Re:rotor crankstel
Moderator:Beheerders
weet iemand de site voor mij van dat crankstel waarvan de crankarmen onder een bepaalde hoek staan om zo het "dode" punt te vermijden.
thnx
thnx
Zijn er ervaringsdeskundigen hier?
-
- Contacteer:
ziet er maar vaag uit, hoe werkt dat precies???
De 2 cranks kunnen t.o.v. elkaar bewegen. Wanneer 1 crank bijna op 12.00h. staat, zorgt een intern mechanisme ervoor dat die crank sneller beweegt en dus ook sneller door het dode punt heen is.
neem even een klok ingedachten
als de voorste cranck op 3 uur staat de achterste op 8 uur
staat nu de voorste cranck op 6 uur dan staat de achterste op 1 uur
de cranck die omhoog gaat haalt in het laatste kwart de omlaag gaande cranck in als het ware waardoor je cranck 12 uur voorbij gaat de naar beneden gaande nog niet bij 6 uur is en je geen dood punt meer hebt.
bike drive werkt met tandwielen die in veren hangen en een beetje kunnen verdraaien maar de crancks staan continu onder 180 graden
Grtz Koen
als de voorste cranck op 3 uur staat de achterste op 8 uur
staat nu de voorste cranck op 6 uur dan staat de achterste op 1 uur
de cranck die omhoog gaat haalt in het laatste kwart de omlaag gaande cranck in als het ware waardoor je cranck 12 uur voorbij gaat de naar beneden gaande nog niet bij 6 uur is en je geen dood punt meer hebt.
bike drive werkt met tandwielen die in veren hangen en een beetje kunnen verdraaien maar de crancks staan continu onder 180 graden
Grtz Koen
nog een prentje ervan posten:
http://home.scarlet.be/~kr0st1f/ding.jpg
Dit stond op expo5 in 2003. Hij behoorde toe aan ene Patrick (..), die er dual races mee reed. Volgens de verkoper werkt het systeem vooral bevorderlijk voor de acceleraties.
http://home.scarlet.be/~kr0st1f/ding.jpg
Dit stond op expo5 in 2003. Hij behoorde toe aan ene Patrick (..), die er dual races mee reed. Volgens de verkoper werkt het systeem vooral bevorderlijk voor de acceleraties.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een dergelijk systeem alleen maar extra energie kost. Vrij nutteloos dus.... Misschien kan iemand anders er opheldering over geven
koop een shimanno xtr crank de oude versie maak er een paar drops van mwa 7 a 8 meter mee en je hebt precies het zelfde effect ;D
beweegt die dan ook mee ruud
:D?

op nen dag maakt de linkercrankarm een 360 denk ik :P
NIET zoals bikedrive, dat zijn cranks aan een elastiekje en een baggeridee.
Ik heb een ritje met de Rotors gereden en vond het "anders".
Het idee is dat je minder lang in de fase zit waarin je geen kracht zet doordat de omlaag gaande crank de omhooggaande een stukje versnelt en door het dode punt heen haalt.
Een onderzoek over effectiviteit ervan is erg lastig omdat je niet dubbelblind / placebo kunt testen. Je kunt niet snel overstappen van het oude op het nieuwe systeem en vergelijkende rondjes maken, gewenning is absoluut noodzakelijk. Een goede Nederlandse triathleet heeft er uitgebreid mee getest, ook de KNWU was betrokken bij het onderzoek.
Zeker is dat ze zwaarder zijn dan conventionele cranks en dat het een dure grap zou worden om al mijn fietsen om te zetten.
Mochten ze helpen dan zou het en goede zaak zijn om ze te verbieden in wedstrijden om de boel betaalbaar te houden.
Ik heb een ritje met de Rotors gereden en vond het "anders".
Het idee is dat je minder lang in de fase zit waarin je geen kracht zet doordat de omlaag gaande crank de omhooggaande een stukje versnelt en door het dode punt heen haalt.
Een onderzoek over effectiviteit ervan is erg lastig omdat je niet dubbelblind / placebo kunt testen. Je kunt niet snel overstappen van het oude op het nieuwe systeem en vergelijkende rondjes maken, gewenning is absoluut noodzakelijk. Een goede Nederlandse triathleet heeft er uitgebreid mee getest, ook de KNWU was betrokken bij het onderzoek.
Zeker is dat ze zwaarder zijn dan conventionele cranks en dat het een dure grap zou worden om al mijn fietsen om te zetten.
Mochten ze helpen dan zou het en goede zaak zijn om ze te verbieden in wedstrijden om de boel betaalbaar te houden.
Pino schreef:
NIET zoals bikedrive, dat zijn cranks aan een elastiekje en een baggeridee.
Oke... is het dan ongeveer te vergelijken met die Shimano Biopace bladen van een tijd terug?
Rotor is niet te vergelijken met de Shimano Biopace. Maar beide constructuers proberen/probeerden wel een oplossing te zoeken voor hetzelfde probleem, nl. het elimineren van het dode punt.
-
- Forumbeheerder
Pino schreef:
Dat is pas een averechtse redenering.
Vooruit met den techniek! hoe kan je nu te goei racen op middeleeuwse techniek?
Door racen krijg je de ruimte om creativelingen aanhoudend te doen denken over verbeteren.
Anders reden we nog altijd met sturmey archer vitessen rond om massieve banden.
Als iemand kan winnen door slimmer te zijn is hij de winnaar.
Of da nu is door zijn aanval op t goeie moment in de race te plannen, of net door buiten t hokje te denken en met beter spul af te komen.....
alleen zo kunnen je cranks ingang inden in de markt en betaalbaar en haalbaar worden qua gewicht.
Ik hoop altijd dat de beste renner wint, niet die met het beste materiaal.
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=429811
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=429812
kijk dat zijn pas rotor cranks ;D
moest ervan komen want het heet shimano :-X
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=429812
kijk dat zijn pas rotor cranks ;D
moest ervan komen want het heet shimano :-X
Zeker weer van een "harsh landing"
Wrede aktie gozer !
Niet"s is taai genoeg voor de HardCore. ;D
Wrede aktie gozer !
Niet"s is taai genoeg voor de HardCore. ;D
- mr.Monster
Ik werk in een fietsenzaak en heb dat rotor systeem een keer kunnen uitproberen..
geen onwijs stuk mee gereden en het zat tevens gemonteerd op een sportieve stadsfiets maar dat mocht de pret niet drukken.
eerste indruk was dat m"n cranks laszaten :P maar daar wen je aan.
wel is het zo dat je bij dit systeem sneller naar een hogere versnelling kunt gaan, je voelt dan meteen dat dat fijner gaat dan heel snel trappen.
het is jammer dat het systeem zo duur is en ik vraag me toch wel een beetje af hoe het zit met het onderhoud?
zou het graag op m"n eigen fiets monteren maar zo veel geld ervoor neertellen.... nee
de persoon voor wie de fiets besteld was is later nog terug geweest om te zeggen dat het erg beviel.
groet Mr.monster
geen onwijs stuk mee gereden en het zat tevens gemonteerd op een sportieve stadsfiets maar dat mocht de pret niet drukken.
eerste indruk was dat m"n cranks laszaten :P maar daar wen je aan.
wel is het zo dat je bij dit systeem sneller naar een hogere versnelling kunt gaan, je voelt dan meteen dat dat fijner gaat dan heel snel trappen.
het is jammer dat het systeem zo duur is en ik vraag me toch wel een beetje af hoe het zit met het onderhoud?
zou het graag op m"n eigen fiets monteren maar zo veel geld ervoor neertellen.... nee
de persoon voor wie de fiets besteld was is later nog terug geweest om te zeggen dat het erg beviel.
groet Mr.monster
K heb een jaar met bike drive gereden eerst ff wennen en de goede veren plaatsen (er zitten verschillende veren met verschillende stijf heden bij de set )
K heb er niet echt veel van gemerkt maar t ging ook niet kapot zoals eerder werd geschreven Bij mij ging wel de botom bracket naar z"n grootje Vervangen en weer verder
Greetzzz 8)angel
PS je moet van bike drive wel het set nemen met de dubbele veren
O Ja het set is te koop
K heb er niet echt veel van gemerkt maar t ging ook niet kapot zoals eerder werd geschreven Bij mij ging wel de botom bracket naar z"n grootje Vervangen en weer verder
Greetzzz 8)angel

PS je moet van bike drive wel het set nemen met de dubbele veren
O Ja het set is te koop

mr.Monster schreef:
Ik werk in een fietsenzaak en heb dat rotor systeem een keer kunnen uitproberen.
...
...
Dus toch net zo iets als Biopace ?
Wie heeft er hier trouwens nog met biopace gereden ?
Even over de rotor crank . Er word gezegd dat het duur is maar ik vraag mij dan af , wat het dan kost ?
- Sir Rides a Lot
Hier paar gevonden:
$837
Maar dan heb je ook wat !?
$837
Maar dan heb je ook wat !?