Re:Cross Max XL
Moderator:Beheerders
Jep,
Ik denk eraan om een setje cross max XL te gaan kopen. Maar twijfel een beetje omdat ik links en rechts al eens gehoord heb dat ze wa slap zijn. Ik rij nu rond met de wielen uit een scott genius RC20. Gewoon een scott naaf met indutriële lagers platte DT spaken en de velg is mij van merk onbekend. Heeft er iemand ervaring met die cross maxen. Of zijn der andere suggesties. Rij nie echt freeride maar ook geen XC.Gewoon een beetje het ruiger werk.
Greetz Benani
Ik denk eraan om een setje cross max XL te gaan kopen. Maar twijfel een beetje omdat ik links en rechts al eens gehoord heb dat ze wa slap zijn. Ik rij nu rond met de wielen uit een scott genius RC20. Gewoon een scott naaf met indutriële lagers platte DT spaken en de velg is mij van merk onbekend. Heeft er iemand ervaring met die cross maxen. Of zijn der andere suggesties. Rij nie echt freeride maar ook geen XC.Gewoon een beetje het ruiger werk.
Greetz Benani
Re:Cross Max XL
Onmogelijk te zeggen wat stijver zal zijn. Wellicht merk je het verschil tussen kruis-drie gespaakte XL-Discs en Scott wielen niet eens. Sterker nog: ook al zijn ze ietwat slapper: hoe dramatisch is dat? Ik ken zat mensen die deze wielen aardig mishandelen, en "k heb tot nu toe geen problemen gezien.
De SL"s zijn darentegen wel erg slap (haast even slap als XTR wielen), maar zelfs daar hoor je geen grote klachten over!
De SL"s zijn darentegen wel erg slap (haast even slap als XTR wielen), maar zelfs daar hoor je geen grote klachten over!
Re:Cross Max XL
Kan goe zijn dat ik nie veel verschil zou ondervinden. Maar vindt het gewicht ook wel belangrijk. Die SL"s rij ik mischien direct in de prak ;Dvandaar de keuze voor de XL"s . Die wielen van Scott zijn redelijk licht, net geen 2 kg voor een volledig gemonteerd achterwiel. Schijf , cassette en band en binnenband incl. Ook da UST schrikt me wa af, een paar maten rijden tubeless en hebben al wa problemen gehad. Lossen van de band na een tijdje en ook wel moeilijk te reparreren tijdens "t biken.
Re:Cross Max XL
Een goed handgemaakt setje zal absoluut beter, minstens even sterk en een pak lichter zijn dan een set CrossMax XL. Mail me voor de mogelijkheden ...
Re:Cross Max XL
Ik rij zelf met de vorige SL"s (2002 denk ik) en zijn erg goed; nog geen problemen mee gehad. zijn inderdaad wel slapper als conventionele 32-spaaks wielen (zoals bijvoorbeeld DT set).
Let er wel op dat de huidige SL"s een gewichtslimiet hebben
Dus:
Voor de looks: de Mavic"s
Prijs/kwaliteit/gewicht: DT 240"s + DT velgen
$ over± Tune!
gr
oz
Let er wel op dat de huidige SL"s een gewichtslimiet hebben
Dus:
Voor de looks: de Mavic"s
Prijs/kwaliteit/gewicht: DT 240"s + DT velgen
$ over± Tune!
gr
oz
Re:Cross Max XL
Die wielen zijn in de praktijk sterk zat voor lomp xc rijden (voor mijn 85 kg iig geen probleem). UST vind ik een prima systeem, geen reden om je af te laten schrikken (of het moeten de iets duurdere buitenbanden zijn). Maar het wiel is idd zijdelings niet super stijf en dat kan best storend zijn.
Re:Cross Max XL
Als je 2bliss wil gaan ben je wel meteen klaar. Ik heb ook een setje Xmax XL en ze zijn behoorlijk mishandeld de afgelopen 2 jaar. Soms denk ik, nu ga je kapot als ik een OHW SH*T moment heb ;D. Tot nu toe weinig tot geen problemen ermee gehad. Behalve dat het achterwiel aan de cassette zijde een beetje beschadigd is door de ketting. Die klapt soms tegen de spaken aan waardoor het erg lelijk is geworden. De lak of poedercoat ligt er hier en daar al af. Ook is een keer de as losgelopen in het achterwiel. Een spaak is lelijk verbogen maar hij houd stand. Minder.
Ze zijn niet heel stijf wat uit verschillende testen blijkt en vooral de sl is extreem slap te noemen omdat de velg tussen de spaken uitgefreesd is waardoor de krachtlijnen in het extrusieprofiel (velg) verstoord worden. Maar het is wel een manier om gewicht te besparen
.
Terugkijkend op mijn ervaringen en wat er voor alternatieven zijn zou ik nu waarschijnlijk geen Xmax meer kopen maar een DT/Mavic losse velg en CX-ray spaken met mooie naafjes erbij nemen.
Eerst dit setje oprijden.
Ze zijn niet heel stijf wat uit verschillende testen blijkt en vooral de sl is extreem slap te noemen omdat de velg tussen de spaken uitgefreesd is waardoor de krachtlijnen in het extrusieprofiel (velg) verstoord worden. Maar het is wel een manier om gewicht te besparen

Terugkijkend op mijn ervaringen en wat er voor alternatieven zijn zou ik nu waarschijnlijk geen Xmax meer kopen maar een DT/Mavic losse velg en CX-ray spaken met mooie naafjes erbij nemen.
Eerst dit setje oprijden.
Re:Cross Max XL
Ik heb de 2002 v-brake, en ik vind het k**wielen. Vooral de ceramische laag dan, zou beter moeten remmen bij nat, maar bij nat remt het geen meter en ik gebruik al zachte (standaard ipv ceramische) blokken, met ceramische blokken is het remmen nog veel erger. Ook zitten er te weinig spaken in en schokken ze bij het remmen hierdoor. Door de spanning op je spaken gaat je velg eigenlijk links-rechts-L-R-.... (uiteraard niet zichtbaar met het oog) en dat voel je heel erg door maar 20 spaken in dat wiel, in een wiel met 32 of 36 spaken is die tolerantie veel geringer . Ze zien er mooi uit maar laat je beter een goed setje bouwen, ben je veel beter af voor dat geld, ook voor disc wielen en je kan dan bovendien ook UST velgen rond je naaf laten spaken als je dat wil.
Re:Cross Max XL
Heb ook al gehoord dat die ceramische laag durft af te bladderen . Denk dat ik ga gaan voor een setje handbuild wheels. Denk hier bij aan een DT of Mavic velg de rest weet ik ng nie .Die CrossMax"en zien der idd wel heel mooi uit maar "t is vooral de sterkte die telt. Had vroeger Rigida Taurus/DT swiss en formula naven. Van de naven absoluut geen klagen . De velgen durfden wel gemakkelijk te plooien. Moest daardoor geregeld nr m"n lbs om het boeltje te laten rechten.
Greetz
Greetz
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Cross Max XL
Heb zelf ook met ceramische velgen gereden en XTR v brakes en inderdaad in de regen en modder remt dat niet echt super.
Echter met HS 33 remt dit bijna net zo goed als mijn XT schijfremmen!!!
Enige nadeel is dat bij sommige velgen de ceramische laag niet denderend is en dat als het wel zo is bij steenslag (denk aan rijden in de bergen) deze laag ook nog wel eens snel wil sneuvelen.
Echter met HS 33 remt dit bijna net zo goed als mijn XT schijfremmen!!!
Enige nadeel is dat bij sommige velgen de ceramische laag niet denderend is en dat als het wel zo is bij steenslag (denk aan rijden in de bergen) deze laag ook nog wel eens snel wil sneuvelen.
-
- Berichten:61
- Lid geworden op:vr mei 09, 2003 3:15 pm
Re:Cross Max XL
Ik heb zelf een klein jaar rond gereden met Crossmax XL. Ben zelf 95 kilo en dat zijn geen kilo"s die ik in het cafe heb opgebouwd en ik heb die wielen dan ook niet gespaard. Geen problemen mee gehad als het gaat om stijfheid. Wel wat vuil in voorwiel gelopen waardoor er een vervelend piepje in kwam en dat is takke.
Ik heb zelf daarvoor 2 complete sets wielen gemold waaronder een set Bontrager wielen die niet echt slecht te boek staan.
Kortom: Zeer goede wielen alleen als je wat exclusiever wil dan kun je beter iets anders nemen.
grrtz
Bulle
Ik heb zelf daarvoor 2 complete sets wielen gemold waaronder een set Bontrager wielen die niet echt slecht te boek staan.
Kortom: Zeer goede wielen alleen als je wat exclusiever wil dan kun je beter iets anders nemen.
grrtz
Bulle
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re:Cross Max XL
Ik rijd sinds juni met Cmax XL voor velgremmen. Ik heb ze gekocht omdat het 1 van de weinige wielsets is met UST EN Ceramic flanken. En daarnaast vind ik ze er gewoon vet uitzien, nog mooier dan de zilveren SL"s
Ik weeg 69kg en rijdt marathons. Hiervoor voldoen ze prima! Erg fijne wielen ;D
De alu spaken zijn mooi, maar die zijn echt alleen voor de looks. Ze krassen inderdaad snel en ik vraag me af of ze echt wel lichter zijn dan, ik noem maar iets moois, X-rays...
Verder nadeel: Dure spareparts. Niks kapotrijden dus ;D
De ceramic laag zou trouwens bij de huidige modellen beter moeten zijn dan op de oudere modellen.
Lars
Ik weeg 69kg en rijdt marathons. Hiervoor voldoen ze prima! Erg fijne wielen ;D
De alu spaken zijn mooi, maar die zijn echt alleen voor de looks. Ze krassen inderdaad snel en ik vraag me af of ze echt wel lichter zijn dan, ik noem maar iets moois, X-rays...
Verder nadeel: Dure spareparts. Niks kapotrijden dus ;D
De ceramic laag zou trouwens bij de huidige modellen beter moeten zijn dan op de oudere modellen.
Lars
Re:Cross Max XL
Dat de ceramische laag erop vooruit is gegaan is best mogelijk. Maar de ceramische laag bladdert niet af maar wordt gewoon glad, als je in de modder rijdt schuurt dat er wel af, maar toch remmen ze in die omstandigheden echt niet goed.
@ jumping hansje: met HS-33 wel veel remkracht, met welke blokken dan? zwarte, rode, groene, grijze???
Welke betere ceramische velgen zijn: Rigida grizzly en wegen ongeveer 510g dus zijn niet superlicht maar wel sterk. Deze zijn niet gewoon ceramisch maar met Carbide (supersonic). Dit zijn als ik me niet vergis carbonpartikels die er met 3 of 4 maal de snelheid van het geluid worden tegen geknald. Het oppervlak is iets ruwer dan bij Mavic maar het blijft ook ruw, waardoor de remblokken dus meer grip hebben in alle omstandigheden en er dus meer remkracht is. Weet iemand die ooit met Mavic ceramisch reed en nu met die Rigida velgen en die verkiest toch die Rigidas boven de Mavics omwille van het remoppervlak.
DT heeft ook ceramische velgen, maar daar weet ik nog niks van over de kwaliteit.
@ jumping hansje: met HS-33 wel veel remkracht, met welke blokken dan? zwarte, rode, groene, grijze???
Welke betere ceramische velgen zijn: Rigida grizzly en wegen ongeveer 510g dus zijn niet superlicht maar wel sterk. Deze zijn niet gewoon ceramisch maar met Carbide (supersonic). Dit zijn als ik me niet vergis carbonpartikels die er met 3 of 4 maal de snelheid van het geluid worden tegen geknald. Het oppervlak is iets ruwer dan bij Mavic maar het blijft ook ruw, waardoor de remblokken dus meer grip hebben in alle omstandigheden en er dus meer remkracht is. Weet iemand die ooit met Mavic ceramisch reed en nu met die Rigida velgen en die verkiest toch die Rigidas boven de Mavics omwille van het remoppervlak.
DT heeft ook ceramische velgen, maar daar weet ik nog niks van over de kwaliteit.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Cross Max XL
Ik reed "gewoon" met de zwarte remblokken en dat gaat prima, zeker als je velgen al wat ouder zijn en dus wat gladder.
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
Re:Cross Max XL
Mijn DT-swiss setje bevalt ook uitstekend! onyx, XR4.1d. Laatst dacht ik bij mezelf.. hmm k moet ze ook maar es laten opspannen weer. (puur uit, dat deed k vroeger echt veel vaker dan nu) Kom bij de LBS, en die jongen kijkt me aan van.. zo wil je graag van je geld af ofzo.. vette onzin.. dus k heb uiteindelijk de fiets weer mee terug genomen! Zegt wel wat over de kwaliteit denk ik!
Re:Cross Max XL
Rijd zelf nu bijna een jaar met XL wielen met ceramische laag. Ondanks mogelijkheid voor tubeless nog geen gebruik van gemaakt. Misschien volgende set banden (bestaan er tubeless Racing Ralphs?).
Maar ben uitermate tevreden over dit setje! Rijdt strak. Nog geen last van steenslag waardoor er putjes in de ceramische laag zit. Vriend van me rijdt er ook mee, heeft al wel wat putten in de laag.
Remsysteem is HS-33 Firmtech. Remt gewoon als een tierelier.
Niets mis mee.
Overigens vinnik die DT-SWISS wielen ook mooi.
Wat wil je overigens? Crossmax voor velgremmen of schijf?
Maar ben uitermate tevreden over dit setje! Rijdt strak. Nog geen last van steenslag waardoor er putjes in de ceramische laag zit. Vriend van me rijdt er ook mee, heeft al wel wat putten in de laag.
Remsysteem is HS-33 Firmtech. Remt gewoon als een tierelier.
Niets mis mee.
Overigens vinnik die DT-SWISS wielen ook mooi.
Wat wil je overigens? Crossmax voor velgremmen of schijf?
Re:Cross Max XL
marq schreef:
(bestaan er tubeless Racing Ralphs?).
Jep, in alle maten waarin de gewone RR"s ook te verkrijgen zijn. Bike2build.nl heeft een aanbieding van 2 voor 79,- trouwens...
Re:Cross Max XL
Ik kan je een nieuwe (dus 0 mee gereden) Racing Ralphs Tubeless (2.1") voor 60€ inclusief verzenden aanbieden. Mail me maar.