Alu remschijven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Faxmulder
Re:Alu remschijven

Bericht door Faxmulder » di jul 13, 2004 11:58 am

Schijven trekken toch krom omdat ze de warmte niet (gelijkmatig) kwijt kunnen?

Door geventileerde schijven (2 schijven met de busjes er tussen) te gebruiken zou er toch betere koeling moeten ontstaan en zou kromtrekken geen kans krijgen?

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jul 13, 2004 6:25 pm

Schijven kunnen kromtrekken of zelfs scheuren omdat of het ontwerp gewoon verkeerd is bijvoorbeeld de hope schijf met die bliksemschichtjes een paar jaar terug.
Geen scherpe overgangen in de schijf maar flinke afrondingen erin maken.
Of omdat het materiaal waar het uit gesneden of gelasert is, niet homogeen was. Dat wil zeggen er kunnen harde stukken in de plaat zitten. Ook de walsrichting kan problemen geven. Goede warmte nabehandling doet wonderen.
Tenslotte kan de productie methode spanningen cq verstevigingen in het materiaal brengen. Plasmasnijden en lasersnijden en vaak ook verkeerd slijpen brengen geheid spanningen in het materiaal en daardoor kan het al mis gaan tijdens productie. Waterstraalsnijden kan een oplossing zijn voor deze problemen en in kombinatie met goede slijptechniek moet je wel goede schijfjes krijgen. ;D

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di jul 13, 2004 11:00 pm

Afterburner schreef:
[
Tall Boy Bram schreef:
Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.

Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.

TBB

Was dat niet in combinatie met een Penske voorvork (proto) in een Yeti LT?

staat me niet meer bij maar zou best eens kunnen ja. Als ik zoek kan ik het misschien terug vinden in een ouwe MBA.

TBB

Plaats reactie