Re:Kortingen

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo dec 15, 2004 6:00 pm

Toekan! schreef:
Als zelf fietsen verkoopt, weet je ook wel dat de marge op een Cannondale shirtje in verhouding hetzelfde is als een Cannondale fiets.

Hier zet ik toch echt mijn vraagtekens bij ! Weet niet wat jouw gedachte hierachter is .......... Jouw verhaal over in- en verkooprijs vat ik ook niet helemaal ........... ;)

Exar

Bericht door Exar » wo dec 15, 2004 6:58 pm

Niet helemaal of helemaal niet? Anders wil ik het ook nog wel proberen uit te leggen...

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo dec 15, 2004 7:28 pm

Toekan! schreef:

Als ik het goed begrijp worden hier 2 soorten marges door elkaar gehaald, namelijk de marge als zijnde de winst en de marge als zijnde de verkoopprijs-(inkoopprijs+btw). Belangrijk is om die uit elkaar te houden, want in de verkoopprijs-(inkoopprijs+btw) zitten natuurlijk nog niet de kosten (arbeid&service, transport e.d.) bij.

Hmmm, niet helemaal waar, als je tenminste doelt op mijn vergelijking.

De 3% marge van de branches die ik noemde zijn inderdaad netto marges, dus na verrekening met de kosten.
Echter, als er in de fietsbranche door een van Herwerden 12,5 % korting gegeven kan worden wanneer er afgezien wordt van service dan hoef ik jou niet voor te rekenen dat de marge dus meer dan 4 x zo groot is in vergelijking met supermarkten...
Waarschijnlijk is de marge na kosten nog altijd ruim 20%...

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » wo dec 15, 2004 10:53 pm

Als je de marges in de fietsindustrie weet wordt deze topic toch zo grappig. Iedereen heeft een mening en weet het beter, en de mensen die het weten vanuit werk of wat ook zeggen lekker niks. Dus blijft iedereen speculeren, lachen.

Aan de andere kant wordt niemand ooit eens moe van het korting-topic-ding-wat-altijd-wel-ergens-opduikt?

Snappen jullie zelf eigenlijk wel het idiote aan de kortingsdrang van de consumenten? "Meneer ik wil deze -vul hier zelf een woord in- hebben, maar niet voor deze prijs. Past u het even aan?"
Ik ging naar de tandarts vandaag, als ik twee vullingen neem, krijg ik dan korting? Je neemt een taxi en aan het einde van de rit zeg je, ik betaal gewoon de helft goed? Tuurlijk zegt die man dan en rijdt je over als je wegloopt.
Nou, dan verwacht ik morgen ofzo de passage dat niemand verplicht is korting te geven en dat het blablabla. Zal ik anders even de vorige topic knippen en plakken? Spaart weer slijtage op je toetsenbord.

Leer toch eens dat spullen een prijs hebben.

Zand er over

Bericht door Zand er over » do dec 16, 2004 12:10 am

Kortingen vind ik Prima !!!

Alleen de mensen die nu zeuren over kortingen zijn de zelfde die in andere topics weer zeiken dat de LBS zo weining mooie bikes heeft staan.. JA gek he, hij verkoopt ze namelijk niet meer omdat je altijd op zoek bent naar de goedkoopste en dus nooit bij je LBS komt kopen.....

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » do dec 16, 2004 12:26 am

brute_agrarier schreef:Leer toch eens dat spullen een prijs hebben.

Ja!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do dec 16, 2004 8:01 am

brute_agrarier schreef:

Grappig, denk jij nou echt dat de fietsenhandelaar zelf zomaar akkoord gaat met ale inkoopprijzen van zijn leveranciers?
Als dat zo is dan is hij gek ...

Waarom mag een handelaar wel over de prijs praten met zijn leveranciers en een particulier niet met zijn winkel (ook gewoon leverancier) praten over de prijs?

leg me dat eens uit :)

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » do dec 16, 2004 9:52 am

Grappig, denk jij nou echt dat de fietsenhandelaar zelf zomaar akkoord gaat met ale inkoopprijzen van zijn leveranciers?

Ik weet heel goed hoe de fietsenbusiness werkt, neem dat maar aan.
Waarom mag een handelaar wel over de prijs praten met zijn leveranciers en een particulier niet met zijn winkel (ook gewoon leverancier) praten over de prijs?

Waar het verschil inzit is dat een LBS pas korting krijgt bij een bepaald genomen risico in inkoopgrootte. Simpel toch, je krijgt korting als je overdozen of grotere aantallen besteld, die prijs krijg jij waarschijnlijk wel door berekend. Nou, dan heeft de LBS het goed gedaan en bij jij ook een beetje blij.
Andere kant, jij komt voor een standaard fiets van merk Y. Je koopt 1 fiets, heb jij dan een korting verdiend? Je komt vaker en koopt [font=Verdana]AL[/font] je spulletjes bij de LBS dan zal je op een gegeven moment wel korting krijgen. Nou mag je zelf invullen waarom je dan wel een korting zou krijgen. Zal ik het daarna weer verder uitleggen.

Korting is niet standaard, een aantal consumenten wil gewoon altijd alles hebben. korting en service, die dingen houden verband met elkaar. Best logisch toch? Je kunt niet altijd alles hebben en je zult een keuze moeten maken. En houd toch eens op met dat openen van die topics over korting.

coccobill

Bericht door coccobill » do dec 16, 2004 11:33 am

Wat kan helpen in de onderhandeling is beetje rondneuzen bij ander zaken en prijzen te bekijken. Als je ergens anders de fiets goedkoper ziet dan sta je sterk in de onderhandelingen.
Ik vind het flauwekul dat je niet kan/mag/moet afdingen op een fiets. Er zit marge op, hoeveel weet ik niet maar als ik zie hoe makkelijk er 10% af gaat van de prijs lijkt het me behoorlijk wat.

als je geen korting wil omdat je vindt dat de LBS ook zijn/haar 5 bloedjes van kinderen moet voeden, ook fine zou ik zeggen. Vraag het dan niet.

C.

Pimiento

Bericht door Pimiento » do dec 16, 2004 12:01 pm

Even over die trend van het shoppen bij discounts, en dat slecht zou zijn voor de branche: Dat is natuurlijk iets wat de branche zelf in de hand heeft. Wanneer er 1500 zaken failliet gaan, ligt dit niet aan het feit dat die discounters zulke kl**tzakken zijn, maar aan het feit dat die 1500 handelaren slecht ondernomen hebben.

Als je wil overleven in een markt, zul je je aan moeten passen aan die markt. Bij ons in de omgeving zitten een tiental handelaren. Geen van deze handelaren gunt de ander het licht in de ogen (de kleine kruideniersmentaliteit). Wanneer ze elkaar eens zouden zien als collega"s ipv concurrenten, zou de levensvatbaarheid van deze zaken al een stuk groter zijn. Het tijdperk van de schaalvergroting brengt nu eenmaal met zich mee dat je het als kleine handelaar op de hoek niet meer redt, en dat is in meerdere branches het geval (bv het verzekeringswezen). De klientjes zullen het nooit van de groten winnen, zolang ze elkaar met de nek blijven aankijken.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do dec 16, 2004 12:11 pm

En daarbij zie k nog genoeg "gewone"fietszaken waar de omzet en de winsten hoog zijn! :)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do dec 16, 2004 1:43 pm

msxx schreef:
[
brute_agrarier schreef:

Als dat zo is dan is hij gek ...

Meer marge meneer de fietsenhandelaar? Geen probleem.

Als je er nog eens 100 afneemt!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do dec 16, 2004 6:42 pm

brute_agrarier schreef:

Ik weet heel goed hoe de fietsenbusiness werkt, neem dat maar aan.

. En houd toch eens op met dat openen van die topics over korting.

Wederom grappig, je bent een heel relaas aan het typen als reaktie op mij en vervolgens heb je het over openen van een topic, moet je bij iemand anders zijn :)

Nog een opmerking:
Ik verlang geen service van een LBS, doe alles zelf dus het enige waar ik hem voor nodig heb is voor "dozen schuiven" :)

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » do dec 16, 2004 9:38 pm

Als je nou iets beter zou quoten trok je het misschien minder uit verband. By the way, begrijpend lezen is ook niet je sterkste punt geloof ik?

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » do dec 16, 2004 10:48 pm

Grappig dat veel mensen niet zien dat de fietsen in 2005 juist goedkoper zijn geworden met zelfs betere afmontages!

Wij geven vrijwel geen korting en als we uitleggen dat er nog diverse servicebeurten bijzitten, een fietsmeting van Bikefitting twv 30 euro, opbouw naar keuze qua banden, stuurpen/bocht etc(uiteraard wel normaal qua prijsstelling anders een extra bedrag bespreken), zadel omruilen binnen korte tijd en natuurlijk een goede proefrit om zeker van de zaak te worden.
Ik denk dat zeker in de toekomst de service van een winkel een belangrijk deel gaat worden, de snelheid waarmee maar ook de vakkundigheid van het uitgevoerde. Dus bij deze wil ik de topic omdopen naar: Korting is uit, SERVICE is da way to go!

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr dec 17, 2004 10:07 am

Zolang Nederland bestaat zullen er altijd handelaren bestaan. Het zit in onze genen om te onderhandelen over de prijs en wat is er in hemelsnaam mis mee. Ik snap die mensen niet die zeggen dat korting en onderhandelen uit is en fout is. Onze economie draaid toch ook op het onderhandelen over prijzen en dan met name bedrijven want de gemiddelde consument durft het niet eens te vragen. Als je het niet vraagt krijg je het ook niet. Volgens mij hebben sommige mensen hier ook nog nooit van offerte aanvragen gehoord want dat is op mijn werk een dagelijks ritueel. En ja dat is onderhandelen over de prijs. Als bedrijf kan je beter wat verkopen dat niets verkopen, laat dat duidelijk zijn. Als je dat niet snapt kan je meteen inpakken. Ik krijg het zelfs voor elkaar bij de mediamarkt 50 euro van een actiemodel notebook af te halen. Dat steek je mooi in je broekzak. Msxx heeft het helemaal goed met wat die zegt over waarom een handelaar wel over de prijs kan praten met zijn leveranciers en een particulier niet met zijn winkel (ook gewoon leverancier) wat nutuurlijk de omgekeerde wereld is. Ik heb toch niks met de fabriek te maken, ik heb wat te maken met de directe leverancier. Het kan mij helemaal niets schelen hoeveel cannondales een dealer per jaar moet verkopen om nog dealer te blijven.
Ik denk dat tegenwoordig de consument veel meer prijsbewuster is geworden en dat komt natuurlijk door het internet en de slechte tijden. Men wil nou eenmaal waar voor hun geld.
Zo dat is eruit ;D

Laurens

Bericht door Laurens » vr dec 17, 2004 6:25 pm

Leerink schreef:
..lang verhaal..

hier word de waarheid verkondigd ipv "Korting is uit, SERVICE is da way to go!". Geef mij maar korting ipv service, service bij 99 van de 100 bedrijven zuigt toch. Daarnaast moet je er toch van uit gaan dat je kwaliteit koopt en geen fiets die om de aantal weken weer naar de winkel moet?

Eigenlijk zouden ze de hierboevn besproken optie. Te weten, of 12,5 % korting, of service, bij elke lbs moeten hebben. Hoe meer keuzes je hebt hoe beter..:)

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » vr dec 17, 2004 9:14 pm

Er zijn ook tal van mensen die niet weten hoe een rem of derailleur werkt en die zijn er toch echt bij gebaat om die service te krijgen die ze willen. Dat er zoveel winkels zijn waar de service zuigt weet ik ook maar die geven dan ook meer korting over het algemeen. En korting vragen doet niet iedereen overal...ik zelf bijvoorbeeld nooit bij de supermarkt hoewel ik daar in een jaar tijd waarschijnlijk net zoveel uitgeef als aan fietsdelen.
Wat betreft de korting op een demo bij mediamarkt: ik moest eens een monitor hebben voor de pc, dus ik naar mediamarkt. Er stonden ook een aantal demo"s die goedkoper wegmochten dus ik even navragen wat er zoal aan was en wat de staat was. Ten eerste zonder doos en beperkte garantie omdat ze gebruikt waren. Ah, en hoelang gebruikt? Mja, eh...ongeveer een half jaar. Ah zo ja. En hoelang of hoevaak in die zes maanden dan? Ow ehm, elke dag van openingstijd tot sluitingstijd. Ah juist ja, nee dank u.
:-X
De prijs was toch nog altijd 275 euro (van 395,=). Ik ben dus even verder gaan kijken en kwam bij Polectro uit. Wat staat daar? Juist, dezelfde monitor maar dan nieuw in doos en met volle garantie voor de prijs van 175 euro. En niet 1 doosje maar wel 20 dus niet een laatste modelletje wat er uit mocht maar gewoon een goede aktie. Verouderd model natuurlijk maar voor mij gewoon nieuw. Ik weet niet hoe het met je aankoop is gegaan maar ik hoop het beste voor je...

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 17, 2004 9:47 pm

Grobbebol schreef:
Er zijn ook tal van mensen die niet weten hoe een rem of derailleur werkt en die zijn er toch echt bij gebaat om die service te krijgen die ze willen. Dat er zoveel winkels zijn waar de service zuigt weet ik ook maar die geven dan ook meer korting over het algemeen. En korting vragen doet niet iedereen overal...ik zelf bijvoorbeeld nooit bij de supermarkt hoewel ik daar in een jaar tijd waarschijnlijk net zoveel uitgeef als aan fietsdelen.
Wat betreft de korting op een demo bij mediamarkt: ik moest eens een monitor hebben voor de pc, dus ik naar mediamarkt. Er stonden ook een aantal demo"s die goedkoper wegmochten dus ik even navragen wat er zoal aan was en wat de staat was. Ten eerste zonder doos en beperkte garantie omdat ze gebruikt waren. Ah, en hoelang gebruikt? Mja, eh...ongeveer een half jaar. Ah zo ja. En hoelang of hoevaak in die zes maanden dan? Ow ehm, elke dag van openingstijd tot sluitingstijd. Ah juist ja, nee dank u.
:-X
De prijs was toch nog altijd 275 euro (van 395,=). Ik ben dus even verder gaan kijken en kwam bij Polectro uit. Wat staat daar? Juist, dezelfde monitor maar dan nieuw in doos en met volle garantie voor de prijs van 175 euro. En niet 1 doosje maar wel 20 dus niet een laatste modelletje wat er uit mocht maar gewoon een goede aktie. Verouderd model natuurlijk maar voor mij gewoon nieuw. Ik weet niet hoe het met je aankoop is gegaan maar ik hoop het beste voor je...

Op zich heb je daar helemaal gelijk in

Over je verhaal van de mediamarkt: Leerink heeft het over een actiemodel (dus iets wat in een krantje staat) en niet per definitie een demo ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 19, 2004 12:23 pm

Het was zeker geen demo model hoor. En ik kan zelfs zeggen dat ik achteraf nog te duur uit was want ergens anders was die Acer laptop nog weer 20 euro goedkoper ;D. Het kwam ook niet uit mijn portemonee maar van een neef Mediamarkt is ook niet de goedkoopste maar de meeste mensen denken van wel. Ze zijn zo overrompelend met hun reclames en acties dat je er wel naartoe getrokken wordt. Over de service hoor je nare verhalen maar ik ben er altijd goed geholpen.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » ma dec 20, 2004 11:53 am

Leerink schreef:
Het was zeker geen demo model hoor. En ik kan zelfs zeggen dat ik achteraf nog te duur uit was want ergens anders was die Acer laptop nog weer 20 euro goedkoper ;D. Het kwam ook niet uit mijn portemonee maar van een neef Mediamarkt is ook niet de goedkoopste maar de meeste mensen denken van wel. Ze zijn zo overrompelend met hun reclames en acties dat je er wel naartoe getrokken wordt. Over de service hoor je nare verhalen maar ik ben er altijd goed geholpen.

sorry, begreep ik even verkeerd dus maar helaas ben je toch nog duurder uit...

nuppilup

Bericht door nuppilup » di dec 21, 2004 1:37 am

Grobbebol schreef:
Grappig dat veel mensen niet zien dat de fietsen in 2005 juist goedkoper zijn geworden met zelfs betere afmontages!

Wij geven vrijwel geen korting en als we uitleggen dat er nog diverse servicebeurten bijzitten, een fietsmeting van Bikefitting twv 30 euro, opbouw naar keuze qua banden, stuurpen/bocht etc(uiteraard wel normaal qua prijsstelling anders een extra bedrag bespreken), zadel omruilen binnen korte tijd en natuurlijk een goede proefrit om zeker van de zaak te worden.
Ik denk dat zeker in de toekomst de service van een winkel een belangrijk deel gaat worden, de snelheid waarmee maar ook de vakkundigheid van het uitgevoerde. Dus bij deze wil ik de topic omdopen naar: Korting is uit, SERVICE is da way to go!

Ach, laat ik het hopen voor je. Ik denk dat je echter geen Nostradamus hoeft te heten om te kunnen voorspellen wat de vergrote Europese marktwerking voor ons aller LBS-en in het verschiet heeft. Bij de Oosterburen hebben ze het gelukkig allang begrepen. Daar koppelt men eenvoudigweg voorbeeldige service aan hele scherpe prijzen. Niet gek dat ik steeds vaker Duitse aanbieders van allerlei produkten zich zie richten op de veel te dure Nederlandse markt. Als ik alleen al zie wat ik daar het afgelopen jaar heb gekocht: Motoronderdelen - Hifi - writable DVD"s en CD"s - fietsonderdelen - etc etc. Voor vele duizenden euroo"s de virtuele grens over. Virtueel ja. Alleen de taal is nog weleens verschillend. De markt is allang Europees. En daar maak ik graag, en steeds meer gebruik van.

BLRacing

Bericht door BLRacing » di dec 21, 2004 9:45 am

Yes inderdaad. Langleve de Europa, voorlopig altans. Ik heb laatst ook 150 lege dvd"s in duitsland besteld voor mijn collega"s en familie omdat de prijzen daar gewoon veel lager liggen (en je betaald die thuiskopie vergoeding niet want mijns inziens een ridicule regel is). Binnenkort kan ik weer een bestelling doen want we zijn al weer bijna opgebrand ;D.

Plaats reactie