Ik was me een beetje aan het verdiepen van de geometrie van een XC mtb, maar kan er niet echt veel over vinden (bruikbaars dan).
Wat zegt b.v. de balhoofdhoek van een frame over de stuureigenschappen? En wanneer heb je een echt race geometrie?? En hoe zit het met de lengte van de bovenbuis?? En de hoek van de zadelbuis??
Alle info is welkom!
Geometrie van een XC fiets
Moderators:JJ, Beheerders
Re:Geometrie van een XC fiets
Hoek van de zitbuis bepaald waar je knie zich bevind boven het pedaal. ter ver nar voren en te ver naar achteren verneuk je em... meer weet ik niet ....

Re:Geometrie van een XC fiets
Balhoofdhoek en naloop bepalen de stuureigenschappen. Vlakke hoeken en grote naloop: stabiel, omgekeerd: nerveus. Zitbuishoek maakt IMHO (binnen grenzen) niet zo gek veel uit, omdat je nog redelijk kunt spelen met de voor-achter verstelling van je zadel (bijv. zadelpen met setback).
Verder hangt het rijgedrag nog af van je positie op de fiets. (zoals lengte bovenbuis, stuurpen, achterbrug en zithouding. Zie bijvoorbeeld Gary Fischers "Genesis" geometrie)
Verder hangt het rijgedrag nog af van je positie op de fiets. (zoals lengte bovenbuis, stuurpen, achterbrug en zithouding. Zie bijvoorbeeld Gary Fischers "Genesis" geometrie)