Re:Draaischakelaars ergonomisch?
Moderator:Beheerders
Ik heb gisteren weer eens mijn oude MTB uit de stal gehaald en em misbruikt voor een wedstrijdje. Nu zitten er op dat ding nog oude Grip Shift draaischakelaars.
Vaak hoor ik veel mensen mekkeren over Shimano: de dual control shifters zien er niet uit en schakelen voor geen halve gulden, de oude rapidfire"s moet je je hand los laten van je stuur. Als argument wordt vaak gegeven: wat kan er nu ergonomischer zijn dan een draaischakelaar? Je hand zit er al om heen en je hoeft alleen maar even te draaien... true, maar...
Stel je bent full on een wedstrijd aan het rijden, waarbij je zowel tegelijk moet remmen als schakelen... hoe doe je dit dan met draaischakelaars? Ik krijg het niet voor elkaar.
Stel je bent full on DH-er en je wordt gesponsord door Rohloff of Nicolai en je zit met zo"n rohloff draaischakelaar. Hoe kun je dan terwijl je continu (!) je vingers aan je remmen hebt ook nog snel die draaibeweging maken???
Ik zie het niet, het enige wat ergonomisch volgens mij hout snijdt zijn de dual controls van Shimano en de Triggers van Sram (want met duim beide hevels bedienen).
Vaak hoor ik veel mensen mekkeren over Shimano: de dual control shifters zien er niet uit en schakelen voor geen halve gulden, de oude rapidfire"s moet je je hand los laten van je stuur. Als argument wordt vaak gegeven: wat kan er nu ergonomischer zijn dan een draaischakelaar? Je hand zit er al om heen en je hoeft alleen maar even te draaien... true, maar...
Stel je bent full on een wedstrijd aan het rijden, waarbij je zowel tegelijk moet remmen als schakelen... hoe doe je dit dan met draaischakelaars? Ik krijg het niet voor elkaar.
Stel je bent full on DH-er en je wordt gesponsord door Rohloff of Nicolai en je zit met zo"n rohloff draaischakelaar. Hoe kun je dan terwijl je continu (!) je vingers aan je remmen hebt ook nog snel die draaibeweging maken???
Ik zie het niet, het enige wat ergonomisch volgens mij hout snijdt zijn de dual controls van Shimano en de Triggers van Sram (want met duim beide hevels bedienen).
nee zijn niet ergonomisch maar blinken wel uit in gebruiks gemak... ik ga binnenkort eens aan de nieuwe suntour ruiken kijken of dat wat is...
-
- Contacteer:
Remmen en schakelen gaat idd minder goed samen
Maar sturen en schakelen des te beter. Ben na jaren met shimano te hebben gereden erg tevreden over mijn sram!
Tis eff wennen maar t is voor mij iig ideaal

Ik had vroeger op mijn fietsen ook gripshift.Heb de afgelopen 2 jaar met trigger shifters downhill gereden.Heb nu toch maar weer een sram rocket draaishifter met een shimano xt (korte kooi).Ik kan met de draaishifters sneller schakelen.Vooral als ik bij een bocht weer eens te hard geremd heb en weer op tempo moet komen kan ik door een draai zo 5 verzetten overslaan.Dit gaat prima met je wijsvinger gewoon aan de rem.Met m"n duim heb ik klemkracht te over om de shifter te bedienen.Nu derk ik dat het ook maar net is wat je gewend bent.Zoals ik al zei waren mijn eerste fietsen al standaard uitgerust met draaishifters en ben daar dus meer aan gewend.Ik heb nooit echt aan de trigger shifters kunnen wennen,maar dat is zeer persoonlijk denk ik
Freeko
Freeko
Ganz abusive onze staaljongen!

IMHO zijn gripshifts wel de meest irritante pokkedingen die er zijn, flippers zijn al iets beter, maar Rapidfire of SRAM triggerz blijven toch de shit.
IMHO zijn gripshifts wel de meest irritante pokkedingen die er zijn, flippers zijn al iets beter, maar Rapidfire of SRAM triggerz blijven toch de shit.
remmen met je middel vinger, en schakelen met duim en wijsvinger.
maar niet dat mij dat lukt. maa rik rij al jaren met draaiers en tussen door ga ik wel eens vreemd met rapidfire maar vind draaiers fijner.
schakelen voor de bocht is..
maar niet dat mij dat lukt. maa rik rij al jaren met draaiers en tussen door ga ik wel eens vreemd met rapidfire maar vind draaiers fijner.
schakelen voor de bocht is..
@Brum: hahahahaha!
Maar on topic: nog niemand heeft een goed argument gegeven waardoor je sneller kunt schakelen met draaishifters...
Maar on topic: nog niemand heeft een goed argument gegeven waardoor je sneller kunt schakelen met draaishifters...
Tis wel zo dat je met 1 draai aan de knop ( ;D) meerdere kransjes kunt schakelen en niet eindeloos zit te flipperen. Op en afschakelen. Voor een klim kan je hem vrij rap van 6 naar 2 gooien en naar beneden draai je hem ook in 1 keer naar de zwaardere versnellingen toe.
Maar schakelen en remmen is idd erg lastig met gripshift.
Maar denk dat t gewenning is.. Reed eerst ook met STI flippers... wilde toen nix anders.. op andere fiets zat gripshift.. en nu wil nix anders als gripshift (denk ik).
Maar schakelen en remmen is idd erg lastig met gripshift.
Maar denk dat t gewenning is.. Reed eerst ook met STI flippers... wilde toen nix anders.. op andere fiets zat gripshift.. en nu wil nix anders als gripshift (denk ik).
Steelboy schreef:
Misschien heb ik rare duimen maar ik bedien beide hendels van m"n XTR Rapidfires ook altijd met de duim.
Persoonlijk vind ik dat veel fijner dat met duim en wijsvinger.
Ergonomisch zouden de SRAM Trigger shifters perfect zijn voor mij maar zo gaat het ook al jaren beter dan perfect.
Nooit problemen met schakelen en remmen tegelijk of zo.
Van twisters moet ik proefondervindelijk niks hebben.
Ik heb de vervelende eigenschap valpartijen op te willen vangen met mijn duimen, waardoor ze niet optimaal helpen bij het schakelen.
Daarom heb ik een lichte voorkeur voor shifters waarbij je de duimen niet hoeft te gebruiken. Draaishifters zijn dan prettig en de DualControls werken dan ook goed.
Als de duimen in vorm zijn maakt het me allemaal geen ene f...... uit.
Daarom heb ik een lichte voorkeur voor shifters waarbij je de duimen niet hoeft te gebruiken. Draaishifters zijn dan prettig en de DualControls werken dan ook goed.
Als de duimen in vorm zijn maakt het me allemaal geen ene f...... uit.
Steelboy schreef:
@Brum: hahahahaha!
remmen met de middelvinger en draaien met de duim en wijsvinger, try it.
-
Rijdt al jaren met XT rapidfire en net als bij Cubeman schakel ik met mijn duimen.
Zowel op als terug, dus tegelijk sturen, schakelen en remmen zijn geen probleem.
Zowel op als terug, dus tegelijk sturen, schakelen en remmen zijn geen probleem.
ok dan, hier mijn bevindingen omdat ik gripshit én rapidnogwat van shitmano heb.
Voor de xc-tourtochten etc...geef ik de voorkeur aan Gripshift omdat je op het laatste moment in een draai van een zware naar lichte versnelling kunt bv. bij een flinke beklimming...hier nog wel eens nodig. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat mijn gripshift (van het 800 ray type met shimano 105) het na al die jaren nog perfect doet. elke klik is meteen raak, dit gevoel heb ik minder bij shimano waar ik altijd nog even moet doorduwen om hem in een versnelling te krijgen.
Voor DH is Gripshift uit den boze, mede doordat je het stuur somd goed moet vasthouden en de druk op het stuur in combinatie met de positie van de hand bij sommige hellingen een gripshift automatisch doet schakelen, ...erg vervelend. Hiervoor dus Shimano. Al heb ik nog geen enkel naar mijn tevredenheid schakelende combinatie gevonden. tried xtr en xt, korte , lange kooi.
.
Voor de xc-tourtochten etc...geef ik de voorkeur aan Gripshift omdat je op het laatste moment in een draai van een zware naar lichte versnelling kunt bv. bij een flinke beklimming...hier nog wel eens nodig. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat mijn gripshift (van het 800 ray type met shimano 105) het na al die jaren nog perfect doet. elke klik is meteen raak, dit gevoel heb ik minder bij shimano waar ik altijd nog even moet doorduwen om hem in een versnelling te krijgen.
Voor DH is Gripshift uit den boze, mede doordat je het stuur somd goed moet vasthouden en de druk op het stuur in combinatie met de positie van de hand bij sommige hellingen een gripshift automatisch doet schakelen, ...erg vervelend. Hiervoor dus Shimano. Al heb ik nog geen enkel naar mijn tevredenheid schakelende combinatie gevonden. tried xtr en xt, korte , lange kooi.
.
@katze: het viel mij juist op bij XC rijden dat ik trager was doordat ik van te voren moest gaan schakelen, omdat ik daarna ook nog moest remmen. Daardoor moest ik veel verder vooruit gaan denken dan normaal had ik het idee.. nou is denken zowiezo niet mijn sterkste kant

freeko schreef:
IkIk kan met de draaishifters sneller schakelen.Vooral als ik bij een bocht weer eens te hard geremd heb en weer op tempo moet komen kan ik door een draai zo 5 verzetten overslaan.
je kan met trigger shifters ook in 1 keer stuk of 4 kransjes op schakelen, afschakelen niet.
[
FREAKaZOID schreef:
Remmen en schakelen gaat idd minder goed samenMaar sturen en schakelen des te beter.
Sturen en schakelen met gripshift beter??? die snap ik ff niet.....
Steelboy schreef:
@katze: het viel mij juist op bij XC rijden dat ik trager was doordat ik van te voren moest gaan schakelen, omdat ik daarna ook nog moest remmen. Daardoor moest ik veel verder vooruit gaan denken dan normaal had ik het idee.. nou is denken zowiezo niet mijn sterkste kant
@STeelyDan, voor mensen die van nature al verder vooruit denken is dit de normaalste zaak. Ik heb niet het idee dat ik verder vooruit moet denken bij GS, gewoon op het laatste moment draaien en door. Volgens mij levert het op strategische momenten juist tijdwinst op. Persoonlijk vind ik dat GS directer is als shimano en als je het gevoel kent kun je meteen je versnellingen kiezen waarbij je bij shimano soms nog twee keer moet schakelen cq moet doordrukken. Trouwens het helpt altijd als je het parcour van te voren kent.
[off topic]...Btw, waarom kijken er zoveel mensen de andere kant uit op die foto? [/off topic]
OT: omdat daar Jayron aan het wheelieen was op zijn race-Breezer...
Ik heb daar zonet es ffkes op gelet, ik rij met rapidfire, maar schakelen en remmen tegelijk doe ik niet aan. Ik rem vlak voor de bocht en als het nodig is schakel ik in de bocht. Ik zie niet in wat dan het probleem zou zijn van gripshift, maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
- Forumbeheerder
zoals katze al zei vind ik triggeren de only way to go in DH
Met XT XTR shifters kan je de barend shifter nog gebruiken om zwaarder te schakelen.
Ik snap ni da veel mensen die zweren bij draaiers in de volgende topic lopen mekkeren over krampen en last in de handen en polsen......
Voor xc (of enduro of trails als je wil) kan het anders liggen en is een stevige greep aan t stuur ni altijd essentieel.
Ook daar zie ik geen enkel argument tegen triggers, en pro draaiers.
Met een rapidfire kan je even snel vier kransjes kleiner in 1 ruk. So what"s the point?
Call me stupid maar ik snap bovendien ook niet wat mensen tegen dual control hebben. Op mtb zou het niet kunnen, terwijl het iden-fukking-tiek is aan wat op een wegfiets staat...... Hoor je Pecacci of Amstrong klagen?
Voor DH heb ik t ni nodig omdat ik daar zowiezo erg weinig schakel, maar voor XC is dual control the best thing since lock jaws. Ben eraan verslingerd. Het werkt zo eenvoudig goed da ik ni zie wa mensen ertegen hebben.
En -hier komt het groot wit konijn uit de hoed beste sram freaks- ook hier kan je snel 4 kransjes kleiner! TERWIJL je remt! met een beetje handigheid weet je de hendel zo naar beneden te duwen dat je gelijktijdig remt en terugschakelt. Met 1 vinger. Tadaaaaaa
Ik kan dus geen enkele reden pro sram bedenken, maar opnieuw: call me stupid
Met XT XTR shifters kan je de barend shifter nog gebruiken om zwaarder te schakelen.
Ik snap ni da veel mensen die zweren bij draaiers in de volgende topic lopen mekkeren over krampen en last in de handen en polsen......
Voor xc (of enduro of trails als je wil) kan het anders liggen en is een stevige greep aan t stuur ni altijd essentieel.
Ook daar zie ik geen enkel argument tegen triggers, en pro draaiers.
Met een rapidfire kan je even snel vier kransjes kleiner in 1 ruk. So what"s the point?
Call me stupid maar ik snap bovendien ook niet wat mensen tegen dual control hebben. Op mtb zou het niet kunnen, terwijl het iden-fukking-tiek is aan wat op een wegfiets staat...... Hoor je Pecacci of Amstrong klagen?
Voor DH heb ik t ni nodig omdat ik daar zowiezo erg weinig schakel, maar voor XC is dual control the best thing since lock jaws. Ben eraan verslingerd. Het werkt zo eenvoudig goed da ik ni zie wa mensen ertegen hebben.
En -hier komt het groot wit konijn uit de hoed beste sram freaks- ook hier kan je snel 4 kransjes kleiner! TERWIJL je remt! met een beetje handigheid weet je de hendel zo naar beneden te duwen dat je gelijktijdig remt en terugschakelt. Met 1 vinger. Tadaaaaaa
Ik kan dus geen enkele reden pro sram bedenken, maar opnieuw: call me stupid
BF = DeJean schreef:maar opnieuw: call me stupid
Stupid!
[quote="DeKerf"s"]
[
Stupid!
[/quote]
Stupid!
[
BF = DeJean schreef:maar opnieuw: call me stupid
Stupid!
[/quote]
Stupid!
k@tze schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
[BF = DeJean schreef:maar opnieuw: call me stupid
Stupid!
Stupid!
[/quote]
Stupid!
Ja kinders....
On topic!
On topic!
Zijdelinks toch ontopic;
is het iemand al eens opgevallen dat Bart Brentjes nog steeds rijdt met een verdikt handvat op de plek waar hij voorheen bij andere sponsoren wél met GripShift reed...??
is het iemand al eens opgevallen dat Bart Brentjes nog steeds rijdt met een verdikt handvat op de plek waar hij voorheen bij andere sponsoren wél met GripShift reed...??