spreekt er iemand japans?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BF = DeJean
Forumbeheerder
spreekt er iemand japans?

Bericht door BF = DeJean » ma dec 13, 2004 1:32 pm

dan kan die deze pagina vertalen van Honda, waarin ze hunne gearbox uitleggen.
Hoewel de plaatjes ook al veel duidelijk maken
http://www.honda.co.jp/HRC/closeup/index.html

Afbeelding

MavErik
Contacteer:

Re:spreekt er iemand japans?

Bericht door MavErik » ma dec 13, 2004 1:44 pm

Probeer Babelfish van Altavista

=> Resultaat: Mooi krom engels, maar waarschijnlijk toch net wat begrijpelijker dan het Japans ;)

Overlord

Bericht door Overlord » ma dec 13, 2004 1:55 pm

Hmm. Dit ziet er heel anders uit dan het mechanisme wat een tijdje geleden in de MBaction stond

Mozes

Bericht door Mozes » ma dec 13, 2004 3:16 pm

hoeveel uren denkwerk, bloed zweet en tranen zou daar niet insteken?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 13, 2004 3:35 pm

no offence, maar dit komt meer overeen met het Petespeed systeem dan met wat er (waarschijnlijk) in de Honda gearbox zit... misleiding is ook een kunst...

Lynx

Bericht door Lynx » ma dec 13, 2004 3:42 pm

Steelboy schreef:
no offence, maar dit komt meer overeen met het Petespeed systeem dan met wat er (waarschijnlijk) in de Honda gearbox zit... misleiding is ook een kunst...

Die twee liggen idd kort bij elkaar, althans voor een leek als mezelf.
Maar nu iedereen weet wat er nu in de gearbox zit, zijn de meeste een beetje "ontgoocheld" dat het "maar" is wat het is....vooral diegene die helemaal met het hype-mysterie weg waren.""

Hopelijk komen er nu "betaalbare" gearbox bikes op de markt.

jojo

Bericht door jojo » ma dec 13, 2004 4:36 pm

Overlord schreef:
Hmm. Dit ziet er heel anders uit dan het mechanisme wat een tijdje geleden in de MBaction stond

Hoe stond het daarin dan afgebeeld / omschreven??

Had verwacht dat er een ingewikkelder systeem in zou zitten, maar dit is net zoals de petespeed een "simpel" systeem.

Overlord

Bericht door Overlord » ma dec 13, 2004 5:03 pm

Dat was een tamelijk ingewikkeld ding met diverse hefbomen.
Nou zit ik wel wel af te vragen welke de echte is.
Het zou me ook niets verbazen als honda dat mba verhaal bedacht heeft om de rest op een dood spoor te zetten want in de mba staan alleen tekeningen van de binnenkant, geen fotos.
het enigste is dat je op de fotos kan zien is dat de kabel voor het schakelen er op de zijkant in gaat. Dit is logischer voor een intern derailleur geval dan voor het mba verhaal.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma dec 13, 2004 6:13 pm

de eerste hondas hadden geen shifters aan t stuur.
Mensen zagen ook hoe de ketting bleef verder draaien terwijl minnaar die fiets al tegen het hek gezet had.

waardoor speurders, Rocket scientists en mollen binnen honda allemaal hierop uitkwamen
Afbeelding

eerdere suggesties meldden dit
Afbeelding
maar toen onafhankelijke getuigen vaststelden dat de wolkjes achter minnaar weldegelijk bonenscheten waren, wist men met deze theori ook geen blijf meer.

Bro

Bericht door Bro » ma dec 13, 2004 7:21 pm

Ik zeg, slap aftreksel van petespeed!

MauiForce

Bericht door MauiForce » ma dec 13, 2004 7:55 pm

Heb hier in een spaans boekje solo bici nr.: 158 de uitleg staan van zo"n box, ook met gewone tekenigen.

Entrevista Martin Whiteley : Manager del equipo G Cross Honda.

El guardian de los secretos...

ook over de toekomst enzo... "k snap er de ballen van

Christiaan

Bericht door Christiaan » ma dec 13, 2004 7:56 pm

dit lijkt idd wel erg op het Petespeed ontwerp van B1

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » ma dec 13, 2004 8:45 pm

Er werd toch ook gezegd (in Mbaction) dat je traploos kon schakelen, en daardoor een "onbeperkt" aantal versnellingen hebt. Dit blijkt niet uit de fotos, lijkt me.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma dec 13, 2004 8:58 pm

De patent omschrijvingen van Honda zijn schijnbaar met wat zoekwerk (mij althans nog niet gelukt) op Internet te vinden. Volgens intimi achter PeteSpeed waren een aantal verschillende concepten/ideeën vast gelegd in patenten, waaronder een soort van systeem zoals we nu te zien krijgen in onder andere de nieuwe MBA. In basis komt het op het zelfde idee aan als dat van BeOne"s PeteSpeed. Maar toch komen ze schijnbaar niet in gevaar met de patenten... waar het precieze verschil hem dan in zit, moet ik je schuldig blijven...

Al bij het zien van de eerste schematische tekeningen van het systeem van Honda, dat met de cam"s en de linkages, had ik mij bedenkingen. Ze praatte nl. van een versnelling van 22 omwentelingen van het systeem bij 1 omwenteling van het pedaal. Leuk; maar dat zou behoorlijk wat wrijving e.d. opleveren, waardoor het nooit licht kan lopen. Daarom ook bij mij de vraagtekens bij wat Honda nu werkelijk van meet af aan in hun truccendoos heeft zitten... Ik vermoed óf dat wat we nu zien, óf iets waar dit weer vanaf is geleid. In elk geval geloof ik niet zo zeer in dat traploze verhaal wat ze eerst zouden hebben.

Ik meen me daarbij juist ook te herinneren dat ze wél een geindexeerde shifter zouden gebruiken.... Waarom ga je juist toch geindexeert schakelen als je dé uitvinding van het decennia gedaan hebt; traploze overbrengingen zonder al te veel wrijvingsverliezen (die dus door een mens aan te drijven zijn)??

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma dec 13, 2004 9:06 pm

Zit zojuist even wat foto"s uit verschillende periodes van de Honda RN01 te bekijken.. en wat blijkt;

de positie waar de kabel de gearbox in verdwijnt zit bij elke versie zo goed als op dezelfde plek. De open gewerkte versie op de foto hierboven laat zien waar de kabel aan vast zit; een interne, lineaire derailleur....

Interessant dus...

Daarnaast is het wellicht ook wel apart dat ik tot dusver nog niet echt ergens op een website van de Honda Company zelf, statements kan vinden over het al dan niet "traploos" zijn van hun gearbox.

Zelf hebben ze het eerder over;

"A transmission mechanism employing such newly developed technology as frame mounting for reduced unsprung weight is being tried out for the first time on this bike."

coccobill

Bericht door coccobill » di dec 14, 2004 9:04 am

Links boven: doraibusupuroketto
doraibu = drive
supu = ?? spool ??
roketto = rocket

rechts boven: direiraashisutemu
direiraa = derailleur;
shisutemu = system dat is zeker.??! haha

rechtsonder: doribunsupuroketto
doribun = driven
supu = ?? spool ??
roketto = rocket

crooswijk
Contacteer:

Bericht door crooswijk » di dec 14, 2004 9:58 am

@ Cocobill :" You scare me ...." :o

Plons

Bericht door Plons » di dec 14, 2004 10:18 am

Nu stel ik mij de volgende vraag,

ik weet uit mx middens, waar echt hilarische toestanden zijn ontstaan..., dat deze fiets al bijna 2,5 jaar rijdt in Japan. Dus ik vraag mij af wie eerst was.

mooi voorbeeld van Honda toestanden :

Honda factory heeft GEEN fabrieks team in de Grote prijzen mx, wat een tweederangs kampioenschap is in hun ogen, maar er zijn wel teams die "factory" spullen kunnen leasen.
Honda Japan deed bvb Cas Honda (josh coppins/crockard) de belofte dat als zij een GP wonnen, er één factory ingenieur naar het team zou komen om een week voor hun te werken.
Coppins wint de GP England, zijn eerste ooit, en inderdaad Japan beloofde een ingenieur voor de volgende gp.

VOlgende gp komt Josh naar mij toe, in alle staten, bleekt dat er inderdaad een Japanse ingenieur naar cas honda was gekomen, maar hij was maar een paar uur aanwezig geweest en werd weggeroepen om per DIRECT naar de wereldbeker mtb te gaan, want daar zat de rest van de ingenieurs.
De ingenieur kwam niet meer terug naar de mx team, en bleef bij de fiets...

TOch mooi dat Honda er zoveel geld en tijd insteekt...

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 17, 2004 2:28 pm

gewoon belachelijk. Anders steek je dat domme shimano systeem gewoon in een doos en noem het een gearbox... ::)

Gemini

Bericht door Gemini » vr dec 17, 2004 2:54 pm

jah.... Tzit toch in een box?! ;D

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » za dec 18, 2004 7:18 pm

Het enige patent van Honda dat ik kon vinden dat betrekking heeft op een gearbox is onderstaande...

http://l2.espacenet.com/espacenet/viewe ... =en&DB=EPD

Er staat ook een drawing bij. Het zal hem wel niet zijn, maar dat mogen de kenners beoordelen.

JD

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di dec 21, 2004 9:53 pm

Mijn engels is nog altijd beter dan m"n japans, dus ff de nieuwe MBA door gebladerd. Daar geven ze er nu een draai aan door te zeggen dat die cvt gearbox op eerdere versies gebruikt werd en dat ze nu overgestapt zijn op iets wat héél veel lijkt op petespeed omdat het goedkoper zou zijn (little hard to swallow...) en omdat je geen maximaal rendement haalt.
De verschillen tussen petespeed en honda zijn ernstig klein als je het mij vraagt.
Honda gebruikt een veel grotere eerste kettingwiel en dus ook een cassette met een groter bereik en waar bij Petespeed datzelfde eerste kettingwiel door het schakelen zelf op de juiste plaats geschoven wordt en bij Honda gebeurt dat alleen door de kracht op de ketting, weinig fundamenteel dus. Beide zou 8spd zijn, vooral het Petespeed systeem zou op z"n minst als 10spd te fixxen moeten zijn...

Plaats reactie