Mijn bijdrage aan het "Grote Specialized Topic" is er een met spul uit de onvermijdelijke oude doos;
Mike Synyard was de man achter de eerste in serie geproduceerde mountainbike die voor het brede publiek te koop was. Werd een succes en het bestaan van onze sport tot op de dag van vandaag is voor een groot deel te danken aan deze fiets;
De Stumpjumper (groot plaatje)
en nog een
nog een
Goed te zien is de invloed van de BMX destijds... Daarnaast wellicht een pikant detail te weten dat dit frame toen al geheel in het verre oosten gemaakt werd.... De Stumpjumper hierboven is al een iets latere uitvoering (vanaf "83 gelast). Hieronder wat details van eerdere versies; voornamelijk gesoldeerd....
Erg mooie bi-plane vorkkroon....
In 1992 kwam Specialized met een frame uit wat nog steeds bij velen tot verbeelding spreekt; de Epic (nee niet dat lochte geval met vering...)
Juist jah; titanium lugs gelast door Merlin Metalworks, en carbonbuizen verlijmt tot een mooi geheel...
Tikkie vreemd, apart.. maar eigenlijk toch ook wel skitterend! Gemonteerd een van de eerdere versie van de "Future Shock". Een door RockShox gemaakte geveerde vork met uiteraard een hoop carbon, exclusief en alleen voor Specialized. Binnenwerk is feitelijk dat van een Mag21.
Later versie werd gebaseerd op de Judy serie;
Bovenstaande is mijn eigen FSX. Momenteel omgebouwd naar een 80mm vork met het binnenwerk van een Judy SL. Heb er in de 63-70mm setting (origineel) mee gereden in mijn DeKerf Suspension en was aangenaam verrast door de nog soepele werking en goede aanspreekpunt.
Ten slotte nog een frame dat je met wat geluk nog wel eens tegen komt;
De laatste stalen Sworks. Gemaakt door de japanse firma Toyo. Frame was erg strak, goed afgewerkt en werkelijk een perfect uitgekiende geometrie in combinatie met een zeer sterk overall overkomen. Volledig uit Tange Prestige buis ge-tig-last. Absoluut dé favoriet wat in serie geproduceerde stalen frames betreft! De gehele Stumpjumper serie van rond de mid jaren "90 voldoet toch redelijk aan diezelfde eigenschappen en staat garant voor een mooie strakke klassieker die niet veel geld hoeft te kosten. Frames als deze zijn altijd het inversteren waard!