Re:Shimano VS Sram
Moderator:Beheerders
-
- Contacteer:
Ik zou graag willen weten wat een betere keuze is ?
zijn dit vergelijkbare producten kwa levensduur?
is er verschil tussen de werking van deze producten?
welke is geschikter voor DH?
welke is fijner en welk type kan met elkaar vergeleken worden?
Kun je deze twee merken combineren of lukt dat niet?
bijvoorbeeld XTR deraljeur met een sram trigger shifter of anders om?
aan welke geef jij de voorkeur ?
(geef wel even je mening)
greetz Robin
greetz Robin
Discussie die onmogelijk is. Ieder z"n eigen meuk, beide fabrikanten maken goede producten. Het is aan jezelf wat je beter ligt qua prijs, schakelsysteem en looks.
Ik zal mijn eigen voorkeur dan toch maar even neerplanten: XTR achter, X.gen voor met XT triggers. Waarom? Licht, goedkoop en kon geen X.0 betalen.
Wil je het beste van het beste, ga dan voor X.0 short met 2006 X.0 triggers, kost je een klein fortuin, maar dan ben je wel de man.
Maar nogmaals, gewoon rijden met wat JOU het beste lijkt, ieder heeft toch z"n eigen mening over en de discussie zal weinig feitelijk gevoerd worden, enkel meningen en emotionele argumenten.
SRAM shifters (Rocket etc) kunnen met Shimano derailleurs, maar omwille van de ratio is het qua levensduur niet ideaal. Shimano shifters met SRAM derailleurs is onmogelijk.
Ik zal mijn eigen voorkeur dan toch maar even neerplanten: XTR achter, X.gen voor met XT triggers. Waarom? Licht, goedkoop en kon geen X.0 betalen.
Wil je het beste van het beste, ga dan voor X.0 short met 2006 X.0 triggers, kost je een klein fortuin, maar dan ben je wel de man.
Maar nogmaals, gewoon rijden met wat JOU het beste lijkt, ieder heeft toch z"n eigen mening over en de discussie zal weinig feitelijk gevoerd worden, enkel meningen en emotionele argumenten.
SRAM shifters (Rocket etc) kunnen met Shimano derailleurs, maar omwille van de ratio is het qua levensduur niet ideaal. Shimano shifters met SRAM derailleurs is onmogelijk.
Ik rijd op m"n DHR met een Shimano XT 8spd shifter vooraan, Dura Ace SS derailleur achteraan in combi met een kleine race cassette en een Sram PC99 hollowpoint ketting. Schakelt als een droom!
Grtz
Animine
Grtz
Animine
-
Animine schreef:
Ik rijd op m"n DHR met een Shimano XT 8spd shifter vooraan, Dura Ace SS derailleur achteraan in combi met een kleine race cassette en een Sram PC99 hollowpoint ketting. Schakelt als een droom!
Grtz
Animine
Copy that (alleen dan 9sp).
- Xircuit
- Contacteer:
Voor niet zo lange tijd stond hier een filmpje met een vergelijking tussen XTR en X.0, de Sram derailleur was duidelijk minder bewegelijk en kwam stabieler over.
Het schakelt allebei erg goed, het is maar net wat je fijner vind.
Het schakelt allebei erg goed, het is maar net wat je fijner vind.
-
een x.0 is ook ff 100 eu duurder dan een xtr, tis maar wat je ervoor over hebt..
Kep heb een tijd met 105 raceder. met 9speed cassette gereden, ging perfect!
Kep heb een tijd met 105 raceder. met 9speed cassette gereden, ging perfect!
sram is prijs kwaliteit alles beter

-
Ben bang dat dit weer een aloude discussie gaat worden, wie heeft de langste?!?
Beiden zijn goed, het is maar net wat je zelf mooier/fijner vindt.
Budget kan uiteraard ook een beslissende factor zijn.
Beiden zijn goed, het is maar net wat je zelf mooier/fijner vindt.
Budget kan uiteraard ook een beslissende factor zijn.
kan iemand dat filmpje niet meer vinden wat hier toen idd stond tussen xtr en x.o... dan word er al 1 en ander duidelijk...
ziek van die ketting en derailleur die continue tegen je frame aan slaan... dan x.o. kopen snel schakelen? ook in de modder... dan x.o..
ziek van die ketting en derailleur die continue tegen je frame aan slaan... dan x.o. kopen snel schakelen? ook in de modder... dan x.o..
filmpje gevonde!!
http://www.angryasian.com/images/Which_ ... de_sm1.mov
mss zegt het filmpje wel niet zoveel... maar tis altijd iets he
:D bij mij werkt het ook egt zo. want een xtr ketste heel mijn achterbrug kapot... en dat ratelen hoor je continue... m"n x.o. is perfect...
daarnaast vind ik x.o. toch net ff wat verfijnder schakelen dan een xtr en vind vooral dat hij ook beter blijft schakelen en word ook niet smerig.
Ninko
http://www.angryasian.com/images/Which_ ... de_sm1.mov
mss zegt het filmpje wel niet zoveel... maar tis altijd iets he

daarnaast vind ik x.o. toch net ff wat verfijnder schakelen dan een xtr en vind vooral dat hij ook beter blijft schakelen en word ook niet smerig.
Ninko
Ninko schreef:
ziek van die ketting en derailleur die continue tegen je frame aan slaan...
Gewoon een grotere plaat schakelen en blijven stampen, dan klappert er niets!
ROHLOFF
dusssss©
dusssss©
Ninko schreef:...en word ook niet smerig...
Uit dat koekblik in de vitrinekast halen en ermee rijden! ::)
-
- Forumbeheerder
-=Full-throttle=- schreef:
Ik zou graag willen weten wat een betere keuze is ?
Om dan even terug naar de originele vraag te gaan: welke is geschikter voor DH
Volgens mij is dat shimano.
- kortere kooien
- ultegra klappert onmogelijk tegen je kader aan
- draaishifters zijn een dom idee in dh, je schakelt ten gevolge van een impact en doet je polsen pijnof je moet heel de tijd je greep veranderen.
- meer mogelijkheden met de triggers: met een dual control als je wil, anders met gewone shifter en eventueel (met XT-XTR shifter pods) nog een linker knop om op te schakelen. en dus altijd de wijsvinger op de rem.
- Goedkoper voort de zelfde kwaliteit.
maw: SRAM mag zijn waarde hebben, maar voor DH vind ik ze minder geschikt.
-
- Contacteer:
Heey
heel erg bedankt voor jullie reacties
ik rij zelf al jaren lang met shimano en heb me eigenlijk nog nooit verdiept in het sram gebeuren.
wel een heel mooi filmpje daar kun je wel zien dat sram veel stabiler is
greetzz robin
heel erg bedankt voor jullie reacties
ik rij zelf al jaren lang met shimano en heb me eigenlijk nog nooit verdiept in het sram gebeuren.
wel een heel mooi filmpje daar kun je wel zien dat sram veel stabiler is
greetzz robin
tsjah puur dh... dan zou ik ook eerder voor shimano kiezen...
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Voor dh zijn er toch best veel rijders welke met sram triggers rijden, (al dan niet gesponsord) het is een goeie tegenhanger denk ik zo voor de shimano race derrailleur/mtb short cage.
De Sram X.0 sc met 9.0 triggers lijkt mij ook geen slechte combi.
Rinse
Rinse
-
Rinse Appelstroop schreef:
Voor dh zijn er toch best veel rijders welke met sram triggers rijden, (al dan niet gesponsord) het is een goeie tegenhanger denk ik zo voor de shimano race derrailleur/mtb short cage.
Rinse
Alleen is die combi zoveel duurder als een XT/XTR shifter met een (nog kortere kooi) dura ace der. dat het gewoon nutteloos is.
-
Ik denk dat Sram wel wat meer mensen aan hun kant krijgen door die nieuwe 2006 X.0 Derailleur+Shifters, ze zijn gewoon de bom

-
sram

Ik vind juist het voordeel van Sram gripshift dat je je hand niet hoeft te verplaatsen om te kunnen schakelen, plus je hebt niet van die irritante flapjes in de weg zitten, dus veel meer vrijheid voor je handen op het stuur. Ik kan schakelen door mijn duim en wijsvinger om de gripshift te klemmen en dan heel zachtjes te draaien, gebeurt me nooit per ongeluk en ik heb maar zeer weinig kracht nodig! Gripshift is voor mij dus ook echt een verlenging van het handvat. Ik rij eigenlijk altijd met duim en wijsvinger rustend op de gripshift.
Ik heb een stadfiets met Shimano STX-RC shifters en daar krijg ik altijd last van m"n duim omdat ik zo hard moet duwen. En pijnlijke wijsvingers omdat de terugschakel flapjes altijd in de weg zitten
Enig nadeel van gripshift is dat je niettegelijk kan remmen en schakelen, maar met enige gewenning is dat geen probleem voor mij.
Dat was dan het stuk over de shifters. De kwaliteit van zowel Shimano als Sram derailleurs is denk ik allebei goed. Maar zou zelf ook hier voor Sram kiezen, omdat die idd. een stuk stabieler is. Sram schakelt mijn inziens ook veel directer. Iets dat misschien ook weer door de gripshift komt?
Aangezien ik geen DH rij kan ik je weinig over het verschil tussen de merken in DH zeggen. Volgens mij kom je met beiden wel beneden ;D
Ik heb een stadfiets met Shimano STX-RC shifters en daar krijg ik altijd last van m"n duim omdat ik zo hard moet duwen. En pijnlijke wijsvingers omdat de terugschakel flapjes altijd in de weg zitten

Enig nadeel van gripshift is dat je niettegelijk kan remmen en schakelen, maar met enige gewenning is dat geen probleem voor mij.
Dat was dan het stuk over de shifters. De kwaliteit van zowel Shimano als Sram derailleurs is denk ik allebei goed. Maar zou zelf ook hier voor Sram kiezen, omdat die idd. een stuk stabieler is. Sram schakelt mijn inziens ook veel directer. Iets dat misschien ook weer door de gripshift komt?
Aangezien ik geen DH rij kan ik je weinig over het verschil tussen de merken in DH zeggen. Volgens mij kom je met beiden wel beneden ;D
-
Ach en zo vindt ik de XT shifters weer fijn want ik kan tegelijk remmen en schakelen. Trouwens schakelen doe ik alleen met mijn duimen zowel op als terug.
Het voorste hendeltje van de shifter die je met je wijsvinger bedient laat zich ook uitstekend met de bovenkant van je duim bedienen zodat je met je andere vingers kunt blijven sturen en remmen.
Het is alleen wel een kwestie dat je stuur breed genoeg moet zijn om de shifters wat meer naar binnen te zetten zodat je voldoende ruimte over hebt om je stuur vast te pakken.
En zo heeft een ieder zijn voorkeur.
Het voorste hendeltje van de shifter die je met je wijsvinger bedient laat zich ook uitstekend met de bovenkant van je duim bedienen zodat je met je andere vingers kunt blijven sturen en remmen.
Het is alleen wel een kwestie dat je stuur breed genoeg moet zijn om de shifters wat meer naar binnen te zetten zodat je voldoende ruimte over hebt om je stuur vast te pakken.
En zo heeft een ieder zijn voorkeur.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
T.B.F.K.A.N. schreef:
[Rinse Appelstroop schreef:
Rinse
Alleen is die combi zoveel duurder als een XT/XTR shifter met een (nog kortere kooi) dura ace der. dat het gewoon nutteloos is.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ja das toch de persoonlijke wens die de uiteindelijk keuze maakt..
Rinse
Caramba schreef:
Ik vind juist het voordeel van Sram gripshift dat je je hand niet hoeft te verplaatsen om te kunnen schakelen, plus je hebt niet van die irritante flapjes in de weg zitten, dus veel meer vrijheid voor je handen op het stuur. Ik kan schakelen door mijn duim en wijsvinger om de gripshift te klemmen en dan heel zachtjes te draaien, gebeurt me nooit per ongeluk en ik heb maar zeer weinig kracht nodig! Gripshift is voor mij dus ook echt een verlenging van het handvat. Ik rij eigenlijk altijd met duim en wijsvinger rustend op de gripshift.
Ik heb een stadfiets met Shimano STX-RC shifters en daar krijg ik altijd last van m"n duim omdat ik zo hard moet duwen. En pijnlijke wijsvingers omdat de terugschakel flapjes altijd in de weg zitten![]()
Als je de shifters een stukje naar binnen schuift t.o.v. de handvatten zitten ze veel minder in de weg. En het schakelen gaat (bij goed gesmeerde kabels) prima met de uiteinden van de shifterhendeltjes. Ten opzichte van draaigrepen blijft er natuurlijk altijd meer "in de weg" zitten, dat wel.
[
Caramba schreef:
Het schakelverschil komt vooral door de 1:1 overbrenging van SRAM ESP derailleurs. Dat schakelt simpelweg sneller dan het 1:2 systeem van Shimano.