Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Plons - Berichten:5447
Re:Old skool, da nieuwe Hype ?
Bericht
door Plons » wo mar 09, 2005 10:57 pm
wedstrijd in Herentals, om precies te zijn.
Ik herinner van die wedstrijd vooral dat in de eerste ronde op een "afdalingtje" ik besloot te springen maar dat mijn achterwiel iemand zijn bar-end raakte en daardoor weinig tegen een ander op knalte met als gevolg dat zijn ringle voorwiel taco was voordat de eerste ronde voorbij was.
Let vooral op mijn buitenblad heren : ik reed toen gewoon met een 50 omdat ik geen race fiets had.
Ben ook na de wedstrijd gewoon met de fiets naar huis gereden, een mooi tripje van 80 km, ganz gek was ik toen en ook nog knap en jong ook.
-
Elevation12,000 - Berichten:1118
Bericht
door Elevation12,000 » wo mar 09, 2005 11:15 pm
Leuk zo"n verhaal uit de oude doos. Ik wed dat zelfs die met dat getacode wiel er met weemoed aan terugdenkt.
Vrolijk 80km naar huis fietsen na een wedstrijd. Dat vind ik knap!
Oh ja en 50 is idd wel groot ja. 48 is mooi zat
-
tank24
Bericht
door tank24 » do mar 10, 2005 12:58 pm
old skool is cool, vroeger was alles beturh
-
EL PERRO - Berichten:587
Bericht
door EL PERRO » do mar 10, 2005 3:34 pm
Moi is de fotograaf van da Plonsfoto......waren idd leuke tijden, tegen het grijze bestelotootje zie je(nr30) nog net het stuur van mijn American Comp Lite.
Enkele weken later Plonste die man met zijn éne been van een brugje(freeriden bestond nog niet) en brak de ARC
De eerste echte play MTB(zou nu dus vrijrijder noemen) was de Yeti Ultimate, door de ultra korte achterbouw was het een echte wheely en jump masjien.
-
BF = DeJean - Forumbeheerder
Bericht
door BF = DeJean » do mar 10, 2005 5:39 pm
iedereen die me aan de stuurpen van machine tech kan ehlpen krijgt eeuwige roem en een spak geld van me.
Ik had de originele op de XC fiets van mn vriendinnetje gezet, maar toen besloot ik homo te worden en plons te stalken. de stuurpen was natuurlijk met de noorderzon weg.
Nu ik terug straight ben (en plons ni van me weg krijg) mis ik mn stuurpen.
-
Bericht
door EL PERRO » do mar 10, 2005 6:25 pm
Is dat zo eentje die open gefreesd is? Nog geen a-head en in 1"? Paars, 5° en 13cm lang?
-
Bericht
door Elevation12,000 » do mar 10, 2005 7:38 pm
Voor een Zero Weld zou ik proberen contact op te nemen met Koga. Zij monteerden die dingen op de latere SkyExpension"s. Volgens mij bleef er van hun voorraadje nog wel eens wat over. Het heeft mijzelf iig een blauwe MachineTec naaf + Zero Ti qr opgeleverd. NOS 50 gulden destijds !!!
Koga"s Zero Welds kwamen in zilver.
-
Arnetteman
Bericht
door Arnetteman » do mar 10, 2005 11:13 pm
is oldskool nou hetzelfde als cult?
Naar mijn mening wel maar ook weer niet.
Zo KAN Yeti Oldskool zijn mits het een oldskool bike is.
Maar omdat Yeti al zo lang in het mountainbiken zit en de bikes uitzonderlijk mooi zijn (vooral als ze in turqoise komen) is het in mijn ogen ook cult.
Even een heel apart voorbeeld maar de film Pulp Fiction is bijvoorbeeld een echte CULT film.
Klint Ostwald in Schmutzige Harry is in mijn ogen oldskool.
Zien jullie de vergelijking? ja? mooi!! Nee? hmmm, hoe kan ik dat dan beter verwoorden.
Greetzels
Arnetteman (arnette is ook cult vind ik, anders dan bijvoorbeeld Oakley)
-
Bericht
door Elevation12,000 » do mar 10, 2005 11:29 pm
Kort door de bocht: Ik vind het mooi als er een mannetjes is die zijn bikes bouwt op zijn manier, waarvan hij denkt dat het goed is.
Vroeger was dat gangbaarder dan tegenwoordig, echter ook vandaag de dag zijn er nog de Steelmans, Circle A"s en Jones"sen.
Dat Oldsschoolvirus lijd ik dus niet aan omdat ik een sentimentele zak ben en bepaalde moderne bikes kunnen bij mij dus ook zeer goed door de beugel.
-
Bericht
door EL PERRO » vr mar 11, 2005 8:35 am
Is de fabel waar dat enkel de groene Yeti"s nog in eigen beheer gebouwd worden en de rest in Taiwan?
-
Arnetteman
Bericht
door Arnetteman » vr mar 11, 2005 9:57 am
EL PERRO schreef:
Is de fabel waar dat enkel de groene Yeti"s nog in eigen beheer gebouwd worden en de rest in Taiwan?
Ik geloof dat in ieder geval de DJ in Taiwan gebouwd wordt en nog een paar.
de ARC in de VS. Je kunt het zien aan het logo op de balhoofdbuis.
Is het er opgeplakt en vlak onder de lak dan is het Taiwan, is het het embleem dat voelbaar is ;D dan is het VS built.
(uit betrouwbare Yeti eigenaar brond)
-
Bericht
door Elevation12,000 » vr mar 11, 2005 10:12 am
EL PERRO schreef:
Bijna. Ezelsbruggetje: Yeti modellen die in Turqoise komen komen uit nog steeds uit de US. Dwz dat bv een Zwarte Yeti van een model dat in ook in Turqoise komt ook in de US gemaakt is.
De DJ, 575 en AS-X komen dus uit Taiwan. Niet dat het daarom mindere fietsen zijn, maar bevorderlijk voor de Cult status is het iig niet. Maar ja, Yeti"s Cultstatus is sowieso niet meer wat het ooit geweest is. Cultstatus is er nog wel, maar begin negentig was hij gewoon immens. Dit ondermeer dankzij het raceteam met klinkende namen als Giove, Deaton, Rockwell en Tomac. "Founder" John Parker en zijn niet minder beromde werknemers FTW en Chris Herting hebben niets meer met Yeti uit te staan.
Wil je meer weten van oosterese Yeti"s, dan moet je het YetiFan forum maar eens bezoeken:
http://www.aimoo.com/forum/freeboard.cf ... Caches=Yes
-
BF = DeJean - Forumbeheerder
Bericht
door BF = DeJean » vr mar 11, 2005 11:17 am
EL PERRO schreef:
Is dat zo eentje die open gefreesd is? Nog geen a-head en in 1"? Paars, 5° en 13cm lang?
ik had m in zwart powder coated 110mm ahead 1 1/4"
heeft iemand goeie contact gegevens van koga?
-
Bericht
door Elevation12,000 » vr mar 11, 2005 11:42 am
Tinweg 9
8445PD Heerenveen
Tel: 0513 630111
Sluit alleen niet uit dat ze niet dat je een verhaaltje krijgt van; "ga naar je dealer". Het is tenslotte niet voor niets dat ze geen telefoonnummer en email op hun site hebben staan. Desalnietemin de moeite van het proberen waard, want je zal maar net wel zo"n mooie Zero Weld op de kop kunnen tikken.
-
bettes
Bericht
door bettes » vr mar 11, 2005 11:42 am
BF probeer anders eens bij smout in boechout (sp?!) zij hebben de overstock van O9 gekocht. ik heb er ver na het stoppen van O9 nog leuke deanspullen gekocht.
Misschien hebben zij nog een winkeldochter liggen...
greetz
bettes
-
Bericht
door EL PERRO » vr mar 11, 2005 12:01 pm
Ik woon op een pisboog van de Smout, dus als ik iemand een plezier kan doen?
-
SNORKEL - Berichten:341
Bericht
door SNORKEL » vr mar 11, 2005 2:55 pm
Uhhm,even terug naar het begin.
Zover mijn informatie rijkt,was de echte eerste commerciele opkomst van de MTB het moment dat Gary Fisher en Charly Kelly de frame,s van Tom Ritchy gingen verkopen.
Maar weet ook iemand of er voor die tijd van rond uuhh 1975?? ??? al iets leefde met fietsen die werden uitgedost als MTB,s omgebouwde cruisers e.d.
-
Tommy
Bericht
door Tommy » vr mar 11, 2005 5:34 pm
Arnetteman schreef:
is oldskool nou hetzelfde als cult?
Naar mijn mening wel maar ook weer niet.
Zo KAN Yeti Oldskool zijn mits het een oldskool bike is.
Maar omdat Yeti al zo lang in het mountainbiken zit en de bikes uitzonderlijk mooi zijn (vooral als ze in turqoise komen) is het in mijn ogen ook cult.
Even een heel apart voorbeeld maar de film Pulp Fiction is bijvoorbeeld een echte CULT film.
Klint Ostwald in Schmutzige Harry is in mijn ogen oldskool.
Zien jullie de vergelijking? ja? mooi!! Nee? hmmm, hoe kan ik dat dan beter verwoorden.
Greetzels
Alles van voor pak "um beet "90 is old school, maar niet alles uit die tijd is cult. Maar fietsen/onderdelen van later kunnen ook cult zijn, zeker als het niet meer gemaakt wordt, lijkt mij.
Tommy
-
jantjefox - Berichten:14
Bericht
door jantjefox » vr mar 11, 2005 7:56 pm
Arnetteman schreef:
Vind jij. Ik vind dat Oakley zeker wel een hoog cult gehalte heeft, zeker de wat oudere modellen. Bijv. de sub-zero, Frogskin, de eerste M-frames en niet te vergeten de Razorblade (Welke ik gelukkig allemaal in mijn verzameling heb).
De huidige modellen hebben nu nog geen cult status, maar dat zal over een jaar of 10 zeker anders zijn. En kwalitatief kun je natuurlijk niets beters krijgen.
Cult of old skool, is vaak een persoonlijke mening. Zo heb je b.v. Gary Fisher bikes tot midden jaren 90 die in mijn ogen zeker cult bikes zijn terwijl ik van de huidige Gary Fishers echt niet koud of warm word, hetzelfde geld voor b.v. Klein. Seven en Merlin zijn in mijn ogen nog altijd cult.
-
Bericht
door Elevation12,000 » za mar 12, 2005 6:21 pm
SNORKEL schreef:
Uhhm,even terug naar het begin.
Zover mijn informatie rijkt,was de echte eerste commerciele opkomst van de MTB het moment dat Gary Fisher en Charly Kelly de frame,s van Tom Ritchy gingen verkopen.
Maar weet ook iemand of er voor die tijd van rond uuhh 1975?? ??? al iets leefde met fietsen die werden uitgedost als MTB,s omgebouwde cruisers e.d.
Hmm, volgens mij zijn de heren het zelf niet over eens wie nu eigenlijk de eerste was. Scan nog wel eens een artikel, maar echt de steen boven water krijgen zit er niet in denk.
Okay, tromgeroffel!! Hier is hij dan eindelijk; mijn
Vintage Miyata website !!!
Hij is nog niet af, maar het is nu iig een toonbaar geheel - vandaar dat ik hem alvast post. Er moet nog tekst bij en er moeten tal van foto"s doorgelinkt worden naar een groter exemplaar.
Laat gerust weten als je nog suggesties hebt voor toevoegingen en/of verbeteringen en zo. Schroom ook niet om mij zelfs op taalfouten te wijzen; deze zitten er heus wel in. Reageer hier of via de site.
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » za mar 12, 2005 7:08 pm
Elevation12,000 schreef:
Hmm, volgens mij zijn de heren het zelf niet over eens wie nu eigenlijk de eerste was. Scan nog wel eens een artikel, maar echt de steen boven water krijgen zit er niet in denk.
Iéts beter je huiswerk doen

Of koop het boek Bird of Dirt... dáár staat het van a tot z gespeld.
-
SNORKEL - Berichten:341
Bericht
door SNORKEL » za mar 12, 2005 7:14 pm
AHA ;D Dat boekie ga ik dus zoeken.
Heb net een leuke Bronco uit 91 in elkaar geflansd,XT erop RS Mag 21vorkje,Onza Porcupines eronder,Flite uiteraard enz. Zou graag even een Pic plaatsen maar hoe de F**CK doe ik dat??? Had al even bij de info gekeken maat word er niet wijs uit
-
Bericht
door Elevation12,000 » za mar 12, 2005 7:20 pm
Probleem zit hem er denk in dat de één zegt dat hij de eerste is omdat hij de als eerste een achterderaillieur monteerde waardoor het dan op een mountainbike begon te gelijken, terwijl de ander als eerste zegt te zijn omdat hij op het idee met een iets aangepaste "clunker" naar beneden te zuizen van hem komt en een derde zegt weer dat hij het eerste MTB specifieke frame bouwde....
Wie is er nu werkelijk eerste? Waar leggen we de definitie van MTB?
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » za mar 12, 2005 8:28 pm
Elevation12,000 schreef:
Probleem zit hem er denk in dat de één zegt dat hij de eerste is omdat hij de als eerste een achterderaillieur monteerde waardoor het dan op een mountainbike begon te gelijken, terwijl de ander als eerste zegt te zijn omdat hij op het idee met een iets aangepaste "clunker" naar beneden te zuizen van hem komt en een derde zegt weer dat hij het eerste MTB specifieke frame bouwde....
Wie is er nu werkelijk eerste? Waar leggen we de definitie van MTB?
Birt of Dirt.... read all about it.
Geschreven door Frank J. Berto. Met wat mazzel nog wel ergens te vinden. Het is al een hele poos uit de print.
-
Bericht
door Elevation12,000 » zo mar 13, 2005 6:11 pm
Ben eigenlijk niet echt van plan daar groot geld voor op tafel te leggen. Op de vraag wie er nu echt de eerste was kan volgens mij ook de heer Berto niet veel anders dan zijn mening geven. Dit keer eens niet commercieel gekleurd, maar toch.... Post wat ik heb nog wel een keer.
Maar goed, ik had dus een Vintage Miyata site. Hiervoor zoek ik informatie over de stalen modellen uit de 80er jaren. Heeft iem hierover leuke wetenswaardigheden voor op mijn site? Verders: Zijn er ook Koga uitvoeringen geweest van de 1st gen Miyata Elevation 5,000? Of te wel; volledig alu Koga uitvoeringen van die frame"s met hoekige lugs? Ik ken ze iig niet.