Re:Creatine

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Tinman
Contacteer:

Bericht door Tinman » wo mei 12, 2004 11:10 pm

SkyAlloy schreef:
Ja, daar hebben we 9 weken onderzoek naar gedaan.
Het onderzoek stelde wel meer voor dan info opzoeken die al bekent is.
We hebben onderzocht welke max. concentratie toename er mogelijk is bij verschillende proefpersonen, van zowel mannelijke als vrouwelijke sexe, en verschillende populaties.
Dit hebben we onderzocht mbv 31P-NMR (MRI-scanning device), aangezien je hiervoor eerste een meetprotocol etc. voor moet opstellen, heeft het onderzoek lang geduurd.

Vervolgens hebben we bewezen dat je geen spierbiopten hoeft te nemen om verschil in conc. aan te tonen. Dit hebben we gedaan om een non-invasieve manier van testen te vinden.
Deze manier mbv MR-scanning bleek net zo betrouwbaar als het nemen van spierbiopten, dit hebben we getoetst met een wilcoxon rank som toets en een t-toets (voor de statistische mensen onder ons.)

Verder hebben we ook nog de ideale dosis bepaalt.

Dus.......We hebben wel wat meer gedaan dan ik eerder omschreef, maar ik wilde bovenstaande info niet erbij typen, omdat me dit overbodig leek.

jaja :?

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » za mei 15, 2004 8:43 am

Nog een reactie van iemand die er wat van af denkt te weten. ;D
Om de eerste seconden (max 30, want dan is je fosfaatsysteem leeg) door te komen bij een intensiteitverhoging gebruik je je fosfaatsysteem. Dit breekt razendsnel ATP (spul wat in de spier zit) af, wat resulteert in ADP en energie. Creatine zorgt ervoor dat het ADP weer ATP wordt. Na die max 30 seconden schakel je over op een andere energiesysteem, zoals het melkzuur(=lactaat)systeem (anaeroob) of het zuurstofsysteem (aeroob). waarvan de voorraden aan de rand van de spiercel liggen (het duurt iets langer voordat de energielevering op gang is).
Bij gebruik van Creatine train je dus vooral het 1e gedeelte van de (grote) intensiteitverhoging. Dit is niet alleen bij de start (want na 2 minuten is het fosfaatsysteem weer aangevuld), maar ook als je tussentijds versneld of een zwaardere inspanning moet leveren. Het is voor mensen wel moeilijk om zelf voldoende creatine binnen te krijgen. Creatine is dus 1 van de weinige goede middelen om te helpen bij het trainen. Bij langdurig gebruik stopt je eigen creatinehuishouding. Maar af en toe in periodes gebruiken kan geen kwaad.

Iemand schreef dat er wel eens eiwitten worden gebruikt bij de energielevering? Dat gebeurt m.i. bij alleen bij bepaalde ziektes, zoals anorexia of bij bepaalde spierziektes.

groeten Koen

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mei 17, 2004 4:20 pm

Duidelijk verhaal waarbij je je dus niet hebt beperkt tot een literatuurstudie [waar ik bang voor was].

Gezien het feit dat er hier al een 12 pagina"s tellend creatine topic heeft gestaan ben ik van mening dat we juist toezijn aan een verdieping van de materie en daarin is de aangedragen info juist enorm zinvol [en leerzaam].

Over het langdurig gebruik van creatine zijn de meningen ernstig verdeeld.

Ikzelf ben geen voorstander van lang creatine gebruik.

Mijn tank-schema was 1 week opladen tijdens elke fase, 2 maanden gebruiken, 2 maanden niet 2 maanden gebruiken etc. Dat deed ik zomers een half jaar. Ik heb het idee dat je al creatine gebruikend ook sneller hersteld van zware inspanningen. Maar dat kan psychologisch zijn natuurlijk.

Als matig vleeseter is mijn creatine spiegel van nature [te] laag. Voor dat soort patienten als ikzelf :) heeft creatine echt een fors effect. Voor iemand die zich scheel eet aan rood vlees heeft het relatief weinig effect.

E

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » ma mei 17, 2004 5:13 pm

Dat je eerder hersteld na inspanning door creatine supplementatie is absoluut waar. De heraanmaak van de stof ATP (Adenine Tri Phosphaat) gaat sneller, dus je conc. ATP bereikt na inspanning weer eerder de "normale" concentartie van ongeveer 5 tot 9 mmol/kg spiermassa.

Over het langdurige gebruik hebben we (uit ons onderzoek) het volgende gevonden:
Creatine wordt weliswaar door het lichaam zelf aangemaakt, ongeveer 2 gram/dag (is verschilllend van persoon tot persoon, maar dit is gemiddeld). Na langdurige supplementatie daalt de aanmaak van creatine door het lichaam. Dus na supplementatie maakt het lichaam veel minder creatine zelf aan. Het duurt een tijdje voor het lichaam weer de normale hoeveelheid creatine aanmaakt.

SkyAlloy

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di mei 18, 2004 8:10 pm

Een tijdje, is dat een maand, een jaar of 3 genaraties?

Exar

Bericht door Exar » vr mei 21, 2004 1:54 pm

ATP = adenosine tri fosfaat, natuurlijk. Creatine is niet heel erg duur meer, zeker geen €0,45 per gram, maar alsnog kost het genoeg om het te gebruiken om je tuin op te hogen...
Is het nou uiteindelijk nuttig om als XC racer (wedstrijden van 60 tot 90 minuten) creatine te gebruiken? Af en toe wat meer power op de klimmetjes en na een scherpe bocht lijkt toch welkom, echter meer spiermassa moet ook mee omhoog, het is dus de vraag waar het optimum ligt en of dit optimum niet bereikt wordt ZONDER creatine!

Bracket

Bericht door Bracket » vr mei 21, 2004 8:23 pm

Creatine gebruiken voor een mtb race heeft geen enkele zin, deze brandstof die geen lucht nodig heeft en weinig afval stoffen achterlaat gebruik je bij een snelle krachtsexplosie zoals een sprint en dat ook maar een seconde of 5.
Daarna is het vaatje op en moet worden aangevuld en dat duurt wel even.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo mei 23, 2004 11:11 pm

Je kunt met CReatine je trainingsresultaat verhogen.

Dit is ook voor duursport essentieel.

Daarbij werkt creatine veel langer dan 5 ssec, tot 30 sec.

Dat is bij de finish wel het verschil tussen first winner [1ste] of first looser [2de]

E

tank24

Bericht door tank24 » ma jul 05, 2004 8:22 pm

heb het zelf tijdens intensieve kracht trainingen ook gebruikt,
had wel het gevoel dat ik sneller herstelde, en ook de masae en droogte namen toe.

ik had verder geen last van neveneffecten. ook niet toen ik stopte, volgens mij kunnen supplementen best waardevol zijn, maar het heeft alleen zin als je ook daadwerkelijk traint. anders kan je lichaam er niks mee, en stop je er dus alleen maar extra rotzooi in.

fredo

Bericht door fredo » wo jul 07, 2004 8:57 pm

toegegeven: k heb t topic nt volledig gelezen

maar als je niet wint zonder creatine te gebruiken, zal je t ook niet doen met. daarvoor is de winst me te klein (denk ik toch)

surfstad

Bericht door surfstad » vr jul 09, 2004 5:22 pm

Hummm
Paar steekwoorden.
Geen effect bij veel vlees eten.
Negatief bij veel cafeïnne gebruik.
Ik trek mijn kontklusie en ga niet aan de Creatine!
Hou het wel bij een Nectarine!

ing. jakke

Bericht door ing. jakke » zo jul 25, 2004 10:02 pm

om de krampen tegen te gaan combineer je gewoon creatine met L-gluthamine.

dit verdubbeld echter de prijs, voor 500 g creatine betaal ik ongeveer 20 euro (Nature"s best) voor 500 g creatine met L-glutamine komt dit ongeveer op 41 euro ( zelfde merk)

Indien je van plan bent dit suplement te gebruiken moet je zorgen dat je voldoende drinkt, water uiteraard (dit helpt op zich al tegen de krampen) zodat je nieren voldoende gespoeld worden. En dan nog het volgend probeer van een Europees merk te kopen, in de meeste amerikaanse wordt alle soorten rommel toegevoegd.

Mariekem

Bericht door Mariekem » di jul 27, 2004 9:40 am

En nu word ook mijn aandacht getrokken.

Ik eet eigenlijk geen vlees.
Zou creatine voor mij dan meer effect hebben.
En hoe groot is het verschil in werking bij vrouwen tov mannen?

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » za aug 07, 2004 4:00 pm

Uit onderzoek blijkt dat er weinig tot geen verschil is tussen mannen en vrouwen bij het gebruik van creatine.

Bij vegetariërs of mensen die maar zelden vlees eten wordt door het lichaam zelf meer creatine aangemaakt dan bij mensen die iedere dag vlees eten.
Normaal wordt er ongeveer 2 gram / dag aangemaakt bij een gemiddeld persoon. Bij een vegetarier kan dit oplopen tot 4 gram per dag.

Voorbeeldje, 500 gram biefstuk bevat ongeveer 5 gram creatine.

Marco

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jan 07, 2005 1:25 pm

Schop: 4 weken geleden voor de gein met een vriend 1 potje van 200 gram gekocht, ieder de helft, en voorzichtig proberen (gram of 3 per dag) en ik heb toch het idee dat het best wel een beetje zou kunnen werken misschien. Ik heb iig het idee dat het schaatsen niet slechter is gegaan sindsdien. Kan makkelijk diep zitten enzo. :)
Voorlopig voorzichtig postief gestemd dus!

Sven

Bericht door Sven » vr jan 07, 2005 1:39 pm

Mag ik je positieve stemming wat inperken?
Dadelijk, na een weekje of 4, 5 is je lichaam eraan gewend. Tot die tijd gaat het vooruit. Je bent dan bijna verplicht om een weekje of 3,4 te stoppen... Dan gaan je prestaties weer naar beneden..

Welk merk heb je gekocht, en hoeveel heb je ervoor betaald?
En, daarbij, als je voorzichtig experimenteert, zal het geen probleem zijn... ;)
En, oja, denk ook aan het placebo-effect he... ;)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » vr jan 07, 2005 11:58 pm

De memmen van vrouwen schijnen er enorm van te groeien 8)

Sven

Bericht door Sven » za jan 08, 2005 3:58 pm

[quote="D"n Helle"]
En, oja, denk ook aan het placebo-effect he... ;)
[/quote]

Ook aan jou gericht dus... ;)

Caramba

Bericht door Caramba » za jan 08, 2005 5:52 pm

@ D"n Helle, aan jezelf dus? Want je quote immers jezelf ;D

Sven

Bericht door Sven » za jan 08, 2005 6:36 pm

Caramba schreef:
@ D"n Helle, aan jezelf dus? Want je quote immers jezelf ;D

Sorry, gericht aan BP erik.
Ik kan immers nog altijd geen bewerking doen aan mijn berichten.

Caramba

Bericht door Caramba » za jan 08, 2005 7:20 pm

Niet? Waarom niet? Werkt bij mij al jaren prima. Maak er vaak gebruik van.

Maar nog ff ontopic: Ik heb zelf een tijdje creatine gebruikt en merkte eigenlijk geen enkel verschil (krachttraining) dus als je het mij vraagt of het het geld waard is? Nee, ik denk van niet...

Sven

Bericht door Sven » za jan 08, 2005 7:42 pm

Caramba schreef:
Niet? Waarom niet? Werkt bij mij al jaren prima. Maak er vaak gebruik van.

Maar nog ff ontopic: Ik heb zelf een tijdje creatine gebruikt en merkte eigenlijk geen enkel verschil (krachttraining) dus als je het mij vraagt of het het geld waard is? Nee, ik denk van niet...

Forum/profieltroubles, werkt sinds 4 maanden ofzo niet...

Ontopic:
Merk? Hoeveelheid? Prijs?
Soort krachttraining? Aantal malen per week?
Hoe nam je het in? Hoevaak per dag?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za jan 08, 2005 8:23 pm

Merk... jeetje weet ik niet eens meer (hebben met zn 2e 1 potje gedeeld en die andere jongen heeft het orig. potje)

17 euro voor 200 gram (gekocht @ Spax in A"dam)
Inname: eerste week 2x per dag 3 gram ongeveer)
Later 1x per dag ongeveer 3 gram
Steeds vlak voor de maaltijd met water ingenomen
Soort training? Schaatsen (3 a 4 x per week), vooral specifiek, intensief en kort werk op het ijs, duurwerk op de fiets of lopen.
Van alle genoemde mogelijke bijwerkingen (hoofdpijn, kramp, opgeblazen gevoel, diarree etc) geen enkele last gehad.
Daarbij uiteraard gewoon genoeg water gedronken (maar geen 7 liter per dag ofzo)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma jan 10, 2005 8:45 pm

Hetw erkt alleen icm krachttraining:

Kortdurende sprintjes gavolgd door een korte hersteltijd !

E

zhb_joshua

Bericht door zhb_joshua » za jan 15, 2005 5:25 pm

gebruikten het vak toen ik vitnissen en dan drukten ik na 2 weken 10 kilo meer. (bankdrukken)
maar na 6 weken als je er mee moest stoppen dan kosten alles zwaar veel moeite.

Plaats reactie