bochten werk
Moderator:Beheerders
-
wat is de beste techniek om op aardige snelheid een bocht met los zand of schelpen ondergrond te nemen ? uitaard niet te veel of niet afremmen ik hoor altijd juist extra trappen... hoe oefen ik dit het beste ?
Re:bochten werk
Ik doe dat altijd door mijn gewicht naar de ene kant te gooien
Dat is voor mij de makkelijkste manier
Dat is voor mij de makkelijkste manier

Naar achter hangen en dan veel mee leunen..
jah, gewicht n btje achterop houden zodat je voorwiel iigv niet gaat glijden... misschien iets afremmen voor de bocht zodat je trappend door de bocht gaat.....
wat bij mij goed werk op n single track is om gewoon geen vingers bij de rem te houden dus gewoon door sjeesen en niet remmen. gaat bijna altijd goed
wat bij mij goed werk op n single track is om gewoon geen vingers bij de rem te houden dus gewoon door sjeesen en niet remmen. gaat bijna altijd goed

-
okeej tof dank je ik ga het proberen zodra de regen stopt

je doet er goed aan om zeker geen voetje aan de grond te zetten, zoals in de motocross. vooral met klikpedalen verlies je hier verdomd veel tijd aan.
als je bocht wat scherper wordt, kan je ook nog altijd een beetje met het achterwiel meeslippen (wel ff van het zadel komen) en zo da bike reeds voor de bocht al een beetje schuinleggen. hierdoor kom je direct in de goede positie (tenminste na wat oefenen) en kan je weer sneller beginnen trappen.
als je bocht wat scherper wordt, kan je ook nog altijd een beetje met het achterwiel meeslippen (wel ff van het zadel komen) en zo da bike reeds voor de bocht al een beetje schuinleggen. hierdoor kom je direct in de goede positie (tenminste na wat oefenen) en kan je weer sneller beginnen trappen.

-
slippen is cool!
Jah kon je vorige week goed oefenen!!!
;D ;D ;D
180 is goed mogelijk! 360 is ook gelukt maar meer met geluk dan wijsheid!
Hem dwarszetten voor de bocht is ook goed te trainen op (nat) gras en een boom waar je hem omheen kan laten glijden! Dan wel voetje aan de grond en gewicht naar voren!
suc6
grtz
;D ;D ;D
180 is goed mogelijk! 360 is ook gelukt maar meer met geluk dan wijsheid!
Hem dwarszetten voor de bocht is ook goed te trainen op (nat) gras en een boom waar je hem omheen kan laten glijden! Dan wel voetje aan de grond en gewicht naar voren!
suc6
grtz
-
Je moet je fiets zo schuin mogelijk leggen terwijl jezelf kaarsrecht zit.
Tegenover gesteld van een racemotor.
Zo creer je je eigen kom in het zand.
Ultiem.
MXCrossers doen het ook zo.
E
Tegenover gesteld van een racemotor.
Zo creer je je eigen kom in het zand.
Ultiem.
MXCrossers doen het ook zo.
E
Hep ik ook eens gedaan met street/urban............ga je echt hard!!!!!
op je bek ;D ;D ;D
op je bek ;D ;D ;D
Is kwestie van oefenen......en de juiste banden!
De ene glijdt wat voorspelbaarder dan andere ;D ;D
Met 1 voetje aan de grond kan je je fiets behoorlijk naar de zijkant krijgen zonder op je bek te gaan!
grtz
De ene glijdt wat voorspelbaarder dan andere ;D ;D
Met 1 voetje aan de grond kan je je fiets behoorlijk naar de zijkant krijgen zonder op je bek te gaan!
grtz
jammer dat er gister een paar xc rijders waren op de wedstrijd in hoenderloo die het niet helemaal begrepen hadden , zat ik achter moest elke keer stoppen omdat zij ook stopten voor bochten :S
@ligger: er waren toch genoeg plaatsen waar je er voorbij had gekund als je echt harder zou gaan...
Race Feest schreef:
jah, gewicht n btje achterop houden zodat je voorwiel iigv niet gaat glijden... misschien iets afremmen voor de bocht zodat je trappend door de bocht gaat.....
wat bij mij goed werk op n single track is om gewoon geen vingers bij de rem te houden dus gewoon door sjeesen en niet remmen. gaat bijna altijd goed![]()
Achter op hangen zodat je voorwiel niet gaat glijden dan ga je juist voorop hangen dan komt er meer druk op je voorwiel toch en dan glijd ie minder snel weg ?
Of begrijp ik dat nu verkeerd ?
Naar voor/achter hangen hangt ook erg van de fiets af, op m"n kona (street) bijvoorbeeld heb ik in erg korte bochten mijn gewicht bijna helemaal naar achter terwijl ik op m"n stevens (xc) alleen het gewicht wat lager probeer te brengen.
Achter op hangen zodat je voorwiel niet gaat glijden dan ga je juist voorop hangen dan komt er meer druk op je voorwiel toch en dan glijd ie minder snel weg ?
Of begrijp ik dat nu verkeerd ?
Jah opzich heb je wel gelijk, het teveel van het ene is niet goed maar teveel van t andere ook niet, mijn fiets is redelijk laag en dus normaal al veel druk op t voorwiel, maar bij snelle bochten wil ie dan weleens gaan glijden, vandaar dat k iets meer achterop ga zitten zodat ie wat minder druk te verduren krijgt en dus mooi blijft lopen ::)
Meestal doe ik gewoon stuur optillen naar de kant waar de fiets op moet en natuurlijk de rest met je gewicht gaan gooien. Voor de rest is het gewoon hopen dat je dat ene boompje toch niet schept ;D
...lean the bike...not the body
remmen downhillers voor een bocht?
ik heb Koen Valkenhoef op het rondje amerongen door bochten zien gaan dat ik dacht, die kerel die remt heel niet.
zag ik dat goed?
Hij ging zo vreselijk makkelijk door die bochten heen, wat is zijn geheim?
ik heb Koen Valkenhoef op het rondje amerongen door bochten zien gaan dat ik dacht, die kerel die remt heel niet.
zag ik dat goed?
Hij ging zo vreselijk makkelijk door die bochten heen, wat is zijn geheim?
Zelfvertrouwen
-
Ja dat zie je goed
Op Amerongen hoef je -volgens mij- op 1 punt na niet te remmen en zelfs op dat 1-ne punt [de fietspad oversteek] hoef je niet hard te remmen.
E
Op Amerongen hoef je -volgens mij- op 1 punt na niet te remmen en zelfs op dat 1-ne punt [de fietspad oversteek] hoef je niet hard te remmen.
E
mijn reflex is remmen. maar als je het remmen weglaat verloopt de bocht vloeiender.
maar ook bij een nagenoeg haakse bocht leek het alsof Koen vanzelf door de bocht heen ging.
(bocht op het lange amerongen parcour, na oversteek fietspad, scherp naar links vlak langs de weilanden)
nog meer oefenen dus en af en toe naar downhillers kijken die het echt kunnen.
maar ook bij een nagenoeg haakse bocht leek het alsof Koen vanzelf door de bocht heen ging.
(bocht op het lange amerongen parcour, na oversteek fietspad, scherp naar links vlak langs de weilanden)
nog meer oefenen dus en af en toe naar downhillers kijken die het echt kunnen.
Oefenen, ik heb een trainingsrondje waar heel wat verschillende hindernissen in zitten en probeer bij elke keer sneller te gaan als daar voor. Zelfs op de stadsfiets probeer ik telkens sneller door sommige bochten heen te gaan (da"s géén tip, mijn stadsfiets is al 3 keer overleden en het heet een extra stevige te zijn). Niet dat ik zo"n gigantische bochtenridder ben maar ik ben wel beter geworden door dit soort geintjes.
-
- Contacteer:
ik heb 4 jaar gekoerst (saai) en daar zeiden ze altijd dat je in de bocht moet kijken, je moest dus al kijken voor de bocht hoe hij lag bv.of er iets lag waarop je kon uitglijden. tijdens dat je de bocht gaat nemen moet je dan naar de richting kijken naar waar je gaat,bv naar de straat die je naartoe rijd. kijk maar op DH filmpjes en let erop naar waar ze kijken (en het scheelt je heel wat snelheid) gewoon eens uitproberen je zal (bijna) nooit moeten remmen, je wil dan alleen maar bijtrappen