Re:Draaischakelaars ergonomisch?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mar 23, 2005 8:18 am

foto daarvan???

En Bart reedt toch altijd met zijn handen op de bar ends?

Lautje

Bericht door Lautje » wo mar 23, 2005 8:27 am

Ik rijd zelf ook al jaren met gripshift. Bij mooi weer prima, bij slecht weer heb ik inderdaad kramp in mijn handen. Ben in het najaar in Houffalize geweest met een mega laag blubber, door de blubber was de shifter spekglad geworden. Heb toen maar besloten dat single speed niets voor mij was in de Ardennen :-)

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » wo mar 23, 2005 2:24 pm

k heb is na gedacht he...(dat schijn ik ook te kunnen)
als je dus met downhill of zo remt dan rem je denk het meest met je voor rem tog?
als je dan je draai shifter voor je achter der. aan de kant van je achter rem zet dan kan je met die hand schakelen en met je andere hand remmen.
(en anders draai je het om als je het meest met je achterrem remt)
of is dit een heel raar idee ???

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mar 23, 2005 6:09 pm

Die schakelaar zit normaalgesproken al aan de kant van de achterrem...

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » wo mar 23, 2005 6:27 pm

nou en als je dus het meeste remt met je voor rem is er tog geen probleem met schakkelen met je der.?
want met die hand hoef je niet te remmen...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do mar 24, 2005 5:17 pm

Don"t know about you, maar ik rem (bijna) nooit met 1 rem...

k@tze

Bericht door k@tze » do mar 24, 2005 10:17 pm

Mister P2 schreef:
nou en als je dus het meeste remt met je voor rem is er tog geen probleem met schakkelen met je der.?
want met die hand hoef je niet te remmen...

Zo zit het niet helemaal mrP2, je remt meestal zowel voor als achter maar dan in de verhouding 70:30. Je hebt du beide remmen nodig en toch rem je meer met de voorrem want dit vertraagd het meest. Schakelen is sowieso erg lastig in dh en je moet je momenten kiezen, net als bij het remmen.

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » do mar 24, 2005 10:39 pm

o okeej i get it :)

Chmod

Bericht door Chmod » vr mar 25, 2005 6:50 pm

ik ben volledig tegen die draai shifters, telkens als ik wat met de fiets uithaal schakelt dat ding. Voor mij werkt het echt niet. En, rohloff heeft ook een shifter systeem uit. Dus, als ik ooit het geld bij elkaar kan sprokkelen voor zo"n nicolai met rohloff, dan wil ik er een gewone shifter op en geen draai spul.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za mar 26, 2005 7:43 am

een verschil vind ik het overigens wel of je rijdt met lange of korte draaischakelaars. ik rij met allebei en vind lange duidelijk prettiger.

R@coon

Bericht door R@coon » zo mar 27, 2005 5:39 pm

Chmod schreef:
ik ben volledig tegen die draai shifters, telkens als ik wat met de fiets uithaal schakelt dat ding. Voor mij werkt het echt niet. En, rohloff heeft ook een shifter systeem uit. Dus, als ik ooit het geld bij elkaar kan sprokkelen voor zo"n nicolai met rohloff, dan wil ik er een gewone shifter op en geen draai spul.

Ieder z"n ding natuurlijk maar die nieuwe X.0 (van 2004 bedoel ik..) schakelen niet zo soepel meer als de oude, het voelt alsof je "m door een weerstandje moet duwen voordat ie schakelt. Stuk verbeterd sinds de SRAM 7.0 gripshifters van 1998 (waar ik eerst mee reed) die nog weleens door wilde schakelen bij een enthousiaste klim.

Infloto

Bericht door Infloto » ma mar 28, 2005 8:33 am

Steelboy schreef:
Stel je bent full on een wedstrijd aan het rijden, waarbij je zowel tegelijk moet remmen als schakelen... hoe doe je dit dan met draaischakelaars? Ik krijg het niet voor elkaar.
Dat probleem heb ik nooit ondervonden, misschien rijd ik niet hard genoeg maar goed onderbouwd zou je kunnen stellen dat wanneer je moet opschakelen je in de regel aan het tempoversnellen bent en je dus niet hoeft te remmen. Wanneer je terugschakelt ga je meestal omhoog of heb je een ander zwaar lopend stuk en dan hoef je dus ook niet te remmen. Het enige waarbij je zou remmen en schakelen tegelijkertijd is wanneer er een erg scherpe bocht is of een afdaling direct gevolgd door een klim. Parcourskennis kan in dit geval uitkomst bieden want als je weet dat je 1 van de laatstgenoemde situaties tegenkomt dan kun je hierop anticiperen door eerst te remmen en dan terug te schakelen of andersom, afhankelijk van je voorkeur en het parcours.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma mar 28, 2005 11:01 am

En als je aan het afdalen bent dan en je gaat steeds sneller, dan kan ik mij zo voorstellen dat je opschakelt en wellicht ook nog iets afremt. ;D

Plaats reactie