Tim Pauwels

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
WhoCares
Tim Pauwels

Bericht door WhoCares » zo sep 26, 2004 5:56 pm

NOS TT : De 23-jarige Tim Pauwels uit België is bij de eerste internationale veldrit van het seizoen (Erpe-Mere in België) om het leven gekomen.De ploegmaat van wereldkampioen Bart Wellens kwam in de tweede ronde ernstig ten val.Op weg naar het ziekenhuis overleed hij.

De rit werd gewonnen door de Belg Sven Nys.Zijn landgenoot Ben Berden kwam als tweede over de finishlijn.Richard Groenendaal was met de negende plaats de beste Nederlander.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
VRT TT : In de veldrit in Erpe-Mere heeft zich een drama voorgedaan. Tim Pauwels (22) overleed er na een hartaderbreuk. Tim is de broer van Kevin Pauwels, de wereldkampioen bij de beloften.

Hij reed voor Fidea, het team van Bart Wellens. Manager Hans van Kasteren wees op Sporza naar de hulpverlening. "Het duurde heel lang voor de hulpdiensten ter plaatse waren. Er was ook geen toestel aanwezig voor hartreanimatie. Bart Wellens reageerde woedend."

Tim Pauwels werd nog naar het ziekenhuis van Aalst overgebracht. Daar kon enkel de dood worden vastgesteld.

Wel weer triest dat de hulpverlening lang nodig had om ter plaatse te komen en er geen hartreanimatie-toestel aanwezig was.

Xircuit
Contacteer:

Re:Tim Pauwels

Bericht door Xircuit » zo sep 26, 2004 7:14 pm

slecht nieuws, ik vraag me wel eens vaker af hoe het zit met de medische verzorging bij wedstrijden.

Sven

Bericht door Sven » zo sep 26, 2004 7:16 pm

Goddamned...

Condolatie aan de naasten...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo sep 26, 2004 9:24 pm

uhm... wow...

ik ben sprakeloos... :-X

Stoer-Event

Bericht door Stoer-Event » zo sep 26, 2004 9:40 pm

Ik denk dat er in geval van een hartaderbreuk geen reanimatie meer mogelijk is. Neemt niet weg dat hulpverlening snel ter plaatse moet zijn.

jb

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo sep 26, 2004 9:48 pm

((mij te makkelijk om meteen te roepen dat het aan de hulpverleners ligt))

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma sep 27, 2004 8:20 am

Xircuit™ schreef: slecht nieuws, ik vraag me wel eens vaker af hoe het zit met de medische verzorging bij wedstrijden.
ik ken t wereldje niet, maar ik denk dat sommige atleten doorheen hun carriere van een te jonge leeftijd, veel te zwaar belast worden. Als je dan geen wonderdokter hebt, maak je jezelf kapot.

t blijft een ramp voor de familie natuurlijk...

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma sep 27, 2004 11:13 am

BF = DeJean schreef:
[
Xircuit™ schreef:
slecht nieuws, ik vraag me wel eens vaker af hoe het zit met de medische verzorging bij wedstrijden.

ik ken t wereldje niet, maar ik denk dat sommige al-tketen doorheen hun carriere van een te jonge leefted, en veel te zwaar belast worden. Als je dan geen wonderdokter hebt, maak je jezelf kapot.

t blijft een ramp voor de familie natuurlijk...

inderdaad. De topsport (en zeker het de wielersport) is vandaag de dag behoorlijk extreem, ook op jonge leeftijd. Soms zie je die turnmeisjes, met kans dat ze ook maar wat bereiken van 0,01% , op 10 jarige leeftijd 15 tot 20 uur in de week trainen. Dat is veelste veel en erg ongezond. Mensen overtreffen hun zelf keer op keer, en dat gaat fout.

Fry

Bericht door Fry » ma sep 27, 2004 6:46 pm

WhoCares schreef:

Wel weer triest dat de hulpverlening lang nodig had om ter plaatse te komen en er geen hartreanimatie-toestel aanwezig was.

Als je een hartaderbreuk hebt mag je reeds opgesneden voor operatie op de operatie tafel liggen, je hebt geen kans op overleven, dus al had die hulpverlening een halve dag later gekomen nog, het had niet geholpen

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » ma sep 27, 2004 7:34 pm

Blijkt nu dat zijn hart nog een tiental minuten geklopt heeft na zijn val, dus geen hartaderbreuk . Men spreekt van een virale infektie ???

http://vrtnieuws.streampower.be/sport_m ... index.html

In ieder geval mijn deelneming en sterkte gewenst aan zijn naasten

ROUWREGISTER

vettigen tarzan

Bericht door vettigen tarzan » di sep 28, 2004 12:42 am

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken, zeker niet nu blijkt dat het om een virale infectie gaat. Ik vind het zeer spijtig en betuig mijn medeleven aan de familie en vrienden. Bovendien is het ook erg spijtig dat de hulpverlening zo slecht functioneerde. Nooit zullen we weten of Tim Pauwels het nog overleefd had met behulp van reanimatie; maar laat dit een les zijn voor de hulpverleners op wedstrijden enzomeer. Ik denk dat je hiermee de familie het beste kan troosten. Nu hopen dat er echt iets veranderd.
Anderzijds weet je als topsporter dat je je lichaam op de proef stelt. En dan gebeuren er nu eenmaal zo"n dingen. Tot voor anderhalf jaar reed ik ook wedstrijden xc. Bij een breuk van mijn borstbeen, eerder dit jaar, door een ongelukkige val bij het gappen met de bmx, bleek dat mijn hart ook niet optimaal functioneerde. Het vliesje tussne de 2e hartkamer was geperforeerd (dat is nog niet zo erg, en heeft 30% van de belgische bevolking) en er bleek een hartklep niet goed af te sluiten waardoor er bloed kan terugstromen door de onderdruk.
Als ik niet gevallen was en mijn borstbeen niet gebroken had waardoor ze foto"s van dat deel van mijn lichaam moesten maken, dan was ik dit mankementje ook nooit op het spoor gekomen. moraal van het verhaal ;): er gebeuren nu eenmaal dingen die je niet kan omzeilen maar waarbij je dat toch zo graag zou willen. So nigga"s, just do the thing you gotta do. ;D ;D

ps: cavakkes Sin Nombre, we moeten nog eens samen gaan biken, heb terug een xcgebakkie om hard mee te gaan en mijn hartje nog wat op de proef te stellen. Uiteraard ook nog steeds een bmx, jepsie, zo ene me kleine wielekes. ;D ;D
greetz, Egon

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di sep 28, 2004 9:47 am

(in de krant die ik lees, stond gisteren dat de hulpdiensten snel ter plaatsen waren...)

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » di sep 28, 2004 12:01 pm

vettigen tarzan schreef:
ps: cavakkes Sin Nombre, we moeten nog eens samen gaan biken, heb terug een xcgebakkie om hard mee te gaan en mijn hartje nog wat op de proef te stellen. Uiteraard ook nog steeds een bmx, jepsie, zo ene me kleine wielekes. ;D ;D
greetz, Egon

ge weet me zitten he Vettigen ;D
foramen ovale noemen ze die afwijking van jou. Is een tegenindikatie om te gaan diepzeeduiken..

Plaats reactie