Rholof speedhub
Moderator:Beheerders
Ik ben benieuw of er al veel wordt gefietst, op een ATB uiteraard, met een rholof speedhub. Naar mijn idee is dit toch wat je zo moeten willen. Geen gekloot meer in de modder weinig onderhoud en op den duur goedkoper. Je blijft namelijk bezig met kettingen en tandwielen vervangen. Het gewicht verschil t.o.v. conventioneel is ook bijna te verwaarlozen.
Voor mijn nieuwe ATB wordt het een must have. Het is dat ik in mijn huidige ATB fiets chris king heb gekocht anders kwam het ook nog op deze fiets.
Ben wel heel benieuwd naar ervaringen, maar ook naar wat jullie eigen idee is van de speedhub.
Gegroet
Voor mijn nieuwe ATB wordt het een must have. Het is dat ik in mijn huidige ATB fiets chris king heb gekocht anders kwam het ook nog op deze fiets.
Ben wel heel benieuwd naar ervaringen, maar ook naar wat jullie eigen idee is van de speedhub.
Gegroet
Re:Rholof speedhub
WaRLoRD schreef:
Het gewicht verschil t.o.v. conventioneel is ook bijna te verwaarlozen.
Schilt toch nog een halve kilo hoor. Maar voor de rest klinkt het allemaal wel mooi.
Het scheelt nog steeds in gewicht. En meer nog; gewicht wat op 1 plaats zit. Bij een "traditionele" groep is dat wat egaler over de fiets verspreid. Kán een voordeel zijn tov een Rohloff....
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Het grootste probleem is idd dat het gewicht allemaal aan de achterkant zit. Wij rijden onze tandem met een Rohloff, daar maakt het niet zo heel veel uit, die is toch al zwaar. Voor een MTB weet ik het nog niet, misschien dat ik hem een keer in mijn singlespeed bouw om te kijken hoe dat rijdt.
Nadeel vind ik ook dat ie in sommige versnellingen erg veel herrie maakt. Maar buiten dat is het een super ding, en idd erg jammer dat ie niet 500 gram (of meer!!) lichter is. Dan zou het geen vraag meer zijn voor welke aandrijving je moest kiezen..
Nadeel vind ik ook dat ie in sommige versnellingen erg veel herrie maakt. Maar buiten dat is het een super ding, en idd erg jammer dat ie niet 500 gram (of meer!!) lichter is. Dan zou het geen vraag meer zijn voor welke aandrijving je moest kiezen..
Dat is nu net wat ik er ook van denk!
Ik heb de Speedhub ook overwogen en twee reden om hem niet te nemen waren het gewicht en het zwaartepunt.
Voor de rest is het werkelijk een fantastisch systeem.
En als je hem gebruikt in een Rohloff OEM frame scheelt het ongeveer 200 gram gewicht tov een XT groep geloof ik.
Ik heb de Speedhub ook overwogen en twee reden om hem niet te nemen waren het gewicht en het zwaartepunt.
Voor de rest is het werkelijk een fantastisch systeem.
En als je hem gebruikt in een Rohloff OEM frame scheelt het ongeveer 200 gram gewicht tov een XT groep geloof ik.
Die 500 gram extra zie ik niet zo als een probleem, wanneer je her en der wat goed naar onderdelen zoekt moet ook met de speedhub de fiets wel op zo"n 11 kilo kunnen krijgen. (hoop ik)
Maar waar ik me nog zeker niet mee bezig heb gehouden is de gewichtverhouding van de fiets. Dus het feit dat je achter relatief veel gewicht hebt zitten. Zou dit de rijeigenschapen dan zwaar negatief beinvloeden, begin nu toch weer te twijfelen over het wel of niet toe gaan passen van een speedhub.
Ronald
Maar waar ik me nog zeker niet mee bezig heb gehouden is de gewichtverhouding van de fiets. Dus het feit dat je achter relatief veel gewicht hebt zitten. Zou dit de rijeigenschapen dan zwaar negatief beinvloeden, begin nu toch weer te twijfelen over het wel of niet toe gaan passen van een speedhub.
Ronald
Ik heb nog wel een oud (stalen) 26" voorwiel liggen. Is je fiets weer mooi in balans ;D
Mijn probleem er mee is dat het met grip shit komt!!!! En dat is nu net alles wat ik niet wil
Voor de rest is dat ding gewoon de max...
XXL schreef:
Mijn probleem er mee is dat het met grip shit komt!!!! En dat is nu net alles wat ik niet wil
Kijk eens op: http://xxpages.de/eurobike.html :
"Angekündigt ist ein Daumenschalter für die Rohloff-Speedhub, der das Raufschalten an der einen Lenkerseite, und das herrunterschalten an der anderen erlauben soll. Feine Idee!"
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Schakelen zal nooit zo licht gaan als met Shimano/SRAM. De indexering zit in de naaf, de kabels van de shifter moeten enigzins strak staan en dan schakelt ie altijd goed, is ook wel ideaal.
Ben ook een trigger shift fan maar heb geen problemen met de twister, al gaat ie door de lange kabels op de tandem wel vrij zwaar, maar dat is weer geen twister probleem
Ben ook een trigger shift fan maar heb geen problemen met de twister, al gaat ie door de lange kabels op de tandem wel vrij zwaar, maar dat is weer geen twister probleem
Probeer eens zo"n setje hydraulische schakelkabels van een paar jaar terug te scoren. Of in elk geval de cilinders. Met wat hobby-bobben moet daar toch wel een mooi huwelijk te maken zijn....

kijk dan ook eens op weightweenies, daar hebben ze ook van een conventioneel setje een hydraulisch setje gemaakt