En volgens mij heb ik Alison Sydor op het WK ook met deze schijven zien rijden. Natuurlijk ben ik op de beurs vergeten te vragen hoe en wat, heeft iemand hier info?
Carbon schijven
Moderator:Beheerders
Op de stand van Tune stond een Scott met carbon schijven:
En volgens mij heb ik Alison Sydor op het WK ook met deze schijven zien rijden. Natuurlijk ben ik op de beurs vergeten te vragen hoe en wat, heeft iemand hier info?
Re:Carbon schijven
Heb er zo nog al eens ergens gezien, vraag me ni meteen waar, is met een keramisch remvlak, komt ook weer uit de auto- en motoracewereld.
Superlicht en ook superduur, maar van prestaties heb ik geen flauw idee. Maar volgens mij is dit ook weer zoiets dat voor de gewone sterveling niet haalbaar is.
Heb je trouwens ook de proto"s van de Hope Mono 6 Ti gezien? Geventileerde schijf zoals bij auto"s, 2 remvlakken met daar tussenin dus ventilatieschoepen. Zijn nog niet getest en komen wschl. ook niet in productie wegens te arbeidsintensief en dus te kostelijk voor het maken van de schijven.
Superlicht en ook superduur, maar van prestaties heb ik geen flauw idee. Maar volgens mij is dit ook weer zoiets dat voor de gewone sterveling niet haalbaar is.
Heb je trouwens ook de proto"s van de Hope Mono 6 Ti gezien? Geventileerde schijf zoals bij auto"s, 2 remvlakken met daar tussenin dus ventilatieschoepen. Zijn nog niet getest en komen wschl. ook niet in productie wegens te arbeidsintensief en dus te kostelijk voor het maken van de schijven.
Was meende ik ook al eerder een keer een topic over, maar de schijven zouden ook veel sneller slijten dacht ik. Dus voor jan en alleman niet te bekostigen. Maar mooi is het wel.
Op de motor: vooraan 1 carbonschijf en 1 stalen schijf, vooral voor endurance wedstrijden. De carbonschijf werkt maar goed als ze loeiheet staat(net als een vrouw dus) en wanneer een conventionele schijf in remkracht afneemt.
Dit zijn geen carbon schijven maar alu"s met een speciale laag. Deze komen van Stan"s (zie http://www.notubes.com) Het voordeel van deze laag is dat je de standaard remblokken kunt blijven gebruiken. En ze zijn toch super licht. Mooi spul moet ik zeggen
Verrek je hebt gelijk
. Stan is mooi bezig zo te zien. Alleen toegestaan voor rijders onder de 77 kilo. Overigens kan je bij stan ook de koolstop remblokken bestellen. Deze heb/had ik ook voor mijn XTR en was absoluut geen succes. Verbrande remblokken kreeg ik met heel veel stank en rook ;D ;D

FranQ schreef:
Dit zijn geen carbon schijven maar alu"s met een speciale laag. Deze komen van Stan"s (zie http://www.notubes.com) Het voordeel van deze laag is dat je de standaard remblokken kunt blijven gebruiken. En ze zijn toch super licht. Mooi spul moet ik zeggen
je hebt idd gelijk, spider is dan gewoon zwart geanodiseerd neem ik aan? lijkt iig wel carbon, toch heb ik ook al eens carbon schijven gezien voor de fiets.
Podver ja zeg. En ik heb er nog wel met m"n neus op gestaan. Het leek (voor de leek) op carbon/kevlar, vooral door dat gelige remoppervlak. Anyways, dat verklaart wel waarom die schijven op een aantal van mijn foto"s glimmen.
Ik heb ook zoiets: 26" keramische schijven --> Crossmax XL met HS33

-
In de herhaling maar weer:
Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.
Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.
TBB
Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.
Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.
TBB
-
Gaat dat goed dan bij lange afdalingen, in Italie heb ik mijn schijven meerdere malen blauw gereden.
Ik weet niet precies hoe heet ze dan zijn, maar in ieder geval wel aardig warm.
En als je dan aluminium schijven gebruikt, waar ligt het "smeltpunt" van aluminium?!? ???
Ik weet niet precies hoe heet ze dan zijn, maar in ieder geval wel aardig warm.
En als je dan aluminium schijven gebruikt, waar ligt het "smeltpunt" van aluminium?!? ???
De eerste Gustav M schijven waren ook van Aluminium (alleen die scheurden dus niet veel later kwamen er stalen schijven), even als de Sachs Power disc schijfremmen, maar die hadden ook een gruwelijk remoppervlak en zijn behoorlijk dik.
-
Maar weet ook iemand hoe dat gaat met aluminium schijven i.c.m. hoge temperaturen?!?