Vork keuze (nu met resultaat!)
Moderator:Beheerders
Beste mensen,
Na lange twijfel tussen de Yeti AS-X en de Santa Cruz Bullit is mij keuze gevallen op de Bullit.
Dacht ik daar uit te zijn komt de volgende keuze, de vork. I.v.m. mijn Saint groep wil ik graag QR20 hebben en ik zit nu te twijfelen tussen de Jr T en de Z1 Drop Off Triple. Ook heb ik nog de keuze tussen de fox dhx 5 demper of de 5th Element Coil.
Kunnen jullie mij helpen met wat de verschillen zijn?
Alvast bedankt!
Erik
Na lange twijfel tussen de Yeti AS-X en de Santa Cruz Bullit is mij keuze gevallen op de Bullit.
Dacht ik daar uit te zijn komt de volgende keuze, de vork. I.v.m. mijn Saint groep wil ik graag QR20 hebben en ik zit nu te twijfelen tussen de Jr T en de Z1 Drop Off Triple. Ook heb ik nog de keuze tussen de fox dhx 5 demper of de 5th Element Coil.
Kunnen jullie mij helpen met wat de verschillen zijn?
Alvast bedankt!
Erik
Re:Vork keuze
Tussen die Jr T en de Drop Off Triple is eigenlijk weinig verschil indien die D.O.T. ook 170mm is?
Eigenlijk ga je beter voor een Super T, zoek ergens een goede deal op of ga voor een 2e hands. De Super T heeft veel betere demping en "spiked" niet op hoge snelheid (vork kan niet snel genoeg inveren omdat de olie niet snel genoeg door een gaatje kan) en dat is gewoon niet comfortabel.
Je zou eventueel ook 1 HSCV demper in een Jr T installeren, maar dat kan een duur grapje worden.
Ik heb nog nooit met een DHX gereden, maar er wordt gezegd dat de 5th veel meer een "dood" gevoel heeft (veel rebound én compressiedemping, dus trage rebound en trage compressie) en voor velen schijnt de DHX toch wel de ultimate rear shock te zijn.
Eigenlijk ga je beter voor een Super T, zoek ergens een goede deal op of ga voor een 2e hands. De Super T heeft veel betere demping en "spiked" niet op hoge snelheid (vork kan niet snel genoeg inveren omdat de olie niet snel genoeg door een gaatje kan) en dat is gewoon niet comfortabel.
Je zou eventueel ook 1 HSCV demper in een Jr T installeren, maar dat kan een duur grapje worden.
Ik heb nog nooit met een DHX gereden, maar er wordt gezegd dat de 5th veel meer een "dood" gevoel heeft (veel rebound én compressiedemping, dus trage rebound en trage compressie) en voor velen schijnt de DHX toch wel de ultimate rear shock te zijn.
Re:Vork keuze
Persoonlijk zou ik niet voor een Marzompie zoals de JR of de drop off en achter een platform shock monteren. Maar ga je bijvoorbeeld voor een Super T (zoals eerder werd gezegd) uit 03/04 dan heb je een alwat meer uitgebalanceerde fiets...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als je een Junior ofzo zou monteren je het beste voor een ouderwetse out of the box vanilla kan gaan voor achter....
Over de DHX kan ik niets zinnigs zeggen behalve dat het idd geloof ik de shock van het moment is. En zoals Koenie al voorstelde een Boxxer Ride te monteren zal ik dat ook doen. Volgens mij heb je met een Bullit+DHX+Boxxer Ride een bom van een fiets; uitgebalanceerd als de netuh...
Uiteindelijk begrijp je al dat het om budget gaat.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als je een Junior ofzo zou monteren je het beste voor een ouderwetse out of the box vanilla kan gaan voor achter....
Over de DHX kan ik niets zinnigs zeggen behalve dat het idd geloof ik de shock van het moment is. En zoals Koenie al voorstelde een Boxxer Ride te monteren zal ik dat ook doen. Volgens mij heb je met een Bullit+DHX+Boxxer Ride een bom van een fiets; uitgebalanceerd als de netuh...
Uiteindelijk begrijp je al dat het om budget gaat.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Vork keuze
how bout Pike, of 36?
het beetje rij-ervaring met een Fox (te hard afgeveerd wel) deed me verlangen naar een 5th, maar ik moet t eens te goei testen
het beetje rij-ervaring met een Fox (te hard afgeveerd wel) deed me verlangen naar een 5th, maar ik moet t eens te goei testen
Re:Vork keuze
BF = DeJean schreef:
how bout Pike, of 36?
BF, ik denk niet dat de topicstarter zulke vorken kan betalen als hij in het begin zit te twijfelen over budget freeride/dh vorken zoals de Junior T.
Re:Vork keuze
in ieder geval geen 200mm nemen. In de BigBike werden de yeti en de santa cruz beiden met een 200mm vork getest en bij beiden kregen ze dezelfde commentaar: deze vork is te hoog waardoor de bike te lui wordt.
Re:Vork keuze
Vrijdag mijn tweedehands frame en vork opgehaald. Na wat arbeid het afgelopen weekend en wat krachttermen toen mijn voorderailleur niet voor de juiste buismaat was (vanmorgen een tweedehandsje op de kop getikt, de LBS wilde mij deze als nieuw verkopen. Ben er maar niet ingetrapt en heb "m voor de helft van het geld meegenomen). Verder zijn alle spulletjes van Saint.

Re:Vork keuze (nu met resultaat!)
Mooi eind resultaat
