Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen in een 20 mm naa

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gesloten
TheBigLjeweetwel
Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen in een 20 mm naa

Bericht door TheBigLjeweetwel » vr apr 22, 2005 2:21 pm

Dat vroeg ik me dus af, want ik heb vandaag wel een 1/4 uurzitten kloten om de as er terug in te krijgen.. Afbeelding.Wtf.. Vanaf het begin af aan heb ik me al afgevraagd what the use of it was. ::) .. Ik dacht waarschijnlijk aan een braampje op een van de delen waar de as doorheen gaat ofzo. Maar dat was niet echt het geval. Waarschijnlijk een klein beetje op de afsluitring van de naaf.. Maar daar ging ie wel overheen. Het was zo dat de as niet verderkwam dan de eerste lager. ::) Na een hoop gekloot, was ik er achtergekomen, dat met wat jutteren, met de as er wel inging. Focking losse busjes in die steekas naaf ook.

Het is een DT Hugi Hayes steekas naaf. In het gebruik bij een Psylo tullio sl 02.

Dus als iemand met een zinnig antwoord, hierop kan komen, zou dat heel fijn zijn.

TheBigLjeweetwel

Re:Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen in een 20 mmn

Bericht door TheBigLjeweetwel » vr apr 22, 2005 2:27 pm

En is dat bij elke steekas naaf zo.. want in die naaf van Eric gaat ie wel makkelijk in, Maxle met een Dabomb naaf.

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » vr apr 22, 2005 3:33 pm

nog geen problemen gehad met mijn da-bomb naaf

jojo

Bericht door jojo » vr apr 22, 2005 7:01 pm

Heb ze in mijn Rond naaf ook, waarom ze los zijn ??? maar ff met je vinger erin om hem in het midden te houden, en je as zit er zo doorheen.

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » vr apr 22, 2005 8:15 pm

Nou das vrij hopeloos... ::) want als ik die busjes rechtdouw met men vinger,... of ik steek van te voren de as er door heen om ze op hun plek te krijgen, dan zakken ze daar na weer na beneden. Help. Pfoe had nooit gedacht die probleem zou voorkomen. Mischien maar een dabomb naaf er in doen dan. ::) Of een Ck thru axle hub..zag het net nog hier op Ebay staan . Ik hoop dat die problemen niet heeft. :? Hopeloos zijn sommige onderdelen.

KoeniE

Bericht door KoeniE » za apr 23, 2005 2:14 pm

je doet gewoon moeilijk! 80% heeft losse bussen, je zet je naaf in je vork, steekt je vinger door het gat in de vork in je naaf om de bus recht te houden en duwt je as er doorheen... kan het moeilijker? :?

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » za apr 23, 2005 3:39 pm

Mischien is dat het hem wel. Beetje lastig om je vinger in die as te doen .. als dat ding in de fietsenstandaard en je je wiel en de as vast moet houden om hem er in te douwen. ::) Ik heb er zo een busje aan een kant zitten die hem 110 mm maakt, omdat die eerst in 90 mm wijde moto120 zat, heb ik dat busje behouden om, hem later weer te gebruiken voor een 110 mm naaf. Nou ja volgende keer zet ik hem wel op de grond mischien makkelijker.

Soms glijd ie er ineens door heen.

k@tze

Re:Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen .... mag slo

Bericht door k@tze » za apr 23, 2005 6:17 pm

Volgens mij heb je nog geen antwoord op je vraag, ik zou het ook wel willen weten. :)

dienen ze wellicht voor afstandhouder van de lagers? of dient het tegen bepaalde torsiekrachten van gehele constructie?

TheBigLjeweetwel

Re:Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen .... mag slo

Bericht door TheBigLjeweetwel » za apr 23, 2005 8:44 pm

k@tze schreef: Volgens mij heb je nog geen antwoord op je vraag, ik zou het ook wel willen weten. :)

dienen ze wellicht voor afstandhouder van de lagers? of dient het tegen bepaalde torsiekrachten van gehele constructie?

Ja aan zoiets dacht ik eigenlijk ook. Ik zat op hibike.de te kijken en daar omschreven ze een Hope Bulb steekas voor naaf als, zijnde dat ie een Floating as had. Ehmm mischien bedoelen daar mee dat die bussen er los in liggen. Want ik zag laatst toch duidelijk sporen op m"n tullio as staan, waar die bussen dan overheen " floathen" zeg maar. Vuile roestkleurige sporah. Ik maakte dus effe de link ; floaten en die losliggende " zwevende " bussen. Snap ie.

k@tze

Re:Waarom zitten er in hemelsnaam losse bussen in een 20 mm

Bericht door k@tze » zo apr 24, 2005 5:17 pm

...clear,

maar haal je de bus weg wat veranderd er dan aan het gedrag van de voornaaf? de steekas steunt alleen op de lagers met of zonder bus dus zou je de bus kunnen verwijderen. ik heb zelf ook een wiel waar een 20mm steekas Bulb voornaaf in zit. Deze kan ik makkelijk door middel van een kitje (bestaande uit een kleinere steekas met schroefdraad) ombouwen naar quikrelease en in deze naaf zit géén bus. Dus de vraag blijft open...

bettes

Bericht door bettes » zo apr 24, 2005 6:32 pm

Die bus (nummer 2) is om de spanning op de lagers niet te "scheef" te laten worden. Als de bus er niet tussen zou zitten worden bij het aanspannen van de as de vorkpoten een kleinbeetje naar binnen geduwd, daarmee ook de binnenkant van de lagers. De buitenkant kan niet mee naar binnen door de uitsparing in de body van de naaf (nummer 1). Hierdoor staat er een foute spanning op de lagers en zijn ze in no-time kapot. De bus die tussen de twee lagers zit is dus eigenlijk een afstandhouder voor de lagers bij het opspannen... cfr. 3piece cranks waar er ook een bus tussen de twee lagers zit om ze juist op spanning te zetten bij het aandraaien.

Afbeelding

greetz
bettes

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » zo apr 24, 2005 7:04 pm

Ik geloof dat de oplossing is Bettes. Bedankt. Afbeelding Als we jou toch niet hadden.

k@tze

Bericht door k@tze » ma apr 25, 2005 8:20 pm

bedankt bett, nu mag er wel een slotje op denk ik zo...

Gesloten