Re:Nieuw scheur ijzer....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
Nieuw scheur ijzer....

Bericht door DeKerfs » za dec 18, 2004 8:38 pm

Uh.. oeps, ik lieg :-[

Het is namelijk niet nieuw.... en niet van ijzer...

Afgelopen week een tipje van vriend Hubert, aka ChrisSS, gekregen over een Bontrager Ti Lite die ergens voor weinig zou staan......

Altijd leuk zo"n Bontrager, al heb ik eigenlijk al genoeg frames (al hoewel...). Toch even e.e.a. onderzocht en het bewuste frame hoefde eigenlijk niets op te brengen. Dus vandaar dat ik vandaag even een ritje naar het "verre" oosten heb gemaakt om wat grijs metaal op te halen;

Afbeelding

Afbeelding

Op dat niet "ijzer" en niet "nieuw" na, klopte de titel wel volledig. De reden dat dit frame niet veel meer op hoefde te brengen was namelijk:

Afbeelding

Dit is dus m"n tweede Bontrager frame.. en de tweede Bontrager die ik heb mét een scheur ;) Wat is dat toch!? In het verleden moet 1 van de 2 eigenaren dit frame gebruikt hebben met een veel te korte zadelpen. Een andere verklaring voor deze breuk kan ik niet geven. Opzich allemaal niet zo heel erg, want het mooie van titanium is dus dat het net als staal gewoon te repareren is. Zij het iet wat lastiger dan bij staal, is het goed te doen. Kan helaas daarvoor wel alleen terecht bij een select aantal mensen, waarbij staal de keuze wat breder is.

De mogelijkheid van het repareren en de vraagprijs deed mij toch besluiten deze ook maar "op stock" te leggen hier thuis. Komt wel een keer in aanmerking voor een restauratie, waarna we hem nog een mooi leven kunnen gaan geven. Voorlopig prijkt hij als decoratie op m"n slaapkamer.

De Bontrager Ti Lite kwam in "95 mondjes maat in productie en bleef leverbaar tot het stilzetten van de frame-productie van Bontrager eind "98. Daarbij dient wel gezegd te worden dat de Ti Lite met zijn toenmalige frame-only prijs van maar liefst 3899 duitse marken, nou niet echt een hot-seller was. Mijn vermoeden is dat dit er één is van het eerste uur (canti kabel geleiding op wishbone). Een nadere bestudering van het framenummer zal wellicht meer details aan het licht brengen.

Hij is opgetrokken uit 3al/2.5 titanium en werd gelast door Sandvik Titanium Sports in Washington, wat nu Titanium Sports Technology (www.titaniumsports.com). Zij waren het ook die o.a. de titanium frames van GT (Xizang), Diamond Back, Kona en Yeti produceerden.

De afwerking is erg netjes, wat we eigenlijk ook wel van Sandvik gewend waren. De buisdiameters doen mij vermoeden dat dit frame niet het meest comfortabele titanium frame is wat er is, maar dat zullen we nog wel een keer ondervinden.

"Helaas" is de fiets voorzien van een geometrie die aangepast is voor een (gedverdemme!) geveerde vork.... Ook daar moeten we tegen die tijd iets leuks voor zien te verzinnen. Ik denk aan een starre vork met rechte, taps toelopende vorkpoten. Dat doet het volgens mij wel goed in dit frame.

cHoc

Bericht door cHoc » za dec 18, 2004 11:13 pm

Holy Chromoly! eeuh Titania! ;)

je weet toch ook altijd weer de krenten van de pap te scheiden. :o :o :o

Big T

Bericht door Big T » zo dec 19, 2004 1:34 pm

Mooi frame absoluut. Wat ik me afvraag is waarom die las er in eerste instantie zit? Waarom is er een aparte "lug" toegepast? De buizen van de staande achtervork en de bovenbuis kunnen toch ook rechtstreeks op de zadelpenbuis worden gelast? Dat scheelt weer een verzwakking.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 19, 2004 1:59 pm

Een oranje Race (geen Lite, want daar ga ik niet extra voor betalen) was vroeger wel één van mijn favorieten. Lekker sterk, niet al te aso geprijst en natuurlijk Cool 8) Wel een fiets voor iem. met een net iets andere attitude dan een Yeti of Miyata rijder en die attitude had ik toch niet helemaal. De wel erg dunne buisjes waren voor mij in esthetisch opzicht nog maar nauwelijks acceptabel. Ondanks fragile optiek stond de Bonty wel te boek als bijzonder degelijk, welhaast "onverwoestbaar". Dat dit laatste natuurlijk een illusie is bewijst Jeroen met zijn RaceLite en nu weer deze TiLite. Alles kan stuk. :(

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo dec 19, 2004 2:36 pm

Doe je leuk DK, als ik nog een keer een stalen/tita frame zoek contacteer ik je wel even!

Rinse

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 19, 2004 3:34 pm

mwoah, ik vind je staalverzameling indrukwekkender/mooier.

dussssss©

Sven

Bericht door Sven » zo dec 19, 2004 3:42 pm

Sjiek... vooral die achtervork is liked by me...
Alleen blijft mijn vraag bij iedere aankoop van jou, hoe krijg je et voor elkaar? Ik bedoel, ga je deze, net als je vorig frame, ook weer opbouwen?

Achja, nice...

jojo

Bericht door jojo » zo dec 19, 2004 4:04 pm

Wat zijn dat eigelijk voor 2 dingetjes op de liggende achtervork, vlak bij de bracket??

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo dec 19, 2004 4:14 pm

u-brake montage gok ik?

Hij is mooi!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 19, 2004 5:04 pm

jojo schreef:
Wat zijn dat eigelijk voor 2 dingetjes op de liggende achtervork, vlak bij de bracket??

Ik wil voor niemand spreken maar dat zijn nokjes voor de anti-chainsuck plaatjes. Op de foto hieronder zie je er nog net een gemonteerd. In dit geval niet op een Bonty maar op een Yo Eddy (de mijne :-* ).

Afbeelding

Nogmaals een puik concept zo"n Bonty - heel veel respect voor! Naast voor mij kleine zwakten in de optiek was er trouwens nog een grond waarom een Bonty bij mij überhaupt nooit op de "shortlist" kon belanden: Ze kwamen met 74° zithoek. Tegenwoordig zou ik daar mee kunnen leven, maar destijds was er dus geen RaceFace XY of een andere pen met voldoende "setback". Zo jammer :(

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 19, 2004 5:05 pm

Xircuit™ schreef:
u-brake montage gok ik?

Neen, zeker geen U-brake nokken. Ze zitten enkel aan 1 zijde. Daarbij had Keith het niet zo op U brakes, omdat die vaak inderdaad onder bij het bracket geplaatst werden en juist de veroorzaker waren van een hoop chain-suck problemen. Het zijn draadbusjes waar je een RVS plaatje tegen aan monteerd als anti-chain-suck device. Die ontbreekt en dus zijn er wel degelijk sporen te vinden van de ketting. Jammer, maar dat fixxen we ook wel weer.

De extra lasnaad die op de zitbuis zit, verraad dat de zitbuis dus niet uit 1 geheel is. Deze constructie werd en word nog steeds door een aantal framebouwers toegepast. Het bovenste deel van de zitbuis is dus een iets dikker stuk buis, waardoor hij ter plaatsen van de bovenbuis en achterbrug extra sterk is en men een iets lichtere zitbuis kan toepassen, zonder met krachten in gevaar te komen. Deze details vind je dus ook terug bij o.a. Ritchey"s, Potts, Ibis, Fat Chance en bij de WTB Phoenix en bij de DeKerf frames, waar Chris juist weer een "lug" toe pastte (zoals Ritchey, Potts, etc.) om het geheel daar sterker te maken.

WTB Phoenix SE;

Afbeelding

DeKerf Mountain (hier is het dus een stuk buis die óver de zitbuis gesoldeert wordt);

Afbeelding

Helaas zijn de, of is 1 van de vorige eigenaren er niet al te zachtzinning mee omgegaan. Bewijs vinden we dus in dat chainsuck-plaatje dat ontbreekt en het feit dat hij gescheurd is. Dat is geheel 100% door menselijke toe doen gebeurd.

Dus mensen; zie dit frame, als mede mijn RaceLite OR als levende voorbeelden wat er kan gebeuren als je a) een te korte zadelpen monteerd (zie deze Ti Lite) en/of b) een te kleine diameter zadelpen in je frame zet (zie RaceLite).

Scheur in de zitbuis van de RaceLite OR;

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 19, 2004 5:08 pm

Elevation12,000 schreef:
Nogmaals een puik concept zo"n Bonty - heel veel respect voor! Naast voor mij kleine zwakten in de optiek was er trouwens nog een grond waarom een Bonty bij mij überhaupt nooit op de "shortlist" kon belanden: Ze kwamen met 74° zithoek. Tegenwoordig zou ik daar mee kunnen leven, maar destijds was er dus geen RaceFace XY of een andere pen met voldoende "setback". Zo jammer :(

Ik moet je eerlijkheidshalve ook bekennen dat dat ook niet mijn keuze zou zijn, indien ik een frame zou tekenen. Door deze steile zithoek kwam er meer druk op het voorwiel te staan. Daarbij is het een feit dat de fietsen uit die periode erg "op de voorkant" gereden werden. Bontragers gaan daar tamelijk ver in. Persoonlijk licht mijn idee eerder een tikkie de andere kant uit. Ik ben momenteel bezig om mijn RaceLite OR "even" op te bouwen om te kijken of mijn ideeën voor de definitieve opbouw haalbaar zijn, en hoe de Bonty zich dus houdt. Ze zijn erg steil gebouwd, dus het zal zeker wennen worden....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 19, 2004 5:14 pm

Elevation12,000 schreef:
[
jojo schreef:

Ik wil voor niemand spreken maar dat zijn nokjes voor de anti-chainsuck plaatjes. Op de foto hieronder zie je er nog net een gemonteerd. In dit geval niet op een Bonty maar op een Yo Eddy (de mijne :-* ).

http://gallery.consumerreview.com/webcr ... dy8(C).jpg

Hier de versie van DeKerf, onder aan mijn "96 Generation.

Afbeelding

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 19, 2004 5:34 pm

De extra lasnaad die op de zitbuis zit, verraad dat de zitbuis dus niet uit 1 geheel is. Deze constructie werd en word nog steeds door een aantal framebouwers toegepast. Het bovenste deel van de zitbuis is dus een iets dikker stuk buis, waardoor hij ter plaatsen van de bovenbuis en achterbrug extra sterk is en men een iets lichtere zitbuis kan toepassen, zonder met krachten in gevaar te komen. Deze details vind je dus ook terug bij o.a. Ritchey"s, Potts, Ibis, Fat Chance en bij de WTB Phoenix en bij de DeKerf frames, waar Chris juist weer een "lug" toe pastte (zoals Ritchey, Potts, etc.) om het geheel daar sterker te maken.
Leuk om in dit kader wat plaatjes van Chris Chance zijn methode van "external butting" te laten zien:

Afbeelding
Zie hier de onderbuis...

Afbeelding
..en hier de chainstays.

Beide plaatjes zijn van een werkelijkwaar goddelijke Fat Chance Titanium (helaas niet de mijne :"( ).

Heb trouwens thuis nog ergens en foldertje van Bontrager liggen. Scan ik nog wel in.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 19, 2004 5:55 pm

Makker van me had zo"n Fat Chance tot voor kort. Erg bijzonder om de methode van Chris Chance te zien inderdaad. In die tijd was het haast onmogelijk en onbetaalbaar een titanium buis goed te "butten". De methode die Chris gebruikte was er één... een andere die o.a. Steve Potts gebruikte voor bijv. de Koski Trailmaster en de WTB Phoenix Ti, was het simpel weg "afdraaien" van de buizen in een draaibank....

Overigens is de foto hierboven van een latere Ti Chance.. deze lasnaden zien er nog aardig uit, maar de eersten uit de originele Fat werkplaats waren gewoon ronduit lelijk gelast.

Way off-topic; leuk te weten is dat Chris aanvankelijk helemaal niets van het grijze materiaal wou weten... Hij zag er niets in, terwijl een aantal werknemers van hem dat wel zagen. Omdat ze Chris niet zo ver kregen iets er mee te doen, besloten enkele Fat medewerkers voor zich zelf te beginnen... Dat werd dus Merlin Metalworks... ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 19, 2004 6:27 pm

[quote="DeKerf"s"]
Way off-topic; leuk te weten is dat Chris aanvankelijk helemaal niets van het grijze materiaal wou weten... Hij zag er niets in, terwijl een aantal werknemers van hem dat wel zagen. Omdat ze Chris niet zo ver kregen iets er mee te doen, besloten enkele Fat medewerkers voor zich zelf te beginnen... Dat werd dus Merlin Metalworks... ;)
[/quote]

Chris Chance pakte het inderdaad vrij laat op ja. Chris is een beetje star soms. Niet geheel ten onrechte, want niet alles wat nieuw is altijd beter, toch? Chris heeft veel op zijn naam staan, maar bleef toch eigenlijk altijd wel een staalman. Titanium leidde tot swabberbakken meende hij. Zijn eigen Titanium Fat hebben ze zover doorontwikkeld totdat dat eruit was. Althans dat zegt men, want ik heb er zelf nooit een bereden.

Chris was niet alleen een staalman, hij was ook een hardtail man. Chris liep dus ook niet voorop in de achterveringwedloop. Ook dit niet geheel ten onrechte want er is toen zat rotzooi geproduceerd. Pas toen de AMP achterbouw er kwam stroomde hij in met een aangepaste variant daarop.

BTW "off topic" ben je natuurlijk nooit als je over Fat praat. Kijk alleen al naar de "spin off" die die kerel gegenereerd heeft. ;D

Ninko

Bericht door Ninko » zo dec 19, 2004 9:45 pm

[quote="D"n Helle"]
Sjiek... vooral die achtervork is liked by me...
Alleen blijft mijn vraag bij iedere aankoop van jou, hoe krijg je et voor elkaar? Ik bedoel, ga je deze, net als je vorig frame, ook weer opbouwen?

Achja, nice...
[/quote]

Hehe, hoezo:"OOK opbouwen??":D:D:D

Maar wel mooi framepje jeroen, alleen jammer van die scheur, maar dat weet je vast wel een keertje te fixen?

Ninko

Pimiento

Bericht door Pimiento » zo dec 19, 2004 11:10 pm

Altijd leuk zo"n Bontrager, al heb ik eigenlijk al genoeg frames (al hoewel...).

Copy and paste that! Hoezo, understatement van de week? ;)

Jeroen, tis weer een beauty, mooi verhaal, mooie foto"s, mooi frame...the usual!

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di dec 21, 2004 10:13 am

wat staat er nu zoal in de garage van Mr deKerfs?
ik onthield
-bullitt
-wtb
-DeKerf Generation
-DeKerf nogiets
-deze Bontrager

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di dec 21, 2004 12:52 pm

Elevation12,000 schreef:
Afbeelding

Doet u mij eens meer plaatjes van dit fraam!

Ik zou bijna zeggen, tis mijn maat, voor hoeveel ga je erover denken om em weg te doen?

Tijd voor een serieuze classic meeting in het voorjaar

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 21, 2004 1:25 pm

Steelboy,

Ik wil Jeroen"s topic niet overladen met FAT foto"s, dus maak wel een nieuw topic aan.

Of hij te koop is? Euhm, ruilen tegen een "Classic" Saab 900 T16S in rood of zwart. Met schuifdak en Abbott ombouw aub. Even serieus: Nee, ik heb niet de intentie hem van de hand te doen.

Een "Classic meeting" zou leuk zijn.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di dec 21, 2004 1:33 pm

[quote="DeKerf"s"]

Afgelopen week een tipje van vriend Hubert, aka ChrisSS, gekregen over een Bontrager Ti Lite die ergens voor weinig zou staan......

[/quote]

Ik zie de bonus aan het eind van het jaar graag tegemoed ! ;)

Hubert

Pimiento

Bericht door Pimiento » di dec 21, 2004 1:38 pm

BF = DeJean schreef:
ik onthield
-bullitt
-wtb
-DeKerf Generation
-DeKerf nogiets
-deze Bontrager

- Breezer SS
- nog een Bontrager

Samen komen we er wel!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di dec 21, 2004 1:50 pm

Daar is maar 1 echt antwoord op mogelijk: TEVEEL!!!

-SC Drangheckler
-WTB Phoenix
-DeKerf Generation
-DeKerf Team SL
-DeKerf fully
-Bontrager Titanium
-Bonty Race (lite?)
-Breezer SS
-Dwergformaat WTB Phoenix
-DeKerf team / zonne grune
-Balance alusjarrel
-Ritchey jaren 80 frame Commando?