Re:mtb"en op een volledig geveerde fiets
Moderators:JJ, Beheerders
Wintertijd en dus tijd voor een poll.
Doe mij maar star.
Doe mij maar star.
Hmm, stap binnenkort over van 75mm front naar 20cm full, dusss
Maar vind de poll en de optie "hobbelpaard" toch wel wat raar komend van het toetsenbord van iemand met een coil-over Enduro met 140mm coilplushness aan de voorkant...
Maar vind de poll en de optie "hobbelpaard" toch wel wat raar komend van het toetsenbord van iemand met een coil-over Enduro met 140mm coilplushness aan de voorkant...
fully all the way!!!!!

-
Voorvering vooruit, maar achtervering daar bedank ik voor.
Vlak niet uit wat de juiste banden, houding op de fiets, geometrie, framemateriaal, stuurpen etc. kunnen doen.
Een rondje Schoorl is een stuk plezieriger op deze fiets dan op deze. Vering of niet, op de laatste heb ik Schoorl niet eens gerond. Ben na een km weer naar huis gegaan om een andere fiets op te halen. Geen lol aan.
Ik zoek dus niet direkt mijn heil in vering, temeer daar geen vering ook zo zijn voordelen heeft.
Vlak niet uit wat de juiste banden, houding op de fiets, geometrie, framemateriaal, stuurpen etc. kunnen doen.
Een rondje Schoorl is een stuk plezieriger op deze fiets dan op deze. Vering of niet, op de laatste heb ik Schoorl niet eens gerond. Ben na een km weer naar huis gegaan om een andere fiets op te halen. Geen lol aan.
Ik zoek dus niet direkt mijn heil in vering, temeer daar geen vering ook zo zijn voordelen heeft.
-
@ Elevation ben ik niet met je eens, enige nadeel is meer gewicht bij een fully t.o.v. hard tail.
Maar b.v. het NRS veersysteem is toch echt geweldig. Geen verlies, meer comfort, meer controle en uiteindenlijk meer snelheid.
Wat mij betreft fully 4 ever. ;D
Maar b.v. het NRS veersysteem is toch echt geweldig. Geen verlies, meer comfort, meer controle en uiteindenlijk meer snelheid.
Vraag: Is het leuk in NL fietsen op een volledige geveerde fiets?
Waar in Nederland?
Als je valkenburg enzo bedoelt, mss wel, voor de rest kom je uitstekend vooruit op een hardtail...
Waar in Nederland?
Als je valkenburg enzo bedoelt, mss wel, voor de rest kom je uitstekend vooruit op een hardtail...
In de Alpen kom je ook uitstekend vooruit op een hardtail....
-
@ D"n Helle, het is niet een kwestie van "leuk" fietsen, maar fijner en comfortabeler. Tevens meer controle over je bike.
Maar ik krijg zo de indruk dat dit weer de aloude discussie gaat worden fully versus hardtail.(of andersom) ;D
En daarbij heeft iedereen weer (recht op) een eigen mening.
Een alternatief kan dan ook zijn een geveerde zadelpen.
Zelf zou ik niet meer anders willen als fully.
Overal valt wel wat voor te zeggen, comfort, controle,snelheid gewicht etc etc.
Effin elk voordeel heb z"n nadeel.
Maar ik krijg zo de indruk dat dit weer de aloude discussie gaat worden fully versus hardtail.(of andersom) ;D
En daarbij heeft iedereen weer (recht op) een eigen mening.
Een alternatief kan dan ook zijn een geveerde zadelpen.
Zelf zou ik niet meer anders willen als fully.
Overal valt wel wat voor te zeggen, comfort, controle,snelheid gewicht etc etc.
Effin elk voordeel heb z"n nadeel.
Geveerde zadelpen is poep, je hebt totaal geen idee wat je achterkant doet..
En idd Brum. Alpen zijn easy te doen met een Hardtail...
-
Jumping Hansje schreef:
@ Elevation ben ik niet met je eens, enige nadeel is meer gewicht bij een fully t.o.v. hard tail.
Je kan het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar het echter niet zo dat extra gewicht het enige nadeel is. 1) Doorgaans duurder in aanschaf. 2) Vering gaat eerder kapot zodat je weer nieuw kan gaan kopen of weer ff niet kan fietsen. Dit gaat temeer op als je een alu FS (vaak het geval) tegen een stalen HT afzet. 3) Buiten dat FS kwalitatief sneller verouderd is het ook zo dat het spul vaak achterhaald raakt qua stand van techniek. Een oude FS is lang niet zo up to date als een oude HT. 4) Persoonlijk, maar ik vind een HT er gewoon strakker uitzien. Desalnietemin zijn er ook wel ogelijke FS bikes.
Verder noemt nog iem. dat ongeveerd gewoon leuker is. Tsja, wederom persoonlijk, maar die vlieger gaat ook voor mij wel op. Als ik een echt hekel zou krijgen aan hobbelen dan pak ik wel mijn racefiets. Dat is nog effectiever.
Als mensen desalnietemin een FS willen kopen, dan moeten ze dat zeker doen. Chapeau zelfs! Denk aan die monden die gevoed moeten worden in de fietsbranche.
Alles wat ik hier stel heeft natuurlijk betrekking op XC in NL. DH enzo is weer een heel ander verhaal.
Dan zal ik er ook maar iets aan toevoegen... Mijn nadelen om geen FS te kopen:
1, een stuk minder plezier, je hoeft het allemaal neit meer zelf op te lossen he, niet continue staan, pijn in de bovenbenen, lekker springen etc etc...
2, gewicht,
3, duurdere aanschaf cq onderhoud
Ninko
1, een stuk minder plezier, je hoeft het allemaal neit meer zelf op te lossen he, niet continue staan, pijn in de bovenbenen, lekker springen etc etc...
2, gewicht,
3, duurdere aanschaf cq onderhoud
Ninko
-
Lezen Ninko, punt 2 & 3 waren reeds genoemd.
Tsja, al die punten zijn ook van toepassing op de overstap van rigid naar ht...
:-*
:-*
Optie 5 misschien...
Ik heb twee fullies maar zie nog wel het nut van een hardtail op sommige route"s.
Aanvankelijk zou ik ook een hardtail kopen voor naast m"n Cube maar toen kwam toevallig de Storck voorbij...
Nu wil ik nog steeds een hardtail voor naast de Cube en de Storck maar heb mezelfd dat verboden :"(

Ik heb twee fullies maar zie nog wel het nut van een hardtail op sommige route"s.
Aanvankelijk zou ik ook een hardtail kopen voor naast m"n Cube maar toen kwam toevallig de Storck voorbij...
Nu wil ik nog steeds een hardtail voor naast de Cube en de Storck maar heb mezelfd dat verboden :"(
-
[quote="D"n Helle"]
[/quote]
Alpen easy? Grootspraak = easy.
Grootste probleem met een verende zadelpen is dat de zadelhoogte zo achterlijk verandert de hele tijd.
[/quote]
Alpen easy? Grootspraak = easy.
Grootste probleem met een verende zadelpen is dat de zadelhoogte zo achterlijk verandert de hele tijd.
Ongeveerd natuurlijk!
-
- Contacteer:
hardtail pride!

dat gelul over gewicht alsof wij amateurs dat merken.
net zo als de eeuwige discussie stijf/ minder stijf frame.
een fully duurder? en je geeft nu al bakken geld aan je ht uit.
opvallend dat niemand noemt dat een fully energie kost. (lees daarvoor de laatste duitse mountainbike. die schrijven dat een ht meer energie kost. voor wat het waar is)
maar alle gekkegeit op een stokkie.
ik rij helemaal geen hardtail. ben verwent met een super fiets.
nadeel van die fiets, Enduro, is dat je hoeft niks meer te doen behalve trappen.
de vering staat perfect afgesteld en je kan altijd onder alle omstandigheden doorfietsen.
fouten kan je je in nl permiteren want worden gecorrigeerd door de fiets.
dus voor mij is het al te lang weer tijd voor een hardtail.
net zo als de eeuwige discussie stijf/ minder stijf frame.
een fully duurder? en je geeft nu al bakken geld aan je ht uit.
opvallend dat niemand noemt dat een fully energie kost. (lees daarvoor de laatste duitse mountainbike. die schrijven dat een ht meer energie kost. voor wat het waar is)
maar alle gekkegeit op een stokkie.
ik rij helemaal geen hardtail. ben verwent met een super fiets.
nadeel van die fiets, Enduro, is dat je hoeft niks meer te doen behalve trappen.
de vering staat perfect afgesteld en je kan altijd onder alle omstandigheden doorfietsen.
fouten kan je je in nl permiteren want worden gecorrigeerd door de fiets.
dus voor mij is het al te lang weer tijd voor een hardtail.
Pluspunt van een fully welke nog niet genoemd is:
Het is leuk om te spelen met afstellingen, hardheid van de vering, rebound en heel de shit
Uiteindelijk is het toch allemaal gewoon speelgoed, hoe meer het kan hoe langer de lol duurt
Het is leuk om te spelen met afstellingen, hardheid van de vering, rebound en heel de shit
Uiteindelijk is het toch allemaal gewoon speelgoed, hoe meer het kan hoe langer de lol duurt

- Xircuit
- Contacteer:
Het is maar net wat je leuk vind, ik rijd graag met mijn stalen, starre single speed, lekker douwen op de pedalen, tussen boomwortels en al het andere door rijden om bult op zoveel mogelijk snelheid te houden en vervolgens op techniek naar beneden rijden. Laatst heb ik op het hobbelpaard van Jurriaan rond gereden, leuke ervaring: lekker in 1 streep naar boven en naar beneden, erg leuk! En in het geval van de enduro: lekker relaxt fietsen, zo kan ik de coast to coast ook wel
!
Ofterwel: Geen vering, een beetje of veel vering: alles heeft zijn charmes.

Ofterwel: Geen vering, een beetje of veel vering: alles heeft zijn charmes.
- Xircuit
- Contacteer:
@ Jurriaan: Hoe staat het eigelijk met je starre avontuur?
Op mijn fully draai ik mijn rondjes op Schoorl toch een stuk sneller dan op mijn HT met starre jaap.
Ik zie de volgende voordelen bij een fully:
-minder vermoeidheid m.n. de armen & rug
-sneller afdalen
-op plekken waar ik op de HT uit het zadel moet kan ik op de fully blijven zitten en blijven doortrappen.
-meer grip op hobbelige ondergrond
-plezieriger rijden
dusssss©
Ik zie de volgende voordelen bij een fully:
-minder vermoeidheid m.n. de armen & rug
-sneller afdalen
-op plekken waar ik op de HT uit het zadel moet kan ik op de fully blijven zitten en blijven doortrappen.
-meer grip op hobbelige ondergrond
-plezieriger rijden
dusssss©
En hobbelig is Schoorl op het moment.(zondag iig nog wel)
Een volledig geveerde bike is daar geen luxe meer!
Een volledig geveerde bike is daar geen luxe meer!
-
Het punt van vermoeidheid valt goeddeels te ondervangen door goed getraind en fris te zijn. Een rondje Schoorl is geen marathon.