welke vork (met travel adjust)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sir Gonz Lays
welke vork (met travel adjust)

Bericht door Sir Gonz Lays » wo jan 19, 2005 2:07 pm

ik ben me aan t orienteren op een vork voor enduro..
deze moet over verstelbare veerweg op de vlieg beschikken.
er zijn veel verschillende, maar welke is goed te bedienen onder t rijden. dat vindt ik t belangrijkste.
volgens mij zitten er de volgende voor en nadelen aan de volgende vorken:

fox talas? (klein priegelknopje wat veel rondjes moet draaien)
marzocchi eta? (lekker makkelijk, één hendeltje overzetten en klaar.)
manitou wind down etc? (ook één slinger aan de knop en klaar)
rs u-turn? (veel rondjes draaien.)

er zijn van bovenstaande merken tegenwoordig ook nieuwere systemen.
ik hoor graag reacties over bovenstaande en nieuwe systemen!!

Binker

Re:welke vork (met travel adjust)

Bericht door Binker » wo jan 19, 2005 2:33 pm

Rij zelf met een minute 1:00 en ben eigenlijk heel erg tevreden. Had eerst nog twijfel (zie topic) maar na wat aanwijzingen en een superrit afgelopen zondag in Gulpen(limburg) zijn de twijfels volledig weg. Echt een heerlijke vork en moet bekennen dat ik de winddown nooit gebruik heb hem altijd max.

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo jan 19, 2005 9:15 pm

Ik heb een Talas RLC 2003. Was er in het begin erg tevreden over maar nu heb ik al twee keer een lekkage gehad en de lock-out stuk. Nadeel van de vork is de niet zo goede gevoeligheid voor kleine schokken. Dit wordt in veel tijdschriften bevestigd. Daar gaat deze vork echt de mist in.
Het Talas systeem werkt erg goed maar een ding klopt niet helemaal. Als je hem op de volledige veerweg zet en het op de juiste druk brengt en daarna naar 90 mm zet ofzo, dan slaat hij vrij snel door. Oftewel hij past de druk niet voldoende aan aan de veerweg. Voor de rest is het een goede en erg stijve vork. Alleen zou ik geen Talas meer kopen maar eerder een Reba of Pike. Afhankelijk wat je ermee gaat doen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jan 19, 2005 10:46 pm

u-turn van Rock shox.
over dat systeem op mijn vorige vork Pyslo en op mijn huidige Pike ben ik zeer tevreden.
Grote voordeel is dat de werking van de vork ook met een kleinere veerweg uitstekend blijft.
nadeel is, on the fly is ie lastiger te bedienen, een rondje of 7 meen ik van eind naar begin.
ik heb er met de psylo in de pyreneeen erg veel schik van gehad. steile hellingen zijn veel beter te nemen met 80mm dan met 125mm.
je hebt met een dergelijke vork de beschikking over een veel veelzijdigere fiets.
doordat je bekken kantelt met een kortere veerweg kun je merkbaar harder trappen.

andere systemen geen ervaring mee. kan enkel de bladen na praten.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do jan 20, 2005 11:01 am

Leerink schreef:
Ik heb een Talas RLC 2003. Was er in het begin erg tevreden over maar nu heb ik al twee keer een lekkage gehad en de lock-out stuk. Nadeel van de vork is de niet zo goede gevoeligheid voor kleine schokken. Dit wordt in veel tijdschriften bevestigd. Daar gaat deze vork echt de mist in.
Het Talas systeem werkt erg goed maar een ding klopt niet helemaal. Als je hem op de volledige veerweg zet en het op de juiste druk brengt en daarna naar 90 mm zet ofzo, dan slaat hij vrij snel door. Oftewel hij past de druk niet voldoende aan aan de veerweg. Voor de rest is het een goede en erg stijve vork. Alleen zou ik geen Talas meer kopen maar eerder een Reba of Pike. Afhankelijk wat je ermee gaat doen.

Hmm, ben zelf ook in het bezit van een Talas RLC 2003.

De gevoeligheid op kleine schokken is bij deze vork erg afhankelijk van de luchtdruk, als je van souplesse houdt dan best een wat lagere luchtdruk aanhouden dan Fox adviseert, verder is er een gigantisch verschil in performance afhankelijk van de rebound en compressie instellingen, persoonlijk vind ik dat een voordeel omdat je het dan naar eigen smaak kan tunen.

De Talas functie gebruik ik eerlijk gezegd nooit, de lockout ook niet.

Wellicht dat ik die functies deze zomer in de alpen wel zal gebruiken, tijd zal het uitwijzen.

Tijdens het rijden gebruik maken van de Talasfunctie is niet gebruiksvriendelijk, dan kun je beter even stoppen met rijden.

Binker

Bericht door Binker » do jan 20, 2005 11:54 am

Probleem bij de Talas is dat je continu aan het frobelen bent met de luchtdruk etc etc. Dat was een reden om voor de minute 1:00 te gaan: Coil en relatief makkelijke winddown. De reden dat ik nog niets met de SPV heb gedaan is pure ranz heb geen zin om me erin te verdiepen en wil fietsen. Beken wel dat ik nu op een punt zit dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in het afstellen van de spv. zucht.....

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » do jan 20, 2005 12:33 pm

ok dus samengevat:

-talas is goed maar kan porblemen opleveren en is niet ff vlug in te stellen, + stoppen voor veerweg veranderen.
-rs ook stoppen voor u-turn
-manitou: winddown kan onder t rijden, en die nieuwe functie op t stuur is helemaal vet
-marzocchi??? (daar heb ik zelf wel s mee gereden maar toen vond t t vreemd dat je de vork na t omzetten van de eta switch een een paar keer moest inveren voordat ie de veerweg aanpaste.. of is dat bij de talas en andere vorken ook)

p.s.: nu heb ik een vanilla 125R.. rijdt goed hoor.. maar met klimmen is ie natuurlijk best lang..

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 20, 2005 1:38 pm

Nieuwe Manitou, met 1 druk op de knop kun je vork laten zakken. Of een Maveric DUC32, ook ETA-achtig systeem, en lekker P.I.M.P.! 8)

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » do jan 20, 2005 5:37 pm

de minute 3 met travel adjust is inderdaad erg vet,

marzocchi daarentegen heeft veel verschillende systemen waar ik even geen snars van begrijp: tas, eta, ecc, etc...

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do jan 20, 2005 9:35 pm

Wat kan je precies adjusten met een Minute 2:00?
Ik ga later ook een nieuwe vork kopen, maar ik heb nooit echt naar de manitou series gekeken....

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za jan 22, 2005 1:29 pm

net nog uit geprobeerd, d eu-turn gebruiken tijdens het rijden. dat gaat naar een kortere veerweg vrij makkelijk. terug de andere kant op is lastiger maar wel te doen.

Ninko

Bericht door Ninko » zo jan 23, 2005 8:14 pm

Sir Gonz Lays.. schreef:
de minute 3 met travel adjust is inderdaad erg vet,

marzocchi daarentegen heeft veel verschillende systemen waar ik even geen snars van begrijp: tas, eta, ecc, etc...

Ok, tis ook idd een beetje verwarrend met al die gekke termen... lijkt wel een auto... maar hier komt ie:
TST: terrain selection... , oftewel weer een nieuw dempingssysteem. , dit is nu zo"n beetje het uitgebreidste systeem. je kunt er met een slinger aan de knop verschillende dempingsinstellingen mee actief maken. Je hebt namelijk een dempings bereik van AM (all mountain) tot CL (climbing).
Am, goede low en highspeed compression demping, dus hij is dan erg actief en reageert op zoveel mogelijk kuilen en bulten etc etc...
CL, heeft dan weer een goede low-speed compressie demping, dus idd voor tijdens het klimmen biedt hij etra veel weerstand tegen de langzamere invloeden van trapkracht...
Tussen cl en am zitten nog een aantal dingen maar is logisch dat die een beetje tussen de instellingen van cl en am inzitten. er zijn in totaal 5 instellingen bij tst.

Eta: zal bekend zijn, gewoon een soort lock-out maar je behoudt de vering van een staal veertje onderin de vork: plusminus 3 cm stugge vering hou je over. Ook een slinger aan de knop, en volgens mij zelfs leverbaar op het stuur (not sure)

TAS: ook een travel adjustment. maar deze moet je meer zien om je fiets netjes uit te balanceren en een goede geometrie terug te krijgen. voor het snel veranderen van de veerweg heb je ETA of ECC...je hebt met tas de beschikking om 20 mm veerweg te veranderen.

PAR: staat voor een progressieve compressie instelling... dus het laatste stukje van de veerweg zal hierbij de demping sterk toenemen om zo de harde klappen altijd op te kunnen vangen en te zorgen dat je zeker niet kunt bottommen...Dit is eigenlijk het zelfde als SSVF (speed sensetive valve floating) alleen bij PAR kun je apart de progressie instellen met luchtdruk... bij eeen SSVF vork voeg je gewoon lucht toe (bijvoorbeeld mx pro ofzo) en de mate van progessie is altijd het zelfde en dus niet instelbaar.

Dus het valt opzich nog wel mee hoor :D
voorbeeldje:
Marzocchi marathon race 80 mm
PL/C/R/TST/PAR
dat is dus: preload, compressie, rebound, TSt (terrain selection technology) dus dat am/cl verhaaltje, en PAR instelbare progressie...

Ninko

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » ma jan 24, 2005 10:54 am

ok thanx, dat scheelt al, op de zocchi site heb ik t gelezen maar ik bleef t vrij vaag vinden allemaal.. dit is duidelijker

Plaats reactie