Lichtere bandensetup ?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Arno
Lichtere bandensetup ?

Bericht door Arno » ma jan 03, 2005 12:38 pm

Hi guys,

even een vraagje over banden. Ik rijd marathons en wil daarvoor van UST afstappen en een lichtere bandensetup gaan gebruiken. Gebruik nu op mijn CrossMax XL"s de Mosquito Airlights, die wegen een kleine 700 gram.
Wat ik wil gaan doen is soortgelijke banden ( Python Airlights van 645 gram ) gebruiken voor de winter en trainingen, en bij marathons wisselen naar de volgende setup, mits de ondergrond dit toelaat:

- CrossMax XL"s dus, zonder velglint,
- Binnenband Continental Supersonic van 100 gram ( of zijn er betere keuze"s ? )
- Buitenband een Fast Fred Light 2.0 van 350 gram ( of zijn er betere keuze"s ? )

Dit alles om vooral het roterend gewicht van de wielen, erg belangrijk, omlaag te brengen wat ik dan zal moeten merken met klimmen en accelereren.
Heeft iemand een idee wat een verlaging van ca. 200 gram aan roterend gewicht per wiel me zal opleveren qua wattage, snelheid o.i.d. ?
Ik wil geen Stan"s gaan gebruiken omdat ik regelmatig van banden wissel, wordt denk ik een zootje dan en vrij duur ook...
Alle tips en dergelijke op dit gebied zijn welkom !

Hubert !

Re:Lichtere bandensetup ?

Bericht door Hubert ! » ma jan 03, 2005 2:34 pm

Arno schreef:
Heeft iemand een idee wat een verlaging van ca. 200 gram aan roterend gewicht per wiel me zal opleveren qua wattage, snelheid o.i.d. ?

Heb je er zelf een idee van wat het met oa de snelheid, gevoel in de benen gebeurt als je bijvoorbeeld na 100 km. een lekke band rijdt (al dan niet in een afdaling) en je moet nog een aantal kilometer ?
Had het zelf tijdens de Grand Raid Godefroy twee jaar geleden. Deed mee voor de 160 km. Totaal drie maal lek gereden ! Reed op Continental Explorers. Geen pretje !
Bij marathons moet het, wat mij betreft, vooral houdbaar zijn. Ben zelf een grote fan van lichtgewicht, maar voor marathons liever iets 100 % betrouwbaars.
Over Stans velgen e.d. hoef je dan volgens mij helemaal niet te denken.

Exar

Bericht door Exar » ma jan 03, 2005 2:42 pm

Mosquito 2.00 Airlight wegen naar ik meen rond de 500 gram, net als Python 2.00 Airlights? Dan is het verschil in gewicht al niet zo groot meer, het verschil in lekbestendigheid blijft...

Arno

Bericht door Arno » ma jan 03, 2005 2:51 pm

Exar, op wat voor oplossing doel je ? Met een normale Python Airlight band ( inderdaad ca. 500 gram ) gaan rijden met Stan"s of met een binnenband erin ?
En ja, ik wil ook een systeem wat houdbaar is en waarmee ik niet veel vaker lek ga rijden als UST ( nu 1 keer in 3 jaar ) maar vraag me gewoon af of het m.n. in de marathons niet wat lichter kan ?
Zie dat er een Stan"s variant genaamd No Shit is, iemand ervaringen hiermee ?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 03, 2005 2:57 pm

ik zou iig afblijven van die light versie van FF, die gaan vaak lek heb ik gehoord.
Rij zelf met de Kevlar versie en nog nooit lekgereden(1,5 jaar)

En 1 keer plakken levert meer tijdverlies op dan een 100 gr lichter bandje

dussssss©

Arno

Bericht door Arno » ma jan 03, 2005 3:41 pm

Ja, was ook al een beetje over de kevlar versie aan het denken. Toch hoor ik op WW ook goede geluiden over de Maxxis Flyweight 330 i.c.m. Stan"s dus ik ben er nog helemaal niet uit.. ;)

Luc

Bericht door Luc » ma jan 03, 2005 5:20 pm

Ik zou toch nog eens goed Stan"s Notubes overwegen. Alle voordelen van UST (met lagere druk rijden), zonder de nadelen (zware banden) en bovendien ook nog eens lekdichting erbij. Wat heb je nog meer nodig dan licht en quasi 100% lekbestendig voor een marathon?

Arno

Bericht door Arno » ma jan 03, 2005 6:52 pm

How about een gewone Python Airlight van ca. 500 gram met Eclipse ?

Exar

Bericht door Exar » di jan 04, 2005 11:04 am

Goede zaak, qua gewicht, rolweerstand en lekbestendigheid, en niet duur (als je de banden toch al in huis hebt). Anders is het misschien de moeite om voor een setje Racing Ralphs te gaan, banden die het in Nederland vrijwel overal en altijd doen. Je moet er namelijk wel rekening mee houden dat je met Eclipse of Stan"s wat meer moeite moet doen om je banden te wisselen.

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » di jan 04, 2005 11:47 am

Arno schreef:
Ja, was ook al een beetje over de kevlar versie aan het denken. Toch hoor ik op WW ook goede geluiden over de Maxxis Flyweight 330 i.c.m. Stan"s dus ik ben er nog helemaal niet uit.. ;)

Ik rij sinds afgelopen vrijdag met Maxxis Flyweight 330 banden i.c.m het Eclipse systeem,. En tot nu toe niks dan lof. Ik zag, dat er een gaatje in mn achterband zat, maar deze werd snel gedicht door het systeem, dus dat werkt in ieder geval.

Als je marathons gaat rijden, zou ik geen Flyweights nemen. Er zit erg weinig profiel op de banden dus bij een nat parcours ben je de pineut. En als je een steen raakt, of iets anders scherps ben ik bang dat je de latex uit je haren moet wassen. Het zijn nl. erg dunne bandjes.

Arno

Bericht door Arno » di jan 04, 2005 12:26 pm

Okies, neig zo meer en meer naar de gewone Python Airlights met Eclipse. Scheelt nog altijd een dikke 100 gram t.o.v. UST banden en moet ook betrouwbaar zijn. Heb met Pythons niets dan goede ervaringen, ook met buitenlandse marathons.
Rijd in de winter wel met UST Pythons en kan dan in de lente switchen naar de gewone variant met Eclipse. Maybe midden in het seizoen vervangen als ze opgereden zijn en op die manier hoef ik maar 2 x per jaar die latexrommel te verwijderen, moet te doen zijn denk ik !

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » di jan 04, 2005 1:12 pm

Arno schreef:
Maybe midden in het seizoen vervangen als ze opgereden zijn en op die manier hoef ik maar 2 x per jaar die latexrommel te verwijderen, moet te doen zijn denk ik !

Die latex moet iedere 3-4 maanden bijgevuld worden, omdat deze dan hard geworden is. Als je dat nu zo uitkien, dat je dan precies je banden doet wissselen zit je nooit met die plakzooi. ;)

Arno

Bericht door Arno » di jan 04, 2005 2:49 pm

My thought ;D

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jan 04, 2005 8:01 pm

Ik heb de vorig jaar de cristalp uitgereden met Crossmax XL, Michelin Comp S Lite (geen UST) en Michelin C4 Latex binnenbandjes. Tot nu toe geen een keer lekgereden wat aardig knap is aangezien ik al vaak lek heb gereden met UST bandjes. Massa van een band en binnenband is respectievelijk 450 gr en 125 gr. Voorlopig blijf ik met deze setup rijden want dit bevalt mij zeer goed. Ik was verbaasd over de grip en lekbestendigheid en de rolweerstand. Persoonlijk vind ik die stans en eclipse maar een gedoe en erg duur in verhouding met een nieuw bandje. Het moet wel leuk blijven. Totaal heb ik 290 gr bespaard op een UST versie van Explorer (twee keer snakebites gehad) en racing ralph op mijn fiets. ;)

Bomber
Contacteer:

Bericht door Bomber » di jan 04, 2005 8:05 pm

Plaats reactie