remtechnieken

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

raffar
remtechnieken

Bericht door raffar » wo sep 15, 2004 3:47 pm

Is er een verschil in remtechniek tussen Magura HS33"s en schijfremmen? Ik heb de eerste altijd gehad en nu overgestapt op Hope schijfstoppers. Nu roept men men toe dat ik voornamelijk met mn voorrem moet remmen. Is dat bij velgremmen ook altijd zo geweest of hoort die techniek alleen bij schijfremmen?
bvd

Sven

Re:remtechnieken

Bericht door Sven » wo sep 15, 2004 5:43 pm

Maakt niet uit met welke rem, als je met je voorrem remt, rem je de massa af die erachter zit, wat veel efficienter is dan dat je de achterrem de massa voor zich laat afremmen...

Beter gezegd: voorrem remmen, maar niet te hard, anders wordt het kopje over...

jojo

Bericht door jojo » wo sep 15, 2004 6:06 pm

Gewoon op de zelfde manier blijven remmen zoals je altijd al deed, tenminste als dat altijd goed ging ;)

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » wo sep 15, 2004 7:12 pm

de meest gemaakte fout is dat men denkt niet met de voorrem te mogen remmen!
vergeet deze onzin net zoals bij motor rijden geldt dezelfde regel 70% met de voorrem en 30% met de achter rem is de beste verhouding.
als je niet weet hoe je op je bike moet zitten kun je idd over de kop slaan dit komt simpelweg omdat dan je zwaarte punt teveel naar voren ligt. als je op je pedalen gaat staan en je zadel tussen je dijen klemt met je kont boven je achterwiel durf ik te beweren dat je maximaal je voorrem in kunt knijpen zonder over de kop te gaan... let wel een slippend voorwiel bij een sterke rem kan dan wel het gevolg zijn :?

heb zelf lang gereden met hs33 en heb nu schijfremmen van hayes veel verschil is er niet behalve dat bij slecht weer je velgrem minder krachtig wordt het remt dus net even iets krachtiger met schijfremmen.

hoop geholpen te hebben ... greetz Wouter

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr sep 24, 2004 12:29 pm

He Wouter als ik doe wat jij zegt (zeker met mijn American Eagle) ga ik dus wel op mijn bek.
Mijn voorwiel zal blokkeren en de rest kun je zelf wel invullen.
Of mijn Shimano XT remmen (203 mm voor) dan zoveel beter zijn dan jouw Hayes laat ik dan maar even buiten beschouwing.
In ieder geval krijg ik mijn voorwiel aan het blokkeren met 1 vinger aan mijn remhandel.
Daarbij komt dat door het remmen mijn voorvork in zal veren van ongeveer 100mm naar 20mm. Met andere woorden de fiets gaat aan de voorkant wel ongeveer 8 cm naar beneden. Dit helpt wel om over de kop te slaan.
Dit laatste is mede afhankelijk van je banden en de grip die deze hebben, als deze maar hoog genoeg is dan ga je wel.

rene

Bericht door rene » vr sep 24, 2004 12:52 pm

Jumping Hansje schreef:

Nou en, fijn laten blokkeren. Gewoon je gewicht naar achteren verplaatsen. Lukt me prima om te remmen met blokkerend voor èn achterwiel...
Of mijn Shimano XT remmen (203 mm voor) dan zoveel beter zijn dan jouw Hayes laat ik dan maar even buiten beschouwing.

Zo te horen wel een stukkie minder doseerbaar 8) ;D

...mede afhankelijk van je banden en de grip die deze hebben, als deze maar hoog genoeg is dan ga je wel.

Als de grip van de banden hoger is, zal je wiel minder snel blokkeren (=grip verliezen op ondergrond) . Je staat dan dus stil voordat "t wiel blokkeert. "t is de kunst zò hard te remmen dat je achterwiel net wel/niet loskomt van de grond, dan is je vertraging maximaal. (En de invloed van je achterrem dus gelijk aan 0%)

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » za okt 02, 2004 1:59 am

raffar schreef:
Is er een verschil in remtechniek tussen Magura HS33"s en schijfremmen? Ik heb de eerste altijd gehad en nu overgestapt op Hope schijfstoppers. Nu roept men men toe dat ik voornamelijk met mn voorrem moet remmen. Is dat bij velgremmen ook altijd zo geweest of hoort die techniek alleen bij schijfremmen?
bvd

Remtechniek heeft niets te maken met de soort remmen die je hebt maar met doseren!, ongeacht welk type rem je hebt, ze hebben maar 1 functie,....afremmen dus :D

Een type remkeuze heeft meer te maken met betrouwbaarheid en kosten.

Ik ben begonnen met Cantilevers, nou ik kan je vertellen dat ze bij droge omstandigheden remmen, bij nat NIET dus, mits met heel veel kracht.
Ik heb nu ook HS33"s ze remmen als een tierelier, het feit dat ze op oliedruk werken betekend niet meer en niet minder dat ze met dezelfde inspanning werken als discbrakes.

Je moet gewoon 1 ding in overweging nemen, iedere vorm van velgremmen heeft nadeel/last van natte omstandigheden dus de remcapaciteit in natte omstandigheden neemt heel snel af, alleen met HS33"ers heb je het voordeel dat je met weinig kracht veel overbrengt maar je remblokken, een natte velg heb je bij het remmen na 1 omwenteling al aardig droog en gaan de remblokken hun werk echt wel doen, bij remmen is het gewoon een kwestie van doseren naar omstandigheden dat gaat met hydraulische remmen gemakkelijker dan met kabel
De eerder genoemde verhouding van 70/30 voor/achter staat als een huis dit geldt voor IEDER voertuig!!

En over de kop gaan is bullshit in zovere, op het moment dat jij op je koppie terecht komt heb JIJ iets fout gedaan, niet je remmen!! (Op dat moment heb je naar omstandigheden 100% of meer je voorrem gebruikt), of als je bij een drop-off op je voorwiel terecht komt :D

Schijfremmen hebben slechts 1 nadeel, dat ze duurder zijn, maar ze remmen onder alle omstandigheden altijd meteen, onder natte omstandigheden word een velg nat, je velgremmen veranderen ook nog eens vaak in een grote modderkluit, discs hebben hier geen last van, dat is het grote verschil.

Je voorrem is en blijft altijd je belangrijkste rem!, op het moment dat je een wiel blokkeerd doe jij iets fout en rem je namelijk NIET, je sloopt er alleen het parcours en je banden mee, dat doen alleen die skidders, die hebben niets begrepen van biken omdat ze denken dat het stoer staat 8)

Bij onze trainingen wordt er aan remtechniek vrij veel aandacht besteed, om het voor jezelf eens te bewijzen (en leren te beheersen van je bike), zoek eens een stevige afdaling op een parcours
en zet voor jezelf eens een lekker scherpe slaom uit, doe deze slaom zo langzaam mogelijk in het begin en dan steeds sneller proberen te nemen en deze te doen door uitsluitend de voorrem te gebruiken en ook een aantal keer met alleen je achterrem, je zal snel tot de ontdekking komen dat je aan je achterrem bijna NIETS hebt.
Met je voorrem kun je ook nog heel veel corrigeren, met een achterrem niet, je slipt en vliegt gewoon rechtdoor of je breekt uit.
Ik zie zelfs bij ons op het cross parcours al jongens rijden op bikes met alleen een schijfrem voor, achter al helemaal geen rem meer!!!

Sommige mensen kunnen heel filosofisch lullen over welke soort remmen te gebruiken, maar ze horen maar 1 ding te doen en dat is remmen en verder is het gewoon een kwestie van bikebeheersing en dosering, en op het moment dat je over je stuur gaat moet je jezelf voor je kop slaan en anders niets.

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » za okt 02, 2004 2:18 am

Jumping Hansje schreef:
He Wouter als ik doe wat jij zegt (zeker met mijn American Eagle) ga ik dus wel op mijn bek.
In ieder geval krijg ik mijn voorwiel aan het blokkeren met 1 vinger aan mijn remhandel.
Daarbij komt dat door het remmen mijn voorvork in zal veren van ongeveer 100mm naar 20mm. Met andere woorden de fiets gaat aan de voorkant wel ongeveer 8 cm naar beneden. Dit helpt wel om over de kop te slaan.
Dit laatste is mede afhankelijk van je banden en de grip die deze hebben, als deze maar hoog genoeg is dan ga je wel.

Conclusie, op dat moment heb JIJ!!! te hard in je voorrem geknepen naar de omstandigheden en de situatie of je snelheid is op dat moment gewoon te hoog, heeft niets te maken met het merk of type rem.
Je kunt ook niet iedere bocht met iedere snelheid nemen, simpel
Als je over je stuur heen gaat ben je zelf de dombo,.........Wouter heeft gewoon gelijk.
Ook de veerweg de schuld geven werkt niet :D :D :D

Keep on Jumping. ;)

vettigen tarzan

Bericht door vettigen tarzan » zo okt 03, 2004 1:23 pm

en waarom hebben bmx"ers en streetmtb"ers dan vaak enkel een achterrem??

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 1:42 pm

omda wij et graag spannend houde :p

Fry

Bericht door Fry » ma okt 04, 2004 10:39 pm

ge zijt pas nen echten als ge zonder remmen rijdt

Gast

Bericht door Gast » ma okt 04, 2004 11:08 pm

haha :d da is wel waar , dan bent ge echt hardcore :) er was ooit eens ne rijder in dropin tv die zonder remmen reed.. dylan en shawn vonden het toch mr niets :d

flippie flink

Bericht door flippie flink » ma okt 04, 2004 11:15 pm

anson wellington is ook een brakeless rijder

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » ma okt 04, 2004 11:28 pm

Kijk mamma, zonder remmen,....kijk mamma zonder handjes!
Kijk mamma zonder tandjes ;D ;D ;D ;D

Caramba

Bericht door Caramba » di okt 05, 2004 1:05 am

brr, moet er niet aan denken, zonder remmen op de fiets. Ik verklaar mensen die zonder voorrem rijden al voor gek ;D

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di okt 05, 2004 10:32 am

Tja niet alleen remmen, maar ook lezen is blijkbaar een kunst!!!
Ik zei ook dat ALS ik ZOU doen wat er "gezegd" werd.
Dus laten we het dan niet over iemand zijn rijcapaciteiten hebben zonder de persoon te kennen en te weten hoe deze persoon rijdt/ remt.
Voor de rest ben ik het absoluut eens inzake het gebruik van de voorrem.
Zelfs in Italie op de de Tremalzo b.v. gebruik ik zeker 70 misschien wel 80 % de voorrem. Hierdoor kun je ook inderdaad minder je achterrem gebruiken want deze zal eerder blokkeren met dezelfde remkracht omdat de druk van je achterwiel op de ondergrond minder wordt.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 06, 2004 11:24 am

Jumping Hansje schreef:

Dat heb ik ook gemerkt. maar dat zit ook in je vork, als ik vrij plat door de bocht gaat en ik remt ietsie dan wil die vork weer uitveren en dan is het afgelopen. Dan ga ik dus op mn plaat, als je echt heel rustig remt dan kan je wel remmen in bochten. Moet je geen superstrakke remmen hebben.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo okt 06, 2004 12:27 pm

Klopt en mijn remmen zijn gelukkig ook prima te doseren, alleen als ik vol zonder na te denken mijn voorrem aan zou snoeren dan ach het gevolg laat zich wel raden. Zeker icm XT en een 203 mm schijf. Tuurlijk is dit te compenseren door gedoseerd te remmen en je gwicht verder naar achteren te verplaatsen. Sterker nog in steile afdalingen zit ik zover naar achteren dat mijn kont boven het achterwiel hangt en het zadel zo"n beetje tegen mijn borst steunt. En dan nog moet je voorzichtig zijn met je voorrem.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 06, 2004 1:08 pm

Jumping Hansje schreef:
Klopt en mijn remmen zijn gelukkig ook prima te doseren, alleen als ik vol zonder na te denken mijn voorrem aan zou snoeren dan ach het gevolg laat zich wel raden. Zeker icm XT en een 203 mm schijf. Tuurlijk is dit te compenseren door gedoseerd te remmen en je gwicht verder naar achteren te verplaatsen. Sterker nog in steile afdalingen zit ik zover naar achteren dat mijn kont boven het achterwiel hangt en het zadel zo"n beetje tegen mijn borst steunt. En dan nog moet je voorzichtig zijn met je voorrem.

welke vork met XT 203mm rem gebruik je op wat voor fiets?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo okt 06, 2004 4:01 pm

Een Rock Shox Psylo SL in een American eagle, zie bijgaande link van de foto. http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=307803

Caramba

Bericht door Caramba » wo okt 06, 2004 6:46 pm

Jumping Hansje schreef:
Een Rock Shox Psylo SL in een American eagle, zie bijgaande link van de foto. http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=307803

Hey, nog even een oftopic vraagje over je American Eagle, maar ik zie dat je je sid demper aan het bovenste gat in de achterbrug hebt gemonteerd, bij mij is dat gat 10mm, bij jou ook?

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 06, 2004 8:03 pm

Mooie fiets, aardig felle rem voor dat model enduro achtige fiets?
SC vorken met 203mm is dat niet link? Hayes raad het af, van Shimano weet ik t niet.

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » wo okt 06, 2004 9:30 pm

Jumping Hansje schreef:
Tja niet alleen remmen, maar ook lezen is blijkbaar een kunst!!!
Ik zei ook dat ALS ik ZOU doen wat er "gezegd" werd.
Dus laten we het dan niet over iemand zijn rijcapaciteiten hebben zonder de persoon te kennen en te weten hoe deze persoon rijdt/ remt.

Het is niet de bedoeling dat je, je aangesproken voelt mijn antwoord was ook niet op jou als persoon bedoeld maar puur in de situatie van!!!!
Natuurlijk heb ik het niet over jou rijcapaciteiten, dat kan ook niet.
Nogmaals louter hypothetisch bedoeld!!

Greetz,
Peter.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo okt 06, 2004 10:52 pm

Oke komt ie dan
@ Caramba, in mijn achterbrug zit maar 1 bevestigingsgat en deze is geen 10 mm, maar ik dacht 6 mm.
@ Darkevilangel, voor de Psylo geldt een maximum van 203 mm schijfdiameter. En geloof mij dat remt echt super. Zowel qua kracht als doseerbaarheid. Ps een voordeel is ook dat ik ongeveer 60 kg weeg.
@ Peter, is goed, maar ik wordt er soms even niet goed van dat (sommige) mensen direct zelf voor anderen gaan denken. En tevens denken dat die anderen niet (goed)kunnen rijden.
In zulke gevallen komt gelijk weer(helaas) het negatieve bij veel mensen naar boven.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » do okt 21, 2004 8:33 pm

kijk dames en heren dit is tenminste weer eens een onderwerp waar mensen "normaal" op reageren! thanx.

maakt dp een stuk leuker :)

Plaats reactie