Re:trapas zit vast, hoe los te maken?
Moderator:Beheerders
echt super vast, en nu?
stalen frame met 2 "stalen" cups
(frame niet bij de hand want van mijn broer)
stalen frame met 2 "stalen" cups
(frame niet bij de hand want van mijn broer)
Weet je zeker dat je de goede kant op draait?
Frame verhitten met een verfbrander of fohn.
Met een stalen hamer op de kopsekant van het BB tikken, beetje laten schrikken.
Lange hefboom gebruiken.
En dan moet het echt lukken.
(heb je een Shimano BB dan kun je ook de kunstof adaptor kapot slaan)
Succes Klaas
Frame verhitten met een verfbrander of fohn.
Met een stalen hamer op de kopsekant van het BB tikken, beetje laten schrikken.
Lange hefboom gebruiken.
En dan moet het echt lukken.
(heb je een Shimano BB dan kun je ook de kunstof adaptor kapot slaan)
Succes Klaas
Als het een trapas is met een bout bevestiging: (crankarm wordt met een bout vastgezet ipv met een moer)
Zorg voor een goede werkhoogte; een fiets op z"n kop op de straat is lastiger dan een fiets die op de juiste hoogte hangt (bijv. met een takel)
Neem het juiste gereedschap, bijvoorbeeld de trapastool van Tacx. Deze kan je IN de trapas draaien en vastzetten waardoor er een betere krachtverdeling is. Gebruik een lange hefboom, bij voorkeur een ringsleutel omdat deze alle kanten van de "moer" gebruikt en doorschieten vrijwel onmogelijk wordt. Sla met een vuistje op de trapas (eerst even een bout indraaien om het schroefdraad heel te houden) en wel het gedeelte waar normaal de crank op vast zit, dit om 1 en ander te laten schrikken.
Probeer of er beweging in komt, maakt niet uit welke kant op; wat vast kan kan ook los.
Als er geen enkele beweging inkomt neem dan de zadelpen uit het frame en spuit bijv. WD40 in de zitbuis. Er zit altijd een gat in de buis naar het bracket. Mocht dit nog niet lukken neem een brander en stook de as heet. Zorg er wel voor dat het frame niet geraakt wordt door de vlam, dit geeft van die nare lakschade.
Voor een as met een moerbevestiging:
Zorg voor een tool die met de moer vastgezet kan worden. Verder dezelfde instructies.
Als het nog niet lukt, ga dan naar de plaatselijke fietsenmaker en laat hem er het hoofd maar op breken ;D
Succes!
Zorg voor een goede werkhoogte; een fiets op z"n kop op de straat is lastiger dan een fiets die op de juiste hoogte hangt (bijv. met een takel)
Neem het juiste gereedschap, bijvoorbeeld de trapastool van Tacx. Deze kan je IN de trapas draaien en vastzetten waardoor er een betere krachtverdeling is. Gebruik een lange hefboom, bij voorkeur een ringsleutel omdat deze alle kanten van de "moer" gebruikt en doorschieten vrijwel onmogelijk wordt. Sla met een vuistje op de trapas (eerst even een bout indraaien om het schroefdraad heel te houden) en wel het gedeelte waar normaal de crank op vast zit, dit om 1 en ander te laten schrikken.
Probeer of er beweging in komt, maakt niet uit welke kant op; wat vast kan kan ook los.
Als er geen enkele beweging inkomt neem dan de zadelpen uit het frame en spuit bijv. WD40 in de zitbuis. Er zit altijd een gat in de buis naar het bracket. Mocht dit nog niet lukken neem een brander en stook de as heet. Zorg er wel voor dat het frame niet geraakt wordt door de vlam, dit geeft van die nare lakschade.
Voor een as met een moerbevestiging:
Zorg voor een tool die met de moer vastgezet kan worden. Verder dezelfde instructies.
Als het nog niet lukt, ga dan naar de plaatselijke fietsenmaker en laat hem er het hoofd maar op breken ;D
Succes!
bedankt voor de reactie
nou hij is bij de fietsenboer. en die belde mijn broer met de mededeling dat ie op de gewone manier niet los gaat en of ze grover geschut in zullen zetten.
op zich netjes dat ze dat eerst vragen :P
en toen dacht mijn broer, ik zal broer eens bellen.
ik zei cola of wd40 zal toch wel lukken. (maar ik neem aan, gevaarlijk) dat de fietsenmaker dat ook bedacht heeft)
nou hij is bij de fietsenboer. en die belde mijn broer met de mededeling dat ie op de gewone manier niet los gaat en of ze grover geschut in zullen zetten.
op zich netjes dat ze dat eerst vragen :P
en toen dacht mijn broer, ik zal broer eens bellen.
ik zei cola of wd40 zal toch wel lukken. (maar ik neem aan, gevaarlijk) dat de fietsenmaker dat ook bedacht heeft)
Ik zou pas als laatste gaan verhitten.
-
verhitten werkt vaak wel goed hoor. de trapas zet uit en rekt het frame wat op. wanneer het dan weer afkoelt kan het ruimer gaan zitten
Zand er over schreef:
verhitten werkt vaak wel goed hoor. de trapas zet uit en rekt het frame wat op. wanneer het dan weer afkoelt kan het ruimer gaan zitten
ik zeg ook niet dat t niet werkt....ik zou gewoon eerst wat andere dingen proberen.
Tool in een goede bankschroef vastzetten en het frame als hefboom gebruiken.
The Pyreneeën King schreef:
nou hij is bij de fietsenboer.
Oh jee, je hebt em toch niet bij... oh oh... als dat maar goed afloopt

bij wie? Pino z"n tip zie ik wel zitten
het geheim zit hem in ene grote hefboom, dus als je het frame gaat gebruiken als hefboom, moet het wel lukken lijkt mij, denk wel goet na welke kant je hem opdraait
Hey,
ik zou zelf een beetje IMAL gebruike, en dan de BB een beetje late schrikke als het goed is moet die dan los kome.
veel su6!!! ;D
groete stefan
ik zou zelf een beetje IMAL gebruike, en dan de BB een beetje late schrikke als het goed is moet die dan los kome.

veel su6!!! ;D
groete stefan

pas op met die bankschroef ik heb er al drie naar de klote geholpen, en somige waren duur en heeeelll groot........gewoon kapot
stalen cups?
als laatstse redmiddel:
Een lange stalen strip op vast lassen, dan heb je dus een erg lange hefboom,
Greetzz
als laatstse redmiddel:
Een lange stalen strip op vast lassen, dan heb je dus een erg lange hefboom,
Greetzz
gwoon frame op de grond op n stuk tapijt, 1 persoon houdt t frame vast en drukt op de BB tool, en jij hangt daar aan met je ratel met n stuk 40mm pvc van 1 meter ofzo
zane
zane
bankschroef dwars door midden 

Ik vertel mijn broer dat het tijd is voor een nieuw frame.
:-[ nu zit ik zonder bankschroef, en een beetje knutselaar weet hoe erg dat is

Ik vertel mijn broer dat het tijd is voor een nieuw frame.
:-[ nu zit ik zonder bankschroef, en een beetje knutselaar weet hoe erg dat is
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ha ha, PVC.... Krak!!!!Zane! schreef: gwoon frame op de grond op n stuk tapijt, 1 persoon houdt t frame vast en drukt op de BB tool, en jij hangt daar aan met je ratel met n stuk 40mm pvc van 1 meter ofzo
zane
@Jur: Neem maar mee als je je disc tabs komt laten frezen...
Heb misschien ook nog wel een bankschroef voor je

JJ
michel2 schreef:
pas op met die bankschroef ik heb er al drie naar de klote geholpen, en somige waren duur en heeeelll groot........gewoon kapot
whahahhaa, jah maar jij...... jij krijgt alles kapot ::) ::) ::)
gelden die tips ivm verhitten,.... ook bij een Alu frame? of enkel bij staal?
Carbon in ieder geval niet.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
-
Gène schreef:
Carbon in ieder geval niet.
mzzl
Gène
Tja en met een brander op een magnesium frame zou ik ook hooguit met oud en nieuw doen. ;D
Zeker een Van Tuyl frame?
Het beste kan je 2 hefbomen gebruiken,bij mij is er nooit een trapas niet losgekomen.De eene kant om te duwen en de andere kant om te trekken.
En zorgen dat je tool maximaal geborgd zit,dit voorkomt een hoop elende.
En als het echt niet wil lukken:http://www.bondtegenvloeken.nl
Het beste kan je 2 hefbomen gebruiken,bij mij is er nooit een trapas niet losgekomen.De eene kant om te duwen en de andere kant om te trekken.
En zorgen dat je tool maximaal geborgd zit,dit voorkomt een hoop elende.
En als het echt niet wil lukken:http://www.bondtegenvloeken.nl
geen pvc als hefboom gebruiken maar gewoon ff naar je dichtst bijzijnde aanemer gaan en vraag gewoon of je een 6 meter steigerpijp mag lenen ,
als het daar nog niet mee lukt vergeet het dan maar .
greets the devil
als het daar nog niet mee lukt vergeet het dan maar .
greets the devil
UUHHH,als het en trapas is met 2 losse cupsen dus GEEN cassette trapas is er niks aan de hand.
1,als de linkerkant nog wel los wil en alleen de rechtercup zit er vast in neemt men de dremel met kleine slijpschijfjes,slijp de cup in de lengterichting in [maak e.v.t. wat meer baantjes] en tik hem dan naar boven,vouwt hij zo dubbel.
Uiteraard niet te diep inslijpen,want dan eindig je in het frame.
2.Als de linkerkant ook vast zit met een trapas met losse lagers dan slijp je wederom met de dremel in een kruis over je linker trapascup,de linkercup steekt er vaak wel een stukje uit er is vrijwel altijd ruimte genoeg.Als deze diep genoeg is ingeslepen dan geef je de trapas aan de rechterzijde een beste ram en schiet hij zo door de ingeslepen cup heen.
Dan vervolgens doe je hetzelfde als wat voor de rechtercup geld,inslijpen met de dremel in lengterichting en met een pons op de rand de cup naar binnen tikken bij de slijprand die vouwt dan zo dubbel al je hem goed hebt ingeslepen.[nogmaals slijp minimaal 2 banen,zodat hij ruimte heeft om te "knikken"
Belangerijkste,rustig en beheerst te werk gaan,anders zit je zo in je frame te raggen!!! Deze slijpschijfjes zijn als het ware mini flex schijfjes dus voorzichtig drukken.Voor 1 cup ben je wel 2-3 nodig.Je zit er gauw een half uurtje per cup bij.
Tja heb vaak oude Giants,altijd feest trapassen en zadelpennen vaak vast ;D Is echt een hobby geworden om die zooi los te maken,vind tie leuk
1,als de linkerkant nog wel los wil en alleen de rechtercup zit er vast in neemt men de dremel met kleine slijpschijfjes,slijp de cup in de lengterichting in [maak e.v.t. wat meer baantjes] en tik hem dan naar boven,vouwt hij zo dubbel.
Uiteraard niet te diep inslijpen,want dan eindig je in het frame.
2.Als de linkerkant ook vast zit met een trapas met losse lagers dan slijp je wederom met de dremel in een kruis over je linker trapascup,de linkercup steekt er vaak wel een stukje uit er is vrijwel altijd ruimte genoeg.Als deze diep genoeg is ingeslepen dan geef je de trapas aan de rechterzijde een beste ram en schiet hij zo door de ingeslepen cup heen.
Dan vervolgens doe je hetzelfde als wat voor de rechtercup geld,inslijpen met de dremel in lengterichting en met een pons op de rand de cup naar binnen tikken bij de slijprand die vouwt dan zo dubbel al je hem goed hebt ingeslepen.[nogmaals slijp minimaal 2 banen,zodat hij ruimte heeft om te "knikken"
Belangerijkste,rustig en beheerst te werk gaan,anders zit je zo in je frame te raggen!!! Deze slijpschijfjes zijn als het ware mini flex schijfjes dus voorzichtig drukken.Voor 1 cup ben je wel 2-3 nodig.Je zit er gauw een half uurtje per cup bij.
Tja heb vaak oude Giants,altijd feest trapassen en zadelpennen vaak vast ;D Is echt een hobby geworden om die zooi los te maken,vind tie leuk