Het grote Fat Chance topic

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Elevation12,000
Het grote Fat Chance topic

Bericht door Elevation12,000 » do dec 23, 2004 9:47 pm

Beste mensen,

Hierbij ontstaat dan 'Het grote Fat Chance topic'. - 8) - Lekker voer voor een ieder die mountainbiken een warm hart toedraagt en natuurlijk een aardige bron van informatie.

Veel plezier en posten maar die Fat's!

Allereerst wat artikelen uit diverse internationale magazine's.

In het June '94 nummer voelde de MBA crew een 'Team Violet Shock-a-Billy' aan de tand. Bij deze:

Afbeelding

2
3
4
5

In '95 maakte het Duitse 'Bike' een serie artikelen over 20 jaar mountainbike. Natuurlijk konden zij aan Chris niet voorbij gaan, vandaar wijdde men in het nummer van september uit over Fat Chance:

Afbeelding

2
3
4
5
6

De redactie van MBUK bezocht de 'Fat Chance factory' in '94. In hun Maart '94 uitgave schreven ze hierover:

Afbeelding

2
3
4

Altijd al je eigen titanium frame willen bouwen? Dit artikel uit MBA June '94 zou je een eind op weg moeten helpen:

Afbeelding

2
3
4
5
6
7

Hou je het toch liever bij staal? Uit hetvolgende artikel is zat te halen dat die opinie zou kunnen ondersteunen. Dit artikel uit MBUK gaat niet specifiek over Fat Chance, maar het bevat wel twee plaatjes van een werklijkwaar waanzinnige (tenminste als je het mij vraagt) Aquafade Yo! :-* :

Afbeelding

2
3
4
5

Je bent nu vast in de 'mood' om meer Aquafade te zien (uit MBUK):

Afbeelding

Vervolg
Grooot plaatje

Wie is nu Yo Eddy! :?

Dit is Yo Eddy! :

Afbeelding

Chris Chance en Yo Eddy! :

Afbeelding

Kijkje in de Fat Chance fabriek:
Fat Chance Factory Tour (filmpje, dus heb even geduld)
Met dank aan Andrew van YetiFan !

Fat Chance catalogi:
Fat Chance Unterlagen aus praehistorischer Zeit

First Flight's Fat's en Fat Chance 'timeline':
First Flight

blah blah blah ;)
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op zo nov 27, 2005 8:52 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Re:Het grote Fat Chance topic

Bericht door DeKerfs » do dec 23, 2004 10:05 pm

Mooi werk Elevation... :)

Zeg, tikkie offtopic vraag wellicht, maar heb jij misschien nog ergens meer foto"s van die starre vork van Chas Roberts??

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 23, 2004 10:12 pm

Erg gaaf filmpje ook! Dat kom je niet vaak tegen.

Het is toch redelijk goed te merken dat Fat in de hoogtij dagen toch een redelijke omvang had. Erg, erg leuk om te zien.

Chris heeft het helemaal gehad met de fietsenbizz... ik heb gehoord dat hij gescheiden is van zijn vrouw (welke nog steeds enkele Fat City Cycles eigendommen zou hebben, in de zin van namen e.d.) en Chris zou sportmasseur zijn geworden.... (??).

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 23, 2004 10:17 pm

Een Fat uit 1983... de oudste waarvan ik fotomateriaal heb momenteel;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 23, 2004 11:04 pm

En de cranks, want die liggen nu hier... ;)

Plons

Bericht door Plons » vr dec 24, 2004 6:57 am

Super lachen, hier is mijn oude team fiets :
http://gallery.consumerreview.com/webcr ... YO1(C).jpg

Clive en Dave "supastar" Hemming zaten in mijn team.

Hier staat wel degelijk dat het Clive zijn fiets is, maar dat was omdat dit de eerste fiets was die klaar was.

Aangezien Clive maar een dwerg is, kan je duidelijk zien dat deze fiets veul te groot is voor hem, maar ons team werd toen mede gesponsord door MBuk en het moest snel gaan.

Toch wel super grappig dat deze foto net op dp moet komen, ik heb het origineel artikel daarvan ook nog thuis liggen.

Let vooral op de suicide Onza pedalen, weinig daarmee om gevallen !

De vork werd vervangen door een SL Ti, maar die was door Boehmke nog niet opgestuurd toen.

Echt onvoorstelbaar, dit maakt mijn kerst weer goed ;D

hier is onze definitieve team fiets van dat jaar :
Afbeelding

Let ook ff op Dave"s helm, dat waren custom made Yo Eddy helmen by Bell, helaas maar één keer mogen dragen aangezien het team een Specialized contract had.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr dec 24, 2004 9:57 am

First off: RESIZEN die foto"s. Hou rekening met mensen met trage lijn of kleine monitor. Als je da ni wil: linken die handel. Allemaal op plons zijn rommelhok bijvoorbeeld

on topic: Fat Chance till the cows come home maar ik mag hopen dat niemand hier die Shock-a-billy gaat ophemelen.
Het Fat gedeelte zal wel okee geweest zijn, maar het AMP bit, amai.
Horst leitner mag dan een patent hebben op zijn draaipunt, das dan meteen zijn enige zinvolle bijdrage geweest aan all things mountainbike.

Ik heb een paar maand lang met n amp gereden en da was een voorbeeld hoe het niet moest. stijfheid was een ramp, je maakt sterkere frames met gekookte spagetti.
Het voelde allemaal niet vertrouwen-wekkend.
Ik was dan ook ni verbaasd toen ik head first in de lucht hing omdat die F1 vork onder me wegbrak.
Je moet trouwens naar een uurwerkmaker om lagertjes te vinden die zo klein zijn als op die AMP

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr dec 24, 2004 12:42 pm

Allemachtig, Elevation12,000 begint zich te profileren als Ueber-DeKerf ;D ;D Laat de dwergen dit niet horen...

Wel coole posts hoor ;D

Groeten, Lars

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr dec 24, 2004 7:23 pm

BF = DeJean schreef:
First off: RESIZEN die foto"s. Hou rekening met mensen met trage lijn of kleine monitor. Als je da ni wil: linken die handel. Allemaal op plons zijn rommelhok bijvoorbeeld

on topic: Fat Chance till the cows come home maar ik mag hopen dat niemand hier die Shock-a-billy gaat ophemelen.
Het Fat gedeelte zal wel okee geweest zijn, maar het AMP bit, amai.
Horst leitner mag dan een patent hebben op zijn draaipunt, das dan meteen zijn enige zinvolle bijdrage geweest aan all things mountainbike.

Ik heb een paar maand lang met n amp gereden en da was een voorbeeld hoe het niet moest. stijfheid was een ramp, je maakt sterkere frames met gekookte spagetti.
Het voelde allemaal niet vertrouwen-wekkend.
Ik was dan ook ni verbaasd toen ik head first in de lucht hing omdat die F1 vork onder me wegbrak.
Je moet trouwens naar een uurwerkmaker om lagertjes te vinden die zo klein zijn als op die AMP

Copy that BF... Ik heb ong. 1000km gereden op m"n AMP-DeKerf... en dat vond ik méér dan genoeg. Niet stijf, lagers inderdaad een probleem en ik had dan nog het geluk dat mn demper heel bleeft. Ook die stonden te boek als erg "flimsy" :? All said and done... Horst heeft inderdaad wél voor een revolutie gezorgt. Misschien was zijn uitvoering niet de beste, maar zijn ideeën wel ;) Nog steeds is de 4bar linkage met Horst Link in mijn optiek hét systeem dan van alle kanten de beste overall performance heeft....

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » vr dec 24, 2004 8:41 pm

De Lars Cuevas schreef:
Allemachtig, Elevation12,000 begint zich te profileren als Ueber-DeKerf ;D ;D Laat de dwergen dit niet horen...

Wel coole posts hoor ;D

Groeten, Lars

Idd Dekerfs mag wel oppassen, hij heeft concurentie. :D Erg geile fietsjes. Sommige zou ik best wel hier in m"n schuur willen hebben staan.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za dec 25, 2004 11:16 am

TheBigLJeweetwel schreef:
[
De Lars Cuevas schreef:

Wel coole posts hoor ;D

Groeten, Lars

Idd Dekerfs mag wel oppassen, hij heeft concurentie. :D Erg geile fietsjes. Sommige zou ik best wel hier in m"n schuur willen hebben staan.

Ik zie het niet als concurrentie... meer een kameraadschap van verstandige mensen :-*

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » za dec 25, 2004 11:32 am

[quote="DeKerf"s"]
[
TheBigLJeweetwel schreef:
[
De Lars Cuevas schreef:

Wel coole posts hoor ;D

Groeten, Lars

Ik zie het niet als concurrentie... meer een kameraadschap van verstandige mensen :-*
[/quote]

Ok dan. Wel zo gezellig voor je natuurlijk. Twee verstandige mensen zoals Dekerfs... anders ben je zo alleen he. Old skool Posers united. © 8)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » za dec 25, 2004 12:23 pm

Voor de echte f*t liefhebber: heb een folder uit "99 met de US retail pricing list nog in de originele enveloppe! :P
Ik wil hem graag opsturen naar een echte liefhebber die dus we op zijn minst nog zo"n frame in zijn bezit heeft, laat dat even duidelijk zijn.
Mail me vanaf 4 jan, daar ik nu naar Barcelona vertrek voor de start van Dakar.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za dec 25, 2004 3:11 pm

Bedankt een ieder voor de leuke plaatjes en dat het zo leuk opgepakt wordt. Natuurlijk kijk ik vol verwachting uit naar tests van Fat"s, bijvoorbeeld die van die groene "Buck Shaver".

@Dekerfs
mbt die Roberts vork: Ik sta op scherp en post zodra ik iets vind.

@Plons
Fijn dat jouw kerst ook weer goed is. Brute paintjob op die "Team Issue". Was hij in andere opzichten nog afwijkend van een "normale" Yo?

@TheBigLJeWeetWel
Huh, is er een wedstrijd dan? Mis ik iets. ;)

@EL PERRO
Ik werp me op als liefhebber, een volle mailbox ligt in het verschiet.

Wordt vervolgd, alleen nu even niet, want het is eerste kerstdag.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za dec 25, 2004 7:07 pm

@Elevation en anderen: Bedankt, Leesvoer!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za dec 25, 2004 7:20 pm

Ik heb van de post van Ninko de plaatjes als URL neergezet, wegens WEINIG te grote foto"s, foto"s uit 1e post wilde ik ook linken, maar wegens te lang bestand lukt me dat niet...

Dus als bevestiging van BF"s post: kleine foto"s of links boys...!! Hou het een beetje leesbaar!

Elevation12,000

De Team Chance

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 27, 2004 9:13 pm

De Team Chance is de Fat die zich toch wel duidelijk onderin de Fat Chance hiërarchie bevindt en wel met een tamelijk grote afstand ten opzichte van de rest van het gamma. Overigens valt er over te discussiëren of het überhaupt wel een Fat is, daar hij de naam niet eens draagt. :?

De 'Team Chance' was een instapper die slechts in Canada gevoerd werd. Het was een initiatief van de Canadese importeur en het ook het ontwerp kwam van diezelfde importeur. De Team Chance werd gebouwd in Japan uit Tange Prestige buizen. 'Echte' Fats werden in die jaren gebouwd in Sommerville, Massachusetts en waren uit True Temper buizen. Chris Chance is nooit enthousiast geweest over het 'Team Chance' project.

Onderstaande fiets werd op eBay aangeboden als zeer speciale 'one of a kind'. De werkelijkheid was echter dat het dus gewoon om een instapper ging waar er nog wel wat meer van rondrijden. Een rariteit is het echter wel daar er toch betrekkelijk weinig van zijn.

Kenners valt direct de talrijke details op die tamelijk on-Fat zijn.

Team Chance detailfoto 1:
Afbeelding
Ondermeer Tange Struts vork en geen 'FAT' op de onderbuis.

Ter vergelijking:
Afbeelding
Yo Eddy! vork. Ipv open bovenop (de plastic dopjes ontbraken op de Struts hierboven), vind je hier zowel links als rechts Yo Eddy! op de vorkpoten. De Yo Eddy! vork was er eerder als de Tange Struts. Deze laatste is geinspireerd op de Yo! vork. Tange verkreeg voor de bouw van zijn Struts van FAT de licentie. De Struts vond men op talloze bikes terug, bv die van American Eagle, Rocky, Orange...

Wederom een plaatje vd Yo Eddy! vork:
Afbeelding
Tussen twee haakjes: De kleur van deze Yo Eddy! werd genaamd 'Grellow', een samentrekking van 'Green' en 'Yellow'.

Wederom ter vergelijking:
Afbeelding
Op de Yo Eddy! -en andere 'echte' Fat's- ontbreekt 'FAT' niet op de onderbuis.

Team Chance detailfoto 2:
Afbeelding
Vergelijk deze foto met die van de Aquafade Yo! hierboven en zoek de verschillen. Een eenvoudige opgave. De zitbuis loopt nog een flink stuk door vanaf de intersectie met de bovenbuis.

Team Chance detailfoto 3:
Afbeelding
2 'Eyelets' had bv de Wicked ook, maar de horizontale uitvalpatten zijn toch echt niet 'des Fats'. Ook niet 'des Fats' is het ontbreken van de zo kenmerkende 'domed stays'. Op de foto hieronder zijn deze kogelvormige uiteinden aan de staande en liggende vork wel te zien. FAT's kwamen altijd met non taperered stays, d.w.z. stays met gelijk diameter over de gehele lengte, dit om extra stijfheid te winnen. De dome werd dan gebruikt om de overgang te maken naar de uitvalpat. In dit geval zie je ze op een Fat Chance Titanium :o :
Afbeelding

Verdere verschillen met 'echte' Fats zijn talrijk. Behalve het ontbreken vd de Fat-naam en het feit dat hij ver van het Fat-nest geboren is en gebouwd werd, zijn er dus nog al wat redenen om te betwisten of het hier om een echte Fat gaat.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op zo nov 27, 2005 8:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di dec 28, 2004 7:27 pm

Elevation: hoezeer ik je posts en de Fat foto"s waardeer, probeer je posts beperkt te houden en niet tig grote foto"s in je post te stoppen... Dan liever 1 foto en links naar de rest of zo...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 28, 2004 7:36 pm

OK.

Kan je een indicatie geven van wat aanvaarbaar is en wat niet (formaat foto/bestand)?

Vind zelf wel dat een hoop doorlinken een topic visueel minder aantrekkelijk maakt. Ik ben gek van plaatjes kijken :D

----
Edit: Ik heb mijn eerste post wat afgeslankt. ;)

Elevation12,000

FAT CHANCE Mag Scans Part II

Bericht door Elevation12,000 » wo dec 29, 2004 1:10 pm

Zwijmel weg bij het lezen van de volgende FAT artikelen:

Test Wicked FAT, MBA May87
Afbeelding
2
3
4
Cover

Test Fat Chance Titanium, MBA Jan95
Afbeelding
2
3
4
5
Cover

;)
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op ma nov 28, 2005 1:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo jan 05, 2005 6:19 pm

MTBR forummember rasadul uit Duitsland heeft de opbouw van zijn 10th Anniversary FAT afgerond. Is zeker geslaagd te noemen.

Afbeelding
'Headbadge' uit titanium. De vermelding 82-92 bovenaan staat voor 10 jaar mountainbikebouw door FAT. De 10th Anniversary is dus ter gelegenheid hiervan uitgebracht. Rechts beneden valt te lezen dat dit nr. 178 (oid) van in totaal 200 exemplaren is.

foto 2
Die vork is geen Yo Eddy! vork, maar een BigOneInch. De Yo!'s vorkpoten zijn 1/8 dikker dan die van de BOI die dus 1" meten. Voor de 10th wilde FAT gewichtsbesparing realiseren, vandaar.

foto 3
De geometrie van de 10th is gelijk aan die van de Yo Eddy!. Het frame is opgetrokken uit de lichtere True Temper OX3 Superlight buizen. Deze buizenset kwam er later ook voor de Yo Eddy! en de Wicked Lite.

foto 4
Paarse finishing tot in de finessen.

Opbouwen met 'Deutsche Gründlichkeit'.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op ma nov 28, 2005 1:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jan 06, 2005 7:05 am

Erg, erg netjes. Maar van Rasaldul had ik ook niet anders verwacht. Zéér puik exemplaar. Hopelijk gaat die vaak de mooie paden zien. Dit is zonde om alleen aan de muur te hangen....

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jan 07, 2005 11:28 am

Wat ik nog niet zag is de YO BETTY, het vrouwenmodel....en de Chris Cross, het cyclo crossding...

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jan 07, 2005 11:38 am

Wat ik hier niet onmiddelijk niet terugvind, maar toch wel erg leuk was/is, het gevoel voor humor die het FAT team in de fietsen stak. Het titanium frame had externe butts en een stickertje met pijltje naar de butt op het frame vermelde: FEEL MY BUTT! ;D

Plaats reactie