Re:downhill zijspan frame met foto"s
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
weet iemand iets over downhill zijspan frame"s. Ik heb ze ooit gezien maar ik kan geen site vinden. tis wel grappig met z"n tween te gelijk.
greetz bertus
greetz bertus
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Re:downhill zijspan frame
deze?
verder even op pinkbike neuzen, filteren op BP erik ofzo, dan zie de fiets in actie.
TBB

verder even op pinkbike neuzen, filteren op BP erik ofzo, dan zie de fiets in actie.
TBB
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Nee gewoon een downhillfiets, ma dan met een zijspan eraan.
met afgeveerd zijspanwiel en zo.
met afgeveerd zijspanwiel en zo.
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
Re:downhill zijspan frame
Ja ik heb die een keer in willingen gezien , dat was echt een zieke bak
3remmen enz
luchtdemper op de zijbak
20"wiel 2x 26"wiel
Maar die fiets was ook door die gasten zelf gemaakt volgens mij
3remmen enz
luchtdemper op de zijbak
20"wiel 2x 26"wiel
Maar die fiets was ook door die gasten zelf gemaakt volgens mij
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Was die toevallig gifgroen met zwart.
Anders was het een andere.
Anders was het een andere.
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
Re:downhill zijspan frame
hij was echt helemaal!! zwart alles gewoon
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Dan was dat een andere, dan rijden er wel meer van die dingen rond. Is echt wel mega, lekker met z"n 2en naar beneden, want daar komt ook een heleboel techniek bij kijken.
Groetjes B
Groetjes B
Re:downhill zijspan frame
Wow !!!!!!
volgens mij Herken ik hier Rittershausen ? Dat is wel een Lekker stukje ,maar daarna lijkt het me moeilijk worden voor een zijspan. Hoe doe je schansjes met zo"n ding istie daar smal genoeg voor?
volgens mij Herken ik hier Rittershausen ? Dat is wel een Lekker stukje ,maar daarna lijkt het me moeilijk worden voor een zijspan. Hoe doe je schansjes met zo"n ding istie daar smal genoeg voor?
Re:downhill zijspan frame
Zouden ze ook north shore"s hebben voor zijspan rijders? :P
Ziet er wel enorm gaaf uit, maar lijkt me voor geen meter rijden.
Ziet er wel enorm gaaf uit, maar lijkt me voor geen meter rijden.
Re:downhill zijspan frame
Ik ga dus echt niet in dat bakkie zitten, fiets me liever zelf t ziekenhuis in

Re:downhill zijspan frame
Heee Bertus,
Als je een zijspan DH gaat bouwen/kopen wil ik wel je bakkenist zijn!
Dat is volgens mij nog eens echt thrillseeking.
Hoewel Daniëltje natuurlijk veel gunstiger is, vanwege zijn lage gewicht.
Jeroen
Als je een zijspan DH gaat bouwen/kopen wil ik wel je bakkenist zijn!
Dat is volgens mij nog eens echt thrillseeking.
Hoewel Daniëltje natuurlijk veel gunstiger is, vanwege zijn lage gewicht.
Jeroen
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
haha ik heb ooit een crossfiets zijspan gehad ma das al lang geleden,
ma ik hou het in gedachten,
Groetjes Bertus
ma ik hou het in gedachten,

Groetjes Bertus
Re:downhill zijspan frame
"t heeft weinig met zijspannen te maken, maar het is ook DH en niet op een MTB en wel leuk (ooit gezien op Jules Unlimited)

Re:downhill zijspan frame
die zit ook in nwd3
die man heeft verlamde benen geloof ik
maar hij doet best leuke jumps met dat ding en ook no handers haha
die man heeft verlamde benen geloof ik
maar hij doet best leuke jumps met dat ding en ook no handers haha
Re:downhill zijspan frame
B-J-E schreef:
die zit ook in nwd3
die man heeft verlamde benen geloof ik
maar hij doet best leuke jumps met dat ding en ook no handers haha
Idd. Bij een snowboad ongeluk dwarsleasie opgelopen, daarna toch willen downhillen. Was laatst op Discovery..
Re:downhill zijspan frame
Deze is ook leuk:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=293
Ik heb er al een paar keer op gereden, en joh, dat rijd super!
Het stuurt als een F1 bolide. (denk ik)
Mvg,
Subbie
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=293
Ik heb er al een paar keer op gereden, en joh, dat rijd super!
Het stuurt als een F1 bolide. (denk ik)
Mvg,
Subbie
Re:downhill zijspan frame
Ha zijspanfans,
De laatste jaren ben ik intensief bezig geweest met de bouw van een full suspension aluminium zijspan mountain bike met ten minste 10 cm veerweg per wiel. Deze fiets zal waarschijnlijk in de loop van het volgend jaar klaar zijn. Zowel stuurman als bakkenist trappen mee: deze fiets is het vervolg op de gele Tricycle Cross die hierboven al door Bram Verbout is gepost. De bouw van deze gele zijspanfiets is al in 1993 begonnen, dus ik ben al even bezig... In al die tijd is er bijzonder weinig belangstelling voor het zijspanrijden geweest, behalve dan een beetje in de BMX sport. De laatste jaren trekt het wat aan en zijn er mensen bereid veel tijd/geld te steken in het ontwikkelen van zo"n fiets. Nu er veel robuuste onderdelen beschikbaar zijn in de downhill klasse, verwacht ik dat het spectaculaire, maar technische moeilijke zijspanrijden populairder gaat worden. Zowel in downhill als in 4X liggen volgens mij grote mogelijkheden.
Een mooi voorbeeld is het Langenberg zijspan dat recent in Bike (9, 2004) is verschenen. Dit zijspan heeft vering op voor- en bakwiel en wordt geremed op alle wielen. De bakkenist trapt niet mee, dus dit is een op downhill gerichte bike.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
De laatste jaren ben ik intensief bezig geweest met de bouw van een full suspension aluminium zijspan mountain bike met ten minste 10 cm veerweg per wiel. Deze fiets zal waarschijnlijk in de loop van het volgend jaar klaar zijn. Zowel stuurman als bakkenist trappen mee: deze fiets is het vervolg op de gele Tricycle Cross die hierboven al door Bram Verbout is gepost. De bouw van deze gele zijspanfiets is al in 1993 begonnen, dus ik ben al even bezig... In al die tijd is er bijzonder weinig belangstelling voor het zijspanrijden geweest, behalve dan een beetje in de BMX sport. De laatste jaren trekt het wat aan en zijn er mensen bereid veel tijd/geld te steken in het ontwikkelen van zo"n fiets. Nu er veel robuuste onderdelen beschikbaar zijn in de downhill klasse, verwacht ik dat het spectaculaire, maar technische moeilijke zijspanrijden populairder gaat worden. Zowel in downhill als in 4X liggen volgens mij grote mogelijkheden.
Een mooi voorbeeld is het Langenberg zijspan dat recent in Bike (9, 2004) is verschenen. Dit zijspan heeft vering op voor- en bakwiel en wordt geremed op alle wielen. De bakkenist trapt niet mee, dus dit is een op downhill gerichte bike.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
Re:downhill zijspan frame
Kijk even in het acturele nummer van BIke (ik bedoel bij de rubriek lezersbike)... Ook zijspan, maar niet zo enorm DH... Maakt dat wat uit?
Re:downhill zijspan frame
Ha zijspanfans,
Als je de veerwegen van een motorcrosser vergelijkt met die van een zijspanmotorcrosser, dan zie je het volgende: de motorcross machine heeft ongeveer 30 cm ter beschikking, terwijl de zijspanmotorcross machine ongeveer 15 cm heeft. De reden hiervan is waarschijnlijk dat meer veerweg de stabiliteit van het zijspan verslechtert. Ik verwacht, maar kan dat pas hard maken als mijn eigen fiets klaar is, dat in bochten het volgende gebeurt: bij een zijspan met een rechter bak komt in een bocht naar links veel druk op het zijspanwiel te staan. De bakkenist hangt natuurlijk naar links, maar zou deze iets te laat of te vroeg naar links gaan, dat duikt het zijspanwiel behoorlijk ver in de vering ( te laat), of komt er juist sterk uit (te vroeg). Zo"n sterke reactie van de vering op een bocht is natuurlijk ongewenst. Waarschijnlijk daarom wordt de veerweg beperkt.
In de zijspanmotorcross beperkt dat niet het toepassingsgebied: er worden gewoon enorme sprongen mee gemaakt (kijk bijvoorbeeld maar op www.sidecarcross.com (photo galleries) voor actiefoto"s).
Kortom, ik verwacht dat de veerweg van zijspan downhill bikes altijd minder groot zal zijn dan van solo downhill bikes. Of het zinvol is SPV-achtige schokbrekers te gebruiken om "kanteleffecten" in bochten te beperken (zoals hierboven beschreven), kan ik op dit moment niet beantwoorden.
Natuurlijk is het wel verstandig om ook het achterwiel af te veren, wanneer je echt downhillwedstrijden met een zijspan wilt rijden. De Langenberg custom (die lezersbike waar we het allebei over hebben) is een mooie eerste stap in die richting.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
Als je de veerwegen van een motorcrosser vergelijkt met die van een zijspanmotorcrosser, dan zie je het volgende: de motorcross machine heeft ongeveer 30 cm ter beschikking, terwijl de zijspanmotorcross machine ongeveer 15 cm heeft. De reden hiervan is waarschijnlijk dat meer veerweg de stabiliteit van het zijspan verslechtert. Ik verwacht, maar kan dat pas hard maken als mijn eigen fiets klaar is, dat in bochten het volgende gebeurt: bij een zijspan met een rechter bak komt in een bocht naar links veel druk op het zijspanwiel te staan. De bakkenist hangt natuurlijk naar links, maar zou deze iets te laat of te vroeg naar links gaan, dat duikt het zijspanwiel behoorlijk ver in de vering ( te laat), of komt er juist sterk uit (te vroeg). Zo"n sterke reactie van de vering op een bocht is natuurlijk ongewenst. Waarschijnlijk daarom wordt de veerweg beperkt.
In de zijspanmotorcross beperkt dat niet het toepassingsgebied: er worden gewoon enorme sprongen mee gemaakt (kijk bijvoorbeeld maar op www.sidecarcross.com (photo galleries) voor actiefoto"s).
Kortom, ik verwacht dat de veerweg van zijspan downhill bikes altijd minder groot zal zijn dan van solo downhill bikes. Of het zinvol is SPV-achtige schokbrekers te gebruiken om "kanteleffecten" in bochten te beperken (zoals hierboven beschreven), kan ik op dit moment niet beantwoorden.
Natuurlijk is het wel verstandig om ook het achterwiel af te veren, wanneer je echt downhillwedstrijden met een zijspan wilt rijden. De Langenberg custom (die lezersbike waar we het allebei over hebben) is een mooie eerste stap in die richting.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
Re:downhill zijspan frame
in plaats van zo te gissen kan je toch ook gewoon eens wat nederlandse sidecar teams aan spreken? of contacteer www.reigersuspension.com
http://zijspancross.jouwpagina.nl/print ... jspancross
etc
zane
http://zijspancross.jouwpagina.nl/print ... jspancross
etc
zane
Re:downhill zijspan frame
Ha zijspanfans,
In mijn vorige bericht bedoelde ik ook het actuele nummer van Bike (nummer 9 van de maand september). Voor een zijspan is vering op alle wielen natuurlijk van groot belang als je DH wilt gaan doen. De veerwegen zullen waarschijnlijk wat minder groot zijn dan bij solo DH bikes. Ik verwacht dat 15 cm veerweg wel genoeg zal zijn en dat meer veerweg niet bijdraagt tot een stabiel te rijden zijspanfiets. In de zijspan motorcross is de veerweg ook maximaal 15 cm, terwijl bij de solo motorcross 30 cm gebruikelijk is. Desondanks laten de zijspanmannen zich niet afschrikken door springschansen: ook zij gaan gerust 10 tot 20 meter ver (zie bijvoorbeeld www.sidecarcross.com voor actie foto"s.
De Langenberg custom heeft geen achtervering en dat zal het gebruik enigszins beperken verwacht ik. Desondanks is het een schitterend zijspan geworden!
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
In mijn vorige bericht bedoelde ik ook het actuele nummer van Bike (nummer 9 van de maand september). Voor een zijspan is vering op alle wielen natuurlijk van groot belang als je DH wilt gaan doen. De veerwegen zullen waarschijnlijk wat minder groot zijn dan bij solo DH bikes. Ik verwacht dat 15 cm veerweg wel genoeg zal zijn en dat meer veerweg niet bijdraagt tot een stabiel te rijden zijspanfiets. In de zijspan motorcross is de veerweg ook maximaal 15 cm, terwijl bij de solo motorcross 30 cm gebruikelijk is. Desondanks laten de zijspanmannen zich niet afschrikken door springschansen: ook zij gaan gerust 10 tot 20 meter ver (zie bijvoorbeeld www.sidecarcross.com voor actie foto"s.
De Langenberg custom heeft geen achtervering en dat zal het gebruik enigszins beperken verwacht ik. Desondanks is het een schitterend zijspan geworden!
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3OX
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Het overhellen van het zijspan, als gevolg van te veel veerweg vinden we ook terug in een auto. Daar zit bij onafhankelijke wielophanging een reactiestang gemonteerd (panhardstang) die de twee draagarmen verbindt op torsie. Als je een rechter bocht neemt (of zo)
hel je naar links over. De reactiestang tordeert en geeft deze beweging door naar de andere kant , zodat die vering ook wat in gaat en je dus niet zoveel overhelt.
Je zou deze techniek misschien kunnen toepassen op een zijspan, maar dan moet die wel achtervering hebben.
btw heb je foto van je zijspan ofzo iets
Groetjes Bertus
hel je naar links over. De reactiestang tordeert en geeft deze beweging door naar de andere kant , zodat die vering ook wat in gaat en je dus niet zoveel overhelt.
Je zou deze techniek misschien kunnen toepassen op een zijspan, maar dan moet die wel achtervering hebben.

btw heb je foto van je zijspan ofzo iets
Groetjes Bertus