Zo valt er nog eens wat op je deurmat....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
DeKerfs
Zo valt er nog eens wat op je deurmat....

Bericht door DeKerfs » vr feb 25, 2005 2:55 pm

Kom vandaag thuis van mn werk... staat er een "pakketje" in de gang.... Okeej.. ik verwacht idd wel wat jah. Afzender; een duitse kennis van me. Die zou me een crankstelletje opsturen. Maar dit is toch wel een erg erg grote doos voor een crankstelletje.. :?

Bij opening was ik aangenaam verrast toen ik daar een zeer zeldzaam iets aantrof wat ik al eens hier de revue heb laten paseren;

Afbeelding

Uh jah.. dit is dus 1 van de 3 stalen proto full suspensions die Keith Bontrager zelf gebouwd heeft. Ze zijn recentelijk door Keith vrijgegeven en eigenlijk maar onder 2 goede vrienden van hem, verdeeld. Eén daarvan is mijn duitse kennis die me dit frame een tijd terug al aanbood. Verkopen kan makkelijk, maar hij heeft een gentlemans agreement met Keith dat deze niet "zomaar" op Ebay verkocht gaan worden. Ze zullen behoorlijk wat geld opbrengen, maar Keith wilt dat ze terecht komen bij echte liefhebbers.

Was dan ook uiteraard zeer vereerd dat Christian mij verkoos om deze mogelijkheid te krijgen. Ik heb echter afgehaakt, aangezien ik hiervoor eigenlijk geen groot bedrag voor neer wil tellen. Dit is zulk apart spul, rijden is eigenlijk gewoon niet echt te doen. Dit is een proto die al goed gebruikt is en zelf zal ik niet snel gaan boswielrennen op een fullie.

Daarnaast is het dus niet echt een geslaagd ontwerp. Verderop wat details waaruit je ditzelf kunt concluderen. Een kilometervreter zal het dus nooit worden. Toch heeft Christian hem mij opgestuurd, zonder dat ik daar iets van afwist. Wellicht met de hoop dat ik alsnog en bod doe.... Ik moet daar heeeeeeel hard over na gaan denken. Geld moet rollen, maar liefst wel rollen in projecten waar we echt wat mee kunnen....

Goed, genoeg geouwhoer, ik kon het toch niet maken om jullie te trakteren op de detailfoto"s die ik zojuist in dit prachtige weer heb geschoten.

Zoals ik al aanhaalde in een eerder topic op dit forum, is dit een proto waar we veel gelijkenis kunnen aantreffen met de latere Gary Fisherprice Sugar. Keith werkt nu dus ook gewoon bij Trek en 1 en 1 is 2 zal ik maar zeggen ;) Deze versie is echter van rond 1995/"96 en heeft nog op de InterBike in Amerika gestaan. Voor een prototype is hij erg gedetaileerd uitgewerkt. Deze is door Keith zelf behoorlijk op de proef gesteld... De schmuck van de laatste rit zit er nog steeds aan.

Staal is een "eerlijk" materiaal... je kan er niet zo mee spelen als met alu, dus wil je niet al te veel gewicht toevoegen en toch bepaalde vormen of opnames op/aan een frame creeëren, dan zal dat minimalistisch moeten gebeuren. De extra nokjes aan de onderzijde van de liggende vork zijn, net als bij andere Bontrager"s, bedoeld voor een anti-chainsuck plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

DeKerfs

Re:Zo valt er nog eens wat op je deurmat....

Bericht door DeKerfs » vr feb 25, 2005 2:57 pm

De dropout is bevestigd aan de liggende vork, waardoor we eigenlijk spreken van een single pivot systeem. De seatstays zijn dus los gelagerd ten opzichte van de dropout. Dit geeft andere eigenschappen dan bij bijv. de FSR/Horst Link systemen, waar de dropout bevestigd is aan de staande vork. Daar waar andere "kleine" framebouwers gebruik maakte van bijv. een AMP achterbrug, bouwde Keith alles zelf. Zo zien we dus ook een redelijk traditionele Bontrager dropout:

Afbeelding

De lagering op deze dropout is vrij minimalistisch uitgevoerd en bestaat uit een glijbus met kunststof ringen en (inmiddels kapotte) o-ringen om het zaakje te beschermen.

Dit frame is voorzien van een Risse Racing luchtdemper die een integraal deel vormt in de constructie van de achterbrug. De demper wordt dus niet geïsoleerd van zijdelinkse bewegingen die er op werken tijdens het rijden. Dit gaf bijv. de AMP fietsen het slappe gevoel en het was bovendien niet goed voor de duurzaamheid van de (lucht-)demper.

Keith lostte dit op door middel van een kunststof glijlagering. Om de zitbuis zit een kunststof bus en op de staande vorkpoten zijn twee kunststof plaatjes voorzien. Deze liggen tegen de zitbuis aan en zouden op deze manier dus de zijdelinkse krachten moeten opvangen, zodat de demper zo goed mogelijk ontzien werd. De kunststof plaatjes en ring rond de zitbuis zijn behoorlijk ingesleten, dus het bleek wel degelijk nodig te zijn. Een echt houdbare oplossing is dit niet echt en zien we dus ook niet meer terug op andere ontwerpen.

Afbeelding

Ik moet zeggen; best leuk zo"n frame... weet alleen niet wat ik er mee moet, behalve aan de muur hangen. Ik moet goed gaan nadenken wat ik er mee wil doen, maar dikke kans dat hij gewoon terug gaat naar Duitsland. Misschien zonde, maar ik gebruik liefst alles waar ik ook redelijk wat geld voor neer tel.

Wordt vervolgd....

P.s. overigens pikant detail; dit is de enige Bontrager in mijn bezit die niet gescheurd is. ;)

Afbeelding

Lynx

Bericht door Lynx » vr feb 25, 2005 3:14 pm

Cool om dit soort info te krijgen over de mid jaren 90.
Ik ben vrij laat begonnen met MTB en weet weinig over die jaren, maar vind het wel erg boeiend allemaal.
Blijf vooral dit soort dingen posten.

Zijn die Rasta kleuren toevallig gekozen of is dat ook effectief een weedblad op de headtube ?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr feb 25, 2005 4:01 pm

fsr/horst link heeft een draiapunt op de liggende achtervork, en niet zoals mister verzamel schrijft op de staande achtervork.

ik begrijp echt niet dat jou ouwe lui je nog steeds niet met dat schroot op straat hebben geschopt. 8) ;)

Pimiento

Bericht door Pimiento » vr feb 25, 2005 4:34 pm

Nu snap je dus ook waarom hij in de stal moet slapen, net als de andere Tibetaanse Dwergponies ;) :P

Zonder gein, wat moet zoiets opbrengen op Ebay (puur theoretisch dan wel hè, ik kom hem heus niet weghalen voor 10 ruggen....alhoewel...)?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr feb 25, 2005 5:29 pm

The Pyreneeën King schreef:
fsr/horst link heeft een draiapunt op de liggende achtervork, en niet zoals mister verzamel schrijft op de staande achtervork.

Dit geeft andere eigenschappen dan bij bijv. de FSR/Horst Link systemen, waar de dropout bevestigd is aan de staande vork.

Wát schreef ik ook weer? ;)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr feb 25, 2005 5:45 pm

Zo lelijk dat het weer mooi is! Lijkt me idd niet erg fijn fietsen, maar toch een erg bijzonder verzamelstuk.
Op de headtube is geen wietblaadje maar een dierenpootje, voor wiet moet je bij zijn vriend Ross Shaeffer zijn van Salsa.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr feb 25, 2005 6:21 pm

Netjes. Heb nog een foto van deze Bonty in een Duits blad waarbij hij op een bank staat in een als huiskamer ingerichte stand. Op InterBike idd. Altijd sneu als je zulks weer terug moeten sturen. Wie gaat dat nou weer lappen? Wellicht een kater (sowieso financieel) voor van wie je hem hebt. Anticipeerde hij erop dat jij hem uit beleefdheid wat toe zou schuiven? Gevalletje "cultuurclash"? Signaleer deze trouwens geregeld op buitenlandse forums waar div. nationaliteiten rondhangen.
P.s. overigens pikant detail; dit is de enige Bontrager in mijn bezit die niet gescheurd is.
Idd. Eén gescheurde Bonty is eigenlijk al pikant.

Ook bij valt er trouwens wel eens wat op de mat. Naast DirtRag was daar eergisteren een Miyata Team (Greg Herbold "signature" frame) uit de VS . Deze was echter wel gepland.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr feb 25, 2005 10:41 pm

Wow!!!

Jij moet wel een hennig grote brievenbus hebben!

fredo

Bericht door fredo » zo feb 27, 2005 5:23 pm

@ DeKerf"s: hoeveel van die speciale frame"s heb je wel al niet liggen?
en rij je der ooit mee, of zijn het gewoon verzamelstukken?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo feb 27, 2005 5:47 pm

da flow / fredo schreef:
@ DeKerf"s: hoeveel van die speciale frame"s heb je wel al niet liggen?
en rij je der ooit mee, of zijn het gewoon verzamelstukken?

Alles wat ik heb, heb ik om te gebruiken. Dat is ook één van de redenen waarom ik dit frame gewoon terug stuur naar de verzender, ik kan hier niets mee en kan me de uitgave voor "aan de muur" even niet veroorloven.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo feb 27, 2005 6:50 pm

legion schreef:
Wow!!!

Jij moet wel een hennig grote brievenbus hebben!

de man probeert toch ergens zijn kleine lengte mee te compenseren! :P

TBB

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di mar 01, 2005 7:45 am

Beetje rare methode om iets aan iemand te verpatsen, maar OK.
J, weet nog wel dat je een tijdje geleden foto"s postte van dit frame in de achtertuin van Keith ! Vreemd zo nu dat ding in handen te hebben denk ik. Leuk, maar misschien wel een beetje te duur voor aan de muur.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di mar 01, 2005 10:43 am

Ondanks dat hij bijzonder zal zijn/is.. Kan k em niet echt mooi vinden, kzou em eigenlijk niet eens aan de muur willen hebben :-X En als je er dan ook nog niet mee kan fietsen nee dan zou k em ook wel terug sturen. Kheb veel mooiere frames van jouw gezien :)

Poetsbeurjte zou ook geen kwaad kunnen natuurlijk :P

Oz

Bericht door Oz » di mar 01, 2005 10:38 pm

Ha DK,

Erg gaaf. Stalen fully.

Is dit niet van ergens tussen "96 en "98? Aan de demper te zien in ieder geval niet eerder. Iemand die ik ken heeft een rigid in dezelfde kleuren; weet alleen niet van welk jaar precies.

Buiten blauwe brieven vallen er bij mij geen "cadeau"s" binnen....

Oz

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo mar 02, 2005 7:40 pm

Oz schreef:
Ha DK,

Erg gaaf. Stalen fully.

Is dit niet van ergens tussen "96 en "98? Aan de demper te zien in ieder geval niet eerder. Iemand die ik ken heeft een rigid in dezelfde kleuren; weet alleen niet van welk jaar precies.

Buiten blauwe brieven vallen er bij mij geen "cadeau"s" binnen....

Oz

1996 op zijn laatst Oz. En cadeau"s zijn het niet, want er moet voor betaald worden, wat ik niet doe; hij gaat terug.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do mar 03, 2005 9:47 am

Mag ik vragen voor welke prijs dit stukje cultuur over de toonbank zal gaan ?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mar 03, 2005 11:43 am

Hubert ! schreef:
Mag ik vragen voor welke prijs dit stukje cultuur over de toonbank zal gaan ?

God (of liever Keith) verbieden het, maar op Ebay gaat dit voor 500+ zeker weg. Een van de alu versies die hierna kwam, is recentelijk op Ebay verkocht voor ergens halverwege in de 500 dollar.

Gène

Bericht door Gène » do mar 03, 2005 3:51 pm

Zo weinig??

500 dollar is wel veel maar ik had meer verwacht. Ik zou het frame in waarde herstellen , want de vorige eigenaar die er op getourt heeft is er niet zacht zinnig mee omgegaan. Het zou wel sjiek zijn.
Het is jammer dat ik geen geld heb anders zou ik zeker een bod uit willen brengen. Zulke dingen weet ik wel te waarderen.
Ik zou het niet terug sturen, krijg je gegarendeerd spijt van
mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mar 03, 2005 6:19 pm

Gène schreef:
Zo weinig??

500 dollar is wel veel maar ik had meer verwacht. Ik zou het frame in waarde herstellen , want de vorige eigenaar die er op getourt heeft is er niet zacht zinnig mee omgegaan. Het zou wel sjiek zijn.
Het is jammer dat ik geen geld heb anders zou ik zeker een bod uit willen brengen. Zulke dingen weet ik wel te waarderen.
Ik zou het niet terug sturen, krijg je gegarendeerd spijt van
mzzl
Gène

Nee, krijg ik geen spijt van. En beste Gène... de vorige eigenaar die er op rond tourde was dhr. Keith Bontrager zelve... niet zachtzinnig mee om gaan? Prototype testing noemen ze dat.

Gène

Bericht door Gène » za mar 05, 2005 5:24 pm

Jaja, tuurlijk stom van me. Een prototype is gemaakt om afgezeikt te worden.
Maar dan toch, het is niet elke dag dat je een prototype aangeboden krijgt. En zulke dingen hebben toch wel hun waarde, ondanks dat ze misschien niet meer rijbaar zijn.
Maar goed, soms kan het niet feest blijven.
mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mar 05, 2005 7:25 pm

Gène schreef:
Maar goed, soms kan het niet feest blijven.

Helaas niet nee...

Plaats reactie