Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
..sommige dingen toch echt wel.
Ik was vanmiddag bij Gerritsen en Meijers in Kiel Windeweer (waar anders). Bezoek hun site eens: http://www.m-gineering.nl/ Je vind daar dat ze mooie dingen bouwen en verders interessante info en tips. Het is nog eens leuk geschreven ook.
Enfin, daar kwamen "oldschool" spulletjes ter sprake. Gerritsen voerde op dat het soms nog beter was ook. ¨Neem nou naafjes¨ was het. Meteen kreeg ik een wat ouder DX BMX naafje in mijn handen geduwd en er werd mij gevraagd hier eens aan te draaien. Mooi stuk fijnmechaniek was mijn conclusie. Toen een recente Deore naaf. Weer draaien en het verschil was stuitend; gaat zwaar rond en voelt nog eens korrelig aan ook.
Verders zijn oudere exemplaren ook nog eens gezegend met betere dichtingen en wat natuurlijk ook een leuke faciliteit is is dat je op bv oude XTs "greaseports" vind, net als bv op een oud Suntour XC Pro balhoofd. Let wel: We praten we gewoon over de betere series van huis, tuin en keuken Shimano en Suntour; niets exotisch dus.
Lijkt mij eens aardig om in dit topic eens aan te halen welk oud spul nou eigenlijk superieur is aan het nieuwe. Niet vice versa, want nieuw spul krijgt natuurlijk al zat exposure. Daar zorgen de bicycle companies wel voor middels paginagrootte advertenties enzo.
Ik was vanmiddag bij Gerritsen en Meijers in Kiel Windeweer (waar anders). Bezoek hun site eens: http://www.m-gineering.nl/ Je vind daar dat ze mooie dingen bouwen en verders interessante info en tips. Het is nog eens leuk geschreven ook.
Enfin, daar kwamen "oldschool" spulletjes ter sprake. Gerritsen voerde op dat het soms nog beter was ook. ¨Neem nou naafjes¨ was het. Meteen kreeg ik een wat ouder DX BMX naafje in mijn handen geduwd en er werd mij gevraagd hier eens aan te draaien. Mooi stuk fijnmechaniek was mijn conclusie. Toen een recente Deore naaf. Weer draaien en het verschil was stuitend; gaat zwaar rond en voelt nog eens korrelig aan ook.
Verders zijn oudere exemplaren ook nog eens gezegend met betere dichtingen en wat natuurlijk ook een leuke faciliteit is is dat je op bv oude XTs "greaseports" vind, net als bv op een oud Suntour XC Pro balhoofd. Let wel: We praten we gewoon over de betere series van huis, tuin en keuken Shimano en Suntour; niets exotisch dus.
Lijkt mij eens aardig om in dit topic eens aan te halen welk oud spul nou eigenlijk superieur is aan het nieuwe. Niet vice versa, want nieuw spul krijgt natuurlijk al zat exposure. Daar zorgen de bicycle companies wel voor middels paginagrootte advertenties enzo.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Daarom reed ik vroeger steeds met opschroefnaven, Bullseye, Ringlé enz. Gewoon kransjes van een racefiets, je kiest zelf je verhoudingen, als er ééntje versleten is vervang je dat en kost nix. Schakelt net iets slechter, maar dat went.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Als ik zeg dat ik nu in mijn 16 jaar mtb rijden zit, durf ik te stellen dat vooral de laatste 2 jaren de kwaliteit van bepaalde onderdelen echt achteruit gaat.
als het zo verder gaat, gaat het gewoon verkeerd.
als het zo verder gaat, gaat het gewoon verkeerd.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
vroeger had je 8 speed cassetes en kettingen..
Tegenwoordig heb je 9 speed spullen welke naar mijn mening veeeeel harder slijten dan die 8-speed spullen...
Ook meteen de reden dat ik nooit ben overgestapt van 8 naar 9 speed..(mis dat ééne tandwieltje echt niet..)
Tweede puntje:
Die alles-in-één oplossingen van Shimano.. Geen losse shifters meer zodat je ook remmen van andere merken kan combineren..
Vroeger had je die keuze wel!
Tegenwoordig heb je 9 speed spullen welke naar mijn mening veeeeel harder slijten dan die 8-speed spullen...
Ook meteen de reden dat ik nooit ben overgestapt van 8 naar 9 speed..(mis dat ééne tandwieltje echt niet..)
Tweede puntje:
Die alles-in-één oplossingen van Shimano.. Geen losse shifters meer zodat je ook remmen van andere merken kan combineren..
Vroeger had je die keuze wel!
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Ben zelfs eens overgestapt van 8s naar 7s, ook omdat dit beter met XT -bombproof- "thumbies" (duimshifters) te combineren viel.Gemini schreef: vroeger had je 8 speed cassetes en kettingen..
Tegenwoordig heb je 9 speed spullen welke naar mijn mening veeeeel harder slijten dan die 8-speed spullen...
Ook meteen de reden dat ik nooit ben overgestapt van 8 naar 9 speed..(mis dat ééne tandwieltje echt niet..)
Ketting en cassette van deze 7s setup op mijn TrailRunnerCarbolite vieren dit jaar hun tiende verjaardag!
Toegeven: Deze fiets is één vd zovele dus al mijn kilometers worden wel uitgesmeerd, maar tigduizend heb ik er onderhand toch wel mee gereden. Okay, bij beschouwing van dichtbij ziet het er allemaal niet meer zo fris uit, maar het fuctioneert nog prima.
Deze cassette"s met bredere spatiering lopen ook veel minder snel vol bij rijden door rotzooi. Bij modernere sytemen leidt dit vollopen en zooi elders in de mechaniek eerder tot ongewenste gangwisselingen.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Tsja Shimano ed. zijn allemaal ook niet dom. Op deze manier verdien je natuurlijk veel meer geld. Kijk maar naar de oude voorbladen ten opzichte van de nieuwe die gaan veel langer mee dan nu. Dus verbruik je dmv meer slijtage ( 9 speed slechter gedichte naven ed.) veel meer onderdelen.
Ik denk dat dit dus een soort taktiek is.
Ik denk dat dit dus een soort taktiek is.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Volgens mij kan je nog steeds losse shifters krijgen van shimano.... of heb ik dat nou mis
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Ook speling op achter derraileurs waren vroeger een unikum. XTR was XTR en niet die bling bling van nu. Iik moet wel zeggen dat de trapassen van nu beter zijn als die van vroeger.
Maar ik ben dan wel weer van mening dat ze beter 8 speed hadden kunnen blijven gebruiken i.p.v. 9 speed. Dat zag er ook degelijker uit.
Als shimano slim is, maar dat zijn ze niet. Brengen ze een oldskool kit uit. Oude XTR achter derailleur, 8 speed, nieuwe voor derraileur, nieuw crankstel met uitgewerkte lagers maar met oude type kettingbladen. Fatsoenlijke naven. en de welvertroude rapid fire verstellers. En dit allemaal in een mooie gepolishe versie.
Dan wil ik wel zo"n groepje van shimano.
mzzl
Gène
Maar ik ben dan wel weer van mening dat ze beter 8 speed hadden kunnen blijven gebruiken i.p.v. 9 speed. Dat zag er ook degelijker uit.
Als shimano slim is, maar dat zijn ze niet. Brengen ze een oldskool kit uit. Oude XTR achter derailleur, 8 speed, nieuwe voor derraileur, nieuw crankstel met uitgewerkte lagers maar met oude type kettingbladen. Fatsoenlijke naven. en de welvertroude rapid fire verstellers. En dit allemaal in een mooie gepolishe versie.
Dan wil ik wel zo"n groepje van shimano.
mzzl
Gène
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Freeridin Dragon schreef:
Volgens mij kan je nog steeds losse shifters krijgen van shimano.... of heb ik dat nou mis
Nee, je hebt het niet mis.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Gène schreef:
Als shimano slim is, maar dat zijn ze niet. Brengen ze een oldskool kit uit. Oude XTR achter derailleur, 8 speed, nieuwe voor derraileur, nieuw crankstel met uitgewerkte lagers maar met oude type kettingbladen. Fatsoenlijke naven. en de welvertroude rapid fire verstellers. En dit allemaal in een mooie gepolishe versie.
Dan wil ik wel zo"n groepje van shimano.
mzzl
Gène
Weet eigenlijk niet of dat wel zo slim is. Tenminste als je het vanuit commercieel oogpunt kijkt voor Shimano. Dat merk pretendeert natuurlijk altijd HET juiste spul te maken. Met een oldschool groepje komen betekent eigenlijk ook weer aangeven dat je niet op het juiste spoor zit met al je innovaties. Desalnietemin zou ik zo"n groepje graag verwelkomen.
Over dat crankstel met die buitenboordlagers. Ik weet daar niet zoveel van. Heb van horen zeggen dat ze stijver zijn. Direct vraag ik mij dan af wat je daar mee opschiet. Voor een strakke baanfiets lijkt mij dat wel nuttig, maar voor een mountainbike?? Ten eerste lijkt mij het beetje gewonnen stijfheid veel minder impact te hebben op de langere (lees: niet sprint) afstanden. Ten tweede ben ik zeer benieuwd hoe de gewonnen stijfheid zich verhoudt tov flex in frame, wiel, mtb-band... Valt de winst niet volledig in het niet??
Misschien zijn die assen om een andere reden een verbetering? Zeg het me.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
tsjah tsjah... wat me wel opvalt is dat bij de meeste crankstellen met die buitenboord lagers
je een beetje overdreven lompe q-waarde krijgt... mss dat lagerslijtage wat minder zou moeten zijn, maar dit valt volgens mij ook wel weer mee. Iets duurzamer denk ik. that"s it..
Ninko

Ninko
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Elevation12,000 schreef:
Ben zelfs eens overgestapt van 8s naar 7s, ook omdat dit beter met XT -bombproof- "thumbies" (duimshifters) te combineren viel.
Ketting en cassette van deze 7s setup op mijn TrailRunnerCarbolite vieren dit jaar hun tiende verjaardag!
Zelfde ervaring, rij dagelijks 42km, met al oude 7-speed. Schakelt snel, soepel en chain-suck?? wa"s da?
Tommy
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Okay, ik begrijp dat de buitenboordexemplaren niet echt hoogvliegers zijn qua duurzaamheid.Ninko schreef: tsjah tsjah... wat me wel opvalt is dat bij de meeste crankstellen met die buitenboord lagersje een beetje overdreven lompe q-waarde krijgt... mss dat lagerslijtage wat minder zou moeten zijn, maar dit valt volgens mij ook wel weer mee. Iets duurzamer denk ik. that"s it..
Ninko
Gebrekkige duurzaamheid is voor mij iig geen grond om te stoppen met de vierkante XT assen. Ben te spreken over de "cartridge" exemplaren en nog meer over de nog eerdere uit losse delen bestaande exemplaren. Komt daar speling in dan stel je ze gewoon even opnieuw af; een faciliteit die zeker de "lifespan" rekt.
Als een cartridge exemplaar zijn langste tijd heeft gehad, dan is er overigens ook geen man over boord; ze kosten slechts 20-25 euro en ze zijn gemakkelijk te vervangen.
Zoals altijd geld wel weer als je maar hard genoeg pushed gaat alles kapot. Heb wel gebroken vierkante assen gezien, maar ik geloof dat ook hier geldt dat de oudere steviger zijn (en zwaarder). Tegenwoordig heb je speciale componenten voor extreem hardcore gebruik. Vroeger moest je met XT alles doen; XC, downhill, trial...
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...

Shimano introduceert een achter derailleur met omgekeerde omgekeerde veer!
Geeft toch aan dat de laatste veranderingen niet het beste zijn.
- Kjiratsiekoedel
- Berichten:211
- Lid geworden op:do nov 11, 2004 11:02 pm
- Locatie:Ermelo
- Contacteer:
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Xircuit schreef:
![]()
Shimano introduceert een achter derailleur met omgekeerde omgekeerde veer!
Geeft toch aan dat de laatste veranderingen niet het beste zijn.
Mja, of dat de mountainbike wereld toch niet zo goed durft/erg gewend is geraakt. Ik vind het wel werken en zie de logica er wel van in.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Rapid-Rise deraileur = SUCKS !!
Doe mij maar een conversionele !!
Doe mij maar een conversionele !!
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
mijn indruk is dat je het met veel meer dingen ziet dat de levensduur korter is.
gsm"s gaan hoog uit 2 jaar mee, terwijl de eerste hier in huis het nog steeds doen.
fotocamera, d eHasselblad van Isabelle is al heel wat jaartjes oud, geen centjes pijn. Dat zie ik mijn Sony digicam niet redden.
hoe fijner de techniek, hoe meer elektronica hoe eerder het stuk gaat.
7 verus 9 speeds is een goed voorbeeld. ik had liever 7 speed gehouden.
gsm"s gaan hoog uit 2 jaar mee, terwijl de eerste hier in huis het nog steeds doen.
fotocamera, d eHasselblad van Isabelle is al heel wat jaartjes oud, geen centjes pijn. Dat zie ik mijn Sony digicam niet redden.
hoe fijner de techniek, hoe meer elektronica hoe eerder het stuk gaat.
7 verus 9 speeds is een goed voorbeeld. ik had liever 7 speed gehouden.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Sixten Sason heeft voor Hasselblad ontworpen. Sason ontwierp ook de oude Saabjes; hiervan rijden er reletief gezien nog behoorlijk wat rondt. Zelfde geldt voor een Volvo of Merc uit die tijd. Huidige Merc"s zijn zo geavanceerd dat het nieuw al vaak niet meer werkt. Mercedes heeft dan ook besloten de auto"s maar weer wat simpeler te maken... Deels valt de toegenomen inzet op geavanceerdheid overigens wel te rechtvaardigen; uit oogpunt milieuwetgeving bv. De techniek van een CDI is zoveel complexer dan die van oude diesel.
Ik heb zelf een hekel aan een wegwerpmaatschappij. Komt bij dat ik ook graag vasthoud aan dingen die ik waarder. Hopelijk neemt een fabrikant als Shimano zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieuzer en komt zij voor de toekomst weer met meer duurzamer spul.
Ik heb zelf een hekel aan een wegwerpmaatschappij. Komt bij dat ik ook graag vasthoud aan dingen die ik waarder. Hopelijk neemt een fabrikant als Shimano zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieuzer en komt zij voor de toekomst weer met meer duurzamer spul.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Hasselblad is hierbij een beetje een scheve verhouding, aangezien dat spul eigenlijk erg duur is! Kwaliteit is uiteraard goed, maar het ding is ook vaak zo simpel dat het niet fout kan gaan.
De electronica verpest tegenwoordig een hoop wat betreft falen...
De electronica verpest tegenwoordig een hoop wat betreft falen...
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Ik geloof dat het hier om fietsen en onderdelen gaat! Maar nu gaan we het ineens over moderne diesel motoren / gsm"s enzo hebben
We mogen van geluk spreken dat de huidige fietsen (nog) geen bergen elektronica bevatten :-*

Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Had K2 (proflex) op een gegeven moment niet een voorvork met wat electronica erin??
Maakte nog t geintje dat je niet kon fietsen wat je batterij was leeg ;D
Maakte nog t geintje dat je niet kon fietsen wat je batterij was leeg ;D
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Inderdaad, en ook de C"dale Lefty bestaat/bestond in een versie met elektronische lockout.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Er zijn ook pogingen geweest elektrisch van gang te wisselen.
Suntour"s Accushift:
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastShift.JPG
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastCrank.JPG
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastBox.JPG
Fietsen mogen dan doorgaans wel geen elektriek aan boord hebben, maar van toenemende complexiteit is zeker sprake. Wat additioneel een wissel trekt op de duurzaamheid is dat de factor gewicht altijd een belangrijke rol speelt. Een stalen FS met flink overgedimensineerde, subliem afgedichte lagers en GreaseGuard lijkt mij wel wat, maar dan kom ik waarschijnlijk nergens meer boven...
Is wel weer zo dat men heden in principe veel beter in staat is te berekenen waar iets lichter kan en waar niet.
Suntour"s Accushift:
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastShift.JPG
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastCrank.JPG
http://www.firstflightbikes.com/_borders/BeastBox.JPG
Fietsen mogen dan doorgaans wel geen elektriek aan boord hebben, maar van toenemende complexiteit is zeker sprake. Wat additioneel een wissel trekt op de duurzaamheid is dat de factor gewicht altijd een belangrijke rol speelt. Een stalen FS met flink overgedimensineerde, subliem afgedichte lagers en GreaseGuard lijkt mij wel wat, maar dan kom ik waarschijnlijk nergens meer boven...
Is wel weer zo dat men heden in principe veel beter in staat is te berekenen waar iets lichter kan en waar niet.
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Campagnolo experimenteerd ondanks de falende pogingen van Suntour en Mavic nogsteeds met electronisch schakelende groepen, niet radiografisch zoals bij Mavic maar met kabeltjes.
Dat schakelen moet wel zo veel mooier, beter en sneller gaan wil het de nadelen van lege accu"s, gebroken kabeltjes en korstluiting door vocht etc. overwinnen.
Campa heeft sinds dit jaar ook flatbar rem-schakel units, het zal me dus niks verbazen als Campa over een paar jaar met een mtb groep op de markt komt, misschien wel 10 speed :P
Dat schakelen moet wel zo veel mooier, beter en sneller gaan wil het de nadelen van lege accu"s, gebroken kabeltjes en korstluiting door vocht etc. overwinnen.
Campa heeft sinds dit jaar ook flatbar rem-schakel units, het zal me dus niks verbazen als Campa over een paar jaar met een mtb groep op de markt komt, misschien wel 10 speed :P
Re:Vroeger was niet alles beter, maar...
Die oude Campa groepen waren niet echt vet, maar de remmetjes waren wel mooi, Ã la (is groot) Grafton en werkten nog beter ook.
PS. Ã llah is niet echt groot, niet sterk, mo slim.
PS. Ã llah is niet echt groot, niet sterk, mo slim.