mag op slot !!!
Moderator:Beheerders
hallo, ik had me graag een tweede setje wielen voor m"n Cannondale aangeschaft , en een zelfgemaakt setje hier blijkbaar beter wordt bevonden dan fabriekswielen ( CROSSMAX SL zijn de enige die ik ken )
daarom deze vraag : welke naven bestaan er voor Lefty"s en welke velgen ( UST ) en spaken best ?
waar kan ik voor zoiets terecht ?
http://www.woodmancomponents.com/produc ... fy_IS.html
deze heb ik reeds gevonden ( verschil tussen BILL L.F.Y IS & de XL"s ??? ) en heeft iemand er ervaring mee ( of andere merken ? )
ook omtrent goede XC Tubless-banden is info welkom ( lieft max 2.0 )
thx
daarom deze vraag : welke naven bestaan er voor Lefty"s en welke velgen ( UST ) en spaken best ?
waar kan ik voor zoiets terecht ?
http://www.woodmancomponents.com/produc ... fy_IS.html
deze heb ik reeds gevonden ( verschil tussen BILL L.F.Y IS & de XL"s ??? ) en heeft iemand er ervaring mee ( of andere merken ? )
ook omtrent goede XC Tubless-banden is info welkom ( lieft max 2.0 )
thx
Re:LEFTY WIELEN
Die Woodman is voor zover ik weet de enige Lefty naaf die los te krijgen is. Verschil tussen de 2 versies zou in de lagers liggen, die voor de XL wat groter (en sterker) zouden zijn.
Voor een goed, sterk en toch licht XC setje pak je dan best een Mavic UST (XM819 Disc dus) en Sapim Laser of DT Revolution spaken. Maar het kan een pak lichter als je klassieke velgen (XC717Disc bvb.) en buitenbanden pakt samen met Stan"s Notubes. Bovendien heb je er dan ook nog eens lekdichting bij.
Voor een goed, sterk en toch licht XC setje pak je dan best een Mavic UST (XM819 Disc dus) en Sapim Laser of DT Revolution spaken. Maar het kan een pak lichter als je klassieke velgen (XC717Disc bvb.) en buitenbanden pakt samen met Stan"s Notubes. Bovendien heb je er dan ook nog eens lekdichting bij.
thx Luc,
dus als ik"t goed begrijp zijn die Woodmans dus een aanbevolen upgrade ?
nu blijft de vraag nog waar & hoe ... :P
ik heb over notubes al wel"s iets gehoord , en als ik"t goed begrijp kan ik hiermee "gewone" MTB banden op zo"n Mavic ( al dan niet UST ) velgen leggen ?
is dat dan vloeibaar spul , en maakt"t geen rotzooi binnenen na enige tijd ?
ook iemand enig idee wat goede alround XC banden zijn dan .. en ik heb ze niet graag al te breed .. ::)
Ook een aangepaste stuurpen staat nog op m"n lijstje , of passen ze allemaal op een Lefty ?
tot hoors .. ( een MTB - leek )
dus als ik"t goed begrijp zijn die Woodmans dus een aanbevolen upgrade ?
nu blijft de vraag nog waar & hoe ... :P
ik heb over notubes al wel"s iets gehoord , en als ik"t goed begrijp kan ik hiermee "gewone" MTB banden op zo"n Mavic ( al dan niet UST ) velgen leggen ?
is dat dan vloeibaar spul , en maakt"t geen rotzooi binnenen na enige tijd ?
ook iemand enig idee wat goede alround XC banden zijn dan .. en ik heb ze niet graag al te breed .. ::)
Ook een aangepaste stuurpen staat nog op m"n lijstje , of passen ze allemaal op een Lefty ?
tot hoors .. ( een MTB - leek )

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Footwork maakt nu dus ook een Lefty naaf:
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=20306
Nadeel is dat je met deze naaf nog steeds vast zit aan Mavic spaken en velg..
Succes,
JJ
Nadeel is dat je met deze naaf nog steeds vast zit aan Mavic spaken en velg..
Succes,
JJ
@ pigwin: Woodman is gewoon te bestellen, alleen zou ik moeten informeren naar leveringstermijn, want het is natuurlijk geen alledaagse naaf. De kans bestaat dus dat het wel effe zou kunnen duren.
Met Notubes kan je inderdaad met een klassieke velg en buitenband tubeless rijden. Je het dus alle voordelen van UST (meer grip door minder druk en kleinere kans op snakebites) zonder de nadelen van UST (gewicht, moeilijk repareren in geval van toch een lekje) + de bijkomende voordelen van lekdichting onderweg. Het gaat er eigenlijk om dat je je velg luchtdicht maakt en dan een soort vloeibare latex in je buitenband giet. Die zorgt ervoor dat de van nature poreuze klassieke buitenband luchtdicht gemaakt wordt, dat ook de aansluiting van band op velg luchtdicht is en zorgt voor lekdichting onderweg als je bvb. in een doorn of nagel rijdt. Check de site: www.notubes.com
Voor zover ik weet heb je voor de Lefty een speciale stuurpen nodig met een grotere diameter.
Met Notubes kan je inderdaad met een klassieke velg en buitenband tubeless rijden. Je het dus alle voordelen van UST (meer grip door minder druk en kleinere kans op snakebites) zonder de nadelen van UST (gewicht, moeilijk repareren in geval van toch een lekje) + de bijkomende voordelen van lekdichting onderweg. Het gaat er eigenlijk om dat je je velg luchtdicht maakt en dan een soort vloeibare latex in je buitenband giet. Die zorgt ervoor dat de van nature poreuze klassieke buitenband luchtdicht gemaakt wordt, dat ook de aansluiting van band op velg luchtdicht is en zorgt voor lekdichting onderweg als je bvb. in een doorn of nagel rijdt. Check de site: www.notubes.com
Voor zover ik weet heb je voor de Lefty een speciale stuurpen nodig met een grotere diameter.
Cannondale heeft eigen stuurpennen, die passen zowel op de headshock als op de lefty. Ik neem aan dat ie een kortere-langere, of een andere hoek wil hebben.
jawel ... ik vind de orginele een beetje kort , wou dus eigenlijk een andere ( en liefst ook mooiere
)
wat betreft dat notubes systeen : lijkt me wel wat , kan ik dan "gewone" banden ook op m"n tubless velgen zetten ?
Fast Fred 2.0 , of zijn er betere opties ?

wat betreft dat notubes systeen : lijkt me wel wat , kan ik dan "gewone" banden ook op m"n tubless velgen zetten ?
Fast Fred 2.0 , of zijn er betere opties ?
Kan allemaal. En als de band een beetje nauw op de velg aansluit, heb je dan zelfs geen Notubes velglint nodig.
Schwalbe FF moet kunnen, maar dat zijn banden met heel dunne wanden en die zijn dus nogal poreus. Eerste montage zou dus nogal wat prullewerk kunnen zijn alvorens ze goed lucht houden.
Schwalbe FF moet kunnen, maar dat zijn banden met heel dunne wanden en die zijn dus nogal poreus. Eerste montage zou dus nogal wat prullewerk kunnen zijn alvorens ze goed lucht houden.
heb net een shop gevonden waar ze te bestellen zijn .. http://www.vaust.com/ ...
"k heb ze aangeschreven en onderstaand een gedeelte van hun antwoord ... misschien is dit ook wat voor andere Lefty- freaks ...
the difference between these hubs is that the XL has bigger and stronger bearing inside. It is recomended for downhill, dual or freeriding. The weight is same as the "normal" LFY.
we nearly always use DT-spokes, we think they are the best ones. which type of spoke you need depends on your aims: lightweight wheels for crosscountry or heavy duty for downhill???
In most cases the DT competition (2,0 / 1,8 / 2,0) fits.
the rims are more difficult. it depends on what you want to do with your bike and how much money you want to spend for it. really good rims are the DT Swiss XR 4.1 and nearly all rims made by mavic. we need to know how you drive and what is your weight to inform you at best.
we don`t recomend UST because there´s still to much trouble with it: loosing air in between 2 days, bad fitting tyres etc. if you want UST you should get rims from mavic for example the X 819.
reacties hierop steeds welkom ...
beste XC UST & andere band ??? ??? ???
"k heb ze aangeschreven en onderstaand een gedeelte van hun antwoord ... misschien is dit ook wat voor andere Lefty- freaks ...
the difference between these hubs is that the XL has bigger and stronger bearing inside. It is recomended for downhill, dual or freeriding. The weight is same as the "normal" LFY.
we nearly always use DT-spokes, we think they are the best ones. which type of spoke you need depends on your aims: lightweight wheels for crosscountry or heavy duty for downhill???
In most cases the DT competition (2,0 / 1,8 / 2,0) fits.
the rims are more difficult. it depends on what you want to do with your bike and how much money you want to spend for it. really good rims are the DT Swiss XR 4.1 and nearly all rims made by mavic. we need to know how you drive and what is your weight to inform you at best.
we don`t recomend UST because there´s still to much trouble with it: loosing air in between 2 days, bad fitting tyres etc. if you want UST you should get rims from mavic for example the X 819.
reacties hierop steeds welkom ...
beste XC UST & andere band ??? ??? ???
-
ik heb veel plezier van Schwalbe jimmy 2.1 UST voor allround en Michelin Comp S Light UST voor de marathons!
Over wel of niet UST: zie onder andere mijn post in het UST-topic
Groeten, Lars
Over wel of niet UST: zie onder andere mijn post in het UST-topic
Groeten, Lars
nobody .... ??? ???
hier heb ik wat .... enkel voorwiel met Woodman naaf te verkrijgen
http://www.vaust.com/catalog/index.php? ... 2acb85d32d

http://www.vaust.com/catalog/index.php? ... 2acb85d32d
Da"s hetgeen ik je ook al voorgesteld had ...
jawel , maar wat was dat gedoe met die rechte spaken , en "k heb ze liever zwart
( DT zoals op die link )
voor "de looks" wil ik achteraan dezelfde naaf ..

voor "de looks" wil ik achteraan dezelfde naaf ..
SAPIM spaken natuurlijk... hogere treksterkte dan DT/Swiss...
Gedoe met rechte spaken?
Da"s Mavic Crossmax styliee
En Leftee" rijdt allang niet meer met een C-Dale Lefty! ::)
Gedoe met rechte spaken?
Da"s Mavic Crossmax styliee
En Leftee" rijdt allang niet meer met een C-Dale Lefty! ::)
Als je de Mavic Lefty naven bekijkt, net zoals die van Akkermans, zal je zien dat daar rechte spaken in moeten, dus zonder knik aan de spaakkop. Is los te krijgen, maar niet gemakkelijk, en is volgens mij niet zo sterk omdat de krachten op een veel kleiner oppervlak komen.
Klassiek Recht

Zwarte spaken is geen probleem, dan komt er enkele Euro"s bij de prijs die ik je gegeven heb, want zwarte spaken zijn duurder. Dan moet je enkel nog beslissen of je zwarte of zilveren nippels wil. Zilveren nippels worden standaard bij spaken geleverd, zwarte is ook weer een beetje bij te betalen.
Klassiek Recht

Zwarte spaken is geen probleem, dan komt er enkele Euro"s bij de prijs die ik je gegeven heb, want zwarte spaken zijn duurder. Dan moet je enkel nog beslissen of je zwarte of zilveren nippels wil. Zilveren nippels worden standaard bij spaken geleverd, zwarte is ook weer een beetje bij te betalen.
M@lphy schreef:
SAPIM spaken natuurlijk... hogere treksterkte dan DT/Swiss...
En ook wat goedkoper meestal ...
hey Luc ,
ben jij eigenlijk een handelaar of weet je gewoon wel iemand die ( proffesioneel ) dit klusje kan klaren ?
voor ik verder ga met dit projectje , eerst even informeren naar de " winst" die me dit oplevert tov de orginele wielen , aangezien de velgen al ongewijzigd blijven ... alhoewel , als ik toch zo"n lint moet leggen in UST"s , kan ik net zo goed Mavic X717 , DT"s of zo bestellen
DT Competition , Revolution of toch maar Sapim"s ?
wat zou ik nog kunnen recupereren van m"n orginele wielset (ongebruikt ) ?
ben jij eigenlijk een handelaar of weet je gewoon wel iemand die ( proffesioneel ) dit klusje kan klaren ?
voor ik verder ga met dit projectje , eerst even informeren naar de " winst" die me dit oplevert tov de orginele wielen , aangezien de velgen al ongewijzigd blijven ... alhoewel , als ik toch zo"n lint moet leggen in UST"s , kan ik net zo goed Mavic X717 , DT"s of zo bestellen
DT Competition , Revolution of toch maar Sapim"s ?
wat zou ik nog kunnen recupereren van m"n orginele wielset (ongebruikt ) ?
Ik ben geen handelaar. Ik ben wel al zo"n 20 jaar met fietsen bezig, zowel race als mtb en ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in het technische aspect van het fietsen. Ik monteer al m"n fietsen volledig zelf en ondertussen ben ik ook al enkele jaren bezig met zelf wielen maken, zowel voor mezelf als voor anderen. Wat die "anderen" van m"n wiele vinden, kan je gerust aan enkele mensen hier op het forum vragen.
Het is dus eigenlijk een wat uit de hand lopende hobby aan het worden, maar dat geldt volgens mij voor verschillende forumleden hier. Bij mij is het ondertussen zover gekomen dat ik het komende seizoen ook teammechnieker ben bij een wielerteam ...
Wat jouw wielen betreft, je bent met UST velgen niet verplicht een velglint te leggen, alles hangt er eigenlijk wat vanaf hoe nauw je band om de velg past. Maar met de combinatie klassieke velg - tubeless velglint kan je wel nog aan gewicht winnen t.o.v. een UST velg. Het hangt er maar vanaf hoeveel belang je hecht aan gewicht (of eerder het gebrek eraan).
Het is dus eigenlijk een wat uit de hand lopende hobby aan het worden, maar dat geldt volgens mij voor verschillende forumleden hier. Bij mij is het ondertussen zover gekomen dat ik het komende seizoen ook teammechnieker ben bij een wielerteam ...
Wat jouw wielen betreft, je bent met UST velgen niet verplicht een velglint te leggen, alles hangt er eigenlijk wat vanaf hoe nauw je band om de velg past. Maar met de combinatie klassieke velg - tubeless velglint kan je wel nog aan gewicht winnen t.o.v. een UST velg. Het hangt er maar vanaf hoeveel belang je hecht aan gewicht (of eerder het gebrek eraan).
kan me een Mavic Crossmax SL setje bestellen voor 575 pleuri"s ...
of dit http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 7132260273
spijtig dat de Crossmaxen niet in"t zwart te krijgen zijn , maar toch .......
de betere keuze ???
of dit http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 7132260273
spijtig dat de Crossmaxen niet in"t zwart te krijgen zijn , maar toch .......
de betere keuze ???
Jawel! Kijk op de site van Akkermans!pigwin schreef: spijtig dat de Crossmaxen niet in"t zwart te krijgen zijn , maar toch .......
hey Sjef , da"s pas een TIP !!!
ik ga ze direkt "s mailen , vrees alleen een beetje voor de prijs
zijn het overigens XL met Lefty-naaf , of SL"s in"t zwart ??
thx
ik ga ze direkt "s mailen , vrees alleen een beetje voor de prijs

zijn het overigens XL met Lefty-naaf , of SL"s in"t zwart ??
thx

Hierbij mijn wiel....
heb je er meer info over , want op hun site vind ik enkel foto"s ...
hebben ze dezelfde spaken en velgen als de XL versie , of is het gewoon een XL achterwiel , en aangepast XL voorwiel ?
is er een optich vershil tussen voor - en achterwiel ?
thx
hebben ze dezelfde spaken en velgen als de XL versie , of is het gewoon een XL achterwiel , en aangepast XL voorwiel ?
is er een optich vershil tussen voor - en achterwiel ?
thx