juiste afstand zadel - stuur

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
oudewesselink
juiste afstand zadel - stuur

Bericht door oudewesselink » ma nov 08, 2004 9:11 pm

hoe kom ik erachter wat de juiste afstand is tussen mijn zadel en stuur ( pen ) ??

ik heb een nieuwe fiets en wil een andere zadelpen hebben, maar deze pen is zonder "set-back" dus kom ik iets verder naar voren te zitten.

wie heeft hier ervaring mee?

ik las in een ander topic iets over je knieschijf niet voor het hard van je trap-as...maar in welke stand ?

leon

rene

Re:juiste afstand zadel - stuur

Bericht door rene » wo nov 10, 2004 7:52 pm

Zie je andere bericht ;D

Sven

Bericht door Sven » wo nov 10, 2004 9:35 pm

Afstand zadel-hart stuur verschilt per persoon. Iedereen heeft namelijk een andere bovenbeen lengte.

Ik ben tevreden met de volgende oplossing (doe dit met zijn 2en):
Op je fiets zitten, trappers horizontaal, inklikken.
Pak nu een touwtje met wat zwaars eraan gebonden, zodat het touwtje strak staat. Houdt het touwtje bij je knie. Nu moet het touwtje langs je bal van je voet gaan. Zoniet, naar voren of achter toe schuiven.

Als je nu enorm veel naar achter moet, zeker een set-back pen pakken!

oudewesselink

Bericht door oudewesselink » do nov 11, 2004 7:00 pm

he d"n helle,

wat bedoel je met "bij je knie "?

bedoel je daarmee tegen de voorkant ?

of bedoel je het scharnierpunt ?

leon

Sven

Bericht door Sven » do nov 11, 2004 8:56 pm

oudewess schreef:
he d"n helle,

wat bedoel je met "bij je knie "?

bedoel je daarmee tegen de voorkant ?

of bedoel je het scharnierpunt ?

leon

Sorry, vergeten te melden. Meting is Voorkant knie-bal voet.
Suc6!

Rob G

Bericht door Rob G » wo nov 17, 2004 5:32 pm

De lengte van de zit (voorkant zadel - hart stuur) wordt bepaald door je romplengte, dus niet door je bovenbeen lengte!!!!

De bovenbeenlengte bepaalt de terugstand van de voorkant van het zadel tov het hart van de trapas.

Het is te benaderen door die trucjes, alleen kan het daardoor ook helemaal verkeerd gaan omdat iedereen anders benaderd. Het beste is dus jezelf een keer laten meten met een goed meetsysteem bij je dealer.

Kost misschien wat, maar dat is niks in vergelijking met de problemen die je kunt krijgen doordat je verkeerd op je fiets zit.

Wat hellie bellie zegt gaat dus niet op! De bovenbeenlengte bepaalt absoluut NIET de lengte van de zit!!!
Stel eerst de terugstand van het zadel in en ga daarna de lengte van de zit corrigeren met de lengte van je stuurpen!!!
Sorry kell, maar d"n helle zit er weer es gruwelijk ver naast....

Sven

Bericht door Sven » wo nov 17, 2004 5:54 pm

Rob G schreef:

Sorry kell, maar d"n helle zit er weer es gruwelijk ver naast....

Dank u, ik gaf alleen mijn persoonlijke ervaring aan. Als ik hier tevreden mee ben kan ik dat best posten.

Jouw manier is ook een optie, maar zoals er in een ander topic werd gezegd: er zijn meerdere wegen naar Rome.

Loeky

Bericht door Loeky » vr nov 19, 2004 1:51 pm

De afstand tussen zadel en stuur wordt inderdaad gemeten m.b.v je bovenlichaam.
-->Zet je elleboog tegen de voorkant van je zadel aan en nu moeten je vingertoppen net je stuur raken (dus niet je stuurpen!). Je moet je arm dus horizontaal houden....het mag best een paar cm verschillen dus dat je makkelijk met je vingertoppen het stuur raakt of net niet.
Als het teveel verschilt dan moet je zadel verder naar achteren of naar voren zetten of een langere/kortere stuurpen kopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! :D
groeten...

R@coon

Bericht door R@coon » zo nov 21, 2004 12:05 pm

De Afstand zadel - stuur is van een aantal dingen afhankelijk.

1. De positie van het zadel
2. De lengte van je stuurpen.

1. Je moet je zadel zo zetten dat (zoals al gezegd) als je ingeklikt zit en je je voorste trapper horizontaal hebt je knie recht boven de plaats zit waar je ingeklikt zit. Dan staat je zadel goed.

2. Dan moet je gaan kijken naar hoever je van je stuur wilt af zitten, dus hoe lang je stuurpen moet zijn. Hiervoor moet je idd je elleboog tegen je zadel zetten en dan je hand op de stuurpen liggen. Dan kijk je hoeveel vingers je er bij moet leggen om op je stuur te eindigen.
2 vingers is een tour-houding
2-4 vingers is sportief
meer dan 4 vingers is wedstrijd houding.

>> R@coon

Loeky

Bericht door Loeky » zo nov 21, 2004 1:11 pm

lol dan weet ik dat ook weer :D

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di dec 14, 2004 4:12 pm

R@coon schreef:
De Afstand zadel - stuur is van een aantal dingen afhankelijk.

1. De positie van het zadel
2. De lengte van je stuurpen.

1. Je moet je zadel zo zetten dat (zoals al gezegd) als je ingeklikt zit en je je voorste trapper horizontaal hebt je knie recht boven de plaats zit waar je ingeklikt zit. Dan staat je zadel goed.

Dit is de zogeheten "KOPS" methode (Knee Over Pedal Spindle). Daar is op zijn zachtst gezegd wat verschil van inzicht over. Voor de nieuwsgierigen: lees eens dit artikel http://www.sheldonbrown.com/kops.html van ome Sheldon voor meer informatie.

[
R@coon schreef:
2. Dan moet je gaan kijken naar hoever je van je stuur wilt af zitten, dus hoe lang je stuurpen moet zijn. Hiervoor moet je idd je elleboog tegen je zadel zetten en dan je hand op de stuurpen liggen. Dan kijk je hoeveel vingers je er bij moet leggen om op je stuur te eindigen.
2 vingers is een tour-houding
2-4 vingers is sportief
meer dan 4 vingers is wedstrijd houding.

>> R@coon

Als dat zo is, dan zit ik op de Spinningfiets in super-wedstrijdhouding. Via deze meetmethode kom ik met mijn middelvinger nog niet eens tot aan de stuur*pen* :D

rene

Bericht door rene » di dec 14, 2004 4:40 pm

dubbelop schreef:
Dit is de zogeheten "KOPS" methode (Knee Over Pedal Spindle). Daar is op zijn zachtst gezegd wat verschil van inzicht over. Voor de nieuwsgierigen: lees eens dit artikel http://www.sheldonbrown.com/kops.html van ome Sheldon voor meer informatie.

Klopt... Ook Gary Klein had daar zo z"n bedenkingen over: Hij noemde het de "knee over pedal myth" ;D
Nog es een linkje:
http://www.cyclemetrics.com/Pages/FitLi ... _links.htm

Plaats reactie