Triathlon velgen versus MTB velgen
Moderator:Beheerders
Weet hier iemand iets van?
Een mtb velg heeft een maat van 559mm en een triathlon velg een maat van 571mm.
Worden deze velgen nog gemaakt en zijn daar nog banden voor te krijgen.
Weet iemand iets van het ontstaan?
Zijn dit van die rare 26" voorwielen op de triathlon fiets?
Een mtb velg heeft een maat van 559mm en een triathlon velg een maat van 571mm.
Worden deze velgen nog gemaakt en zijn daar nog banden voor te krijgen.
Weet iemand iets van het ontstaan?
Zijn dit van die rare 26" voorwielen op de triathlon fiets?
Re:Triathlon velgen versus MTB velgen
ja, alleen heet het dan 650c, dat zou toch moeten zijn om makkelijker op te kunnen trekken met de vermoeide zwembenen danwel wat lager op de weg te zitten dus een wat betere stroomlijn?
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Re:Triathlon velgen versus MTB velgen
Deel 1:
Freak Frieke, weet JIJ dat niet?!?!?!?
???
Valt me van je tegen....
Okee wat uitleg..:
De triathlonsport is altijd al een sport geweest waarbij de mensen verder nadachten dan de traditionele wielrenners deden. Zo heeft men uitvoerig geexperimenteerd met verstelbare stuur-, zadelpennen en steile frames. Zithoeken tot 90° waren geen zeldzaamheid bij de wedstrijden. Alles in dienst van de snellere tijden en comfortabelere manier van fietsen. Zo onstond er ook op een gegeven moment een stroming van pro"s die met 26 inch wielen gingen experimenteren. Eerst alleen een 26 inch voorwiel en een gewoon 28 inch achterwiel, later gevolgd door een 26 inch achterwiel. Belangrijkste argumenten waren: minder rolweerstand door het kleinere loopvlak, minder gewicht door kleinere wielen (dus minder materiaal), kleinere wielen hield ook minder frontaal oppervlak in, dus betere aerodynamica etc. Dat men daardoor natuurlijk wel een groter kettingblad moest steken was natuurlijk wel weer een tegenpunt. Alle grotere merken waaronder C"dale (lees verderop voor het projectje waar ik nu mee bezig ben) volgden de kleinere zoals Quintuinaroo en Rider die gebruikt werden door bekende namen als Scott Tinley (later rijdend voor C"dale & ik meen Specialized). Toen de wielen fabrikanten zich massaal op de 26 inch maat storten kreeg je vele soorten spaakwielen varierend van 5 spaaks tot - ja, je leest het goed - 2 spaaks. Allemaal carbonnen wielen, de één nog duurder dan de andere.
Op een gegeven moment heeft Campagnolo de Shamal uitgebracht. Die luidde de grote ommekeer in wielenland in. De Shamal was een grote aluminium hoepel (velg) met weinig - 16 stuks RVS - spaken. De hoge velg was aerodynamisch TOP. Het grote voordeel was dat de velg naast de al eerder genoemde aerodynamica veel lichter was dan een carbon aerowiel. Nadat Campa de hoepels later ook in carbon op de markt zette, ontstonden er al snel tegenhangers zoals ZIPP uit de USA. De triathlon jongens & meisjes zagen dat en al snel zag je weinig 26 inch wielen meer in het wedstrijd circuit.
wordt vervolgd.
Freak Frieke, weet JIJ dat niet?!?!?!?

Valt me van je tegen....

Okee wat uitleg..:
De triathlonsport is altijd al een sport geweest waarbij de mensen verder nadachten dan de traditionele wielrenners deden. Zo heeft men uitvoerig geexperimenteerd met verstelbare stuur-, zadelpennen en steile frames. Zithoeken tot 90° waren geen zeldzaamheid bij de wedstrijden. Alles in dienst van de snellere tijden en comfortabelere manier van fietsen. Zo onstond er ook op een gegeven moment een stroming van pro"s die met 26 inch wielen gingen experimenteren. Eerst alleen een 26 inch voorwiel en een gewoon 28 inch achterwiel, later gevolgd door een 26 inch achterwiel. Belangrijkste argumenten waren: minder rolweerstand door het kleinere loopvlak, minder gewicht door kleinere wielen (dus minder materiaal), kleinere wielen hield ook minder frontaal oppervlak in, dus betere aerodynamica etc. Dat men daardoor natuurlijk wel een groter kettingblad moest steken was natuurlijk wel weer een tegenpunt. Alle grotere merken waaronder C"dale (lees verderop voor het projectje waar ik nu mee bezig ben) volgden de kleinere zoals Quintuinaroo en Rider die gebruikt werden door bekende namen als Scott Tinley (later rijdend voor C"dale & ik meen Specialized). Toen de wielen fabrikanten zich massaal op de 26 inch maat storten kreeg je vele soorten spaakwielen varierend van 5 spaaks tot - ja, je leest het goed - 2 spaaks. Allemaal carbonnen wielen, de één nog duurder dan de andere.
Op een gegeven moment heeft Campagnolo de Shamal uitgebracht. Die luidde de grote ommekeer in wielenland in. De Shamal was een grote aluminium hoepel (velg) met weinig - 16 stuks RVS - spaken. De hoge velg was aerodynamisch TOP. Het grote voordeel was dat de velg naast de al eerder genoemde aerodynamica veel lichter was dan een carbon aerowiel. Nadat Campa de hoepels later ook in carbon op de markt zette, ontstonden er al snel tegenhangers zoals ZIPP uit de USA. De triathlon jongens & meisjes zagen dat en al snel zag je weinig 26 inch wielen meer in het wedstrijd circuit.
wordt vervolgd.
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Re:Triathlon velgen versus MTB velgen
Deel 2:
Dan de Technische details:
Een MTB velg is kleiner dan een triathlon (26 inch) velg. Als je ze naast elkaar zet zal je zien dat de MTB velg in totaal ongeveer 1 centimeter kleiner in doorsnede is. Ik heb op dit moment een projectje triathlon fiets lopen (C"dale R700 63 cm met 26 inch wielmaat) en heb op proef een setje Spengle"s staan. Daarnaast ben ik een setje ultralichte wielen aan het samenstellen want de Spengle"s zijn met 1112 & 1357 gram niet echt licht te noemen....
Over de verkrijgbaarheid van de specifieke Triathlonvelgen: De merken Trek & C"dale hebben in hun programma zg. "Women Bikes". Wat kleinere racefietsen die gebruik maken van 26 inch velgen. Dat zijn de velgen die vergelijkbaar zijn aan de triathlonmaat. Banden & velgen worden dus nog steeds gemaakt. Wel hebben de meeste fietsenmakers de maat niet op voorraad en zullen ze die dus moeten bestellen voor je. Daar bij komt dus ook dat ze niet zo snel zullen stunten met prijzen etc. Dat is jammer want zo kan je dus verwachten de volle mep te moeten betalen. Natuurlijk heb je ook niet zo heel veel keus in kleuren ed. zoals je 28 inch banden vandaag de dag in alle kleuren van de regenboog verkrijgen kunt.
Wat daarnaast ook een mogelijkheid is, is het gebruik van gewone - smalle - MTB zoals de Matrix Mt. Aero of Mt. Titan. Je moet dan de wielen in het frame en vork stoppen en goed kijken of je remhoeven van de remmenset voldoende verstelt kunnen worden. Bij mijn projectje gaat dit! (gebruikte rem - tot nog toe, ben op zoek naar lichter alternatief want weegt ZWAAR - is een Shimano RSX100, gebruikte velgen: Matrix spul). Als je voor MTB-velgen kiest is meteen de verkrijgbaarheid van de gewenste slicks ook veel beter te noemen: Specialized heeft de Fat Boy 1.0 (tenminste zo heette ie meen ik, heb hem laatst nog verkocht), Schwalbe heeft een super licht & sterk bandje in de 1.0 maat. Daarnaast zijn er nog meer banden verkrijgbaar meen ik. Zo heb ik een setje PRIMO"s liggen. Primo"s worden gebruikt in de wielen van rolstoelen. Rolstoelen maken o.a. gebruik van 26 inch (naast 16/20/24/28 inch). De 26 inch maat voor de rolstoelen is eigenlijk een weer iets andere maat dan de MTB & de triathlon 26 inch maat maar heeft als voordeel dat de MTB & de rolstoel 26 inch maat heel aardig op elkaar lijken. Je kan elkaar banden gebruiken. Dat is bij de MTB & triathlon onmogelijk!!! Een 26 inch triathlonband op een 26 inch MTB velg stoppen zal niet werken, die flubbert er elke keer weer uit bij oppompen. Omgedraaid krijg je de MTB band niet eens om de triathlonvelg. Je komt centimeters band te kort...
Waarom heb ik een projectje triathlon C"dale lopen? Ik kon dit frame bijna voor niks krijgen EN ik heb wat jaren geleden aan triathlon gedaan en heb dat altijd met de MTB gedaan. Slicks eronder, ligstuur & racestuur, etc en dat ging best. Nu heb ik dan de mogelijkheid om een racefiets in mijn maat (best wel zeldzaam als het gaat om specifiek dit model) met de wielen van destijds op te bouwen. Dan begint het bij mij wel een beetje te jeuken. Daarnaast ken ik nog veel mensen uit het wereldje van destijds en die contacten leverden me het setje Spengle"s op. De bedoeling is om de C"dale zo op te bouwen dat ik er af en toe eens een sprint triathlonnetje mee kan pakken. Daarnaast zal ik hem gebruiken als trainingsfiets op de weg en als "MTB" voor in de bergen op het asfalt over de cols heen.
Waarom weet ik hier zoveel van vraag je je wellicht nog af? Ik heb naast triathlon ook nog een tijd meegedraaid in het rolstoelwedstrijdcircuit. Niet als gebruiker maar als coach/verzorger etc.
Tot zover duidelijk, nog vragen?
TBB
Dan de Technische details:
Een MTB velg is kleiner dan een triathlon (26 inch) velg. Als je ze naast elkaar zet zal je zien dat de MTB velg in totaal ongeveer 1 centimeter kleiner in doorsnede is. Ik heb op dit moment een projectje triathlon fiets lopen (C"dale R700 63 cm met 26 inch wielmaat) en heb op proef een setje Spengle"s staan. Daarnaast ben ik een setje ultralichte wielen aan het samenstellen want de Spengle"s zijn met 1112 & 1357 gram niet echt licht te noemen....
Over de verkrijgbaarheid van de specifieke Triathlonvelgen: De merken Trek & C"dale hebben in hun programma zg. "Women Bikes". Wat kleinere racefietsen die gebruik maken van 26 inch velgen. Dat zijn de velgen die vergelijkbaar zijn aan de triathlonmaat. Banden & velgen worden dus nog steeds gemaakt. Wel hebben de meeste fietsenmakers de maat niet op voorraad en zullen ze die dus moeten bestellen voor je. Daar bij komt dus ook dat ze niet zo snel zullen stunten met prijzen etc. Dat is jammer want zo kan je dus verwachten de volle mep te moeten betalen. Natuurlijk heb je ook niet zo heel veel keus in kleuren ed. zoals je 28 inch banden vandaag de dag in alle kleuren van de regenboog verkrijgen kunt.
Wat daarnaast ook een mogelijkheid is, is het gebruik van gewone - smalle - MTB zoals de Matrix Mt. Aero of Mt. Titan. Je moet dan de wielen in het frame en vork stoppen en goed kijken of je remhoeven van de remmenset voldoende verstelt kunnen worden. Bij mijn projectje gaat dit! (gebruikte rem - tot nog toe, ben op zoek naar lichter alternatief want weegt ZWAAR - is een Shimano RSX100, gebruikte velgen: Matrix spul). Als je voor MTB-velgen kiest is meteen de verkrijgbaarheid van de gewenste slicks ook veel beter te noemen: Specialized heeft de Fat Boy 1.0 (tenminste zo heette ie meen ik, heb hem laatst nog verkocht), Schwalbe heeft een super licht & sterk bandje in de 1.0 maat. Daarnaast zijn er nog meer banden verkrijgbaar meen ik. Zo heb ik een setje PRIMO"s liggen. Primo"s worden gebruikt in de wielen van rolstoelen. Rolstoelen maken o.a. gebruik van 26 inch (naast 16/20/24/28 inch). De 26 inch maat voor de rolstoelen is eigenlijk een weer iets andere maat dan de MTB & de triathlon 26 inch maat maar heeft als voordeel dat de MTB & de rolstoel 26 inch maat heel aardig op elkaar lijken. Je kan elkaar banden gebruiken. Dat is bij de MTB & triathlon onmogelijk!!! Een 26 inch triathlonband op een 26 inch MTB velg stoppen zal niet werken, die flubbert er elke keer weer uit bij oppompen. Omgedraaid krijg je de MTB band niet eens om de triathlonvelg. Je komt centimeters band te kort...
Waarom heb ik een projectje triathlon C"dale lopen? Ik kon dit frame bijna voor niks krijgen EN ik heb wat jaren geleden aan triathlon gedaan en heb dat altijd met de MTB gedaan. Slicks eronder, ligstuur & racestuur, etc en dat ging best. Nu heb ik dan de mogelijkheid om een racefiets in mijn maat (best wel zeldzaam als het gaat om specifiek dit model) met de wielen van destijds op te bouwen. Dan begint het bij mij wel een beetje te jeuken. Daarnaast ken ik nog veel mensen uit het wereldje van destijds en die contacten leverden me het setje Spengle"s op. De bedoeling is om de C"dale zo op te bouwen dat ik er af en toe eens een sprint triathlonnetje mee kan pakken. Daarnaast zal ik hem gebruiken als trainingsfiets op de weg en als "MTB" voor in de bergen op het asfalt over de cols heen.
Waarom weet ik hier zoveel van vraag je je wellicht nog af? Ik heb naast triathlon ook nog een tijd meegedraaid in het rolstoelwedstrijdcircuit. Niet als gebruiker maar als coach/verzorger etc.
Tot zover duidelijk, nog vragen?
TBB
Re:Triathlon velgen versus MTB velgen
Bedankt voor dit antwoord.
Ik wist hier helemaal niks van!
Nu kan ik me dus ook een Triathlon kenner noemen.
Heb je interesse in de echte triathlon velgen?
Van Campagnolo, Omegea 19 en 24 of 28 gaats. De 571 velgen,
Deze werden me aangeboden maar ik wist niet wat ik ermaa moest.
mail me anders even direct
ernie@bikeboosting.nl
Ik wist hier helemaal niks van!
Nu kan ik me dus ook een Triathlon kenner noemen.
Heb je interesse in de echte triathlon velgen?
Van Campagnolo, Omegea 19 en 24 of 28 gaats. De 571 velgen,
Deze werden me aangeboden maar ik wist niet wat ik ermaa moest.
mail me anders even direct
ernie@bikeboosting.nl
Re:Triathlon velgen versus MTB velgen
63 cm frame met daarin 650 wieltjes? Dat zal er wel erg vaag uitzien. Post eens een fotootje.