Afstellen Dirtjumper II 2004

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Lautje
Afstellen Dirtjumper II 2004

Bericht door Lautje » wo jun 30, 2004 9:15 am

Ik heb een Marzocchi Dirtjumper II 2004 maar ik word zeg maar nog niet echt wijs uit de gebruiksaanwijzing. Ik ben 82 Kg maar kan daarvoor ook nergens de druk vinden. Ik heb op beide vorkpoten een ventiel aan de bovenkant zitten en volgens mij zit er aan de onderzijde ook nog wat.

Alvast bedankt!

Fry

Re:Afstellen Dirtjumper II 2004

Bericht door Fry » wo jun 30, 2004 1:38 pm

vergeet marzo"s druktabellen, probeer gewoon zelf een beetje de goeie luchtdruk en oliepeil te vinden

Lautje

Bericht door Lautje » wo jun 30, 2004 2:12 pm

Waar kan ik het oliepeil vinden? Moet ik dan eerst de ventielen er uit draaien? Als ik daar wat lucht uit laat lopen komt er een klein beetje olie mee namelijk. ???

Ik wil er voor zorgen dat de vork wat minder stug is.

Lynx

Bericht door Lynx » do jul 01, 2004 8:46 am

Lautje schreef:
Waar kan ik het oliepeil vinden? Moet ik dan eerst de ventielen er uit draaien? Als ik daar wat lucht uit laat lopen komt er een klein beetje olie mee namelijk. ???

Ik wil er voor zorgen dat de vork wat minder stug is.

Met die ventielen (aan de bovenkant) kan je je vork harder of zachter maken.
Dus als je je vork "zachter" wil maken kan je beginnen met er wat lucht uit te laten.
Ik rij nu zonder luchtdruk (0 Psi) in beide poten en ze is al een pak minder stug.
Als dit niet helpt kan je het hele ventiel-systeem eraf draaien, door met een steeksleutel
van 22 (denk ik toch) de top-caps eraf te draaien, zodat je je veren kan zien zitten en er dan
een beetje olie uit te laten lopen. Je moet er wel voor zorgen dat je er niet te veel olie uit laat lopen,
want dan gaat je vork sneller bottomen (volledig dichtklappen).
De oliehoogtes staan in de manual, maar ik werk liever op het gevoel en test alles tot het me aanstaat.
Zorg er ook voor dat er absoluut geen OLIE op je schijfrem komt, want dan zijn je remblokken om zeep.
Voor de rest kan je hier rustig mee experimenteren, de kans dat je iets "kapot" maakt is heel erg klein, das het fijne aan marzocchi"s.
Als je echt weinig weegt en de bovenste methode werkt niet, dan kan je eventueel ook zachtere veren bestellen.

Maar DJ"s zijn altijd stugger dan bv. een Z1, Sherman of een Psylo, das de aard van het beestje.

Enduro

Bericht door Enduro » vr jul 02, 2004 10:36 am

je kunt zelfs nog met negatieve luchtdruk rijden door topcaps eraf te halen en ze er op te draaien terwijl je de vork indrukt

Lautje

Bericht door Lautje » ma jul 05, 2004 8:22 am

Dank jullie voor de tips! Ik ga er mee aan de slag :-)

Onderaan is er dus niets af te stellen??

Plaats reactie