Re:Stelling: DH wordt te extreem?!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

marder inc

Bericht door marder inc » wo apr 13, 2005 4:03 pm

nou ik denk dat we er niet om te hoeven liegen dat DH en FR toch wel de extreemste mountainbike varianten zijn. maar van de ander kant word het net zo gek/gevaarlijk/extreem als dat je het zelf wil/durft te maken. ik bedoel uit eindelijk heb je altijd zelf de keuze om die drop van 2 of 3 meter wel of niet te maken, en je kan ook een keer in die krachtige remmetjes knijpen desnoods. maar goed een flinke dosis pech kan er inderdaad voor zorgen dat je een klapper maakt die je niet snel zal vergeten. dus volgens mij is het allemaal relatief.
verder is het wel zo dat de meest rijders hier toch wel enige vorm van kennis/ervaring/techniek in huis hebben die op dit soort banen toch wel vereist is denk ik zo.

ik zelf val ook in de catagorie dikke bike , dikke banden, veel veerweg relatief weinig skilss, ( beetje pimpen hoort erbij vin ik) maar goed iedereen en alles moet leren dus ook ik. maar qua personen zit er ook nog een heel verschil. ik hoef nou ook nog niet te proberen om 2 a 3 meter te droppen, of een mooie tailwhip uit de mouw te schudden, ik weet dat als ik da nou ga proberen dat ik ook op me bek ga klappen en niet te lui.
ik sta open voor veel, wil ook veel proberen maar dan wel in mijn eigen tempo, ik vind het schitterend om de paden met een noodvaart af te dalen ( train momenteel licht in de lokale bossen) maar ik heb ook geen zin in botbreuken en andere ellende. voorheen met me xc bike ben ik wel eens verder gegaan dan goed voor mij en de fiets was. resultaat 2 x tegen de boom waarvan toch 1 met me kupske. dit zijn toch dingen waar ik in elk geval veel van leer.

ervaring met de DH tracks heb ik nog niet maar ik ben wel aant trainen om strax toch niet helemaal onbeslagen op de tracks ten ijs te komen. maar wat betrefd de dikke bike en weinig skilss en voor lul staan... tja... ieder zijn feestje toch? als ik strax een keer in winterberg ofzo met 25 km u naar beneden ga en een ander wil lachen? je doet maar ik lig er nie wakker van... t gaat toch om de lol die ik heb???? ik heb vroeger ook veel geskate maar daar werd nooit gelachen als je iets niet kon of durfde, sterker nog iedereen stond klaar voor mekaar om een ander wat te leren. ik mag toch hopen dat de sfeer en behulpzaamheid ongeveer gelijk zal zijn.

wat de rampage betrefd, geweldig om te zien al die zieke tricks jumps gaps en noem maar op maar eigenlijk is dit wel weer een slecht voorbeeld, het kan mensen inspireren om dingen te doen die ze eigenlijk helemaal niet aankunnen. met alle risico"s.

maar ja je kiest een sport en accepteerd de risico"s die erbij horen. en hoe harder je gaat hoe harder je kan crashen....

ik denk dat als je je kop erbij houd en weet waar je grenzen liggen dat het toch wel te doen moet zijn. maar dan hebben we een grote dosis pech maar ff buiten beschouwing gelaten.

dont get me wrong

bikerfreak

Bericht door bikerfreak » wo apr 13, 2005 4:20 pm

Me love big things, but me also don´t like crashin´ :? :?
Maar alst dan ne keer moet, doe ik het toch altijd wel goe 8) 8)

Meeste mensen moeten eerst eens hun eigen limitten leren en niet die van hun bike, daar begint altijd de grootste fout. Is nie omdat je bike goed is daj daarom ook goe bezig bent.
En dan nog, vallen is ook een kunst, é Jean ;D ;D

Ps: binnen 2 weken volgende operatie: nieuwe kruisbanden en laterale band, in rechterknie dit keer :(
"Dokter, kzit aan 10!!! Mag ik nu één gratis?!?!?!"

Crash

Bericht door Crash » wo apr 13, 2005 4:50 pm

kan altijd hoger en verder :)

Mathijs

Bericht door Mathijs » wo apr 13, 2005 5:28 pm

Tja, wat betreft de ontwikkelingen in de sport deel ik jullie meningen wel.

Het ligt ten eerste aan de biker, die bepaald namelijk de grenzen van wat hij/zij wel niet doet, maar doordat er steeds meer veerweg op de bikes komen krijgen we denk ik wel meer zelfvertrouwen.
Dat je op een bling-bling bigbike rond crosst met zero skills moet je natuurlijk zelf weten, het gaat om de lol.
Zolang je je eigen grenzen kent en daar ook rekening mee houdt is de kans op heftige crashes uiteraard kleiner. Maar soms heb je gewoon pech, zoals Martijn, er zijn ook altijd nog andere factoren dan de bike en biker die er voor zorgen dat je crasht.

Maar waarom geen vooruitgang in de sport?? In welke sport zit geen vooruitgang? In het schaatsen zijn de tijden sinds de klapschaats en de haaienvinnenpakken in korte tijd aanzienlijk gedaald. En wat met snowboarden? Dat wordt ook steeds zieker.
Vooruitgang hoort bij (elke) sport, maar de beoefenaar heeft het zelf in de hand.

Fiets

Bericht door Fiets » wo apr 13, 2005 5:41 pm

Ik begon op downhillbanen te rijden op een Trek VRX, en knalde daarmee lekker naar beneden. Nu rijd ik twee jaar op een big bike en begin idd nu toch te twijfelen wat beter voor mij is. Denk hierbij aan het bochtenwerk met zo"n zware, grote, plompe vork en z"n lange wielbasis. Ik kan me op het moment geen Spec.SX trail veroorloven maar ga daar dit seizoen een besluit over nemen. Meen me te herrinneren dat ik op de TrekVRX meer een was met de fiets en de jumps gingen ook zekerder. Ben mijn downhillfiets al wat lichter aan het maken, dit seizoen rijd ik er zeker nog op, maar wie weet neem ik volgend jaar wel de stap naar een lichtere fiets. Wordt dan wel inleveren op de secties met grote remgaten, dat is gewoon lekker met zo"n downhillbak. ???

KoeniE

Bericht door KoeniE » wo apr 13, 2005 7:19 pm

ik heb een aantal bikes van XC HT tot FR en DH en op die laatste voel ik me het minst prettig, dat komt allemaal wel denk ik dan. Ik heb op de DH het meest het gevoel dat de fiets er met mij vandoor gaat terwijl ik met de XC alles doe. Ervaring komt met de jaren en er zijn ook mensen die super skills hebben op een ander MTB vlak dan DH of FR... Gewoon blijven oefenen en fun hebben!

Tbx

Bericht door Tbx » wo apr 13, 2005 8:57 pm

Mijn gedacht:

DH wordt te extreem?! Rijden de auto"s van tegenwoordig te snel?
Is een moto met 150PK te veel? .....

Wat maakt het uit.
Iedereen moet voor zijn eigen uitmaken wat hij doet of wilt doen...
Het is niet omdat ze je de kans geven, dat je het moet doen.
Ik rijd ook al meer dan 15 jaar met de mountainbike (ja, ik ben oud).
Kom dus ook van de hardtail af en nu rijd ik volgeveerd.
Ik ben nu een jaar bezig met freeride en een beetje DH.
Doe ik alles? Nope.
Als het me niet aanstaat of ik voel me er niet goed bij, doe ik het niet.
Op mijn tempo probeer ik mijn grenzen te verleggen maar ik laat me
zeker door niemand pushen.
Staat er veel volk te kijken, doe ik zelfs helemaal niets.
Maakt dat iets uit? Nee hoor, we biken toch voor de fun, of niet?!
Het is toch voor je pure fun dat je biked, voor je eigen grenzen te
verleggen of te zoeken. Voor de kameraadschap van de mensen
waarmee je biked en de nieuwe mensen die je ontmoet met dezelfde
intresse en levensfilosofie. Voor de natuur en plaatsen waar je komt....
Om bij te leren in alles en nog wat....

Redbull rampage, de nieuwe bike movies....
Persoonlijk vind ik het allemaal super. RESPECT voor hen.
Doe ik het na, NO WAY!!!
Maar ik geraak er wel door gemotiveerd... en ik kijk er graag naar....

Het is niet omdat je naar een Rally kijkt dat je het ook moet doen hé
Het is niet omdat je naar een moto GP kijkt dat je ook zo moet rijden...

Iedereen moet doen wat hij wilt.
Gaat het fout, eigen schuld....
Ik heb in mijn jeugd veel meer zotte dingen gedaan dan dat ik doe met de bike....

Grtz
Tbx

Mech

Bericht door Mech » wo apr 13, 2005 9:43 pm

Mijn mening, DH wordt wel extremer maar nooit te extreem.
Als jij aan het rijden bent ben je zelf verantwoordelijk wat je doet en hoor je te weten wat je kan. Bij twijfel of je een bepaald stuk parcours, jump, etc. wel kan rijden. STOP DAN. Ga eerst eens rustig kijken, kijk hoe anderen het doen, vraag aan anderen hoe ze het doen. En als dat je twijfels wegneemt en je er volledig op vertouwd dat je het kan doe het dan. Doe het niet omdat je anders zogenaamd een mietje bent. Het rijden met jongens die iets beter of veel beter zijn dan jij kan je een hoop leren, maar wil niet zeggen dat alles waar zij vollebak in vlammen jij ook kan.
Downhillen moet vooral fun blijven, en ik weet dan als iets gaat rijden waar je je twijfels over hebt alles behalve fun is, en als je er af valt heb je er meestal nog een tijdje andere fun aan over.
Het maakt naar mijn mening niet uit wat voor fiets je hebt, alleen ben ik het er wel mee eens dat een fiets met 8" veerweg een vals gevoel van controle geeft, maar dat geeft een 6" fiets ook al afhankelijk wie er op zit, denk ik aan KOENIE tijdens de DP Woodbumble test een paar jaar terug.
Je moet gewoon weten waar je grenzen liggen, en ze opzoeken in ok maar blind rijden is vragen om ongelukken. Het zelfde geld ook voor jongens die 1 weekend op een jaar naar een park gaan, of na een hele winter niet kunnen wachten om te rijden, en dan in een dag voor een heel jaar willen rijden. Resultaat is dat ze moe worden toch willen rijden, fiets niet meer vast kunnen houden en er lullig en hard afgaan.
Ik denk dus niet dat downhill en freeride te extreem wordt maar de mannekes die rijden hun verstand wat beter moeten gebruiken. Zie het commentaar van BF, als ik me plat rij met een R1 ga er dan niet opzitten ;)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo apr 13, 2005 10:40 pm

Wat natuurlijk als een paal boven water staat is dat DH mountainbiking een extreme sport is, met de gevaren van dien.

Grenzen worden steeds verder verlegt, en dat is logisch. Elke "gek" moet dan ook zelf bepalen waar die grens ligt voor hem, en dat kan maar door 1 manier; door de grens op te zoeken.

Plons

Bericht door Plons » do apr 14, 2005 7:12 am

raar dat veel mensen gewoon de stelling vergeten waar het allemaal over begon :

veel veerweg vergeeft veel, maar niet alles en als het dan verkeerd gaat, gaat het serieus verkeerd.

Het geeft een Vaag gevoel van veiligheid... (mooi gezegt door iemand)

Ik ken heel veel mensen die alles kunnen rijden maar eigenlijk niet kunnen rijden if u get da picture.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do apr 14, 2005 7:24 am

Plons schreef:

Ik ken heel veel mensen die alles kunnen rijden maar eigenlijk niet kunnen rijden if u get da picture.

Het wordt tijd dat ik zo"n spiraaldragend DH sletje in huis haal dus. :P

T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » do apr 14, 2005 10:30 am

Plons schreef:
raar dat veel mensen gewoon de stelling vergeten waar het allemaal over begon :

veel veerweg vergeeft veel, maar niet alles en als het dan verkeerd gaat, gaat het serieus verkeerd.

Veel veerweg is niet het probleem, probleem is dat mensen vergeten wat ZIJ kunnen en wat de bike voor ze doet. Zo ga je boven je eigen niveau rijden en dan gaat het op den duur fout. Het is dus niet de veerweg die "t "m doet maar de bestuurder die zich overschat.

Verder nog, 200mm veerweg zegt niets als je de instellingen van vork en demper hebt verneukt.... (dat heb ik op de harde manier geleerd)

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do apr 14, 2005 11:05 am

Wat mij opvalt is dat veel mensen door hun vrienden kennis maken met de DH sport, ook een big bike gaan kopen want daar kan alles mee, maar eigenlijk hebben ze nog nooit op een mountainbike gezeten en bij de eerste keer dat de rijder even iets van de fiets wil wat niet meer te corrigeren is gaat het mis. Maar dan ook goed mis.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do apr 14, 2005 11:09 am

T.B.F.K.A.N. schreef:
Veel veerweg is niet het probleem, probleem is dat mensen vergeten wat ZIJ kunnen en wat de bike voor ze doet. Zo ga je boven je eigen niveau rijden en dan gaat het op den duur fout. Het is dus niet de veerweg die "t "m doet maar de bestuurder die zich overschat.

Juist wel, zoals Mech mooi zei "een vaag gevoel van veiligheid" ontstaat door de grote veerweg!
Daardoor gaan mensen boven hun kunnen rijden...
Daardoor moeten de parcoursen steeds extremer (want als het ook op een HT kan is het niet meer leuk)
Daardoor gaat het steeds erger mis, als het mis gaat...

Luc

Bericht door Luc » do apr 14, 2005 12:34 pm

De schuld (zelfs maar gedeeltelijk) bij de toenemende veerweg leggen blijf ik te simpel/simplistisch vinden als uitleg. Als je denkt dat meer veerweg je ook zomaar ineens bijkomende skills geeft of denkt dat die veerweg zomaar alles voor je gaat opvangen, ben je wel zeer dom bezig. Je bent volledig zelf verantwoordelijk voor wat je wel of niet doet, volledig onafhankelijk van de gebruikte bike.

marder inc

Bericht door marder inc » do apr 14, 2005 12:56 pm

maar draai de situatie nou eens om.

toen ik nog dagelijks xc/enduro???( met hoog fun gedeelte) reed. op me FS speci groundcontrol met hs 33 remmetjes waarmede ik hard kon afdalen en technische stukken en kleine dropjes deed. kwam het regelmatig voor dat maatjes van mij of andere figuren, hun best deden om mij met eenALDI FS trampoline met de voorlopers van de V brakes erop voor te blijven. in mij ogen ben je dan gek of je hebt ballen

iedereen weet dat als je voor 150 euro een FS mountainbike koopt dat je eigenlijk een trampoline op wielen koopt. maarja niet iedereen heeft tha monay voor een dikke bike

in mij ogen eigenlijk nog gevaarlijker... dus in dat geval beter een dikke bike met veel vering en giga remmen dan een ttrampoline me t nix erop en eraan... als ik moest kiezen en het is mijn leventje dan wist ik het wel. dan kun je nog eens een foutje maken zonder meteen gruwelijk afgestraft te worden.

tis toch een sport die je leert door te vallen en op te staan maar in sommige gevallen moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.

T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » do apr 14, 2005 2:01 pm

Steelboy schreef:
[
T.B.F.K.A.N. schreef:

Juist wel, zoals Mech mooi zei "een vaag gevoel van veiligheid" ontstaat door de grote veerweg!
Daardoor gaan mensen boven hun kunnen rijden...
Daardoor moeten de parcoursen steeds extremer (want als het ook op een HT kan is het niet meer leuk)
Daardoor gaat het steeds erger mis, als het mis gaat...

Blijft gewoon dat jij de inschattings fout maakt.

En van mij hoeft niets extremer, Morzine is niet extreem maar wel veel fun.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do apr 14, 2005 2:20 pm

GTLTS schreef: Geen hond die werkelijk een 5th, een Foes of M1 nodig heeft, dat maken we onszelf wijs; de fetish van de biker en geen keiharde marketing van de industrie.
[
M@lphy schreef:
...
Een newbie op een HT BWB laten afdalen schiet ook niet op.
...

;D

Thats me!

Ik heb sinds kort een M1 en heb eigenlijk bar weinig op een HT gereden. 1x in BWB en 1x in Willingen. In BWB op een hardtail met 80mm veerweg ging de DH 1 en 2 wel goed alleen wel vrij traag had ik t idee, haha.
Ik heb daarvoor wel freeride gedaan in Oostenrijk en de Pyreneeen maar dat was echt heel anders. In Willingen had ik mn M1 voor t eerst gereden en durfde ik alles te doen, dat is meer een HT-baan naar mijn idee. Met de Nortshore op t laatste stuk durfde ik eigenlijk alleen de laatste sprong niet maar die heb ik uiteindelijk ook nog gedaan wat alles meeviel. Ik heb ook op de HT van mn vriendin gereden en daarmee zou ik zeker die laatste NS niet hebben gedaan, simpelweg omdat ik lang niet smooth genoeg kan landen met een HT.

Bottomline is volgens mij dat je met een FS veel meer kunt doen zonder goeie skills te hebben maar daarbij wel dezelfde snelheid en drops maakt die je met een HT nooit zou doen/maken,
ALS je dan valt, dan val je dus harder simpelweg omdat een FS je t zoveel makkelijker maakte en daardoor die snelheid en hoogte pakt.

Ik wil zeker ook goed leren rijden op een HT op de FR en DH maar het gevoel dat die FS je geeft is gewoon gaaf juist omdat je die snelheid en sprongen kan nemen. Het lijkt me beter voor je techniek als je start met een HT. Mn eerste rit op mn M1 was zo ongelovelijk comfortabel vergeleken met een HT met een Dj1 erin, haha. Ik ga em snel testen in Todtnau en BWB.

T
Contacteer:

Bericht door T » do apr 14, 2005 2:50 pm

Zelfs op een stalen ht singlespeedgeräd kun je door enthoustiasme en overmoedigheid nog aan een gebroken pols komen, daar hoeft een big bike niet perse aan te pas te komen.

In de urban scene komen ook vaak zat klojo"s in het ziekenhuis terecht door overmoedige acties, maar ook hier valt de big bike vaak niets aan te rekenen, gezien daar ht de voorkeur meestal heeft.

Het zal wel dat het een boost van vertrouwen geeft, maar het is de bestuurder die de beslissingen maakt, anders ga ik geen snelheidsbekeuringen meer betalen: "Ik krijg door mijn snelle stoere auto zoveel vertrouwen.. kan ik ook niets aan doen..."

De meeste mensen die ik ken nemen zelf voldoende verantwoordig voor hun rijden en tonen dat ook naar de mensen om hen heen, samen uit samen thuis.

Ik snap wat jullie duidelijk proberen te maken en voor een deel kan ik daar in mee gaan, maar ik snap niet wat jullie duidelijk willen maken. Misschien dat alleen echt riele mannen met huge cohones en 100 jaar ervaring op de big bike mogen stappen, om vervolgens de boys te tonen wie nou de mannen zijn, maar ja, laten we dan maar meteen de piemel uit de broek trekken wie de langste heeft, wat dat is ongeveer even zinnig.

Ik voel me beslist niet aangesproken door deze stelling btw, ik ben gelukkig niet zo onzeker. Zo nu en dan word ik een beetje moe van het "todtnau op een ht kan ook"- heilige gel*l , "walk the walk if you talk the talk" , "separate the men from the boys" en "hoe goed is de DP"er" ... wat een bewijs drang allemaal.

Je wilt een punt duidelijk maken, maar ondertussen wel zeker zijn dat iedereen weet hoezeer je d"r buitenvalt door je ervaring. Des DP zou ik haast zeggen, een handje vol super sympathieke mannen en vrouwen en een heleboel hotemetoten met een arrogantie die ontzettend stinkt.

ps. het spijt me zo"n negatieve toon neer te zetten en er zullen flink wat mensen zich aangevallen voelen, voor een deel mijn welgemeende excuses, voor de anderen jammer dan, ik moest het eens gezegd hebben. Ik ben ook niet heilig en heb mijn eigenzinnigheden als soepkip, I know.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do apr 14, 2005 3:16 pm

T schreef:
Ik snap wat jullie duidelijk proberen te maken en voor een deel kan ik daar in mee gaan, maar ik snap niet wat jullie duidelijk willen maken. Misschien dat alleen echt riele mannen met huge cohones en 100 jaar ervaring op de big bike mogen stappen, om vervolgens de boys te tonen wie nou de mannen zijn, maar ja, laten we dan maar meteen de piemel uit de broek trekken wie de langste heeft, wat dat is ongeveer even zinnig.

Ik voel me beslist niet aangesproken door deze stelling btw, ik ben gelukkig niet zo onzeker. Zo nu en dan word ik een beetje moe van het "todtnau op een ht kan ook"- heilige gel*l , "walk the walk if you talk the talk" , "separate the men from the boys" en "hoe goed is de DP"er" ... wat een bewijs drang allemaal.

Even een korte reactie:
De wedstrijd wie de langste heeft verlies ik zowiezo... :P
Wat betreft de jongetjes van de mannen scheiden en de bewijsdrang: daar gaat het helemaal niet om! Iedereen moet doen wat ie leuk vind, maar... neem je de fiets mee of neemt de fiets jou mee, daar gaat het juist om.

Toen ik mijn pols brak, naam ik de fiets nog mee, zei het dat ie mij eenmaal op mijn overmoed moest wijzen. Ik heb daarna 1x op een echte DH fiets gereden... en scheet (op de FR in Todtnau notabene) mijn broek vol... Ik werd meegenomen door de fiets, die ik in bedwang moest zien te houden in plaats van dat ik de fiets als middel gebruikte!

Mocht ik met het polsincident een DH fiets mee hebben genomen, dan had ik misschien extremer gereden en niet mijn pols gebroken maar mijn nek...

Dat is mijn punt.

Luc

Bericht door Luc » do apr 14, 2005 3:47 pm

Bottom line lijkt mij toch telkens te zijn: het ventje is de doorslaggevende factor en niet de bike met wat voor veerweg dan ook. Je kan toch onmogelijk de fabrikant/markt/marketing de schuld geven voor het beperkte of onbestaande zelfinschattingsvermogen van de biker.

@ Steelboy: wat jij meegemaakt hebt op die ene run op een DH bike lijkt mij heel evident: je reed tenslotte op een bike van een heel ander kaliber en geometrie en aanverwanten dan je gewoon bent, dus voel je je er ook zeer onwennig op. Die fiets reageert heel anders dan jij gewoon bent en dus heb je het gevoel dat de fiets met jou aan het rijden is i.p.v. andersom. En eigenlijk kan je dan niks zeggen over het feit of die DH bike nu beter is dan jouw persoonlijke SS geval of niet. Als je jaren HT met relatief beperkte veerweg gewoon bent, dan is het een hele aanpassing om op een FS met meer/veel veerweg te rijden, je moet echt leren wat vering voor je kan doen en hoe je ermee moet rijden.

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » do apr 14, 2005 4:00 pm

Luc schreef:
Bottom line lijkt mij toch telkens te zijn: het ventje is de doorslaggevende factor en niet de bike met wat voor veerweg dan ook. Je kan toch onmogelijk de fabrikant/markt/marketing de schuld geven voor het beperkte of onbestaande zelfinschattingsvermogen van de biker.

helemaal mee eens Luc

Giant dude 0ss...........

Bericht door Giant dude 0ss........... » do apr 14, 2005 4:24 pm

Je moet gewoon je verstand op nul en blik op oneindig en gaan, veel ste veel bulshit over dat het weer te extreem wordt. dan moet je gaan bowlen.

we kunnen martijn beter beterschap wensen. die kan een seizoen niet fietsen.
EN BIJ DEZE DAN MARTIJN

Groeten Bertus

GTLTS

Bericht door GTLTS » do apr 14, 2005 4:30 pm

Ik denk dat er geouwehoerd wordt over iets dat nog maar eens bewijst dat de mtb scene (ughe-ughe) in de kinderschoenen staat...
In alle andere sporten wordt er niet gediscussieerd over of je met je 4x4 aan de Indy 500 kan meedoen, of je met je Husky tussen de superbikes kan staan enz...
My point; DH tracks (die steeds extremer worden, en meer naar de capaciteiten van DH bikes worden gevormt) doe je met een DH fiets, hoe slecht je ook rijdt.
Omdat je niet zoals anderen kan rijden ga je de Indy ook niet met je 4x4 doen etc....

N I E L S

Bericht door N I E L S » do apr 14, 2005 4:41 pm

dobbel our zero schreef:
[
Luc schreef:

helemaal mee eens Luc

Aldus mensen zonder (of een slecht) inschattingsvermogen hebben pech?
Jullie denken in een paradigma, namelijk dat altijd alles dat je doet je eigen verantwoordelijkheid is.
Dat kan jij wel zo vinden maar daarom hoeft dat nog niet zo te zijn, en daarom kun je ook niet maar in dat paradigma blijven denken, zo blijf je steken op datzelfde niveau. Als je heel orthodox aan dat paradigma vasthoudt zou ik je moeten laten liggen op de baan als je gecrasht bent omdat jij ervoor gekozen hebt een risicosport te beoefenen, ik neem aan dat je je houding niet tot die hoogte wilt doortrekken.

Je kunt ook wel verdedigen dat het maken van middelen waarmee je grotere risicos makkelijker neemt misschien onder handen van een hogere instantie genomen moeten worden. Het is niet verplicht om een helm te dragen tijdens DH en het is wel verplicht om een helm te dragen tijdens het motorrijden. Ik ga zeker niet zeggen dat de schuld bij de bike-industrie ligt, maar je kunt je afvragen op welk moment de overheid gaat of moet gaan ingrijpen in risico sporten. Dat zal natuurlijk zijn wanneer er "genoeg" slachtoffers vallen. Als je het zo bekijkt worden er bikes gemaakt die de skills van de standaard biker te boven gaan. Om dat te compenseren kun je zoiets als verplichte bescherming stellen.
Ik denk dat de meeste bikers het er wel mee eens zijn dat je een helm moet dragen tijdens het DH-en.

Ik denk (even kort door de bocht) dat wanneer je iemand verantwoordelijk wilt stellen voor het oplopende risico in de bikewereld je de rol van de consument niet moet onderschatten maar dat hier de overheid haar burgers moet beschermen. In ieder geval is het de overheid die op dit groeiende risico zou moeten inspelen. Natuurlijk is dit altijd het punt waar de discussie "ik bepaal zelf wanneer ik mn helm/gordel draag" begint. Moet de overheid dit bepalen of ieder voor zich? Niet te vergeten dat we met zn allen de mensen financieren die in het ziekenhuis belanden.

No offence to no one, maar de consument geheel verantwoordelijk stellen doe je niet in een systeem als dat van ons.

Plaats reactie