Dura Ace of Ultegra Triple voorderailleur op ATB ?
Moderator:Beheerders
Hi,
weet iemand of dit kan ? Ben aan het kijken voor gewichtsbesparingen en er is wel 100 gram winst te halen door mijn XT dualpull er vanaf te gooien. Is er eigenlijk wel een Dura-Ace triple voorderailleur en wie heeft ervaringen met deze of de Ultegra versie op een mountainbike ?
thanks, Arno
weet iemand of dit kan ? Ben aan het kijken voor gewichtsbesparingen en er is wel 100 gram winst te halen door mijn XT dualpull er vanaf te gooien. Is er eigenlijk wel een Dura-Ace triple voorderailleur en wie heeft ervaringen met deze of de Ultegra versie op een mountainbike ?
thanks, Arno
Re:Dura Ace of Ultegra Triple voorderailleur op ATB ?
Een Dure-Ace triple derrailleur is er zeker ja: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=3611
Dit kan wel ja, als je nu een derrailleur hebt waarbij de kabel van onderen komt. Er zijn meer mensen die er zo mee rijden.
edit: dan moet wel met een smalle ketting (10-speed) gaan rijden.
Dit kan wel ja, als je nu een derrailleur hebt waarbij de kabel van onderen komt. Er zijn meer mensen die er zo mee rijden.
edit: dan moet wel met een smalle ketting (10-speed) gaan rijden.
Arno schreef:
Hi,
thanks, Arno
Voor zover ik weet is de "boog" van een racederailleur anders (van opzij gezien) omdat deze voor gemiddeld grotere tandwielen gemaakt is. Verder vraag ik me af of je met een MTB-shifter zo"n Dura-Ace derailleur goed kunt laten schakelen. Een paar jaar geleden bracht Shimano voor de "fitness-fietsen" (= racefiets met vlak stuur) een specifieke shifterset uit. Ik ken mensen met een tandem die gewone MTB-shifters met deze Ultegra-voorderailleur hadden en dat heeft nooit goed gewerkt. Alleen het omzetten naar de officiële "flat-bar shifters" bood een oplossing.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Ik zou het niet doen. Een voorderailleur van een MTB is niet voor niets zwaarder en steviger uitgevoerd dan een reetfietsexemplaar.
Bij Starbike hebben ze een door B-T-P getunede Campa Record derailleur met een aangepaste Aramide klemming van B-T-P
Deze zou wel goed werken op de MTB, maar hij is ook ERG duur...
Op www.weightweenies.starbike.com lopen enkele tevreden gebruikers rond geloof ik.
Ik geloof dat je daar zelf ook regelmatig post, msschien daar eens proberen!
Deze zou wel goed werken op de MTB, maar hij is ook ERG duur...
Op www.weightweenies.starbike.com lopen enkele tevreden gebruikers rond geloof ik.
Ik geloof dat je daar zelf ook regelmatig post, msschien daar eens proberen!
Mja, daar ook eens rondvragen.
Een getunede Record derailleur klinkt wel expensive ja, een gewone DA derailleur is nog te betalen, werkt wellicht ook wel i.c.m. mijn SRAM Rocket shifters.
Tuurlijk is een mountainbikederailleur steviger en ook zwaarder maar ik vraag me af of je deze stevigheid nodig hebt bij een voorderailleur. Toch minder kwetsbaar als een achterderailleur en schakelen als de boel vuil is zal DA ook wel doen.. Extra zwaarte van mijn XT is dat deze dualpull is, dus zowel gemaakt voor down- als toppull. Extra materiaal dus wat eigenlijk niet nodig is, kabel komt van onder dus daarom dacht ik aan een DA derailleur.
Alleen een 10-speed ketting zie ik niet zitten, dus als dat echt nodig is laat ik het maar, 10-speed en mountainbike gaan minder goed samen..
Een getunede Record derailleur klinkt wel expensive ja, een gewone DA derailleur is nog te betalen, werkt wellicht ook wel i.c.m. mijn SRAM Rocket shifters.
Tuurlijk is een mountainbikederailleur steviger en ook zwaarder maar ik vraag me af of je deze stevigheid nodig hebt bij een voorderailleur. Toch minder kwetsbaar als een achterderailleur en schakelen als de boel vuil is zal DA ook wel doen.. Extra zwaarte van mijn XT is dat deze dualpull is, dus zowel gemaakt voor down- als toppull. Extra materiaal dus wat eigenlijk niet nodig is, kabel komt van onder dus daarom dacht ik aan een DA derailleur.
Alleen een 10-speed ketting zie ik niet zitten, dus als dat echt nodig is laat ik het maar, 10-speed en mountainbike gaan minder goed samen..
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Arno schreef:
Extra zwaarte van mijn XT is dat deze dualpull is,
Misschien kun je je XT wat af dremelen?
[
Arno schreef:
10-speed en mountainbike gaan minder goed samen..
Mwa dat dachten we ooit ook van 9 speed......
Point taken
Maar ja, 9-speed was toen al echt in ontwikkeling, en dat kunnen we van 10-speed voor de mountainbike ( if ever ) nog niet zeggen...
Dremelen doe ik maar niet, toch te groot risico denk ik.
Sta nog steeds open voor suggesties !

Dremelen doe ik maar niet, toch te groot risico denk ik.
Sta nog steeds open voor suggesties !
Arno schreef:
Ik rij al een half jaar met een 10-speed ketting (KMC X-10), en geen enkel probleem! ;D
Deze zijn ook nog iets lichter als een 9 speed ketting.
Hoi Arno,
Het is geen enkel probleem om met een Dura Ace Triple of Ultegra Triple op de MTB te rijden.
Mijn MTB van 6,8 kg stond maart 2003 in MTB PLus.
zie http://www.bikeboosting.nl/index.php?lichtg
Toen zat daar er XT op, later ben ik over gegaan op Dura Ace.
Zie foto: 103 gram (was 113)
Binnenkort ga ik over op een Ultegra Triple aanlas met carbon beugel, komt ie op ongeveer op 84 gram.
Het is geen enkel probleem om met een Dura Ace Triple of Ultegra Triple op de MTB te rijden.
Mijn MTB van 6,8 kg stond maart 2003 in MTB PLus.
zie http://www.bikeboosting.nl/index.php?lichtg
Toen zat daar er XT op, later ben ik over gegaan op Dura Ace.
Zie foto: 103 gram (was 113)

Binnenkort ga ik over op een Ultegra Triple aanlas met carbon beugel, komt ie op ongeveer op 84 gram.

Ha Ernie,
kijk, een bekend iemand die hier voorbij komt ! Heb het artikel van toen ook gelezen destijds.
Bedankt voor je duidelijke post, heb je misschien ook het typenummer van die derailleur voor me ? Je hebt er ook wat gewicht vanaf gehaald, maar het werkt ook gewoon standaard met mijn SRAM Rocket shifters dat je weet ? Schakelt het ook een beetje vergelijkbaar met XT ?
Kijk wel even op weightweenies voor de gewichten maar er is hier voor een paar tientjes toch ongeveer 100 gram gewicht te besparen. Beslis nog wel - ook aan de hand van je antwoord - of het een "03 of "04 Ultegra of Dura-Ace wordt.
bedankt, groeten Arno
kijk, een bekend iemand die hier voorbij komt ! Heb het artikel van toen ook gelezen destijds.
Bedankt voor je duidelijke post, heb je misschien ook het typenummer van die derailleur voor me ? Je hebt er ook wat gewicht vanaf gehaald, maar het werkt ook gewoon standaard met mijn SRAM Rocket shifters dat je weet ? Schakelt het ook een beetje vergelijkbaar met XT ?
Kijk wel even op weightweenies voor de gewichten maar er is hier voor een paar tientjes toch ongeveer 100 gram gewicht te besparen. Beslis nog wel - ook aan de hand van je antwoord - of het een "03 of "04 Ultegra of Dura-Ace wordt.
bedankt, groeten Arno
Mijn XT voorderailleur weegt 136 gram. Hoe wil je daar 100 gram op besparen? Mijn XTR 124 gram, met wat dremelwerk en alu boutjes zit ik ook zo op 110 gram. Tel uit je winst.