of iig te worden bediscusieerd. Maar dat gebeurd echt niet ieder jaar ofzow.
Dat landen alsnog een loopje met de regels nemen, kan niet. Het is immers een WET. Als de wet niet nagaleefd wordt krijg je straf. Aan de andere kant, wanneer dat niet gebeurd, is dat het einde van Europa. ERG onwaarschijnlijk dus.
Bureaucratie hou je inderdaad. Maar minder is altijd beter.
Een parlement is een volksvertegenwoordiging, zoals je weet. Die hebben als taak de regering te controleren. Die douwen dus niks door je strot. Die zorgen ervoor dat het er redelijk aan toe gaat.
De Europese Grondwet is een helder

Al met al heb je nog geen duidelijk argument genoemd waarom je tegen zou stemmen, dat niet te weerleggen is. Informeer je! :-*
-
Pimiento schreef:
Pfoe het is wel duidelijk dat niemand hier zich goed heeft laten informeren over de europese grondwet... :"(
Vind je het gek!! Als je zo"n folder (laat staan boek) hebt waar het in uitgelegd staat moet je bijna advocaat zijn of iets dergelijks wil je er iets van begrijpen!! Ik ben echt de domste niet,, dr zijn genoeg mensen die dr geen zin hebben in dit soort overdreven gelul te verdiepen!
[
Pimiento schreef:
en het is heus niet zo dat je over 10 jaar Duits moet spreken...
goh

Het is trouwens sowieso dom om op deze manier een referendum te houden... maar dat snappen ze volgens mij nu nog niet.. veel te korte tijd om je erin te verdiepen als je er al zin in hebt.. Modaal gezien is dit ook helemaal geen stelling om mensen mening van te vragen!!! Een referendum houd je over een stelling als: Koopavonden op zondag afschaffen.,, daar kan tenminste iedereen een mening over hebben!
En sowieso stem ik al nee, omdat die uit Brussel wel meer niet snappen.... als ik al hoor dat ze om de keer hun vergadering om "n plaats houden er weet ik niet hoeveel vrachtwagens op en neer moeten rijden om al hun klappertjes mee te nemen,, dan laat maar!
[
Pimiento schreef:
Ieder land houd zijn eigen cultuur natuurlijk (duh).
VIND JE?? Ik hoef nu maar om de hoek te lopen en dan zie ik al meer moskees dan frietetenten.
En Dan ook nog "s dat "n land als Turkije alleen maar meer macht in Europa krijgt... alleen omdat ze meer inwoners hebben,, en dan hebben ze nog niet eens die in ons land wonen meegerekent.
!!!!!!!!!!!!Ik wil wel iedereen oproepen om te gaan stemmen,,, want als er een te lage opkomst is,,, is het voor de regering een rede te meer om niet aan de uitslag van "t referendum te houden!!!!!!!
Ach het is wel Europees he,en aangezien ik me nog steeds geen Europeaan voel maar gewoon een hollandse boer(en dat helemaal niet erg vind!) Ben ik tegen,niet alleen dus de grondwet maar alles waar Europa nu voor staat! .Sorry het hele gezeur Europa heeft me nu al te veel gekost,maar ja ik heb de goede oude tijd nog bewust meegemaakt he.
Greetz Roadkill, vroegah..........
Greetz Roadkill, vroegah..........
En dan stoppen met blowen ckerz? :-[
Echt niet! ;D
Echt niet! ;D
- cHoc
Pimiento schreef:
@ Choc ik raak niet echt onder de indruk van je eerste stukje, maar ik zal toch even op een paar punten reageren:
Een rode kaart betekend idd uitstel en geen afstel. Maar zo hoort het ook. Met de jaren krijgt iedereen nieuwe inzichten en regels horen nu eenmaal om de zoveel tijd te worden herzien, of iig te worden bediscusieerd. Maar dat gebeurd echt niet ieder jaar ofzow.
Dat landen alsnog een loopje met de regels nemen, kan niet. Het is immers een WET. Als de wet niet nagaleefd wordt krijg je straf. Aan de andere kant, wanneer dat niet gebeurd, is dat het einde van Europa. ERG onwaarschijnlijk dus.
Bureaucratie hou je inderdaad. Maar minder is altijd beter.
Een parlement is een volksvertegenwoordiging, zoals je weet. Die hebben als taak de regering te controleren. Die douwen dus niks door je strot. Die zorgen ervoor dat het er redelijk aan toe gaat.
De Europese Grondwet is een helderen overzichtelijk
geheel van al die regels. En zoals het woord al zegt, het is de GROND wet. De basis dus. Hier staat dus geen gedetailleerd beleid in. Daarin is het anders als de zooi en wildgroei aan regels van nu.
Al met al heb je nog geen duidelijk argument genoemd waarom je tegen zou stemmen, dat niet te weerleggen is. Informeer je! :-*
de punten die jij naar voren brengt verschillen anders niet met de propaganda die ik vandaag in de brievenbus vond.
en die zetten mij niet aan om ja te gaan stemmen
Ik ben me de afgelopen dagen serieus met de Europese grondwet bezig gaan houden. Ik was van plan zondermeer ja te gaan stemmen. Maar na van veel kanten alleenmaar nee gehoord te hebben ben ik me erin gaan interesseren.
Na het lezen van dit topic ben ik maar 1 reden tegengekomen waardoor ik nee zou kunnen gaan stemmen (voorlopig is dit nog altijd een ja). Dat is de volgende: Landen krijgen afhankelijk van het aantal inwoners meer of minder te zeggen binnen de unie. Dat vind ik een kwalijke zaak en is eigenlijk gewoon discriminatie. Iemand die langer, zwaarder of ouder is, is toch ook niet belangrijker / heeft meer te zeggen dan een ander? Ieder land en persoon is gelijk!
Ondanks dit zijn er in mijn ogen nog altijd veel meer voordelen (zoals in dit topic door Pimiento genoemd) dan nadelen dus: Wie heeft er nog sterke / goed onderbouwde argumenten waarom we nee zouden moeten stemmen?
Ik ben het verder geheel met Pimiento en legion eens. Informeer je als je gaat stemmen of stem anders niet.
Na het lezen van dit topic ben ik maar 1 reden tegengekomen waardoor ik nee zou kunnen gaan stemmen (voorlopig is dit nog altijd een ja). Dat is de volgende: Landen krijgen afhankelijk van het aantal inwoners meer of minder te zeggen binnen de unie. Dat vind ik een kwalijke zaak en is eigenlijk gewoon discriminatie. Iemand die langer, zwaarder of ouder is, is toch ook niet belangrijker / heeft meer te zeggen dan een ander? Ieder land en persoon is gelijk!
Ondanks dit zijn er in mijn ogen nog altijd veel meer voordelen (zoals in dit topic door Pimiento genoemd) dan nadelen dus: Wie heeft er nog sterke / goed onderbouwde argumenten waarom we nee zouden moeten stemmen?
Ik ben het verder geheel met Pimiento en legion eens. Informeer je als je gaat stemmen of stem anders niet.
Caramba schreef:
Ik ben me de afgelopen dagen serieus met de Europese grondwet bezig gaan houden. Ik was van plan zondermeer ja te gaan stemmen. Maar na van veel kanten alleenmaar nee gehoord te hebben ben ik me erin gaan interesseren.
je geeft zelf de reden aan om nee te gaan stemmen: je bent het niet met alles eens. Als je een auto gaat kopen en je vindt de kleur absoluut niet mooi, dan zeg je toch ook niet zomaar ja? je zoekt door naar een die wel aan je wensen voldoet....
zo moet je dat hier denk ik ook zien.
overigens ben ik tegen koopzondagen!
Een rede om nee te stemmen, elke inwoner van "ons" Europa mag als hij of zij langer dan twee maanden in een ander Europees land woont gebruik maken van de sociale voorzieningen van dat land... Hoe goed zijn de ouderdoms voorzieningen in Frankrijk od Duitsland??
Nederland raakt zn veto kwijt. krijgt door de grondwet nog minder te zeggen binnen Europa (minder dan 3%) maar we betalen wel per hoofd van de bevolking het meest aan Europa terwijl zo"n fijn land als Fankrijk eraan overhoud...
En zo heeft geld ook met de grondwet te maken...
Wat de handel betreft worden we er ook echt niet beter van want er worden echt geen BTW tarieven gelijk getrokken enz...
We zullen nog steeds ons eigen hachie moeten redden maar ondertussen ook de rest meetrekken....
Vette NEE dus,
Ik ga lekker biken
Nederland raakt zn veto kwijt. krijgt door de grondwet nog minder te zeggen binnen Europa (minder dan 3%) maar we betalen wel per hoofd van de bevolking het meest aan Europa terwijl zo"n fijn land als Fankrijk eraan overhoud...
En zo heeft geld ook met de grondwet te maken...
Wat de handel betreft worden we er ook echt niet beter van want er worden echt geen BTW tarieven gelijk getrokken enz...
We zullen nog steeds ons eigen hachie moeten redden maar ondertussen ook de rest meetrekken....
Vette NEE dus,
Ik ga lekker biken

Helemaal mee eens.
Vind het niet echt een goed idee dat er straks allemaal Polen etc naar hier komen om dan na twee maanden de sociale voorzieningen van ons te gaan gebruiken. Dat gaat ons veel te veel geld kosten. Het hele sociale stelsel in NL kost al veel geld, en dat wordt alleen maar meer als je straks als "Europeaan" in elk land gebruik kan/mag maken van de sociale voorzieningen.
Ook het feit dat NL nog minder te zeggen krijgt vind ik niet echt cool. Zou liever zien dat elk land even veel te zeggen heeft ofzo, want grote landen (met meer invloed) kunnen min of meer bepalen hoe het er aan toe gaat, en NL heeft dan maar zo weinig invloed dat we als we het er niet mee eens zijn niets aan kunnen doen. Zeker wanneer ook het VETO word ingetrokken.
Op economisch gebied zijn er wel wat voordelen, maar dat is in mijn ogen niet genoeg om toch voor te stemmen.
Vind het niet echt een goed idee dat er straks allemaal Polen etc naar hier komen om dan na twee maanden de sociale voorzieningen van ons te gaan gebruiken. Dat gaat ons veel te veel geld kosten. Het hele sociale stelsel in NL kost al veel geld, en dat wordt alleen maar meer als je straks als "Europeaan" in elk land gebruik kan/mag maken van de sociale voorzieningen.
Ook het feit dat NL nog minder te zeggen krijgt vind ik niet echt cool. Zou liever zien dat elk land even veel te zeggen heeft ofzo, want grote landen (met meer invloed) kunnen min of meer bepalen hoe het er aan toe gaat, en NL heeft dan maar zo weinig invloed dat we als we het er niet mee eens zijn niets aan kunnen doen. Zeker wanneer ook het VETO word ingetrokken.
Op economisch gebied zijn er wel wat voordelen, maar dat is in mijn ogen niet genoeg om toch voor te stemmen.
Mathijs schreef: Helemaal mee eens.
Vind het niet echt een goed idee dat er straks allemaal Polen etc naar hier komen.......
Waarom denkt iedereen toch dat half polen leeg loopt? Er zullen ongetwijfeld wat mensen van land ruilen, maar ik voorzie toch echt geen stortvloed aan buitenlanders hoor. Tevens hoef je ook niet bang te zijn dat ze na 2 maanden alle sociale voorzieningen leeg trekken, want er geldt nog altijd een strenge sollicitatieplicht. En werkende Polen (of andere Oostblok landen) zijn juist goed, want we zijn zelf te lui voor de "kut" baantjes!
Ook het feit dat NL nog minder te zeggen krijgt vind ik niet echt cool. Zou liever zien dat elk land even veel te zeggen heeft ofzo, want grote landen (met meer invloed) kunnen min of meer bepalen hoe het er aan toe gaat, en NL heeft dan maar zo weinig invloed dat we als we het er niet mee eens zijn niets aan kunnen doen.
Zoals ik al zei is dit voor mij voorlopig de enige reden om van gedachten te veranderen. Ik ga nog goed uitzoeken hoe dit zit. Maar als het zo blijkt te zijn als dat ik nu denk vind ik dit toch wel een slechte zaak. Ieder land moet evenveel te zeggen hebben.
Zeker wanneer ook het VETO word ingetrokken.
Dat het VETO recht wordt ingetrokken vind ik juist wel een goede zaak. Als er nu iets in de Europese Unie besloten moet worden kan iedereen het ermee eens zijn op 1 land na die het VETO recht kan gebruiken. Dit bevorderd de snelheid waarmee regels / wijzigingen doorgevoerd worden absoluut niet. Het systeem met roulerende vertegenwoordigers en de meeste stemmen gelden is veel eerlijker, sneller en overzichtelijker.
En dan kom ik nog even bij Steelboy uit: Ondanks dat ik het niet eens ben met 1 punt stem ik voorlopig toch JA. Soms moet je concessies maken, het geheel overzien, aan anderen en aan de toekomst denken. En zoals het er nu uitziet lijkt me een ja beter dan een nee.
Wat betreft dat gebruik van die sociale voorzieningen zijn het niet de werkelozen waar ik me zorgen om maak... Arbeidsongeschikte en bejaarden...