Re:Brommend geluid in achter(schijf)rem

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
pauluzinie
Brommend geluid in achter(schijf)rem

Bericht door pauluzinie » di aug 24, 2004 12:14 pm

Als ik zachtjes met mijn achterrem rem, dan hoor ik een brommend geluid en gaat mijn hele frame "vibreren".

Ik heb de remblokjes al omgewisseld (voor naar achter) aangezien ik vaker met mijn achterrem rem.

Als ik iets harder rem, dan gaat het geluid weg, maar dan blokkeerd het wiel ook bijna.

Waar ligt dit aan en hoe kan ik dit verhelpen? Dit probleem was er nooit, er is ook niks gebeurt met de remklauw (verplaatst ofzo).

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di aug 24, 2004 3:03 pm

In ieder geval geen vet of olie op de schijven smeren!!! Geloof het of niet, maar deze "oplossing" ben ik recent hier ook al tegen gekomen. Kan het te maken hebben met je schijven en de eventuele gaten/ groeven hierin?!?
Mijn XT remmen hoor ik soms ook, als ik echter wat zachter of harder rem dan niet meer. Anders andere remblokken proberen misschien een optie?!? Of heb je misschien een slinger in je remschijf zitten?!? Wat voor soort remmen heb jij eigenlijk op je fiets zittten?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di aug 24, 2004 4:06 pm

Mijn louises rammelen ook wel eens, volgens mijn heeft dat inderdaad te maken met die gaten.

Robbedoes

Bericht door Robbedoes » di aug 24, 2004 5:25 pm

Het kan ook nog zijn dat je je snelspanners wat te los zitten of dat er spaken los zitten.

Waarom gebruik je eigenlijk het meest je achterrem?

Groeten Rob

pauluzinie

Bericht door pauluzinie » di aug 24, 2004 6:16 pm

In ieder geval geen vet of olie op de schijven smeren!!! Geloof het of niet, maar deze "oplossing" ben ik recent hier ook al tegen gekomen.

duh....
Kan het te maken hebben met je schijven en de eventuele gaten/ groeven hierin?!?
Mijn XT remmen hoor ik soms ook, als ik echter wat zachter of harder rem dan niet meer. Anders andere remblokken proberen misschien een optie?!?  Of heb je misschien een slinger in je remschijf zitten?!? Wat voor soort remmen heb jij eigenlijk op je fiets zittten?

Ik denk het niet, hij deed het nl. eerst niet. Er zit geen slinger in, ik heb de remblokken van voor naar achter gezet. Het betreffen Shimano M525 hydr. schijfremmen.
Het kan ook nog zijn dat je je snelspanners wat te los zitten of dat er spaken los zitten.

Zou kunnen, moet ik ff naar kijken, ik heb laats nl. wel het achterwiel eruit gehad.
Waarom gebruik je eigenlijk het meest je achterrem?

Tja, weet ik eigenlijk niet, gewenning denk ik. Is dat niet normaal dan?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di aug 24, 2004 7:28 pm

Nee ;)

Robbedoes

Bericht door Robbedoes » di aug 24, 2004 8:29 pm

Als je remt verplaatst het gewicht van jou en je fiets naar voren (Wet van Newton). Je kunt dus effectiever remmen met je voorrem, en het voorwiel wordt als het ware tegen de ondergrond aangeduwd. Voor het achterwiel geldt het omgekeerde, en zal dus ook eerder blokkeren en slippen.

Bij auto"s is dit ook terug te vinden, kijk maar eens. Vooraan altijd schijven, achter soms nog trommels (oude modellen) of i.i.g voor grotere schijven.

pauluzinie

Bericht door pauluzinie » di aug 24, 2004 8:34 pm

Ik heb juist het idee dat, als het wat gladder is, je met je voorwiel snel weg glijdt.

En voor een beetje "bijremmen" gebruik ik vaker de achterrem eigenlijk. Ik zal erop proberen te letten!

P0rnkinG

Bericht door P0rnkinG » wo aug 25, 2004 9:30 am

als ik zacht in me hayes knijp begint hij ook te brommen.
komt door die schijf ;D

pauluzinie

Bericht door pauluzinie » wo aug 25, 2004 9:49 am

als ik zacht in me hayes knijp begint hij ook te brommen.
komt door die schijf

Ja, maar had je daar vanaf het begin al last van? Ik heb het pas een aantal ritten. En het blijft niet bij bromen, het fram begint zodanig te viberen en dat is behoorlijk irritant.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo aug 25, 2004 2:27 pm

Misschien dat een beetje kopervet uitkomst kan bieden.
En nee dus niet op je schijf, maar op de achterzijde van je remblokken.
Dit dempt evt. trillingen van je remblokken en gepiep.
Wordt al jaren gedaan bij auto"s en motoren en daar schijnt het toch echt te werken.

Bruno

Bericht door Bruno » wo aug 25, 2004 6:30 pm

Dat gebrom komt af en toe wel eens voor, vooral bij nieuwe remmen, de gaten in de schijven hebben dikwijls nogal scherpe kanten die in de remblokken happen en dus dat geluid veroorzaken. Geen paniek je remblokken gaan ook niet extreem snel slijten hierdoor. Doordat je je wiel er hebt uit gehad staat het wschl niet meer exact als tevoren en kan het zijn dat je het daardoor nu wel hebt. wat ik echter wel vreemd vind is dat je frame hierdoor vibreert, kan zijn dat je het lichtjes voelt, maar als hij hard begint te trillen is er toch ergens iets mis denk ik, nergens speling op je wiel of op scharnierpunt als je een fully hebt?

Sven

Bericht door Sven » do aug 26, 2004 2:04 pm

Lichtelijke lossing van de schroeven van je schijf achter, waardoor je vibratie krijgt... Hope blijkt daar ook heel veel last van te hebben...

Bruno

Bericht door Bruno » vr aug 27, 2004 7:42 pm

Dn Helle schreef:
Lichtelijke lossing van de schroeven van je schijf achter, waardoor je vibratie krijgt... Hope blijkt daar ook heel veel last van te hebben...

Zelfs als ik de boutjes net heb gecheckt jankt hij nog als een varken dat wordt geslacht, enkel remmenreiniger hielp bij dit probleem ??? Hope heeft overigens wel de reputatie van te piepen, maar dat licht gepiep stoort me helemaal niet

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » za aug 28, 2004 10:32 pm

Pas wel op met remmenreiniger, je afdichtingen zijn hier niet altijd even dol op namelijk!!!
Deze kunnen poreus raken en zelfs ``oplossen`` door remmenreiniger.
Ben je btw wel gelijk van je olie en gepiep af. ;D

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma aug 30, 2004 6:49 pm

Wees hier heel voorzichtig mee en krijg het ook niet op je handen. Dit is een zeer aggresief goedje wat alle organismes dood. Ik kreeg er een keer blaren van op mijn vingers :D ;D

Bruno

Bericht door Bruno » ma aug 30, 2004 10:06 pm

:-) KB schreef:
Wees hier heel voorzichtig mee en krijg het ook niet op je handen. Dit is een zeer aggresief goedje wat alle organismes dood. Ik kreeg er een keer blaren van op mijn vingers :D ;D

Heb ik nog ni meegemaakt, maar ik ben mijn babyvelletje al wel ontgroeit natuurlijk ;D

Dust2Dust

Bericht door Dust2Dust » zo sep 12, 2004 11:52 am

Ik heb dit probleem ook eens bij de hand gehad...nadat ik mijn fiets uit mijn handen liet vallen met de schijf pcies op een stoeprand. Je begrijpt het al schijf krom, vibrerende fiets, gillende speenzwijenen e.d. Even graven in je geheugen of iets soortgelijks is gebeurd..langs een rotsblok geschampt tijdens DH ofzo..knoem maar wat. Zo niet dan weet ik het nie

suc6
Dust

pauluzinie

Bericht door pauluzinie » ma sep 13, 2004 10:21 am

Geen beschadigingen. Ik heb de snelspanner strakker gezet en het werd minder. Na verloop van tijd is het probleem vanzelf verdwenen. Vreemd..... maar opgelost. Nu maar hopen dat het weg blijft. Ik vermoed dat er toch nog wat vuil op de schijf zat.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma sep 13, 2004 2:17 pm

Of misschien je wiel er niet helemaal recht in gehad en nu met het strakker zetten van je snelspanner wel.

Plaats reactie