Re:SID TEAM(03-05) vs SKAREB PLATINUM(05)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gesloten
LEART
Contacteer:
SID TEAM(03-05) vs SKAREB PLATINUM(05)

Bericht door LEART » ma mar 21, 2005 3:31 pm

Zoals de titel als zegt,

een sid team vs skareb platinum

Wat zijn jullie ervaringen met deze type vorken, merken

Ik zit dus te twijfelen welke ik van de 2 wil gaan aanschaffen, heb een platinum op het oog voor een mooie prijs(300/350) splinternieuw

hij is voornamelijk voor xc en een aantal marathons

Ik hoor jullie ervaringen/meningen wel

Gène

Bericht door Gène » ma mar 21, 2005 7:46 pm

Zonder twijfel de manitou. Is veel stijver. Z"n Sid is leuk voor een aangewalst landweggetje want meer kunnen die dingen niet aan. Ik hoor zo vaak dat die krengen slap zijn. De platinum is al vaker uit de test gekomen als een goede vork.
Plus ik vind Rock shox gewoon bagger. Ik rij zelf met Rock shox en ik heb het helemaal gehad. Volgende vork wordt of een manitou Skareb of een magura Ronin. Vind ik nog altijd meer robustere vorken.
Mijn vader rijd met een Rond/Magura de Quake Cp85 en dat ding wordt egt minimaal onderhouden. Toch blijft hij naar behoren werken. En dat al dik twee jaar. Netjus hoor.
Plus ik rij met Hs 33 en Firm tech lijkt mij heel mooi.
mzzl
Gène

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mar 21, 2005 8:06 pm

Als groot tegenstander van Rock Shox zeg ik natuurlijk SKAREB!
Idd veel stijver en ook veel minder onderhoudsgevoelig.
Komen altijd goed uit diverse tests dus moet het wel goed zitten met zo"n Skareb.

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » ma mar 21, 2005 8:20 pm

Bedankt voor de reactie"s zover!

Ik heb al vaker gehoord dat ze stijver zijn dan sid"s. Over onderhoud wist ik tot dusver niets. Maar dat is dan een mooi gegeven!( vind de skareb ook wel erg mooi)

Ik heb weleens gehoord dat de afdichtingen van manitou"s niet super zijn klopt dit? en dat de lock-out vaak kapot gaat, of is dit alleen een probleem bij de mindere versies?

Sven

Bericht door Sven » ma mar 21, 2005 9:09 pm

Serieus de Skareb.

Ga je trouwens met schrijfremmen rijden of ben je ietwat zwaarder dan 75 / 80 kilo, dan al helemaal... Een sid is gewoon wat flexer dan een skareb, en een skareb is gewoon op dit moment beter in functionaliteit.

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » ma mar 21, 2005 10:03 pm

Ik ga in eerste instantie gewoon met xt v-brakes rijden. Ik weeg ± 80 kilo. Schijven rijden met mijn gewicht met een sid is volgens mij niet echt goed.

Zou het met de skareb eventueel wel kunnen? 80 kilo en schijven?

michel2

Bericht door michel2 » ma mar 21, 2005 10:30 pm

ik ben erg content met de sid vanaf 2003 dus met de stijvere onderpoten, good intestellen ingaande demping makelijk in onderhoud, af en toe de buiten pooten er af en schoonmaken en voorzien van olie(fox anto friction fluid is supre als je het mij vraagt) ik weeg 85 kilo en gebruikte deze vork met hope mono minis in omgeveing waar deze tot hun recht komen!ik heb geen ervaring met scareb en wel overwogen er een aanteschafen maar ik blijf bij de sid.voor de 2004 team had ik een 2002 carbon met oude buiten pooten en was daar kwa stijheid zeker niet gelijkig mee. 8)

cvvracing

Bericht door cvvracing » ma mar 21, 2005 10:42 pm

ga maar voor een sid kheb ze momenteel allemaal onder mijn fietsen steken van nen race tot den worldcup. Vorken zijn zeer simpel te onderhouden en zeer goed instelbaar ook de lock-out functie is zeer handig te bedienen.

Ik heb ook nog een scareb vork deze vind ik persoonlijk ook zeer goed enkel kwa afstelling en onderhoud zijn deze minder.

Conclusie als je een vork wilt die je haarfijn wil afsellen ga voor een rock shox.

En hier wordt zeer veel verteld over stijfheid van de vork ik denk niet dat je er 10 per uur trager van gaat rijden. Het zit meer in het hoofd dan in de vork neem dat maar aan. 8)

Gemini

Bericht door Gemini » di mar 22, 2005 9:39 am

cvvracing schreef:
En hier wordt zeer veel verteld over stijfheid van de vork ik denk niet dat je er 10 per uur trager van gaat rijden. Het zit meer in het hoofd dan in de vork neem dat maar aan. 8)

Ik denk dat vooral die laatste opmerking een goede is..
Ik ben van mening dat de stijfheid van een vork voornamelijk te maken heeft met het gevoel wat de berijder er bij krijgt als hij de vork iets voelt flexen.

Wat mij persoonlijk opvalt binnen mijn fietsende vrienden is dat de gene die over de SID klagen, er zelf nog nooit langere tijd mee hebben gereden. (hoe dat hier ligt weet ik natuurlijk niet)

Ik rij zelf al enige jaren met een SID sl uit 2000 in combi met HS33"ers
Ik twijfel er zelf ook niet aan dat de SID niet de meest stijve vork is welke op de markt verkrijgbaar is.
Toch ben ik van mening dat als je de vork gebruikt waarvoor hij bedoelt is (xc race) het een perfecte vork is!

[
Gène schreef:
Plus ik vind Rock shox gewoon bagger. Ik rij zelf met Rock shox en ik heb het helemaal gehad. Volgende vork wordt of een manitou Skareb of een magura Ronin. Vind ik nog altijd meer robustere vorken.

Nu wil ik je niet aanvallen, maar als ik het goed heb rij je zelf (of reed je in ieder geval) met een Judy SL.. Dit is bij mijn weten een vork welke op een ander kwalitietsniveau ligt dan een SID.. Dus dat Rockshox nu ALLEEN maar slechte bagger vorken maakt vind ik geen goed onderbouwde stelling!

Verklaar mij eens waarom veel Worldcup rijders met zo"n slappe SID (regelmatig icm met schijfremmen) aan de start verschijnen? Hierbij het het sponsorverhaal even uitgesloten..

Mijn advies voor Lennart:
Wil je graag een lichte vork welke goed is af te stellen en welke makkelijk te onderhouden is: Ga voor de SID..
Wil je een vork welke stijf is, misschien wat minder nauwkeurig af te stellen, maar vooral wat zwaarder is: ga voor de Manitou.

denk dat er hiermee genoeg gezegd is...

Brum.

Bericht door Brum. » di mar 22, 2005 10:21 am

Gemini schreef: [
cvvracing schreef: En hier wordt zeer veel verteld over stijfheid van de vork ik denk niet dat je er 10 per uur trager van gaat rijden. Het zit meer in het hoofd dan in de vork neem dat maar aan. 8)
Ik denk dat vooral die laatste opmerking een goede is..
Ik ben van mening dat de stijfheid van een vork voornamelijk te maken heeft met het gevoel wat de berijder er bij krijgt als hij de vork iets voelt flexen.

Wat mij persoonlijk opvalt binnen mijn fietsende vrienden is dat de gene die over de SID klagen, er zelf nog nooit langere tijd mee hebben gereden. (hoe dat hier ligt weet ik natuurlijk niet)

Ik rij zelf al enige jaren met een SID sl uit 2000 in combi met HS33"ers
Ik twijfel er zelf ook niet aan dat de SID niet de meest stijve vork is welke op de markt verkrijgbaar is.
Toch ben ik van mening dat als je de vork gebruikt waarvoor hij bedoelt is (xc race) het een perfecte vork is!

Verklaar mij eens waarom veel Worldcup rijders met zo"n slappe SID (regelmatig icm met schijfremmen) aan de start verschijnen? Hierbij het het sponsorverhaal even uitgesloten..

Wil je graag een lichte vork welke goed is af te stellen en welke makkelijk te onderhouden is: Ga voor de SID..
Wil je een vork welke stijf is, misschien wat minder nauwkeurig af te stellen, maar vooral wat zwaarder is: ga voor de Manitou.
Het flexen zit niet in je hoofd, ik vind het gewoon irritant, IK stuur en niet mijn vork!
Naar beneden ga ik wel harder met m"n Fox, maar dat heeft niet veel met de stijfheid te maken, maar meer met de overall perfomance/demping/plushness, dit hebben zowel de Skareb als SID niet zozeer. Als je performance (en stijfheid) wil dan moet je bij de Manitou Black / RS Reba / Fox F(loat) zijn..

Het is voor XC Race idd een perfecte vork, maar ben jij Elite/Junior/Amateur? Niet toch?

Hoe kun je het sponsorverhaal buitensluiten bij WC XC rijders die die sponsorvork onder hun sponsorfiets geschoven krijgen? Het is niet dat de SID zo"n supervork is, er zijn gewoon veel RS gesponsorde teams.
Enne: Gunn-Rita racet met een Skareb en wint met grotere overtuiging als de mannen met SID"s.... ::)

Allebei de vorken zjin bovengemiddeld onderhoudsintensief en minder dan gemiddeld stijf waarbij de SID het meest ononderhoudsvriendelijk is en het minst stijf. Beide vorken zijn perfect af te stellen, het zijn immers lucht vorken, de Skareb heeft met SPV zelfs de edge omdat je daarmee ook je demping / ramp-up kan beinvloeden...

Duss, ik kan je weinig specifieks vertellen omdat ik niet met de Platinum versie van de Skareb heb gereden, maar de gewone Skareb (Elite?) viel me niet tegen iig, de SID daarentegen wel, maar dat was puur op de onstijfheid, ook was de vork niet echt soepel, maargoed, daar is hij dan ook niet voor bedoeld.

Gemini

Bericht door Gemini » di mar 22, 2005 11:42 am

Brum, wat ik aan wilde geven is eigenlijk dat het persoonlijk is wat iemand van een vork vind...
Je geeft zelf ook aan:
Het flexen zit niet in je hoofd, ik vind het gewoon irritant, IK stuur en niet mijn vork!
Jij vind dat, dus het jou persoonlijke mening..

Wat ik wilde aangeven met de de WC rijders:
Natuurlijk is het mede doordat rijders gesponsord worden, echter in mijn ogen: als ze veel klachten van de rijders zouden ontvangen... Zouden ze dan bijvoorbeeld de blackbox modellen niet anders opbouwen voor de rijders? (sterker, stijver etc.)

Ennuh... met xc race bedoel ik eigenlijk meer het toepassingsgebied. Ik rij idd geen wedstrijden. Ik bedoel dat de vork niet bedoeld is om er bv. agresief XC mee te rijden.

Het is maar net waar je de proriteiten legt en wat voor eigenschappen je van de vork verwacht.
Ik blijf er bij:
Zowel de SID als de Skareb zijn goede vorken. maar om nou te zeggen dat de SID een baggervork is vind ik onzin..

May

Bericht door May » di mar 22, 2005 12:40 pm

Heb vroeger de manitou mars sl carbon gehad en die was formidabel. Dan overgestapt op de wordcup met de xtr schijven. Is inderdaad slap, en serieus slap.
Maar werkte perfect. En nu al een kleine twee jaar met de F80X en de float en ik zou niet meer willen veranderen. Stijf, werkt perfect en je kan ieder onderdeel afzonderlijk krijgen (wat niet het geval is van manitou).

Voor mij Fox.

May

Sven

Bericht door Sven » di mar 22, 2005 2:37 pm

Gemini schreef:

Ik rij nu dus 3 jaar met een sid100... Denk dat dat wel lang genoeg is. Tis gewoon een feit dat ze wat flex-gevoeliger zijn dan de huidige vorken op de markt.

cvvracing

Bericht door cvvracing » di mar 22, 2005 10:33 pm

"""Het flexen zit niet in je hoofd, ik vind het gewoon irritant, IK stuur en niet mijn vork!"""" ::)

Ja het is dat je sid zo hard flext dat je er mee uit de bocht vliegt :P

Nen fox is stijver geef ik toe maar ik denk niet dat je in een afdaling vol met putten gaat merken of je met een fox een rock shox of een manitou of wat dan ook naar beneden knart. (Wel vorken met dezelfde doeleinden).

Sven

Bericht door Sven » wo mar 23, 2005 9:30 am

Bij een afdaling met putten zul je het idd niet merken, maar bij bepaalde bewegingen toch zeker wel!!

Brum.

Bericht door Brum. » wo mar 23, 2005 11:23 am

cvvracing schreef:
"""Het flexen zit niet in je hoofd, ik vind het gewoon irritant, IK stuur en niet mijn vork!"""" ::)

Ja het is dat je sid zo hard flext dat je er mee uit de bocht vliegt :P

Nen fox is stijver geef ik toe maar ik denk niet dat je in een afdaling vol met putten gaat merken of je met een fox een rock shox of een manitou of wat dan ook naar beneden knart. (Wel vorken met dezelfde doeleinden).

Ik doelde meer op het feit dat het (met schijfremmen) een linkssturende vork is.

michel2

Bericht door michel2 » wo mar 23, 2005 9:04 pm

bullshit!ik heb de bike challange gereden in australie met een sid team en mono"s, no wories, die vork is gewoon goed, goed in te stellen makelijk in onderhoud en zonder lockout er op zo intestellen dat deze hard genoeg is tijdens het klimmen en toch in de afdaling de veerweg gebruikt die deze heeft,enige min puntje das geen 800mm zoals opgeggeven. die nieuwere (030405)vorken zijn prima stijf!
en ja een 250 gram zwaardere vork zal lichtelijk beter stuuren.tenzij die in een ranger zit !!!!

en ik denk dat gunne rita dale beter rijd omdat de rest niet in de buurt van deze super moeder komt niet omdat ze een manitou heeft

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo mar 23, 2005 10:30 pm

Ach en zo kun je blijven discuseren, de vraag is wat je zelf van plan bent om met je vork te doen.
Je eigen gewicht en rijstijl kunnen dan ook mee tellen in je beslissing.
Zelf ben ik zeker niet zwaar, maar ik ga wel (kei)hard omlaag in afdalingen en echt op het laatste moment vol in de remmen. Zeker ook met mijn voorrem en dit er dus in geresulteerd dat mijn SID SL na ongeveer 3 maaanden was gescheurd.
Kreeg netjes onder garantie een nieuwe aangeboden, maar heb toen gezien mijn rijstijl en het geringe meergewicht gekozen voor een iets zwaardere Black Super.
Als je echter minder agressief rijdt is een SID zeker geen slechte keus, echter ben je bereid iets meer gewicht mee te trappen en ga je voor meer stijfheid en duurzaamheid dan zou ik voor een Skareb of een Black gaan.

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » do mar 24, 2005 12:32 pm

Bedankt voor al jullie ervaringen/reacties.

Ik weeg zoals eerder gezegd 80 kilo en ga niet met schijfremmen rijden. Tot dusver heeft de skareb mijn voorkeur. Ik vind persoonlijk de sid team er wel iets mooier uitzien maar ik ga dan toch liever voor de iets stijvere vork denk ik.( ben er nog niet helemaal uit)

Wat ik wel gemerkt heb is dat en sid sl een beetje klappert als je met schijfremmen rijdt en je hard moet remmen, dan voel je je voorwiel naar achteren komen.

gr

LennarT

Sven

Bericht door Sven » do mar 24, 2005 1:31 pm

L e n n a r T schreef:

Wat ik wel gemerkt heb is dat en sid sl een beetje klappert als je met schijfremmen rijdt en je hard moet remmen, dan voel je je voorwiel naar achteren komen.

Flex heet dat ;)

Gène

Bericht door Gène » zo mar 27, 2005 4:03 pm

Het is pas sinds de Reba en Pike dat Rock shox weer wat betekend. Andere jaren liepen ze gewoon achter terwijl andere voorop liepen(Fox, Manitou, Marzocchi).
Na mijn Judy sl nooit meer een Rock shox. Ik heb het helemaal gehad met dat merk. Maar die discussie is dezelfde als Shimano Sram, Shimano/ Campagnolo, Fully/ Hartail. De een vind dit de ander vind weer wat anders.
Ik zou voor de Manitou gaan.
mzzl
Gène

Infloto

Bericht door Infloto » ma mar 28, 2005 8:16 am

80 kilo en sid team = niet doen...

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » wo apr 13, 2005 11:24 pm

Ik heb uiteindelijk geen vork gekocht, centjes en de stuurbuis was niet helemaal mijn zin.

Ik heb nu mijn broers sl erin zitten met een heeeeel dun spacertje....

Topic mag gesloten worden van mij.

Allen bedankt voor jullie reacties.

LennarT

Gesloten