Re:Dempersssss downhill-freeride
Moderator:Beheerders
Yoow
Wil weleens weten wat menig persoon persoonlijk van dempers vind in de catogorie downhill-freeride.
en wat jullie fijn vinden om in te stellen enzo dat je geen gerotzooi hebt met knopjes op moeilijke plekken.
Zelf denk ik dat fox het beste voor me is vanwege het wat lompe rij gedrag :P
Misschien ga ik wel een nieuwe kopen dus vandaar deze post.
liever geen ruzie maken met elkaar van wat beter is want dan heeft t topic geen nut ;D
Wil weleens weten wat menig persoon persoonlijk van dempers vind in de catogorie downhill-freeride.
en wat jullie fijn vinden om in te stellen enzo dat je geen gerotzooi hebt met knopjes op moeilijke plekken.
Zelf denk ik dat fox het beste voor me is vanwege het wat lompe rij gedrag :P
Misschien ga ik wel een nieuwe kopen dus vandaar deze post.
liever geen ruzie maken met elkaar van wat beter is want dan heeft t topic geen nut ;D
Re:Dempersssss downhill-freeride
Ben tevreden als de ingaande en uitgaande demping te regelen is. Meerdere instellingen is mooi meegenomen natuurlijk.
Re:Dempersssss downhill-freeride
Heb al diverse dempers gehad.Het ligt ook aan het veerprincipe waar je mee rijdt dent ik.Mijn fusion had al "float link"en dus was de pro pedal op de fox een beetje overkill.Nu op m"n foes was pro pedal wel weer welkom geweest maar hier zit het weer niet op.De fusion werdt eerst geleverd met een x-fusion demper en die beviel me prima.Later een fox vanilla erbij gekregen en ook die was zeer goed.Ook de instellingen van de rebound en compressie zijn perfect(ik haat gepiel met kleine imbusjes).Nu heb ik weer fox en ook zeer tevreden.Ik heb alleen dat bij de fiets die ik koop altijd de veer veel te zwak is(in het geval van fox een 400X2.80),dus ik moet iedere keer weer op zoek naar de goede veer.Ik weeg dan ook 93 kg.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Dempersssss downhill-freeride
je spreekt heel vaak over zwaar jumpen en droppen.
Denk dat t dan minder uitmaakt.
Waar je dan vooral naar moet kijken is hoe hij met bottom out omgaat en hoe betrouwbaar hij is.
Met een DHX of een 5th/6way kan je de ramp-up heel goed instellen. De luchtkamer een eind indraaien en wat druk erop en je kan de meeste bottom-outs vermijden/controleren.
Kijk ook es of de Manitou metel nix voor je is, das de ook spv, maar minder instelbaar
Een klassieke Vanilla RC gaat nogal snel door zijn travel heen, maar als je m eens laat hershimmen voor jouw gebruik, of hem bij Push binnengooit zal ie t even goed doen.
Romic is minder flexibel op da vlak, weinig tuning specialisten.
Avalanche is volledig custom, dus daar ligt t aan jou. Maar door t feit dat ie zo groot is zal hij volgens mij betrouwbaarder zijn dan de gewone dempers. Bovendien zijn een aantal parts voor een avy gewoon in de motozaak te krijgen.
De helix van stratos is ook tamelijk biezonder, da is de volledige combinatie van een luchtveer met een spiraal. Ziet eruit als een uitgerokken airshock met een coil errond. Maar das alles da ik ervan weet
Denk dat t dan minder uitmaakt.
Waar je dan vooral naar moet kijken is hoe hij met bottom out omgaat en hoe betrouwbaar hij is.
Met een DHX of een 5th/6way kan je de ramp-up heel goed instellen. De luchtkamer een eind indraaien en wat druk erop en je kan de meeste bottom-outs vermijden/controleren.
Kijk ook es of de Manitou metel nix voor je is, das de ook spv, maar minder instelbaar
Een klassieke Vanilla RC gaat nogal snel door zijn travel heen, maar als je m eens laat hershimmen voor jouw gebruik, of hem bij Push binnengooit zal ie t even goed doen.
Romic is minder flexibel op da vlak, weinig tuning specialisten.
Avalanche is volledig custom, dus daar ligt t aan jou. Maar door t feit dat ie zo groot is zal hij volgens mij betrouwbaarder zijn dan de gewone dempers. Bovendien zijn een aantal parts voor een avy gewoon in de motozaak te krijgen.
De helix van stratos is ook tamelijk biezonder, da is de volledige combinatie van een luchtveer met een spiraal. Ziet eruit als een uitgerokken airshock met een coil errond. Maar das alles da ik ervan weet
Re:Dempersssss downhill-freeride
tja in mijn big hit zit een fox vannilla rc met een 800lbs veer (ik weeg 60 kilo) voor het droppen dan.
voor racen zou ik ckr een lichtere veer nodig hebben.
in de demo 9 dh zit nu een manitou swinger 6 way die klappert als de als een gek in het begin van de travel.
schijnt dat die dingen om het seizoen een service nodig hebben die zo rond de 150 euro kost.
en dat heb ik er niet echt voor over denk ik.
en t instellen is indd heel rot met die knopjes in die demo 9 is dat al zo krap liever flinke knoppen die ik met de hand aan kan draaien.
ik zit zelf aan een fox dhx te denken.
en tja de zwaarte van de veer weet ik nog niet de demo 9 is natuurlijk heel anders als de big hit.
want er zit nu een 350 lbs veer op mn manitou stel dat ik er dan 10 bar in doe dan dempt ie alles op de lucht de demper zelf ipv. de veer wat me ook niet good lijkt.
en denk je dat de metal steviger is als de swinger ?
en hebben ze die wel in 240mm inbouw ?
voor racen zou ik ckr een lichtere veer nodig hebben.
in de demo 9 dh zit nu een manitou swinger 6 way die klappert als de als een gek in het begin van de travel.
schijnt dat die dingen om het seizoen een service nodig hebben die zo rond de 150 euro kost.
en dat heb ik er niet echt voor over denk ik.
en t instellen is indd heel rot met die knopjes in die demo 9 is dat al zo krap liever flinke knoppen die ik met de hand aan kan draaien.
ik zit zelf aan een fox dhx te denken.
en tja de zwaarte van de veer weet ik nog niet de demo 9 is natuurlijk heel anders als de big hit.
want er zit nu een 350 lbs veer op mn manitou stel dat ik er dan 10 bar in doe dan dempt ie alles op de lucht de demper zelf ipv. de veer wat me ook niet good lijkt.
en denk je dat de metal steviger is als de swinger ?
en hebben ze die wel in 240mm inbouw ?
Re:Dempersssss downhill-freeride
Klapperen van je Swinger in het begin van de travel?
Heb je dan altijd wel genoeg lucht erin zitten? Heb het namelijk alleen als ik "em niet heb opgepompt...
Wat ik zou doen: effe wat overbodig stangetjes en pijpies uit die achterbrug van je demo zagen en een Öhlins erin hangen ;D
Heb je dan altijd wel genoeg lucht erin zitten? Heb het namelijk alleen als ik "em niet heb opgepompt...
Wat ik zou doen: effe wat overbodig stangetjes en pijpies uit die achterbrug van je demo zagen en een Öhlins erin hangen ;D
Re:Dempersssss downhill-freeride
GTLTS schreef:
Klapperen van je Swinger in het begin van de travel?
Heb je dan altijd wel genoeg lucht erin zitten? Heb het namelijk alleen als ik "em niet heb opgepompt...
Wat ik zou doen: effe wat overbodig stangetjes en pijpies uit die achterbrug van je demo zagen en een Öhlins erin hangen ;D
yeah voldoende lucht heb verschillende drukken geprobeerd maakt geen verschil.
misschien dat er lucht in de olie kamer zit kan dat ?
keerte bleeden dan is het weg als t good is dan.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Dempersssss downhill-freeride
welke drukken?
zeker da je de druk ni verlest als je de pomp eraf doet?
zeker da je de druk ni verlest als je de pomp eraf doet?
Re:Dempersssss downhill-freeride
nope want ik haald hem eraf en zette hem er weer op en de druk stond erop

Re:Dempersssss downhill-freeride
En hij blijft stuiteren in het begin van de travel? of alleen de eerste paar keren?
Re:Dempersssss downhill-freeride
na een paar keer inveren geeft de demper die speling in t begin
ik denk zelf dat het de demper zelf is maar ze zeggen dat alle demo s dat hebben >:(
ik denk zelf dat het de demper zelf is maar ze zeggen dat alle demo s dat hebben >:(
Re:Dempersssss downhill-freeride
Elke demper kan wel eens een goeie service beurt gebruiken, afhankelijk van het service point ligt het eraan hoeveel je ervoor betaalt; maar 150 euro enkel voor een service beurt lijkt me veel...
grtz
Animine
grtz
Animine
Re:Dempersssss downhill-freeride
mij ook daarom is er een newe onderweg
