Het grote Fat Chance topic
Moderators:JJ, Beheerders
-
De Yo Betty is het meest bekend als Buck Shaver voor dames en voor bepaalde andere mensen met een afwjkende anatomie. Wat is nu weer een Buck Shaver? Kort door de bocht een Yo! met andere achterbouw met monostay. Kwam goedkoper en bood wat meer comfort. De naam 'Buck Shaver' is gekozen naar een inkoper Van FAT die erg goed was in zijn werk en helaas te vroeg overleed. Buck Shaver is natuurlijk ook toepasselijk daar het hier om een 'goedkopere' FAT ging. Dubbelzinnig dus. Grappig.
De Yo Betty kwam overigens ook in titanium en met de AMP achterbouw. Subtiel vermeldt de folder ook nog dat men keuzen heeft qua decals. Kan ik wel begrijpen daar je als kerel wat klein van stuk niet op een Yo Betty gelabelde fiets wilt rijden.
Over de FAT humor. Ja, jolige boel daar bij FAT. Altijd een coole bedoening. Zie de fietsen sla de catalogi erop na en je ziet het snel genoeg. (Fat Chance Unterlagen aus praehistorischer Zeit) Onder de 'flashy paintjobs' echter geen grappen en grollen. Gewoon heel doelgerichte, goed gebouwde frame's.
De Yo Betty kwam overigens ook in titanium en met de AMP achterbouw. Subtiel vermeldt de folder ook nog dat men keuzen heeft qua decals. Kan ik wel begrijpen daar je als kerel wat klein van stuk niet op een Yo Betty gelabelde fiets wilt rijden.
Over de FAT humor. Ja, jolige boel daar bij FAT. Altijd een coole bedoening. Zie de fietsen sla de catalogi erop na en je ziet het snel genoeg. (Fat Chance Unterlagen aus praehistorischer Zeit) Onder de 'flashy paintjobs' echter geen grappen en grollen. Gewoon heel doelgerichte, goed gebouwde frame's.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wicked (Lite)
Een fiets waar ik een zwak voor heb vanwege zijn prachtige klassieke lijnen; de Wicked (Lite)
De Wicked was zeer waarschijnlijk na de Yo Eddy! FAT's populairste model. De Wicked modellijn werd geintroduceerd in '87 en werd gebouwd tot en met '95. De Wicked kan je beschouwen als zijnde representant van een eerdere generatie mtb's dan de Yo!. Desalniettemin werden ze wel zoÂ’n 6 jaar naast elkaar geleverd. De Yo! was er van '89 tot '01.
Plaatjes Wicked:

Persoonlijk vind ik de Syncros stuurpen op een Wicked optisch net wat te zwaar.

Schitterende klassieke lijnen, chique keurstelling – klasse!
Wicked Lite
In '93 werd de Wicked evolutie Wicked Lite geintroduceerd. De Lite had een lichtere buizenset die gebasseerd was op die van de Tenth Anniversary van een jaar eerder. Verder: 'top tube cable routing' en de 'press in BB' werd vervangen door een 'bracket' met draad.

Deze Wicked Lite wacht nog op modificaties - o.a. paarse Moby, paars crankstel...

Zeer verzorgd; 'matching' verende voorvork. Zie je vandaag de dag eigenlijk niet meer.
Qua rijden onderscheidt een Wicked zich ten opzichte van Yo! met name door meer comfort. Dit komt door de kleiner diameter buizen en de langere 'stays'.

De Wicked was zeer waarschijnlijk na de Yo Eddy! FAT's populairste model. De Wicked modellijn werd geintroduceerd in '87 en werd gebouwd tot en met '95. De Wicked kan je beschouwen als zijnde representant van een eerdere generatie mtb's dan de Yo!. Desalniettemin werden ze wel zoÂ’n 6 jaar naast elkaar geleverd. De Yo! was er van '89 tot '01.
Plaatjes Wicked:

Persoonlijk vind ik de Syncros stuurpen op een Wicked optisch net wat te zwaar.

Schitterende klassieke lijnen, chique keurstelling – klasse!
Wicked Lite
In '93 werd de Wicked evolutie Wicked Lite geintroduceerd. De Lite had een lichtere buizenset die gebasseerd was op die van de Tenth Anniversary van een jaar eerder. Verder: 'top tube cable routing' en de 'press in BB' werd vervangen door een 'bracket' met draad.

Deze Wicked Lite wacht nog op modificaties - o.a. paarse Moby, paars crankstel...

Zeer verzorgd; 'matching' verende voorvork. Zie je vandaag de dag eigenlijk niet meer.
Qua rijden onderscheidt een Wicked zich ten opzichte van Yo! met name door meer comfort. Dit komt door de kleiner diameter buizen en de langere 'stays'.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re:Het grote Fat Chance topic
Die Ringlé bidonhouder is nog steeds de mooiste ooit...ook in purple.
-
Fat Chance Titanium
Lekker plaatjes kijken

Een andere Ti FAT:

'Gebutte' onderbuis volgens de 'sleeved' methode. Dit is typisch voor eerdere Ti FAT's ('93, '94). Ti 'butten' is niet zo simpel als bij staal. Gebutte titanium buizen waren niet tot nauwelijks verkrijgbaar. Dit was Chris' oplossing. Latere kwamen met 'machined' gebutte buizen (zoals de Ti Fat in de test van een paar posts terug).

Hier 'butting' op de liggende achtervork. Het label boven de 'bracket' duidt er trouwens op dat het hier om een Fat gaat die gebouwd is in Somerville, Massachusetts (<'95). Saratoga, NY 'built' Fats komen met deze 'decal'.

'Domed stays', de kogelvorminge uiteinden aan de liggende en staande achtervork. Typisch voor FAT. Prachtige 'machined' patten.

'Monostay' op deze Ti FAT. Latere kwamen met conventionele constructie. Hoeveel later is echter ook voor mij een vraag.
Nog een Ti FAT:
Klik!
Campy Record OR afgemonteerd.
'Last but not least':
Klik!
Ti FAT met chique cockpit en 'Fatlanta' decals (ter gelegenheid van '96er Olympics).

Een andere Ti FAT:

'Gebutte' onderbuis volgens de 'sleeved' methode. Dit is typisch voor eerdere Ti FAT's ('93, '94). Ti 'butten' is niet zo simpel als bij staal. Gebutte titanium buizen waren niet tot nauwelijks verkrijgbaar. Dit was Chris' oplossing. Latere kwamen met 'machined' gebutte buizen (zoals de Ti Fat in de test van een paar posts terug).

Hier 'butting' op de liggende achtervork. Het label boven de 'bracket' duidt er trouwens op dat het hier om een Fat gaat die gebouwd is in Somerville, Massachusetts (<'95). Saratoga, NY 'built' Fats komen met deze 'decal'.

'Domed stays', de kogelvorminge uiteinden aan de liggende en staande achtervork. Typisch voor FAT. Prachtige 'machined' patten.

'Monostay' op deze Ti FAT. Latere kwamen met conventionele constructie. Hoeveel later is echter ook voor mij een vraag.
Nog een Ti FAT:
Klik!
Campy Record OR afgemonteerd.
'Last but not least':
Klik!
Ti FAT met chique cockpit en 'Fatlanta' decals (ter gelegenheid van '96er Olympics).
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo jan 11, 2006 6:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze kennen jullie vast wel, en inderdaad, is niet erg old skool, maar jongens zou ik het fijn om te horen dat de eigenaar eigenlijk niet meer fiets....!! Dusss
http://www.weightweenies.starbike.com/a ... .php?ID=13
wat mij betreft (maar tja who am i ) toch wel een van de laatste grote bouwers die echt tof waren.mooi sterk staal voor de rest van je leven, en bij deze zelfs in de juiste kleur!
http://www.weightweenies.starbike.com/a ... .php?ID=13
wat mij betreft (maar tja who am i ) toch wel een van de laatste grote bouwers die echt tof waren.mooi sterk staal voor de rest van je leven, en bij deze zelfs in de juiste kleur!
Ach ja, wat zal het geweest zijn...een jaar of 13 geleden? Test van een Yo Eddy in de MBA. Met van die dikke 2.5 Specialized banden erop, in Grellow...
Denk niet dat er een fiets is die een grotere indruk op me heeft achtergelaten!
-
Tien tegen één dat dit die test is. Al weer bijna vijftien jaar geleden!Bikepatch schreef: Ach ja, wat zal het geweest zijn...een jaar of 13 geleden? Test van een Yo Eddy in de MBA. Met van die dikke 2.5 Specialized banden erop, in Grellow...
Test FAT CHANCE Yo Eddy!, MBA Oct90

2
3
4

Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook de nieuwe MBA gezien? DE man zit tegenwoordig in een andere business! Zier er nog wel relaxed uit.
-
Heb MBA February er van voor naar achter op nageslagen en geen Chris Chance getroffen
Zover ik nu weet doet Chris nu designwerk voor een bedrijf in outdour/garden spulletjes in Canada. Heb ook wel eens wat opgevangen over dat hij wat doet met Shiatsu massage or whatever...
Interview met Chris uit een MBA van een paar jaartjes eerder; die van July '89 om precies te zijn:

2
3
4
5
Grappig is dat uit het interview blijkt dat Chris Chance helemaal niet zo afkerig is van bepaalde innovaties als sommige mensen denken. Chris gaat alleen niet over één nacht ijs. Het moet werken, zich bewezen hebben.

Zover ik nu weet doet Chris nu designwerk voor een bedrijf in outdour/garden spulletjes in Canada. Heb ook wel eens wat opgevangen over dat hij wat doet met Shiatsu massage or whatever...
Interview met Chris uit een MBA van een paar jaartjes eerder; die van July '89 om precies te zijn:

2
3
4
5
Grappig is dat uit het interview blijkt dat Chris Chance helemaal niet zo afkerig is van bepaalde innovaties als sommige mensen denken. Chris gaat alleen niet over één nacht ijs. Het moet werken, zich bewezen hebben.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fraaie 84er FAT

1024 x 768 plaatje
2
3
Komt van FatCogs, net als de specs: Made from Reynolds 531, 1st year for unicrown fork, all Shimano M700, (Deer head group), Sugino AT cranks, Specialized sealed hubs with QR, Sature HX22 rims, SR laprade seatpost, Avocet racing 1 seat, Nitto Alum bullmoose bar/stem, Suntour XCII pedals, Shimano 600AX headset, Fat Chance press in bottom bracket
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ninko schreef:
hup, en dan nog maar een lading self made picture"s erachteraan:
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0945.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0944.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0943.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0942.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0941.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v79/N ... G_0940.jpg
Dekerf zal dit frame wel kennen... ::)
Ninko
Dezelfde???
:DIk had ook een rode YO, dacht dat hij Fire engine red noemde.
In de Duitse Bike staat wat over Chris zijn groene vingers, koop het niet, want voor de rest staat er nix in, ik scheur het uit en stuur het naar je!
In de Duitse Bike staat wat over Chris zijn groene vingers, koop het niet, want voor de rest staat er nix in, ik scheur het uit en stuur het naar je!

Ziet er wel naar uit... was eigenlijk wel benieuwd hoe dat verhaal af zou lopen. Gast had in der tijd ginne rooie cent om zelfs van rond te komen, laat staan een Fat van de kopen én hem op te bouwen. Hij heeft er nog een Syncros starre jaap bij gekocht, maar die zie ik helaas hier niet terug. Resultaat mag er overigens wel wezen, al hoop ik niet het zadel al op de juiste hoogte staat. In dat geval had hij een kleinere Fat moeten nemen...
-
Grappig verhaal. Misschien had "die gast" wel geen rooie cent, juist vanwege die FAT.
Hij rept trouwens van een nw frame. Niet eerder een gevalletje "repaint". Een witte Yo........ ::)
Qua uiterlijk vind ik het niet echt een hoogvlieger, maar okay, dat is misschien persoonlijk. In die Marzoppie heb ik echt geen zak vertrouwen. Met zo"n deel verwordt zelfs een degelijke Yo! tot een zieke oude man. En als we echt kritisch gaan doen valt verder op dat de Syncros stuurpen zo veel jonger is. En die crankbouten kloppen ook niet! Maar ja, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik zelf soms ook wel een loopje neem met dit soort zaken.
Tussen 2 haakjes; wat is dat zwarte precies boven de bracket ?:
Hij rept trouwens van een nw frame. Niet eerder een gevalletje "repaint". Een witte Yo........ ::)
Qua uiterlijk vind ik het niet echt een hoogvlieger, maar okay, dat is misschien persoonlijk. In die Marzoppie heb ik echt geen zak vertrouwen. Met zo"n deel verwordt zelfs een degelijke Yo! tot een zieke oude man. En als we echt kritisch gaan doen valt verder op dat de Syncros stuurpen zo veel jonger is. En die crankbouten kloppen ook niet! Maar ja, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik zelf soms ook wel een loopje neem met dit soort zaken.
Tussen 2 haakjes; wat is dat zwarte precies boven de bracket ?:
Een roestgat! Het rubbertje aan de seatpin laat wel een een druppeltje door....
-
Dat weet ik. Ik heb de mijne net vorige week een behandeling met Mike Sander"s gegeven: http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=20305
Als het daadwerkelijk een roestgat is dan had iem. kennelijk roestpreventie eerder ter harte moeten nemen. Toch zonde, temeer als je je bedenkt dat je met een goed beschermde Yo! feitelijk een frame voor het leven kan hebben. Zeg maar; "tot de dood ons scheidt", een beetje op die toer.
Als het daadwerkelijk een roestgat is dan had iem. kennelijk roestpreventie eerder ter harte moeten nemen. Toch zonde, temeer als je je bedenkt dat je met een goed beschermde Yo! feitelijk een frame voor het leven kan hebben. Zeg maar; "tot de dood ons scheidt", een beetje op die toer.
Overweeg anders een Banshee Morphine, heb je ook een fiets voor het leven: roest niet, breekt niet.....
een mooi verhaal over die witte fat.ik verkocht die witte fat omdat ik een moots had gekocht, stom stom stom, maar goed dr uit met dat ding!verkocht op ebay aan een duister!kompleet met vork, een maand nadat dat ding vrkocht is krijg ik een mailtje of ik alles wil terug kopen de beste zei dat hij faliet was, en gezien de spullen die hij op ebay aan het verkopen zal dat ook wel het geval zijn geweest!ruim een jaar maar mischien ook wel anderhalf jaar later krijg ik weer mail.van die zelfde duister, vag engels, over het gebrek aan draad en dat de fietsenmaker iets geprobeerd had om er een as in te zetten.....nog wat mailtjes over en weer en wat blijkt.....
de fietsenmaker heeft geprobeerd draad te tappen in het frame om er een trapas in te zetten!!!in dit frame hoort en was bijgeleverd een trapas met geperste lagers die met circlip ringen geborgd worden.en dit is zo duidelijk als je het frame ziet, kan gewoon niet, echt niet missen! en daarbij komt dat volgens mij (ik heb het nooit nagemeten) de bracket pot smaller dan 68 mm is ! steekt er gewoon iets meer uit !
ik zeg hier uit blijkt weer er zijn een hoop fietsenmakers maar maar weinig vakmensen!
de fietsenmaker heeft geprobeerd draad te tappen in het frame om er een trapas in te zetten!!!in dit frame hoort en was bijgeleverd een trapas met geperste lagers die met circlip ringen geborgd worden.en dit is zo duidelijk als je het frame ziet, kan gewoon niet, echt niet missen! en daarbij komt dat volgens mij (ik heb het nooit nagemeten) de bracket pot smaller dan 68 mm is ! steekt er gewoon iets meer uit !

ik zeg hier uit blijkt weer er zijn een hoop fietsenmakers maar maar weinig vakmensen!
Als ik me niet vergis zat in mijn Yo een titanium Synchros exemplaar....maar ik vergis me nogal dikwijls!

-
EL PERRO schreef:
Overweeg anders een Banshee Morphine, heb je ook een fiets voor het leven: roest niet, breekt niet.....
Met een Morphine wordt het vast en zeker ook een lange termijn aangelegenheid. Is echter niet mijn eerste keus voor XC.
@Michel2
Mijn god, zo"n fietsenmaker is idd een behoorlijke kneus ja.
-
Fat City Library
Eén van de laatste FAT folders die nog op het web ontbrak staat er nu op! Met dank aan EL PERRO, want het was zijn folder. Dus; dank EL PERRO!
De 1999 Fat Chance brochure:

De folder werd dus zo verstuurd in een transparant plastic zakje. Grappig.

The story of Fat City
Yo Eddy!
Yo Betty!
Ti FAT & Team Fat Chance
Bro Eddy! & BigOneInch
Chris Cross & Chris Chance
Ti CHANCE & Custom Shop
Sundries
On sizing & FatCogs
Address
Welcome to Fat City! letter
Pricelist frames & forks
Pricelist parts & gear
Plastic bag
Als je hierin uitgelezen bent kan je meteen door naar deze test van een FAT van een tiental jaren eerder:
Test Fat Chance Team Comp, MBA Apr89

2
3
4
5
6
7
Cover
Nog genoeg fut om verder te lezen? Zo ja, je wordt op je wenken bediend:
Test Fat Chance Buck Shaver, MBi June95

2
3
4
5
6
De 1999 Fat Chance brochure:

De folder werd dus zo verstuurd in een transparant plastic zakje. Grappig.

The story of Fat City
Yo Eddy!
Yo Betty!
Ti FAT & Team Fat Chance
Bro Eddy! & BigOneInch
Chris Cross & Chris Chance
Ti CHANCE & Custom Shop
Sundries
On sizing & FatCogs
Address
Welcome to Fat City! letter
Pricelist frames & forks
Pricelist parts & gear
Plastic bag
Als je hierin uitgelezen bent kan je meteen door naar deze test van een FAT van een tiental jaren eerder:
Test Fat Chance Team Comp, MBA Apr89

2
3
4
5
6
7
Cover
Nog genoeg fut om verder te lezen? Zo ja, je wordt op je wenken bediend:
Test Fat Chance Buck Shaver, MBi June95

2
3
4
5
6
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
;D Laat maar op tijd weten wanneer je niet meer blij bent, heb nog een zooi Yeti stuff gevonden ook..... :P
Die foto van de kabouter: dat is PLONS met zijn ARC!
Die foto van de kabouter: dat is PLONS met zijn ARC!
Een katrolletje,zoals die ""vroeger"" vaak gebruikt werden voor derailleur kabels.
Het TUIG schreef:
Een katrolletje,zoals die ""vroeger"" vaak gebruikt werden voor derailleur kabels.
Yep, kabelgeleiding kwam destijds vaak alleen van onderen en daar werden de voorder. dus ook op afgestemd. Later kwam met van boven en moest met de kabel "omleiden" om de derailleur aan de sturen.
Yeti had er ook een leuke manier voor. Zij lieten de buitenkabel doorlopen tot aan de derailleur. De binnenkabel liep vervolgens door en werd vast gezet op het frame. Als je nu schakelt, beweegt de buitenkabel de derailleur. Geen omgooirolletjes nodig

-
Deze laatste vind je ook op mijn 91er TrailRunner(tje) en TerraRunnerCarbolite. V-der is wel aangepast en fungeert als laatste kabelstopper. Vraagt een wat ontwikkeldere duim.
Nog een plaatje van 'het rolletje':

Nog een plaatje van 'het rolletje':

Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.